MXU250 Ajovalot hukassa..???
MXU250 Ajovalot hukassa..???
Eli Kyseessä Kymco MXU250 ja vika on ettei Etuvalot pala..
Viime viikonloppuna tein pieniä huoltotoimen piteitä, vaihdoin polttimot eteen, putsailin vari kopan katsoin jäähdytys nesteet, vaihdoin tulpan, vaihdoin öljyt ja korjailin takavalon kiinnikkeen eli taka kate oli irti ja akku oli sen ajan latauksessa, ja kasasin mönkän ja kokeilin et lähtee käyntiin ja jätin sen talliin ja lähdin kämpille.
Nyt kun viikon jälkeen oli tarkoitus lähteä ajelemaan niin kappas ajovalot ei palanu ja siis kaikki muut valot pelaa paitsi etuajovalot, parkit ja takavalot siis palaa kyllä, purkasin mönkijää ja virta kynällä katselin virran kulkua ja katkaisimelle virta tulee sitten oikean etupyörän kotelossa on joku harmaa boxi niin sinne myös tulee virta kahteen napaan neljästä ja napa mihin virta tulee riippuu onko pitkät vai lyhyet päällä tämä siis on ilmeisesti joku valo rele mutta voisiko vika olla siinä ja mitenkä se voisi hajota ku mönkijä seisoo tallissa..??
Ei paljon huvittaisi joka boxia turhan päiten ostaa jos vika ei siis olisi siinä mutta missäs sitten...
Kävin varmaanki joka liittimen läpi mitä mönkijästä löytyy ja suihkuttelin Crc:tä ja putsailin hapettumia mutta ei valot syty ja virtaa ei tule polttimoiden pistokkeisiin..
Viime viikonloppuna tein pieniä huoltotoimen piteitä, vaihdoin polttimot eteen, putsailin vari kopan katsoin jäähdytys nesteet, vaihdoin tulpan, vaihdoin öljyt ja korjailin takavalon kiinnikkeen eli taka kate oli irti ja akku oli sen ajan latauksessa, ja kasasin mönkän ja kokeilin et lähtee käyntiin ja jätin sen talliin ja lähdin kämpille.
Nyt kun viikon jälkeen oli tarkoitus lähteä ajelemaan niin kappas ajovalot ei palanu ja siis kaikki muut valot pelaa paitsi etuajovalot, parkit ja takavalot siis palaa kyllä, purkasin mönkijää ja virta kynällä katselin virran kulkua ja katkaisimelle virta tulee sitten oikean etupyörän kotelossa on joku harmaa boxi niin sinne myös tulee virta kahteen napaan neljästä ja napa mihin virta tulee riippuu onko pitkät vai lyhyet päällä tämä siis on ilmeisesti joku valo rele mutta voisiko vika olla siinä ja mitenkä se voisi hajota ku mönkijä seisoo tallissa..??
Ei paljon huvittaisi joka boxia turhan päiten ostaa jos vika ei siis olisi siinä mutta missäs sitten...
Kävin varmaanki joka liittimen läpi mitä mönkijästä löytyy ja suihkuttelin Crc:tä ja putsailin hapettumia mutta ei valot syty ja virtaa ei tule polttimoiden pistokkeisiin..
No piru nottei... KYMCO MXU250
Nyt asiaa tutkittuani totesin etä toi valojen ohjausboxi sieltä on hajalla ja se näyttäis maksavan tuola saksan verkkokaupas 73e joten kokeilin ostaa tuollaisen yleismallin kaksois valoreleen joka makso 3,60e ja tänään sen kytkeskelin alkuperäisen valoboxin piuhoihin ja TADAAAA valot pelaa...
Pitää vain hommata nyt pieniä latta apicoja että saa tehtyä lopullisen kytkennän niin ettei tarvi alkuperäisiä piuhoja katkoa vaan saa lakuperäisestä liittimestä vedettyä apicoilla virrat releelle ja releen kätken etupyörän kotelon siaan tuon kymcon mustan etumuovin alle missä myös variaattorin ilman otto niin ei vesi heti pääsee releeseen...
Katotaan kauanko kestää mutta eipä toi rele maltaita maksanu alkuperäiseen boxiin verrattuna..
