MXU 250 Rattaan vaihto

Keskustelua Kymco mönkijöistä.
pertsa
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Kesä 2006 11:17
Paikkakunta: JÄRVENPÄÄ

MXU 250 Rattaan vaihto

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Onko kenelläkkään kokemusta eturattaan vaihdosta.Mitä vaikuttaa huippunopeuteen 1 hampaan lisäys.Jaksaako vielä moottori vääntää tarpeeksi.
PERTSA
harrik
4WD
Viestit: 231
Liittynyt: 24 Elo 2005 13:29
Paikkakunta: lempäälä

Viesti Kirjoittaja harrik »

Kxr miehet ainaski suositteli suoraan 15 piikkistä,vakio oli kait 13.
Jos paljon mettässä ajaa ei kannata vaihtaa,ei ainakaan säästä variaaattoria.
Pelkkään tieliikenteeseen kannattaa,veikkaus..... kahella piikillä 10 km/h lisää max.
AMS
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Syys 2005 17:15

Viesti Kirjoittaja AMS »

vakio taotaapi olla 14.. Omassa KXäRrässä oli 15 piikinen. ei menny rajotinta vasten kun isommassa alamäessä :wink: Taitaa vaikuttaa myös että ei mittari näytä oikeaa nopeutta??? Kesäaikaan kun tuolla metässä enempi pärrää niin voisin 13 piikkisen laittaa
pertsa
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Kesä 2006 11:17
Paikkakunta: JÄRVENPÄÄ

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Ei ole tukkut paljon apuja joten ostin pykälää isomman rattaanj ja pettymyksekseni mxu kulki 8km hitaammin kuin ennen. alkuperäisellä
91km ja pykälää isommalla vain 83 km tunnissa.Joten tiedoksi muille
rattaanvaihto ei kannata.
PERTSA
Avatar
TEEHOO1
3WD
Viestit: 106
Liittynyt: 12 Huhti 2005 17:44
Paikkakunta: VAASA SCRAMBLER 500 E

Viesti Kirjoittaja TEEHOO1 »

Tämmöistä huhua kuultu.Laittakaa 1-2 pienempiniin vasten fysiikan lakeja rupee kulkemaan.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Se ei ilmeisesti sitten jaksa vetää rajoittimelle asti isommalla rattaalla? Meneekös se rajoittimelle asti vakiorattaalla? Ei pienemmän rattaan vaihto eteen silloin pitäisi nostaa huippuja.
Voisi auttaa huippunopeuteen, jos laittaa isomman eturattaan ja samalla asentaa kevyemmät variaattorin rullat, esim. 1-1,5g kevyemmät.
Nää on niitä kokeilu juttuja, jos intoa riittää. Rullathan ei tod.näk.maksa niinkään paljoa kuin eturattaat, jos vaan asennustaito löytyy itseltä.
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

TEHOO1 on aivan oikeilla jäljillä. Yleensä juuri suurennetaan eturatasta ja ihmetellään miksi kone ei kulje sitä mitä ennen. Pienepi ratas eteen ja taakse suurenpaa. Johan rupee vörkkimään. :wink:
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

petri.n kirjoitti:TEHOO1 on aivan oikeilla jäljillä. Yleensä juuri suurennetaan eturatasta ja ihmetellään miksi kone ei kulje sitä mitä ennen. Pienepi ratas eteen ja taakse suurenpaa. Johan rupee vörkkimään. :wink:

Kyllä, se on tutkitusti (VTT) juuri toisin päin. Johtuu ketjun aiheuttamasta tehohäviöstä, pienemmällä säteellä.
Jos tuon Kymcon haluaa kulkemaan, voi siihen laittaa Mongoosen Big Bore sarjan ja 120 kuutiota lisää. Alkaa vääntöä löytymään, tosin hintaa Jenkkeissä semmoiset 280 taalaa joten täällä ainakin tuplat. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
4wheels
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 14 Heinä 2006 13:19
Mönkijä:: Comanche Cross 300cc -08

Viesti Kirjoittaja 4wheels »

