Kymco MXU 500 Elvytys

Keskustelua Kymco mönkijöistä.
Mane
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2012 18:15
Mönkijä:: Kymco MXU 500
Paikkakunta: Salo

Kymco MXU 500 Elvytys

Viesti Kirjoittaja Mane »

Tervehdys kaikille pitkästä aikaa!
Pari vuotta meni, mutta nyt tuli hommattua edellisen CPI XS 250 tilalle vähän erilainen kömpijä.

Ostin tosiaan vm. 2007 MXU 500, mukana tuli kärryt ja kola että voin selitellä ostaneeni työkäyttöön.... :wink: Edellinen omistaja oli tehnyt öljynvaihdot vuosittain, muttei ilmeisemmin mitään muuta niin ensitöikseni teen vehkeeseen pienen rempan. Vehkeessä on valmiiksi rikki takajarru, nopeusmittari ja koneessa pieni käyntihäiriö.

Takajarru pitäisi olla helppo homma ja hoitua pelkällä palojen vaihdolla ja säädöllä. Samalla kun takajarrun laitan, teen saman homman etujarrulle. Nopeusmittaria en ole ehtinyt vilkaisemaankaan mikä siihen mahtaa auttaa.

Mutta, meinasin käydä läpi ja putsata ainakin ilmanputsarin, vaihtaa bensaletkut ja bensasuodattimen, vaihtaa tulpan, putsata kaasarin ja kurkun ja katsoa jos käyntihäiriö lähtisi sillä.
Näiden lisäksi vaihdan öljyt, etu ja peräöljyt myös ja tsekkaan variaattorin hihnan kunnon.

Onko muuta jota kannattaisi katsoa samalla kun se tuolla pajalla on jo palasina??
Toinen kysymys olisi, että onko kellään tietoa katteitten/astinmuovien hinnoista tai saatavuudesta? Koitin googlailla ja lueskella täältä niin aika kiven takana vaikuttaisi olevan. Mascolle heitin kyselyn, mutta eivät ole vielä vastanneet.

EDIT: Nythän heti sitten löytyi http://www.kymcopartsonline.com/ . Onko joku tilannut kamaa tuolta, tuleeko perille asti?

Kiitos vastauksista etukäteen!
Kettu kuittaa.
Mane
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2012 18:15
Mönkijä:: Kymco MXU 500
Paikkakunta: Salo

Re: Kymco MXU 500 Elvytys

Viesti Kirjoittaja Mane »

Suuri osa hommista tehty ja katteita enää odottelen. Tuo edellä mainitsemani sivu paljastui vähän kyseenalaiseksi googlailujen jälkeen, joten päätin Mascolta tilata.Tässä kuitenkin pari huomiota mitä en ihan heti löytänyt hakemalla. Ihan yleiseksi tiedoksi vehkeen kaikki jarrupalat ovat samoja. Kurkku on kummallisesta valualumiinista ja kumista tehty. Sisältä todella röpöläinen, kannattaa kaivaa purkaessa dremeli valmiiksi ja siistiä kurkku sileäksi sisältä. Jos tekee vähänkään isompaa huoltoa, kannattaa etupään katteet ottaa suosiolla kaikki pois.
Yleisenä päätelmänä voi sanoa että kaikki perusjutut on ainakin MXU 500 malliin todella helposti tehtävissä. Pienellä googlauksella löytyi pdf tiedostona englanninkielinen manuaali, siinä oli perushuollot selitetty todella hyvin, räjäytyskuvat taasen löytyy esim Mascon sivuilta. Jopa tällainen poropeukalo sai nämä perusjutut järkevässä ajassa tehtyä. :)
Kettu kuittaa.
Mane
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2012 18:15
Mönkijä:: Kymco MXU 500
Paikkakunta: Salo

Re: Kymco MXU 500 Elvytys

Viesti Kirjoittaja Mane »

Nyt on mönkijä lähes valmis. Muutama kate vielä puuttuu ja sitten pitäisi tehdä vielä etukäyrän suoja. Uuden mieluusti tilaisin, mutta maksoi Mascolta ~130€.... Pikkasen suolainen hinta pikkaselle pellinpalalle.. :D
Jossain täällä foorumilla kritisoitiin hieman tuota Mascon toimintaa, mutta itse ainakin sain tilaamani tuotteet todella nopeasti niinkuin pitääkin. Katteet olivat järkihintaiset, mutta tietyt osat taasen aivan naurettavan hintaisia. Esimerkkinä katteiden kiinnitinmuovit; maksavat Mascolla 2,6€ kpl tai sinnepäin, Motonetistä jotkut Foordin sisustan kiinnikkeet sopivat suoraan yhtä hyvin kuin orkkikset, näyttävät melkein samalta ja 25kpl 8€. :o
Toinen ongelmakohta on tuo nopeusmittarin anturi, joka näissä ei kestä vissiin ollenkaan. Uuden hinta &¤"#¤" 220€!! Tätä pitää pohtia tovi, että sijoitanko tuon verran vielä tuohon pienee palikkaan. Riippuu tietenkin siitä meinaanko vielä katsastaa vehkeen.
Muuten päässyt nyt kokeilemaan pikkusen Kymcolla rullailua, ja hienostihan se menee. Vakaa ja pätevän oloinen peli järkihinnalla. Nyt vain talvea odottelemaan, että pääsee tositoimiin! :mrgreen:
Kettu kuittaa.
Mane
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2012 18:15
Mönkijä:: Kymco MXU 500
Paikkakunta: Salo

