
kymco kaasutin
-
- 6WD
- Viestit: 530
- Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
- Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli
Mitenkähän vaikuttais neulan korkeuden säätö? Voisi olettaa että pikkukaasulla jos sammuu on ongelma siinä tyhjäkäyntipiirin ja pääsuuttimen välimaastossa. Sanotaankohan sitä jossain ylimenovaiheeksi. Jos tällaista vikaa tulee paljon ajetussa niin neula saattaa olla kulunut jolloin se antaa avausvaiheessa likaa ainetta. Kouluvuosilta muistelen vaikutusta niin että ensin tyhjäkäyntipiiri, sitten neula ja suutinputki 3/4 teholle ja loppu puhtaasti pääsuuttimesta.
Tuo tuntuu olevan aika passeli koko mikä minulla on ja taisi se coolerillakin olevan toi koko parhain mitä hemmo oli kokeillut.Joten eiköhän se sullakin auta kun pienennät suutintarisulahti kirjoitti:Tankin korkki auki ajaessa, joten korvausilmaa pitäis kyllä saadaKun tässä nyt toipuu tästä uudenvuoden kanuunasta niin pitää vaihtaa toi tyhjäkäyntisuutin kans vähän pienempään, jos se auttais.....

Ei auttanu suuttimen vaihto 45 -> 40 mitään, eikä myöskään neulan lasku
Heti kun tallissakin vähän heiluttelee, niin meinaa sammua ja sama tapahtuu vaikka korkki auki... Tossa töissä joku meinas et kaasarin bensapintaa pitäis ehkä laskee?? Meinasivat et saattaa mennä bensaa korkean pinnan takia johonkin väärään paikkaan???

Artoooooohhhhhh!!!!!!!!
No jo on erikoinen ongelma
Mulla toi p#%¤%leen kone sammuu kun laittaa kaasua lisää liikkeelle lähdössä.V#%¤#u kun ketuttaa en saa sitä millään toimiin
Tulpan tarkastin ja se oli ihan musta,joten säätelin sitä taas uudestaan.Ei jaksa kyllä kiinnostaa enään laittaa koko mönkijään kuntoon,saapi olla noilla säädöillä.Pitää vaan laittaa hanat kaakkoon kun lähtee liikkeelle 



-
- 2WD
- Viestit: 38
- Liittynyt: 12 Elo 2006 22:32
Apua ylhäältä
Luin tätä ketjua ja niin 2- kuin 4-tahtikoneita aina moottorisahasta 454 Chevyyn viritelleenä oli pakko puuttua tähän teidän kaasariongelmaanne.
Ensinnäkin vähän oireista:
Jos paukkuu putkessa sinisenä ja kaasarissa putsahtelee, SEOS ON LIIAN LAIHA.
Liian rikas seos mustaa tulpan, mutta se saattaa johtua myös vähän pidempään hissukseen ajelusta. Ennen tulpan värin tarkistusta pitäisi ajella reipasta haipakkaa jonkin matkaa. Ihan pari kilometriä ei riitä.
Nykyiset tulpat tuppaavat olemaan melkoisen puhtaita, mitään kahvinruskeaa väriä entisaikojen malliin ei enää synny, bensassa kun ei ole lyijyä. Samasta syystä tulppa on usein vähän musta ja ohuesti nokinen. Se ei siis tarkoita liian rikasta seosta. Valkoiseksikaan tulppa ei tule, kuten ei auton tai ison pärrän putkiakaan saa enää lyijyttömällä harmaaksi - kovan kaaharin tunnus.
Syy, miksi teillä koneet sammuvat liikkelle lähtiessä hiljempaa on LIIAN MATALA POLTTOAINEPINTA. Tyhjäkäyntisuutin jää kuiville, kun vähän aikaa liruttaa eteenpäin. Kaasu pohjassa taas koho putoaa niin alas, että mehu riittää.
Kaasarin säädöistä:
1) Tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa 0-1/4 kaasun alueella
2) seosruuvi vaikuttaa tyhjäkäyntiseokseen ainoastaan tyhjäkäynnillä
3) neula ja neulaputki vaikuttavat 1/4-3/4 kaasun alueelle, samoin luistin leikkaus
4) pääsuutin vaikuttaa 3/4-täyden kaasun alueella
Polttoainepintaa nostamalla joko vaihtamalla kohon neula tai taivuttamalla kohon siipiä aavistuksen alkaa todennäköisesti vehkeet pelaamaan. Numeron 50 suutin nelitahtisessa 250 koneessa on sopiva, säädön saa kohdalleen myös numeron 40 suuttimella, säätämällä seosruuvia. Tosin hieman rikkaalla alakierrosvääntö on parempi - numero 50 lienee siis parempi.
