Menee sanattomaksi... ootko nyt ihan varma ettei sun kännykkäkamera kuseta meitä
Harvassa mönkijän renkaassa olen noin kovat painekestot nähnyt, itseasiassa toi on ensimmäinen. Yleensä max. suositus paineet on olleet reilusti alle 1bar. Taas oppi jotain uutta
Sillä ei ole merkitystä onko rengas katukumi vai nappularengas, rungon rakenne ratkaisee paljonko kestää painetta. Monet mönkijänrenkaat menee runkovikaisiksi jos niissä käytetään liikaa paineita, varsinkin katukumit joilla ajetaan pitkäkestoisesti kovia nopeuksia. Rättirenkaat on rättirenkaita vaikka mitä tekisi, onneksi muutamilta rengasvalmistajilta löytyy maastokäyttöön vyörenkaita mutta katukumien osalta ollaan vielä jäljessä ainakin isompien pyörien osalta. Jostain muistan lukeneeni että 10" vanteelle löytyy katu/ratakäyttöön vyörengasta? Vyörenkaan tunnistaa helpoiten siitä että koko merkinnän kanssa on iso R-kirjain ja jossain lukee pienemmällä Radial
Maxxiksissa näkyy lukevan tuo radial ja max sallittu paine edessä, että takana 25 psi. Itte olen käyttänyt edessä 0.8 ja takana 1.0. Suht mukava ajella, kun tiet on tasoiteltu tasaiseksi.
Jatkoa omiin rengas juttuihin, eli aiemmin höpötelin kiinalaisista alkuperäis renkaista, nyt on alla Kendan Speedracerit ja meni sormi suuhun paineiden takia... luetteloissa ja kendan sivulla noille ja monille (varmaan 80-90% kendan renkaista) muille ilmoitetaan maksimi käyttöpaineiksi 0.35bar / 5psi, kuitenkin kendan sivuilla on juttu rengaspaineista. Siellä on ihan eri suoritukset:
"As a general guide for off-road use, ATV tyre-pressures should be, on
average, somewhere between 5 and 12psi. When riding on-road, pressures
should be increased by between 20 to 50 per cent of the original
off-road level."
tuota sitten utelin suoraan Kendan usan osastolta... ja vastaus oli tämä:
The inflation pressure really depends on the speed and load of the vehicle... but a pretty good average for the speedracer tires on road application is 12-14 psi.
Että luotetaan nyt sitten tuohon vaikka renkaan kyljessä on kummallinen 0.35bar
Jogi kirjoitti:tuota sitten utelin suoraan Kendan usan osastolta... ja vastaus oli tämä:
The inflation pressure really depends on the speed and load of the vehicle... but a pretty good average for the speedracer tires on road application is 12-14 psi.
Että luotetaan nyt sitten tuohon vaikka renkaan kyljessä on kummallinen 0.35bar
Aha, aika kovilta paineilta tolle taka munkille kyllä 0.83-0.97bar (12-14psi) kuulostaa, ja noikin vielä keskimäärin(=average).
Itsellä edelleenkin edessä ~0.9 ja takana ~0.5 olleet mitä nämä ovat olleet alla.
Voisihan tota taakse tässä joku päivä vaikka 0.7bar suhauttaakin, ja eteen tasanumerot eli 1.0bar.
Cooleri kirjoitti:Käyttöohjekirjan ensimmäisellä sivulla sanotaan englanniksi :
Tämä tuote on suunniteltu vain tieliikennekäyttöön, on kiellettyä ja turvatonta käyttää laitetta kukkuloilla ja irtonaisella alustalla.
Ei noilla swahilin kielisillä reunahuomautuksilla ole mitään merkitystä takuun suhteen suomessa.
Kyllä ne pitää olla ihan jommalla kummalla kotimaisella mainittu.
Toivottavasti jatkossa maahantuoja oppii virheistään.
miksi muuten masco mainostaa hyviä maastoominaisuuksia jos maastoajo on kerran kiellettyä. Offroad mallin ekalla sivulla lukee että tieliikenne käyttö on laitonta ja turvatonta, onroad mallissa vaan kopioitu sama sanoma ja vaihettu sanojen paikkaa... mulla just meni laakerit takaa, mutta liikkeen myyjä ite sanoi että laita vaan enemmän painetta, että ei niistä ohjeista tarvii välittää. eli jos jotain takuueikorvaa valituksia tulee niin syy löytyy tiskin takaa. Taitaapa vielä omistaa sen liikkeen...
Joo Arto puhuu mitä sylki suuhun tuo. Sitte ku tulee takuun piiriin kuuluva vika, eli ei itse aiheutettu, rupee kyllä puhumaan just päin vastaista. Eli siunkin tapauksessa en ihmettele vaikka sanoiski et oot liia kovilla rengaspaineilla ajellu. J ensimmäiseks kysyy ootko ajanu offroadia, ei nää vehkeet oo semmoseen tehty ei sillä oo enää takuuta. Siis ihan uskomaton äijä. Miulle sano just tuollee, kun vaihdelaatikko rupes kakkosella rutisee.
Nyt kun saan tuon CPI:n kuntoon ni en osta mitään Jönneiltä.
Kenda Speedracerit siis myös takana, ja niille on todellakin max 0.35bar, edessä samat Kenda Speedracerit joissa toi max 1.7bar...
Meinaan mun ostamissa Kenda Speedracerissa kokoa 21-7-10 on max.paine ilmoitettu 0,35bar. Äsken tuli vielä tarkistettua asia.
Miten voi olla mahdollista?
Muuten samanlaiset
Kai niitä on sitten eri painoluokkiin tehty, onko toi 4PLY sitten vahvuusluokka?Jenkkien Kendan sivuilla ei ollut kuin tuo 4ply malli.
Mistä muuten ostit noi renkaat?
Cooleri kirjoitti:
Kai niitä on sitten eri painoluokkiin tehty, onko toi 4PLY sitten vahvuusluokka?Jenkkien Kendan sivuilla ei ollut kuin tuo 4ply malli.
Eikös tuo PLY tarkoita tavallaan vahvuusluokkaa, "kankaiden" määrää renkaassa.
Kankaiden määräksi olen kuvitellu kans tota lukua. Menikö se ny niin että nämä 6ply on ainoot joilla on 140km/h luokitus. ?
Ja minähän en renkaita osta muualta kuin Kalajoen Kumikorjaamolta.
mä olin eilen ajelemas muksulla ja muutaman kilometrin jälkeen oikee taka rengas sano shhhhhhhhhh.... eiku rengasliikkeeseen paikattavaks ja ku pääsin kotii niin ihmettelin ku vasen taka rengas oli paisunu ihan vituilleen ja sit se sillee paukku ja lopulta se puhkes. ja rengas paineet oli se 25psi mitä renkaas ja ohjekirjas lukee