:twisted: Kuinka toi 15 piikkisen vaihto vaikuttaa kiihtyvyyteen ja
onko siitä antamaan lisää nopeutta.Meinasin vaan et jos rupee mopot
liikennevaloista lähteen rivakammin kun toi ei ole muutenkaan mikään raketti.Jotain tarttis keksiä ku paukkuu maantiellä niin pirusti rajottimelle. :twisted:
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Onkos joku kerennyt sit jo kokeilemaan pienempää eturatasta? Mitä vaikuttaa?
4wheels
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 14 Heinä 2006 13:19
Mönkijä:: Comanche Cross 300cc -08

Viesti Kirjoittaja 4wheels »

Pienemmän kun pistää niin kiihtyy paremmin :D ,kulkee hitaammin :( ja paukkuu rajottimelle nopeemmin :( .Eiköhän toi systeemi ole aivan sama kuin kakspyöräsissä.Itelle tulossa 15 piikkinen ja laitan kiihtyvyys ja nopeus tietoja miten vaikutta kun saapuu.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Pienemmän kun pistää niin kiihtyy paremmin ,kulkee hitaammin ja paukkuu rajottimelle nopeemmin .Eiköhän toi systeemi ole aivan sama kuin kakspyöräsissä.Itelle tulossa 15 piikkinen ja laitan kiihtyvyys ja nopeus tietoja miten vaikutta kun saapuu.
vilkaiseppa hieman ylöspäin tätä sivua :
Ei ole tullut paljon apuja joten ostin pykälää isomman rattaan ja pettymyksekseni mxu kulki 8km hitaammin kuin ennen.alkuperäisellä
91km ja pykälää isommalla vain 83 km tunnissa.Joten tiedoksi muille
rattaanvaihto ei kannata.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Noh niin, sain uuden 15 piikkisen eturattaan vihdoinkin. Mxu:ssa siis vakio 14 piikkinen. Itsellä asennettu kevyemmät rullat (18g), kun vakiorullat on 25g.
Kokemukset :
25g rullilla ja eturattaalla (14) alamäkeen : 92km/h rajoittimelle asti
25g rullilla ja eturattaalla (14) tasaisella :n.89km/h

Alkup. ratas + 18g rullat alamäkeen : 89km/h, rajoitin otti kiinni.
Alkup. ratas + 18g rullat tasaisella : 83km/h
(Matka-ajossa kierrokset pikkasen liian korkealla, paras vääntö löytyi tuosta 70km/h kohdilta, kiihtyvyys parempi kuin originaalirullilla.)

15 piikkinen eturatas ja 18g rullat alamäkeen : 88km/h, ei ota rajoitin vastaan
15 piikkinen eturatas ja 18g rullat tasaisella 83km/h

Toi ei kerro totuutta nopeuden muutoksesta, sillä mittari ei näytä enään samoin kun isompi eturatas on vaihdettu paikoilleen. MXU:ssa ottaa nopeuden vaihteistosta. Tämän huomasi jo heti eka lenkillä perstuntumalla, mutta myös siitä että nyt pysyi rekkojen vauhdissa mukana ilman että olisi ajanut rajoitinta vasten. :!:
Lisäksi ajo on paljon miellyttävämpää kun ei tarvitse huudattaa isoilla kierroksilla. Pikkasen jos saisi jostain vääntöä lisää niin ei vauhti tippuisi ylämäessä niin paljoa.
hesso
3WD
Viestit: 106
Liittynyt: 30 Tammi 2006 17:42

Viesti Kirjoittaja hesso »

aika iso kevennys ottaako variaattori nyt pääle eri kierroksilla kun ennen
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Juup, pikkasen liian kevyeksi noi meni, mutta kun ei löytynyt hyllystä mistään liikkeestä painavempia niin otin sit noi. Multivareissa on yleisesti käytetty 20-22g rullia. Hakusessa on 20g rullat, kun jostain vaan löytyy.

Perustuen samaan työmatkaan ja autojen nopeuksiin, jotka samaa reittiä aina ajavat töihin niin sanoisin että mittarin näyttämä muuttui tuolla eturattaan muutoksella n.5km/h. Eli jos ennen näytti 60km/h niin nyt samaa nopeutta ajaessa mittari näyttääkin vain 55km/h. :!:
Vastaa Viestiin