Sitten säätämiseen:
Kun polttoainepintaa nostamalla on ensin saatu pienellä kaasulla sammahtelu kuriin, ajetaan kone kunnolla lämpimäksi.
Seosruuvia avataan 1 1/2 kierrosta ja kone tyhjäkäynnille. Sitten säädetään seosruuvia hitaasti siten, että kone käy mahdollisimman nopeaa tyhjää. Tyhjäkäynti säädetään tyhjäkäyntiruuvista ja seosruuvin säätö toistetaan. Muutos tyhjäkäyntinopeudessa voi olla hyvin pieni, mutta kuultavissa.
Neulan pudotus - kuten sanottu - vaikuttaa keskialueen seoksiin. Mikäli keskialueen vääntö tuntuu ohuelta tai kone yrittää tukehtua kaasua lisättäessä (booooo), neulan nosto voi auttaa. Mikäli taas kierrosten nousu "hidastelee", mutta kaasua enemmän avattaessa herää eloon, seos on liian rikas ja neula liian ylhäällä.
Pääsuuttimen koko selviää helpoiten joko dynamometrissä tai sitten ajamalla kaasu pohjassa aina samaan ylämäkeen lämpimällä koneella ja suunnilleen samassa ulkolämpötilassa. Hiukan rikas seos antaa parhaimman tehon, hiukan laiha pienimmän polttoaineenkulutuksen ja optimiseos jotain tältä väliltä.
Nyrkkisääntönä siis - mitä kovempaa mittarista luettuna mäkeä nousee, sen parempi on pääsuutin. Neulan ja tyhjäkäyntipiirin säädöillä ei ole mitään vaikutusta huipputehoon.
Nelitahtiseen tarkoitetussa kaasarissa on yleensä aina kalvotoiminen kiihdytyspumppu tai sitten kyseessä on luisti/kaasuläppäkaasutin kuten Volvoissa ja Saabeissa aikanaan oli - kaasu pohjaan väännettäessä luisti nousee hidastettuna ja estää booaamisen.
2- ja nelitahtikaasareiden ero on pienissä koneissa yleensä siinä, että kaksitahtisessa on tuorevoitelulle oma liittimensä luistin kyljessä, nelitahtikaasarissa taas ei. Isommissa nelarikaasuttimissa sitten on kiihdytyspumppukin.
Bensapinnan nostoksi riittää milli tai pari - sillä pitäisi herätä jo kummasti eloon. Uudet kaasuttimet on lyöty tehtaalla johonkin säätöihin ja kaasarin asento saattaa jo yksistään tehdä sen, että bensapinta jää liian alas. Samoin MXU:n koneessa saattaa hyvinkin olla sellainen imu, että tyhjäkäynnillä kaasarin kurkussa käyvä värähtely sotkee tyhjäkäyntipiirin sielunelämää juuri sen verran, että bensapinta jää liian alas.
Kaasuttimessahan itse asiassa sen bensan kohokammiosta kurkkuun työntää ulkoilman paine. Niinpä, jos säädöt ovat perseellään - tyhjäkäynti liian laiha - luisti jää kohtuuttoman ylös. Niinpä kierrokset eivät meinaa laskea pirullakaan - kokeilkaapa joskus jättää kone käyntiin ja sulkekaa bensahana. Ennen koneen sammusmista kierrokset alkavat nousta seosten laihtuessa - tässä on sama ongelma.
Tyhjäkäyntiseos on liian laiha joko johtuen bensapinnasta, liian pienestä tyhjäkäyntisuuttimesta ja väärästä seosruuvin asennosta tai kaikista noista.
Kokeilun arvoinen voisi olla suutin numero 60 ja sitten seosruuvin säätö koneen lämmittyä. Pitäisi alkaa toimia.
Helpoin tapa haarukoidan bensapinnan vaikutusta on vetää aavistus ryyppyä päälle ja kokeilla, miten kone käyttäytyy pienellä kaasulla. Jos ei enää sammu, vika on liian laihoissa seoksissa - samaa voi muuten kokeilla etsittäessä niin keskialueen vääntöä kuin pääsuutintakin. Ryyppyvipua säätelemällä kun koneelle voi antaa lisää kakkua.
Toivottavasti ylläolevasta on apua, jotta pääsette nautiskelemaan ajelusta tyhjäkäynniltä täyteen kaasuun asti!!!
