Noh niin. 15000km on mittarissa täynnä.
15 000km tarkastuksessa löytyi taka-akselin laakereista jälleen alkavaa väljyyttä. Nykyinen taka-akseli ja laakerit olleet siis käytössä 5000km. Ei ole vielä hirveästi klappia, mutta siten että ajaessa vapisee pikkasen.Ja käsin kokeilemalla tuntuu pieni välys.
Kävin huollossa ja kysyivät hyvän kysymyksen :
Auttaakohan se laakerin vaihto mitään jos akseli on kulunut ?
Siitähän ei viimeksikään ollut apua kun itse akseli oli kulunut väljäksi.
Joo-o. Tarkistetaan asia :
Ei kun talliin ja toimeen.
Ihan ensimmäiseksi ennenkuin muuta tekee niin kannattaa kokeilla saako taka-akselin mutterit auki.
HUOM! Vasemmankätinen kierre!
Ensimmäistä kertaa avattaessa ovat todella tiukassa. Kaikki putkipihtiviritykset saa kyllä unohtaa, ei varmasti aukea! Tarvitaan 1 tai mielellään 2kpl 50mm kiintoavaimia, jotka saa edullisesti esim Biltemasta : 11750
(14,90kpl)
http://kuvablogi.com/nayta/665635/
Sama koskee tuota pyörännavan mutteria, on todella tiukassa kun pulttipyssylläkään ei lähde auki. Eli kumisuoja irti, sokka irti ja mutteri auki niin lähtee koko napa irti :
http://kuvablogi.com/nayta/665636/
Seuraavaksi jarrusatula irti kahdella pultilla takapuolelta :
http://kuvablogi.com/nayta/665638/
Sen jälkeen jarrulevy irtoaa ihan vetämällä. Alta paljastuu sokka, joka pitää keskiöpakettia paikoillaan :
http://kuvablogi.com/nayta/665637/
Toiselta puolelta akselia tarvitsee irroittaa ainoastaan takaratas irti, joka on neljällä pultilla :
http://kuvablogi.com/nayta/665639/
Sen jälkeen koko paketti tulee nätisti pois paikoiltaan ihan vetämällä :
http://kuvablogi.com/nayta/665644/
Akseli irtoaa keskiöstään vetämällä ja totuus paljastuu :
http://kuvablogi.com/nayta/665645/
Akseli on taas kulunut väljäksi tuosta laakereiden kohdalta eli laakerin sisäkehä on päässyt pyörimään akselilla vaikka tällä kertaa oli laitettu lukitteen kanssa

Vielä ei ole kulunut niin paljon kuin viimeksi, mutta ei tuo välys ainakaan pienene kun kilometrejä kertyy lisää.