Näköä tarkemmat GPS laitteet
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Näköä tarkemmat GPS laitteet
Hain uuden Magellan Triton 2000 GPS navikointilaitteen kokeiltavaksi ja nythän on niin että täytyypi sanoa.
Kun ikänäkö painaa päälle, niin nämä nykyiset hienot ja värikkäät näytöt ei enää erotu, ilman laseja.
Ilmeisesti tarkka näyttö tarkoittaa sitä, että sitä ei näe kuin tarkka näköiset.
Tekstit on niin pienellä, että edes pinnistämällä ei saa selvää, paikoillaan saatikka vauhdissa, kun laite heilahtelee.
Samansuuntaiset on kokemukset muöskin toisen merkin ns paremmista laitteista, värejä ja grafiikkaa on tuhlailtu niin että pääasia hukkuu informaatiotulvaan, yhdeksi sekamelskaksi.
Vanhahtavat laitteet ovat selkeydessään ylivoimaisia.
Tiet erottuvat , sekä ojitukset, ja raaka korkeuskäyrästö ei sekoita kuvaa, jota on helpohko silmäillä jopa vauhdissa.
Triton saa kyytiä ja vanha höyrykone XL jatkaa kunniakasta uraansa.
Otin heikkolaatuisia kuvia laitteiden näytöista, samalla suurennoksella, jossa XL jo näyttää ojat, sekä polut, kun Triton vielä pihtaa jopa isompia sorateitäkin. Vielä kuva laitteiden teksteistä, jotka molemmat kyllä vanhakin lukee ilman laseja.
http://kuvablogi.com/blog/5073/10/
Kun ikänäkö painaa päälle, niin nämä nykyiset hienot ja värikkäät näytöt ei enää erotu, ilman laseja.
Ilmeisesti tarkka näyttö tarkoittaa sitä, että sitä ei näe kuin tarkka näköiset.
Tekstit on niin pienellä, että edes pinnistämällä ei saa selvää, paikoillaan saatikka vauhdissa, kun laite heilahtelee.
Samansuuntaiset on kokemukset muöskin toisen merkin ns paremmista laitteista, värejä ja grafiikkaa on tuhlailtu niin että pääasia hukkuu informaatiotulvaan, yhdeksi sekamelskaksi.
Vanhahtavat laitteet ovat selkeydessään ylivoimaisia.
Tiet erottuvat , sekä ojitukset, ja raaka korkeuskäyrästö ei sekoita kuvaa, jota on helpohko silmäillä jopa vauhdissa.
Triton saa kyytiä ja vanha höyrykone XL jatkaa kunniakasta uraansa.
Otin heikkolaatuisia kuvia laitteiden näytöista, samalla suurennoksella, jossa XL jo näyttää ojat, sekä polut, kun Triton vielä pihtaa jopa isompia sorateitäkin. Vielä kuva laitteiden teksteistä, jotka molemmat kyllä vanhakin lukee ilman laseja.
http://kuvablogi.com/blog/5073/10/
Viimeksi muokannut ATC, 17 Syys 2008 19:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
-
- 6WD
- Viestit: 308
- Liittynyt: 02 Maalis 2006 22:20
- Paikkakunta: Oulunseutu, Can-am Outlander 570 T3
Se on vaan niin, että kun näytön resoluutio on vaatimaton, niin tekstien on pakko olla isolla jotta niistä saa mitään selvää;)
Kun joka tapauksessa puhutaan postimerkin kokoluokkaa olevista näytöistä, niin herkästi laitteen valmistaja käyttää paremman resoluution hyväksi pienentämällä fonttia ja kuvakkeita jotta näyttöön saadaan enemmän informaatiota / tekstit eivät peitä niin paljon muuta informaatiota.
Eroja noista laitteista varmasti löytyy, mutta enemmän löytyy kartoista. Garminin omat kartat ovat hieman selkeämpilukuisia kuin topo+, mutta niistä puuttuu enemmän polkuja. Pitäisi päästä kokeilemaan uutta prokarttaa, josko siinä olisi kaikki saatavilla oleva karttamateriaali esitettynä yhtään selkeämmin.
Sen vähän mitä olen XL Magellanin karttoja vilkuillut, niin niissä on paikkapaikoin esitetty enemmän ajouriksi luokiteltavia reittejä ja värit on valittu siten että kartta on selkeälukuinen. Ulkonäkö on muutoin karumpi ja muodot paljon kantikkaampia (resoluution puutesta johtuen).
Minusta topo+:n suurin ongelma on huonosti valitut värit, jolloin kartasta saa huonosti selvää maastossa kun vihreä pohjaväri on liian tumma ja kontrasti jää heikoksi. Mapsourcessa tuo topo+ on aivan toivoton katsottava kun polkuja ei erota vaikka miten zoomailee. Tietokoneellahan näytön koko ja resoluutio ovat kyllä riittävät.
Silti tuo topo+ on minulla useimmin valittuna GPS:n näyttöön kun siinä on eniten detaljeja. Kartta vain täytyy olla zoomattuna suht pienelle alueelle ja ajettava reitti valmiiksi suunniteltu niin voi ajella ilman että tarvii juurikaan pysähdellä reittiä arpomaan. Toki oma näkökyky on vielä tallella ja koulutettu autosuunnistuksessa toimimaan vaikka kartta hieman heiluukin.
Laajemman alueen tarkasteluun käytän mieluummin paperista 1:50000 maastokartta, joissa on enemmän detaljeja kuin GPS kartoissa, mutta silti paljon luettavammassa muodossa ("näytön" koko ja resoluutio ovat riittäviä;)).
Kun joka tapauksessa puhutaan postimerkin kokoluokkaa olevista näytöistä, niin herkästi laitteen valmistaja käyttää paremman resoluution hyväksi pienentämällä fonttia ja kuvakkeita jotta näyttöön saadaan enemmän informaatiota / tekstit eivät peitä niin paljon muuta informaatiota.
Eroja noista laitteista varmasti löytyy, mutta enemmän löytyy kartoista. Garminin omat kartat ovat hieman selkeämpilukuisia kuin topo+, mutta niistä puuttuu enemmän polkuja. Pitäisi päästä kokeilemaan uutta prokarttaa, josko siinä olisi kaikki saatavilla oleva karttamateriaali esitettynä yhtään selkeämmin.
Sen vähän mitä olen XL Magellanin karttoja vilkuillut, niin niissä on paikkapaikoin esitetty enemmän ajouriksi luokiteltavia reittejä ja värit on valittu siten että kartta on selkeälukuinen. Ulkonäkö on muutoin karumpi ja muodot paljon kantikkaampia (resoluution puutesta johtuen).
Minusta topo+:n suurin ongelma on huonosti valitut värit, jolloin kartasta saa huonosti selvää maastossa kun vihreä pohjaväri on liian tumma ja kontrasti jää heikoksi. Mapsourcessa tuo topo+ on aivan toivoton katsottava kun polkuja ei erota vaikka miten zoomailee. Tietokoneellahan näytön koko ja resoluutio ovat kyllä riittävät.
Silti tuo topo+ on minulla useimmin valittuna GPS:n näyttöön kun siinä on eniten detaljeja. Kartta vain täytyy olla zoomattuna suht pienelle alueelle ja ajettava reitti valmiiksi suunniteltu niin voi ajella ilman että tarvii juurikaan pysähdellä reittiä arpomaan. Toki oma näkökyky on vielä tallella ja koulutettu autosuunnistuksessa toimimaan vaikka kartta hieman heiluukin.
Laajemman alueen tarkasteluun käytän mieluummin paperista 1:50000 maastokartta, joissa on enemmän detaljeja kuin GPS kartoissa, mutta silti paljon luettavammassa muodossa ("näytön" koko ja resoluutio ovat riittäviä;)).
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
mkn on tosiaan ammattimies suunnistusasioissa.
Tapahtuipa se sitten jalan, autolla, tai vaikka mönkijällä, on kaveri rautainen ammattilainen ja välineetkin vimpan päälle.
Magellaneissa kun aion pysyä (on toki nippu noita Garmineitakin vuosien saatossa tuhottu viimeisimpänä etrex vista), kuulin että Magellanilta olisi tullut uusi kartasto Topo Xtra.
Suomi kymmenessä osassa ja tosi tarkkaa karttaa tontinnumeroineen ja rajoineen, niin ei menisi naapurin puolelle epähuomiossa.
Oulu vaan oli mielestäni aika pienessä osassa ja vaatisi kaveriksi kainuun, notta sillä pärjäisi, ihanan kallista...
Tapahtuipa se sitten jalan, autolla, tai vaikka mönkijällä, on kaveri rautainen ammattilainen ja välineetkin vimpan päälle.
Magellaneissa kun aion pysyä (on toki nippu noita Garmineitakin vuosien saatossa tuhottu viimeisimpänä etrex vista), kuulin että Magellanilta olisi tullut uusi kartasto Topo Xtra.
Suomi kymmenessä osassa ja tosi tarkkaa karttaa tontinnumeroineen ja rajoineen, niin ei menisi naapurin puolelle epähuomiossa.
Oulu vaan oli mielestäni aika pienessä osassa ja vaatisi kaveriksi kainuun, notta sillä pärjäisi, ihanan kallista...

