Kestotesti : Kymco MXU250 (17750km..Nyt riitti. )

Keskustelua Kymco mönkijöistä.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Oukkei, tuo selventi asiaa. Otin konetta odotellessa tuon taka-akselin irti, jotta selviää mikä siellä aiheuttaa tuon väljyyden. Ei lähde sitten kovin helpolla :? Joutu tosissaan tekemään töitä..

Mutta kyllä se kannatti sillä syykin selvisi tuohon akselin välykseen.
Kun akseli on kourassa ja laittaa uuden laakerin akselille niin laakerin sisäkehä on väljä jo valmiiksi akseliin verrattuna :?
Akselissa näkyy jo silmälläkin miten se on kulunut laakerin kohdalta.Sellainen porrastus on siinä kohdilla.
Eli toi pitäisi koneistaa tai sitten vaihtaa kokonaan uuteen akseliin.
Ei ihme että laakerien vaihto ei auttanut mitään....
Joopajoo niinpäniin..
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Ihme juttu, maahantuoja oli kysynyt tehtaalta tästä taka-akselin muutoksesta mistä laitoin infoa.
Tehtaan edustaja väitti ihan pokalla että kyseiset uusitut osa ei edes kuulu KYMCO MXU250 malliin kun osanumero on eri kuin alkuperäinen. :lol:
Maahantuoja vastasi tähän vedoten että olen itse TARINOINUT akselimuutoksesta. :roll:

Totta hitossa se osanumero on eri kuin alkuperäinen muutoinhan tilatessa tulisi vanha osa!Joku tässä hommassa nyt haisee ja pahasti jos tehtaalla muka ei olla tietoisia asiasta :?: :twisted:
Uskomatonta....

Sen jälkeen laitoin maahantuojallekin linkin suoraan tuonne verkkokaupan sivuille, jossa tuo taka-akseli homma on selvitetty :

http://www.kymco-ersatzteile.de/shop/ca ... 62_739_756


Mainittakoon että tuo verkkokauppa on ollut 10v Saksan Kymcon maahantuojan (MSA GMBH) virallinen yhteistyökumppani.



Eipä sillä, lupasivat kuitenkin akselin takuuseen laakereineen.Kävin myös huollossa näyttämässä tuota.
0,3mm on välystä laakerin ja akselin välillä. Käytännössä tuo ilmenee niin että kun akselin kääntää pystyyn niin laakeri tippuu pois paikoiltaan. :roll:
Eli jos ajoa olisi jatkettu niin jossain vaiheessa laakeri olisi syönyt akselin poikki tai sitten hirttänyt kiinni.
peteh
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Maalis 2007 21:46

Viesti Kirjoittaja peteh »

onko sulla mitään käsitystä miksi akseli on kulunut? Onko molemmat "laakeripinnat" kuluneet yhtä paljon? Tiedätkö olivatko alkuperäiset laakerit leikanneet kiinni"

pete
Kymco KXR 250
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Ei mitään havaintoa miksi kuluneet, ketjun puoleisessa oli huomattavasti suurempi välys. Ei ne uudet laakerit kyllä kummassakaan kohdassa pysy jos akselin kääntää pystyyn. On se kyllä aika pieni toi laakereiden välinen etäisyys suhteessa siihen akselin pituuteen.
Ei ollu ne alkuperäiset laakerit hirttäneet kiinni.Se laakerin sisäkehä on vain jostain syystä päässyt pyörimään akselilla. Sehän riittää kun se kerran pyörähtää niin sen jälkeen se ei siinä enään pysy.
Mites sulla on kestäny ja millaisia kilometrimääriä?
peteh
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Maalis 2007 21:46

Viesti Kirjoittaja peteh »

