Roosa999 kirjoitti:alssu kirjoitti:Mitä tapahtuu jos poliisit pysäyttää kun olen ajamassa mönkkärillä esim. bensa-asemalle tankkaamaan ja mulla ei ole b-korttia? Antaako sakkoa vai? Edit: Ja liikennevakuutus on.
Sakko tulee ja jos olet alle 15 vuotias, saa vanhempasi seurauksia. Saattaa myös B-korttisi siirtyä vuodella.
Onko todella noin?
Siis tiellä ajosta toki tulee sakot, mutta entä siellä bensiksen pihalla tai parkkipaikalla (jotka siis tieliikennelain mukaan ovat myös tiealuetta). Tässä lyö nyt kaksi eri lakia toisiaan korville ja ratkaisevaa on, kumpi on pakottavampi:
Tieliikennelain mukaan vain tieliikenteeseen rekisteröidyllä mönkijällä saa ajaa tiellä ja siihen tarvitaan 18 vuoden ikä sekä B-kortti.
Toisaalta lain mukaan saa myös rekisteröimättömällä mönkijällä ajaa parkkipaikalla ja bensiksen pihassa, jos ne ovat välittömästi maastoajoalueen läheisyydessä. Ja maastomönkijällä taas saa ajaa jo 15 vuotias. Mutta koskeeko tämä ajo-oikeus siis vain maastoa eikä kaikkia niitä paikkoja, jossa maastomönkijällä saa ajaa?
Luulen kyllä, että olet Roosa oikeassa. Tuohan 15 vuoden ikä maastoajossa ei ole sidottu mönkijään vaan koskee muitakin maastokulkimia (esim. moottorikelkka). Vaan tuleeko sakot myös silloin, jos on jo 18 vuotta täyttänyt, mutta ei ole hommannut itselleen B-korttia? Metsässähän sitä ei tarvita, mutta entä siellä bensiksen pihassa?
Ei ole helppoa tuo lakien tulkinta