Pitää vain hommata nyt pieniä latta apicoja että saa tehtyä lopullisen kytkennän niin ettei tarvi alkuperäisiä piuhoja katkoa vaan saa lakuperäisestä liittimestä vedettyä apicoilla virrat releelle ja releen kätken etupyörän kotelon siaan tuon kymcon mustan etumuovin alle missä myös variaattorin ilman otto niin ei vesi heti pääsee releeseen...
Katotaan kauanko kestää mutta eipä toi rele maltaita maksanu alkuperäiseen boxiin verrattuna..
No piru nottei... KYMCO MXU250
En muista mitä siinä luki, mut jos kyseessä MXU250 niin se on sielä oikean etupyörän kotelossa majaileva suunnilleen tupakki askin kokoinen harmaa Boxi jossa kaksi pistoketta, toisessa neljä napaa ja toisessa kaks, itse siis korvasin tämän boxin normaalilla kaksois valoreleellä ja toimii ja korjaus tuli monen monta kertaa halvemmaksi ku uus boxi...
No piru nottei... KYMCO MXU250
Sen yhden yksinäisen mustan piuhan tarkoitus perää en keksinyt joten uudesta kytkennästä jätin sen pois, ja jos tarvike releen sinne patentoit niin kannattaa sijoitta se sinne mustan keulamuovin alle niin on kosteudelta paremmin suojassa, piuhat rittää sinne mainiosti ja muovin alta kuuluu releen naks naks äänet ku valoja vaihtelee...
No piru nottei... KYMCO MXU250
Sama vika meikäläisen Muksussa (MXU 250), että kaikki muut valot pelaa paitsi ei etuajovalot. Pitänee alkaa mittaileen tuleeko valoboksin piuhoile virtaa. Valoen sulakkeelle tulee ja valokatkaisijalle. Kummallekkaan etuvalolle ei (paitsi parkit).
edit: kävin tsekkaan niin harmaalle boksille tuli virtaa ja kun yhdisti boksiin tulevia johtoja sopivasti langan pätkällä niin sain palamaan joko pitkät tai lyhyet.
Osaako joku neuvoa minkälainen se rele pitää olla ja miten piuhat sinne kytketään?
edit: kävin tsekkaan niin harmaalle boksille tuli virtaa ja kun yhdisti boksiin tulevia johtoja sopivasti langan pätkällä niin sain palamaan joko pitkät tai lyhyet.
Osaako joku neuvoa minkälainen se rele pitää olla ja miten piuhat sinne kytketään?
Tuolta löydät mm. kytkentäkaavion sähköistä :
http://www.kymco.it/contributi/download ... ese%29.zip
Ei kai siinä muuta ihmeellistä ole kunhan vaan löytää oikeat johdot oikeaan paikkaan. Samalla periaatteella tuo kaksoisrele toimii kuin muutkin releet.Niitä releitä vaan on siinä kaksi kpl.
Perus rele
on 4-napainen :
- maapiuha
- 12v jatkuva
- katkaisijalta tuleva 12v
- releeltä lähtevä joka menee polttimolle
http://www.kymco.it/contributi/download ... ese%29.zip
Ei kai siinä muuta ihmeellistä ole kunhan vaan löytää oikeat johdot oikeaan paikkaan. Samalla periaatteella tuo kaksoisrele toimii kuin muutkin releet.Niitä releitä vaan on siinä kaksi kpl.
Perus rele
on 4-napainen :
- maapiuha
- 12v jatkuva
- katkaisijalta tuleva 12v
- releeltä lähtevä joka menee polttimolle
Back in business
Se musta piuha näytti tulevan sytytysboksilta ja toimii ilmeisesti herätteenä eli valot ei pala vaikka virrat on päällä jos moottori ei ole käynnissä. Mulla alko valot pelaan ku käytin irti sitä harmaata relettä ja pistelin piuhat takasin. Vika lie ollut just siinä mustan piuhan liitoksessa, ku niiitä muita revin irti aiemmin.JaLe kirjoitti:Sen yhden yksinäisen mustan piuhan tarkoitus perää en keksinyt joten uudesta kytkennästä jätin sen pois,
Samalla ruuvailin lämpökahvat paikalleen, ku tuli testattua/mitattua suunnilleen joka piuha ja liitin minne tulee virtaa missäkin virta-avaimen asennosa jne.