Re: Kymco MXU 500 Elvytys

Viesti Kirjoittaja Mane »

Pientä välipäivitystä!
Nuo viimeiset poskipalat on nyt tilattu hintaan 35€/kpl ruotsista. Masco myy niitä 135€/kpl joten jos vaan tulee kotio asti niin melko hyvä säästö... Uusi vika ilmeni takajarrujen palautuessa toimintaan. Kun jarruttaa kovemmin, muttei lukkoon asti, kuuluu koneesta tai jostain melkoista kolinaa. Saas nährä miten tässäkin käy.... :shock:

Takalaatikoksi tuli myös hommattua Plano Sportman´s Trunk. Jostain täältä foorumilta tuosta laatikosta sain vinkin, ja sopii MXU:n perään kuin nakutettu. Oikeat mönkijöitä varten tehdyt laatikothan maksavat melkoisesti, kyseinen yleislaatikko 60€. Mahtuu esim saha & polttoainekannu kevyesti mukaan ja tilaakin jää mukavasti. Itse laatikko ei järeimmästä päästä ole, mutta kestää varmasti normikäytössä. Helposti sai takatelineen muovien päälle sidottua kahden liinan kanssa.
Kettu kuittaa.
Burana
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Maalis 2016 17:18

Re: Kymco MXU 500 Elvytys

Viesti Kirjoittaja Burana »

kerrohan ihmeessä mistä tuo kolina kuuluu mikäli selvität. Itsellä sama kapistus ja todella ilkeä pauke ja kolina kuuluu jostain koneen tienoilta jarruttaessa ja alamäkeen laskiessa. :roll:
Mane
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2012 18:15
Mönkijä:: Kymco MXU 500
Paikkakunta: Salo

Re: Kymco MXU 500 Elvytys

Viesti Kirjoittaja Mane »

Tällä viikolla yritän selvittää, epäilen etuvetaria tai jotain siellä. Oletko kokeillu neliveto päällä koliseeko sulla silloin. Itellä loppui kun neliveto oli päällä, joten viittaa myös etupään ongelmaan tuo.
Kettu kuittaa.
Burana
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Maalis 2016 17:18

Re: Kymco MXU 500 Elvytys

Viesti Kirjoittaja Burana »

Täytyypä neliveto päällä testailla viellä lisää. Itse epäilen kytkintä/laakerijarrua. Kolina kuuluu ainoastaan takajarrua painaessa ja renkaiden lukittua. Myös raju moottorijarrutus alamäessä aiheuttaa saman kolinan. Tänään huomasin että ylämäkeen peruuttaessa niin että takapyörät sutii, on kolina ihan järkyttävä. Tuntuu että jotain hajoaa ihan justiinsa :shock: :?
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Kymco MXU 500 Elvytys

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kartaanin ristikot tai pinjonin laippa löysällä
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Burana
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Maalis 2016 17:18

Re: Kymco MXU 500 Elvytys

Viesti Kirjoittaja Burana »

Otetaan tutkintaan Jussi.

Edit: Ja nyt kun kävin lenkin heittämässä niin neliveto päällä ei tosiaan kolise. :shock:
Mane
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2012 18:15
Mönkijä:: Kymco MXU 500
Paikkakunta: Salo

Re: Kymco MXU 500 Elvytys

Viesti Kirjoittaja Mane »

Noniin nyt laitoin osin palasiksi taas kun tuli viimeinkin viimeiset osat ( saksasta suomeen 1.5tp, suomessa pitkin terminaaleja 8tp wtf....). Kahtelin kartaanei ja renkutin sen verran kun käsillä pystyi ja yksi vika ainakin löytyi heti. Eli takana kardaanin perän puolella oleva suojapelti oli irti. Se oli alunperin kolmella pistehitsillä kiinni, mutta ne olivat murtuneet. Sitä kun siinä käänteli niin nuo saumat ainakin hakkasivat vastaan. En ole ihan varma vielä millä tuon korjaan kun en rupee sitä sieltä ainakaan hitsaamaan mutta joku klemmari/nippusidehökötys varmaan menisi. Mistään muualta ei mielestäni mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut, joten voi ehkä olla että kolinan syyllinen on siinä. Tämä ei kuitenkaan selitä sitä ettei kolise neliveto päällä ja pääsen koeajaa vasta ensi viikolla kun takapönttö menee nyt samalla maalattavaksi.
Kettu kuittaa.
Vastaa Viestiin