Mulla 5500 mittarissa ja alkuperäiset laakerit meni vaihtoon. Ostin tuon käytettynä. On ollut ennen safarikäytössä vm. 2004. Rungon rasvaukset on jääneet ilmeisesti tekemättä ja lisäksi sinne perään laakereiden väliin oli päässyt vettä, joka oli ruostuttanut paikat. Tämän "ominaisuuden" takia ilmeisesti siihen uuteen taka-akseliin on lisätty ne o-renkaat. Uskoisin tuon veden päässeen ajan kuluessa myös laakereihin vaikka ovatkin kestovoidellut. Nyt on perä täynnä rasvaa ja kuparitahnaa, joten ei sinne vettä ainakaan heti pääse ja nipasta saa rasvaa laitettua lisaa.


pete
Kymco KXR 250
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Tuossa omassa pelissä ei ollut kyllä sitä ruostumista havaittavissa.Miltäs se akseli näytti kun laittoi uudet laakerit paikoilleen? Pitikö naputella uudet laakerit paikoilleen vai menikö käsin pujottamalla?Sulla ilmeisesti välys hävisi akselista laakerien vaihdolla?
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Auttaisko, jos laittaisi akselin ja sisäkoolin väliin laakerilukitetta? Kyllä sillä aika kohtuulliset välyksetkin saa yleensä pysyyn. Pikku karhennus akseliin ja pesu asetonilla tms. auttaa myös.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Kyllä varmasti auttaisi joo, täytyy pyytää laittamaan sinne lukitetta huollossa kunhan akseli saapuu...
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Ettei kukaan saisi käsitystä että pidän KYMCO:a huonona pelinä niin ei tässä loppupeleissä paljoa vikoja ole ollut suhteessa ajokilometreihin:

- takavariaattorin metallinen stefa joka todennäköisesti aiheutti remmin katkeamisia/nykimistä/vaihteen päälle jäämistä risteyksissä odottaessa
- taka-akselin laakerointi
- taka-haarukan puslat (uutena ei ollut rasvaa, vaihdon ja rasvauksen jälkeen on kestänyt)
- variaattoriremontti(käsikäynnistimen rengas irtosi)
- putki venttiilikopan päällä(murtunut saumasta, ei estä ajoa, voi ohittaa)
- pakoputki(murtunut saumasta, voi hitsata kiinni)
- takarattaan pidin, joka on kulunut väljäksi spooreihin(kuluva osa maahantuojan mukaan?)
- moottori (tämä oli kyllä todellinen yllätys)

- sähkövikoja ei yhtään, mistä kiitos laadukkaiden sähköjen.Ei ole mitään abikoliitoksia kuten kiinalaisissa vaan kunnon vedeltä suojatut liittimet.

Noista vioista uskoisin että muidenkin kannatttaa kiinnittää huomiota näihin (on ollut muillakin):
- taka-akselin laakerointi/puslat
- pakoputken sauma ja venttiilikopan päällä olevan putken sauma

Muista vioista uskon että ovat ainutkertaisia eikä tyyppivikoja.
Kyllä tässä hintaluokassa (5000e) rohkenen väittää että hinta/laatu suhteeltaan paras.
Muita hyviä puolia on :
- polttoaineen kulutus, yli 6l/100km ei saa menemään millään.
- pitkä huoltoväli (6000km)
- jälleenmyyntiarvo, muutkin kuin omat liikkeet ottavat vastaan vaihdossa
- saksalainen nettikauppa, josta löytyy ja voi tilata kaikki pikkunippelitkin KYMCO:oon. Ei ole pelkästään maahantuojien osien varassa.Tuolla on myös hinnoittelu kohtuullista.
dr650
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Tammi 2007 13:33

Viesti Kirjoittaja dr650 »

Cooleri kirjoitti:Ettei kukaan saisi käsitystä että pidän KYMCO:a huonona pelinä niin ei tässä loppupeleissä paljoa vikoja ole ollut suhteessa ajokilometreihin:

- takavariaattorin metallinen stefa joka todennäköisesti aiheutti remmin katkeamisia/nykimistä/vaihteen päälle jäämistä risteyksissä odottaessa
- taka-akselin laakerointi
- taka-haarukan puslat (uutena ei ollut rasvaa, vaihdon ja rasvauksen jälkeen on kestänyt)
- variaattoriremontti(käsikäynnistimen rengas irtosi)
- putki venttiilikopan päällä(murtunut saumasta, ei estä ajoa, voi ohittaa)
- pakoputki(murtunut saumasta, voi hitsata kiinni)
- takarattaan pidin, joka on kulunut väljäksi spooreihin(kuluva osa maahantuojan mukaan?)
- moottori (tämä oli kyllä todellinen yllätys)