-
- 4WD
- Viestit: 123
- Liittynyt: 15 Loka 2006 22:48
- Mönkijä:: mxu-50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: MXU250 Ajovalot hukassa..???
Nostetaan vanhaa topiccia ylös...kertokaas joku nyt miten ne johdot kytketään yleismallin kaksoisreleeseen? Saan vaan joko lyhyet tai pitkät toimiin, mutta en millään molempia!
MXU-70 ;D
Re: MXU250 Ajovalot hukassa..???
Boksille tulee seuraavat johdot:
Valkoinen
Valkoinen/musta
Sininenx2
Vihreä
Punainen
Miten ne tulee kytkeä kaksoisreleeseen?
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä..."
Valkoinen
Valkoinen/musta
Sininenx2
Vihreä
Punainen
Miten ne tulee kytkeä kaksoisreleeseen?
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä..."
Re: MXU250 Ajovalot hukassa..???
arvauksia
Re: MXU250 Ajovalot hukassa..???
Tämä valo-ongelma tuli pojan Kymco MXU 50 Reverse mönkkärissä vastaan, eli sekä lyhyet ja pitkät etuvalot ei katkaisinta käännettäessä syty vaikka polttimot ehjät (ainoastaan parkkivalot palaa edessä ja lisäksi kaikki muut valot toimii).
Alkuperäinen valorele on 38600-LCA5-E01 (Light Control / CONTROL ASSY LIGHTING), ja maahantuojan huollon mukaan korvaava tuote on 3860A-LCA5-E01. Kumpaakaan ei löytynyt maahantuojalta tai muilta huoltoliikkeiltä, joten piti ratkaista ongelma toisella tavalla, jotta mönkkäri saataisiin katsastettua ajallaan.
Suomesta tilattuna alkuperäisosa on toistasataa euroa ja ulkomailta tilattuna jopa puolet halvempi (alkuperäisosaa saa tilattua mm atvscooterparts.com).
MXU 50 valojen kytkentäkaaviota en löytänyt mistään, mutta muutamaan muuhun Kymcon laitteeseen löytyi ja päättelin että valojen osalta näyttää olevan laitteesta riippumatta sama, vaikkakin johtojen värit vaihtelee. Kiitos JaLe ja Cooleri kommentit, niin hankin Biltemasta yleismallisen kaksoisvaloreleen johtosarjalla (Tuotenumero 42601 - 15€; pelkkä rele 42307 - 7,50€). Mukana tuli relen kytkentäkaavio, joten itse kytkentä olikin sitten johtosulkeista. Jätin alkuperäiset liittimet paikoilleen, jos joskus haluaa laittaa alkuperäisen relen, ja vedin uudet johdot liittimistä penkin alle johon kiinnitin tarvikerelen tankin ja öljysäiliön väliin. Paras tapa kytkentään on jos löytää alkuperäiset liittimet jostain, tai sitten tekee haaroituksen johtoon (viimeisenä keinona ehkä käyttäisin ryöstäjää, koska katkoo helposti alkuperäisen johdon)
Jätin kokonaan kytkemättä CDI-boxista tulevan erillisen sini/keltaisen herätteen (joka on se erillinen musta/valkoinen johto alkuperäisessä valorelessä). Ainoa 'erikoisuus' mitä minun piti erikseen kytkeä, oli maajohto tarvikerelen rungosta liittimeen "S" (ilman tällaista liitäntää, niin rele ei toimi tässä asennuksessa).
Kytkentä (Bilteman rele - mönkkärin johdot):
Irrota pääsulake tai akun johdot ennen asennusta.
S (Maa) -> Vihreä johto ja lisäksi tästä S-liittimestä myös johto relen runkoon
B (Virta +) -> Punainen johto
S1 (ohjaus - lyhyet valot) -> Valkoinen johto
S2 (ohjaus - pitkät valot) -> Sininen johto
L1 (lähtö etuvaloille) -> Valkoinen johto mustalla viivalla
L2 (lähtö etuvaloille) -> Sininen johto mustalla viivalla
(erillinen sini/keltainen herätejohto jätetty kokonaan kytkemättä tarvikereleeseen)
Suojaa kytkennät. Varmista (esim nippusiteillä) että johdotukset rungossa kiinni.
Kiinnitä pääsulake tai akun johdot asennuksen jälkeen.
