Mallithan oli : MXU 250 ja MX-er 125
Ensin faktoja 125cc :
moottori: 125 cm³, 4-tahti, ilmajäähdytys
Teho: 7.06 kW / 8750 kierr.
Max. vääntö 9.36 Nm / 5500 kierr.
Vaihteisto: variaattori + suunnanvaihtajalla
Käynnistys: sähkökäynnistys
Renkaat: etu: 20/7-8 taka: 22/10-8
Jarrut: edessä rumpu, takana levy
Pituus / leveys/ korkeus: 1685 / 980/ 990
Paino: 166 kg
Värit: keltainen ja sininen
Ensivaikutelmana oli että ompas se matala.
Ulkonäöltään hieman "lelumainen", mutta b-korttiahan tähänkin vaaditaan. Tämmöiselle aikuiselle turhankin pienikokoinen, kahdella hengellä saattaisi olla jo ahdasta. Hallintalaitteet samaan tapaan esillä kuin moottoripyörissä/skoottereissa, ainoa erilaisuus oli että käynnistinnappia käytetään vasemmalla etusormella. Kaasu oikealla peukalolla. Vaihdekeppi oli oikeanjalan vieressä, hieman hankala käyttää äkkiseltään mutta eihän siihen tarvitse koskeakaan ellei halua pakittaa.
Virta-avain oli ohjaustangon keskellä ja digitaalimittaristo myös. Nopeusmittari/polttoainemittari oli digitaalinen, saattoi olla muitakin toimintoja. Huomionarvoinen seikka oli että peilit ovat ainakin minun kokoiselle 185cm/95kg kaverille aivan liian keskellä, joutui kallistamaan yläruumistaan että näki peileistä.
Sitten ajoon. Käynnistys käsiryypyn avulla, mielestäni erinomainen ominaisuus toi käsiryyppy automaatin sijaan. Liikkeellelähtö sujui vaivattomasti variaattorityyliin. Heti alkuun yllätti moottorin puhdittomuus,tuntui että kierroksia ottaa mutta ei vauhtia. Ei tullut testattua maasto-ominaisuuksia vaan tarkoitus oli selvittää pysyykö muun liikenteen rytmissä.Tuonne n.45km mittarinopeuteen nousee vauhti suht tasaisesti, mutta sen jälkeen saa kihnuttaa jo tosissaan mikäli mielii vauhtia lisätä. Huippuja sai pieneen alamäkeen kelattua mittarin mukaan 62km/h! Käsiteltävyydestä sen verran että ei tuossa vauhdissa paljon uskalla pikaisia käännöksiä tehdä, nostaa meinaan helposti toisenpuolen ilmaan kurvatessa jyrkemmin. Kaupunkiliikenteessä ja nopeuksissa pärjää varmasti muun liikenteen mukana.
Kuola valuen odotin seuraavaa koeajettavaa yksilöä eli 250cc mallia :
Moottori: 249 cm³, 4-tahti, nestejäähdytys
Teho: 12.5 kW / 7500 kierr.
Max. vääntö 19.6 Nm / 5500 kierr.
Vaihteisto: variaattori suunnanvaihtajalla
Käynnistys: sähkö- ja vetokäynnistys
Renkaat: etu: 22/7-10 taka: 22/10-10
Jarrut: edessä levy, takana levy
Pituus / leveys/ korkeus: 1810 / 1050/ 1110
Paino: 226 kg
Värit: punainen ja sininen
Räyhäkkään näköinen peli, paljon isomman kokoinen kuin pikkuveljensä. Olemukseltaan jämäkämpi, tällä voisi kuvitella menevänsä jo maastoonkin. Hallintalaitteista olisin voinut käyttää copy/paste toimintoa, kaikki samanlailla kuin pikkuveljessään.Mukaanlukien peilit, joista ei näe.
Tehoja paperilla 5kw enemmän mutta valitettavasti myös painoa 60kg lisää, ja sen huomaa!
Jos oli pienempi laiska niin tämä oli sit se vielä laiskempi versio. Entistä hitaammin kiihtyi, tai ainakin se tuntui siltä. Väittäisin että 50km/h nopeuteen kiihdytettäessä pienempi jopa voittaisi tämän. Käsittämättömältä tuntuu myös luvattu 90km/h max. nopeus. Mittarin mukaan tooodeeeella pitkään loivaan n.1km alamäkeen sai juuri ennen loppua kelattua 77km/h mittariin


Tuntui, että oli enin puhti kyllä viety jonnekin, liekö ollu sit säädöissäkään. Hintaeroa näillä kahdella n.1800e, henkilökohtaisesti en maksaisi 1800e enemmän tuosta isommasta. Mutta, toivottavasti tuli jotain lisätietoa, tarkoitus on käydä ajamassa lähiaikoina muitakin merkkejä niistä sitten uusia raportteja.