Ensinnäkin vähän oireista:
Jos paukkuu putkessa sinisenä ja kaasarissa putsahtelee, SEOS ON LIIAN LAIHA.
Liian rikas seos mustaa tulpan, mutta se saattaa johtua myös vähän pidempään hissukseen ajelusta. Ennen tulpan värin tarkistusta pitäisi ajella reipasta haipakkaa jonkin matkaa. Ihan pari kilometriä ei riitä.
Nykyiset tulpat tuppaavat olemaan melkoisen puhtaita, mitään kahvinruskeaa väriä entisaikojen malliin ei enää synny, bensassa kun ei ole lyijyä. Samasta syystä tulppa on usein vähän musta ja ohuesti nokinen. Se ei siis tarkoita liian rikasta seosta. Valkoiseksikaan tulppa ei tule, kuten ei auton tai ison pärrän putkiakaan saa enää lyijyttömällä harmaaksi - kovan kaaharin tunnus.
Syy, miksi teillä koneet sammuvat liikkelle lähtiessä hiljempaa on LIIAN MATALA POLTTOAINEPINTA. Tyhjäkäyntisuutin jää kuiville, kun vähän aikaa liruttaa eteenpäin. Kaasu pohjassa taas koho putoaa niin alas, että mehu riittää.
Kaasarin säädöistä:
1) Tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa 0-1/4 kaasun alueella
2) seosruuvi vaikuttaa tyhjäkäyntiseokseen ainoastaan tyhjäkäynnillä
3) neula ja neulaputki vaikuttavat 1/4-3/4 kaasun alueelle, samoin luistin leikkaus
4) pääsuutin vaikuttaa 3/4-täyden kaasun alueella
Polttoainepintaa nostamalla joko vaihtamalla kohon neula tai taivuttamalla kohon siipiä aavistuksen alkaa todennäköisesti vehkeet pelaamaan. Numeron 50 suutin nelitahtisessa 250 koneessa on sopiva, säädön saa kohdalleen myös numeron 40 suuttimella, säätämällä seosruuvia. Tosin hieman rikkaalla alakierrosvääntö on parempi - numero 50 lienee siis parempi.
Sitten säätämiseen:
Kun polttoainepintaa nostamalla on ensin saatu pienellä kaasulla sammahtelu kuriin, ajetaan kone kunnolla lämpimäksi.
Seosruuvia avataan 1 1/2 kierrosta ja kone tyhjäkäynnille. Sitten säädetään seosruuvia hitaasti siten, että kone käy mahdollisimman nopeaa tyhjää. Tyhjäkäynti säädetään tyhjäkäyntiruuvista ja seosruuvin säätö toistetaan. Muutos tyhjäkäyntinopeudessa voi olla hyvin pieni, mutta kuultavissa.
Neulan pudotus - kuten sanottu - vaikuttaa keskialueen seoksiin. Mikäli keskialueen vääntö tuntuu ohuelta tai kone yrittää tukehtua kaasua lisättäessä (booooo), neulan nosto voi auttaa. Mikäli taas kierrosten nousu "hidastelee", mutta kaasua enemmän avattaessa herää eloon, seos on liian rikas ja neula liian ylhäällä.
Pääsuuttimen koko selviää helpoiten joko dynamometrissä tai sitten ajamalla kaasu pohjassa aina samaan ylämäkeen lämpimällä koneella ja suunnilleen samassa ulkolämpötilassa. Hiukan rikas seos antaa parhaimman tehon, hiukan laiha pienimmän polttoaineenkulutuksen ja optimiseos jotain tältä väliltä.
Nyrkkisääntönä siis - mitä kovempaa mittarista luettuna mäkeä nousee, sen parempi on pääsuutin. Neulan ja tyhjäkäyntipiirin säädöillä ei ole mitään vaikutusta huipputehoon.
Nelitahtiseen tarkoitetussa kaasarissa on yleensä aina kalvotoiminen kiihdytyspumppu tai sitten kyseessä on luisti/kaasuläppäkaasutin kuten Volvoissa ja Saabeissa aikanaan oli - kaasu pohjaan väännettäessä luisti nousee hidastettuna ja estää booaamisen.
2- ja nelitahtikaasareiden ero on pienissä koneissa yleensä siinä, että kaksitahtisessa on tuorevoitelulle oma liittimensä luistin kyljessä, nelitahtikaasarissa taas ei. Isommissa nelarikaasuttimissa sitten on kiihdytyspumppukin.
