MXU 250 Rattaan vaihto
MXU 250 Rattaan vaihto
Onko kenelläkkään kokemusta eturattaan vaihdosta.Mitä vaikuttaa huippunopeuteen 1 hampaan lisäys.Jaksaako vielä moottori vääntää tarpeeksi.
PERTSA
Se ei ilmeisesti sitten jaksa vetää rajoittimelle asti isommalla rattaalla? Meneekös se rajoittimelle asti vakiorattaalla? Ei pienemmän rattaan vaihto eteen silloin pitäisi nostaa huippuja.
Voisi auttaa huippunopeuteen, jos laittaa isomman eturattaan ja samalla asentaa kevyemmät variaattorin rullat, esim. 1-1,5g kevyemmät.
Nää on niitä kokeilu juttuja, jos intoa riittää. Rullathan ei tod.näk.maksa niinkään paljoa kuin eturattaat, jos vaan asennustaito löytyy itseltä.
Voisi auttaa huippunopeuteen, jos laittaa isomman eturattaan ja samalla asentaa kevyemmät variaattorin rullat, esim. 1-1,5g kevyemmät.
Nää on niitä kokeilu juttuja, jos intoa riittää. Rullathan ei tod.näk.maksa niinkään paljoa kuin eturattaat, jos vaan asennustaito löytyy itseltä.
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
petri.n kirjoitti:TEHOO1 on aivan oikeilla jäljillä. Yleensä juuri suurennetaan eturatasta ja ihmetellään miksi kone ei kulje sitä mitä ennen. Pienepi ratas eteen ja taakse suurenpaa. Johan rupee vörkkimään.
Kyllä, se on tutkitusti (VTT) juuri toisin päin. Johtuu ketjun aiheuttamasta tehohäviöstä, pienemmällä säteellä.
Jos tuon Kymcon haluaa kulkemaan, voi siihen laittaa Mongoosen Big Bore sarjan ja 120 kuutiota lisää. Alkaa vääntöä löytymään, tosin hintaa Jenkkeissä semmoiset 280 taalaa joten täällä ainakin tuplat.

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
vilkaiseppa hieman ylöspäin tätä sivua :Pienemmän kun pistää niin kiihtyy paremmin ,kulkee hitaammin ja paukkuu rajottimelle nopeemmin .Eiköhän toi systeemi ole aivan sama kuin kakspyöräsissä.Itelle tulossa 15 piikkinen ja laitan kiihtyvyys ja nopeus tietoja miten vaikutta kun saapuu.
Ei ole tullut paljon apuja joten ostin pykälää isomman rattaan ja pettymyksekseni mxu kulki 8km hitaammin kuin ennen.alkuperäisellä
91km ja pykälää isommalla vain 83 km tunnissa.Joten tiedoksi muille
rattaanvaihto ei kannata.
Noh niin, sain uuden 15 piikkisen eturattaan vihdoinkin. Mxu:ssa siis vakio 14 piikkinen. Itsellä asennettu kevyemmät rullat (18g), kun vakiorullat on 25g.
Kokemukset :
25g rullilla ja eturattaalla (14) alamäkeen : 92km/h rajoittimelle asti
25g rullilla ja eturattaalla (14) tasaisella :n.89km/h
Alkup. ratas + 18g rullat alamäkeen : 89km/h, rajoitin otti kiinni.
Alkup. ratas + 18g rullat tasaisella : 83km/h
(Matka-ajossa kierrokset pikkasen liian korkealla, paras vääntö löytyi tuosta 70km/h kohdilta, kiihtyvyys parempi kuin originaalirullilla.)
15 piikkinen eturatas ja 18g rullat alamäkeen : 88km/h, ei ota rajoitin vastaan
15 piikkinen eturatas ja 18g rullat tasaisella 83km/h
Toi ei kerro totuutta nopeuden muutoksesta, sillä mittari ei näytä enään samoin kun isompi eturatas on vaihdettu paikoilleen. MXU:ssa ottaa nopeuden vaihteistosta. Tämän huomasi jo heti eka lenkillä perstuntumalla, mutta myös siitä että nyt pysyi rekkojen vauhdissa mukana ilman että olisi ajanut rajoitinta vasten.
Lisäksi ajo on paljon miellyttävämpää kun ei tarvitse huudattaa isoilla kierroksilla. Pikkasen jos saisi jostain vääntöä lisää niin ei vauhti tippuisi ylämäessä niin paljoa.
Kokemukset :
25g rullilla ja eturattaalla (14) alamäkeen : 92km/h rajoittimelle asti
25g rullilla ja eturattaalla (14) tasaisella :n.89km/h
Alkup. ratas + 18g rullat alamäkeen : 89km/h, rajoitin otti kiinni.
Alkup. ratas + 18g rullat tasaisella : 83km/h
(Matka-ajossa kierrokset pikkasen liian korkealla, paras vääntö löytyi tuosta 70km/h kohdilta, kiihtyvyys parempi kuin originaalirullilla.)
15 piikkinen eturatas ja 18g rullat alamäkeen : 88km/h, ei ota rajoitin vastaan
15 piikkinen eturatas ja 18g rullat tasaisella 83km/h
Toi ei kerro totuutta nopeuden muutoksesta, sillä mittari ei näytä enään samoin kun isompi eturatas on vaihdettu paikoilleen. MXU:ssa ottaa nopeuden vaihteistosta. Tämän huomasi jo heti eka lenkillä perstuntumalla, mutta myös siitä että nyt pysyi rekkojen vauhdissa mukana ilman että olisi ajanut rajoitinta vasten.

Lisäksi ajo on paljon miellyttävämpää kun ei tarvitse huudattaa isoilla kierroksilla. Pikkasen jos saisi jostain vääntöä lisää niin ei vauhti tippuisi ylämäessä niin paljoa.
Juup, pikkasen liian kevyeksi noi meni, mutta kun ei löytynyt hyllystä mistään liikkeestä painavempia niin otin sit noi. Multivareissa on yleisesti käytetty 20-22g rullia. Hakusessa on 20g rullat, kun jostain vaan löytyy.
Perustuen samaan työmatkaan ja autojen nopeuksiin, jotka samaa reittiä aina ajavat töihin niin sanoisin että mittarin näyttämä muuttui tuolla eturattaan muutoksella n.5km/h. Eli jos ennen näytti 60km/h niin nyt samaa nopeutta ajaessa mittari näyttääkin vain 55km/h.
Perustuen samaan työmatkaan ja autojen nopeuksiin, jotka samaa reittiä aina ajavat töihin niin sanoisin että mittarin näyttämä muuttui tuolla eturattaan muutoksella n.5km/h. Eli jos ennen näytti 60km/h niin nyt samaa nopeutta ajaessa mittari näyttääkin vain 55km/h.