Kiitos JaLe, Cooleri ja muut kommentoijat. Toivottavasti tästä omasta korjauksesta apua jollekulle Kymco MXU omistajalle jolla valojen kanssa ongelmia.
Alkuperäinen valorele on 38600-LCA5-E01 (Light Control / CONTROL ASSY LIGHTING), ja maahantuojan huollon mukaan korvaava tuote on 3860A-LCA5-E01. Kumpaakaan ei löytynyt maahantuojalta tai muilta huoltoliikkeiltä, joten piti ratkaista ongelma toisella tavalla, jotta mönkkäri saataisiin katsastettua ajallaan.
Suomesta tilattuna alkuperäisosa on toistasataa euroa ja ulkomailta tilattuna jopa puolet halvempi (alkuperäisosaa saa tilattua mm atvscooterparts.com).
MXU 50 valojen kytkentäkaaviota en löytänyt mistään, mutta muutamaan muuhun Kymcon laitteeseen löytyi ja päättelin että valojen osalta näyttää olevan laitteesta riippumatta sama, vaikkakin johtojen värit vaihtelee. Kiitos JaLe ja Cooleri kommentit, niin hankin Biltemasta yleismallisen kaksoisvaloreleen johtosarjalla (Tuotenumero 42601 - 15€; pelkkä rele 42307 - 7,50€). Mukana tuli relen kytkentäkaavio, joten itse kytkentä olikin sitten johtosulkeista. Jätin alkuperäiset liittimet paikoilleen, jos joskus haluaa laittaa alkuperäisen relen, ja vedin uudet johdot liittimistä penkin alle johon kiinnitin tarvikerelen tankin ja öljysäiliön väliin. Paras tapa kytkentään on jos löytää alkuperäiset liittimet jostain, tai sitten tekee haaroituksen johtoon (viimeisenä keinona ehkä käyttäisin ryöstäjää, koska katkoo helposti alkuperäisen johdon)
Jätin kokonaan kytkemättä CDI-boxista tulevan erillisen sini/keltaisen herätteen (joka on se erillinen musta/valkoinen johto alkuperäisessä valorelessä). Ainoa 'erikoisuus' mitä minun piti erikseen kytkeä, oli maajohto tarvikerelen rungosta liittimeen "S" (ilman tällaista liitäntää, niin rele ei toimi tässä asennuksessa).
Kytkentä (Bilteman rele - mönkkärin johdot):
Irrota pääsulake tai akun johdot ennen asennusta.
S (Maa) -> Vihreä johto ja lisäksi tästä S-liittimestä myös johto relen runkoon
B (Virta +) -> Punainen johto
S1 (ohjaus - lyhyet valot) -> Valkoinen johto
S2 (ohjaus - pitkät valot) -> Sininen johto
L1 (lähtö etuvaloille) -> Valkoinen johto mustalla viivalla
L2 (lähtö etuvaloille) -> Sininen johto mustalla viivalla
(erillinen sini/keltainen herätejohto jätetty kokonaan kytkemättä tarvikereleeseen)
Suojaa kytkennät. Varmista (esim nippusiteillä) että johdotukset rungossa kiinni.
Kiinnitä pääsulake tai akun johdot asennuksen jälkeen.
Kiitos JaLe, Cooleri ja muut kommentoijat. Toivottavasti tästä omasta korjauksesta apua jollekulle Kymco MXU omistajalle jolla valojen kanssa ongelmia.
Re: MXU250 Ajovalot hukassa..???
Erittäin paljon kiitos tästä ohjeesta!
Uusin MXU:n valoreleen vuosi sitten, ja taas hajosi.
Ohjeen mukaan johdot poikki (En jää kaipaamaan Kymcon omaa valoboxia!) ja jatkot penkin alle - jossa kiinni Bilteman releeseen ja toimii.
Eipä ole kallis uusia, kun seuraavan kerran kusahtaa. Ja paljon paremmassa paikassa vedeltä suojassa.
Uusin MXU:n valoreleen vuosi sitten, ja taas hajosi.
Ohjeen mukaan johdot poikki (En jää kaipaamaan Kymcon omaa valoboxia!) ja jatkot penkin alle - jossa kiinni Bilteman releeseen ja toimii.
Eipä ole kallis uusia, kun seuraavan kerran kusahtaa. Ja paljon paremmassa paikassa vedeltä suojassa.