Bensapinnan nostoksi riittää milli tai pari - sillä pitäisi herätä jo kummasti eloon. Uudet kaasuttimet on lyöty tehtaalla johonkin säätöihin ja kaasarin asento saattaa jo yksistään tehdä sen, että bensapinta jää liian alas. Samoin MXU:n koneessa saattaa hyvinkin olla sellainen imu, että tyhjäkäynnillä kaasarin kurkussa käyvä värähtely sotkee tyhjäkäyntipiirin sielunelämää juuri sen verran, että bensapinta jää liian alas.
Kaasuttimessahan itse asiassa sen bensan kohokammiosta kurkkuun työntää ulkoilman paine. Niinpä, jos säädöt ovat perseellään - tyhjäkäynti liian laiha - luisti jää kohtuuttoman ylös. Niinpä kierrokset eivät meinaa laskea pirullakaan - kokeilkaapa joskus jättää kone käyntiin ja sulkekaa bensahana. Ennen koneen sammusmista kierrokset alkavat nousta seosten laihtuessa - tässä on sama ongelma.
Tyhjäkäyntiseos on liian laiha joko johtuen bensapinnasta, liian pienestä tyhjäkäyntisuuttimesta ja väärästä seosruuvin asennosta tai kaikista noista.
Kokeilun arvoinen voisi olla suutin numero 60 ja sitten seosruuvin säätö koneen lämmittyä. Pitäisi alkaa toimia.
Helpoin tapa haarukoidan bensapinnan vaikutusta on vetää aavistus ryyppyä päälle ja kokeilla, miten kone käyttäytyy pienellä kaasulla. Jos ei enää sammu, vika on liian laihoissa seoksissa - samaa voi muuten kokeilla etsittäessä niin keskialueen vääntöä kuin pääsuutintakin. Ryyppyvipua säätelemällä kun koneelle voi antaa lisää kakkua.
Toivottavasti ylläolevasta on apua, jotta pääsette nautiskelemaan ajelusta tyhjäkäynniltä täyteen kaasuun asti!!!
-
- 2WD
- Viestit: 38
- Liittynyt: 12 Elo 2006 22:32
Lisäisin vielä....
Lisäyksenä vielä....
Tuli muutamia katkoja ylläolevaa kirjoitellessani.
Mutta aloittakaa häiriön etsintä aluksi kokeilemalla ryypyn päällevetämisellä.
Aavistus ryyppyä saattaa poistaa sammahtelun ja silloin kyllä kannattaa hommata numeron 60 tyhjäkäyntisuutin ja säätää seokset sillä.
Hidas kierrosten lasku kielii nimenomaan liian laihoista tyhjäkäyntiseoksista ja sen takia liian ylös säädetystä tyhjäkäynnistä.
Tuli muutamia katkoja ylläolevaa kirjoitellessani.
Mutta aloittakaa häiriön etsintä aluksi kokeilemalla ryypyn päällevetämisellä.
Aavistus ryyppyä saattaa poistaa sammahtelun ja silloin kyllä kannattaa hommata numeron 60 tyhjäkäyntisuutin ja säätää seokset sillä.
Hidas kierrosten lasku kielii nimenomaan liian laihoista tyhjäkäyntiseoksista ja sen takia liian ylös säädetystä tyhjäkäynnistä.
Juu samaa mieltä HoHan kanssa ei muuta kuin tekniikka osioon tuo ohje.HoHa kirjoitti:Tossahan on Kiihdyttäjältä sen verran hyvää ja selkeää kasuttimen säätöohjetta että vois laittaa vaikka tekniikka osioon otsikolla 'Kaasuttimen säätö' ettei huku tänne aikojen saatossa
Kiitoksia kiihdyttäjä kaunolle,jos noilla säädöillä ei homma pelitä niin on se kumma.Itse tulostin kansioon ohjeet.

Kerkisin pistää tuon Kiihdyttäjä-Kaunon kirjoituksen tuonne Tekniikka/Korjaus Osioon.Erittäin hyvä ohje Kauno 

Nyt on vielä epäselvää tuo pelkkä putkessa paukuttelu.Kaasarista ei tussauttele.Virittäjän käsikirja sanoo että seos on rikas kun syttyy vasta putkessa ja tällä ja muutamalla muulla foorumilla että laihalla kun poksauttaa.Otahan tostakin selvää.Tuntuis ainakin että seosta rikastamalla ei toi paukutus lopu pikemminkin lisääntyy muuten toimii hyvin ja kulkoo pirusti. 