Onko tuolle moottorivauriolle saatu mitään selitystä, venttiilin katkeaminenko sen mahtoi aiheuttaa?
peteh
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Maalis 2007 21:46

Viesti Kirjoittaja peteh »

Juu mulla hävisi takapään väljyydet laakereiden vaihdolla. Akseli meni paikalleen naputtelematta. Irrotettaessa tosin sai lyödä kuin vierasta sikaa, että sain akselin pois.

pete
Kymco KXR 250
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Onko tuolle moottorivauriolle saatu mitään selitystä, venttiilin katkeaminenko sen mahtoi aiheuttaa?
Hankala tuosta varmaan kenenkään sanoa mitään varmaa kun oli niin pieninä palasina koko mylly. Venttiili oli poikki n.1cm päässä lautasesta. Onko se murtunut vai onko esim.männänrenkaan palanen mennyt sinne väliin ja katkaissut venttiilin?Oliko muna ennen kanaa vai päinvastoin?

Juu mulla hävisi takapään väljyydet laakereiden vaihdolla. Akseli meni paikalleen naputtelematta. Irrotettaessa tosin sai lyödä kuin vierasta sikaa, että sain akselin pois.
Mittasitko oliko akseli kulunut?No toivottavasti kestää nyt. Laita infoa jos tulee sama vika uudelleen.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Ihmeiden aika ei ole ohi, uusi kone ja takaakseli laakereineen on jo maahantuojalla, odotellaan sopivaa väliä milloin huollon poijaat kerkeävät asentaa paikoilleen. 8) :prayer: :prayer:
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Noniin, homma jatkuu taas, huollon pojille täysi kymppi kun saivat koneen kasaan ennen juhannusta. \:D/ :prayer: :supz:
Ymmärsin että painoivat kahta vuoroa yhteen menoon :lol:

Uusi taka-akselikin on paikoillaan, laakerit on laitettu lukitteen kanssa niin jospa ne pysyisi nyt paremmin.
Nopeusmittarin vaijerin sisäosa oli hukkunut tuossa odotellessa, muistelen nähneeni sen oman tallin lattialla mutta eipä löytynyt enään :oops:
Uusi oli 22e niin tilasin sen sitten kokonaan uuden.Ajellaan siihen asti GPS-navigaattorin näyttämän mukaan 8)

Puhallin ei jostain syystä toiminut niin hetken tongittuani selvisi sekin. Puhaltimen relepaketista oli yksi johto poikki ihan juuresta.Hapettumisesta päätellen ollut poikki jon jonkun aikaa.
Ei hätää, onneksi tupakansytytinpistokkeelle on laitettu jo valmiit johdot, jotka ovat vaan kytkemättä. Eli koko relepaketti pois ja sama flektin liitin käy suoraan tupakansytytinliittimeen kiinni. Avot, taas toimii, tosin nyt puhallin on päällä aina kun virta on päällä. Kesäkelillä tuo ei haittaa, ennen talvea täytyy korjata toi.
Ensimmäiset 150km tuli eilen heitettyä, olis mennyt 10 000km rikki jos mittari olisi toiminut :wink:
Kyllä taas maistuu meno.
Näin se homma etenee...
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Ai juu, se takarattaan pidikkeen väljyys niihin spooreihin selvisi kun uusi taka-akseli tuli takuuseen. Vaikka laittaa sen vanhan takarattaan pidikkeen kiinni uuteen taka-akseliin niin väljyyttä ei ole yhtään. :!:
Eli käytännössä se vanha taka-akseli oli kulunut eikä pidike kuten alunperin luulin. Pehmoista tavaraa.... :wink:
Vastaa Viestiin