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Jospa atc liimais sen suurennuslasin visiiriin kiinni... ainakin luulis pysyvän reitillä.
Joo, joo
sori ot. 

Joo, joo




Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Mites ois tuommoinen http://www.hakkapeliittagps.com jonka laittas sen lämmitetyn kotelon sisään säältä suojaan. www.verkkokauppa.com myy noita vehkeitä vissiin 159 euron hintaa. Siihen voi asentaa http://www.oziexplorer.com softat koska se on wintoosa CE kone. Ainaskin autoissa (offroad) noita on käytetty ja hyvin pelaa.
hintakaan ei olisi aivan järkyttävä. Karttojahan jotkun ottaa vaikka www.retkikartta.fi sivuilta eräällä skriptillä.
hintakaan ei olisi aivan järkyttävä. Karttojahan jotkun ottaa vaikka www.retkikartta.fi sivuilta eräällä skriptillä.
- Tepy
- 6WD
- Viestit: 940
- Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
- Mönkijä:: Polleheppa
- Paikkakunta: Hullun hauska kylä
Niin ja miten olisi "visiiriin" heijastava näyttö niin ku autoissa tuulilasiin heijastavat nopeusnäytöt ym.. Heijastukset täytyisi vain rakentaa siten, että kuljettajan huomio pysyy hereillä..vaughan kirjoitti:Jospa atc liimais sen suurennuslasin visiiriin kiinni... ainakin luulis pysyvän reitillä.![]()

"Ikänäkö on tuttua mullekin"
Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
- prkl007
- 6WD
- Viestit: 622
- Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
- Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
- Paikkakunta: Pori
Ei mee kauaa, kun on joka jampalla VRD -näytöt silmissä - eli voi piilolinssi tyyliin heitellä läpikatsottavat HDTV-tasoiset näytöt silmiin...sitten voi vaikka toisella silmällä katella salaa jotain kummelia suunnistuskisoissa ja toisella tehostettua todellisuutta kartta- ja anturitiedoilla höystettynä.
Vaikka tuosta jollekin rakennusprojekti talveksi:
http://www.hitl.washington.edu/publications/p-95-1/
Hävittäjäkypärä taas saattaa olla johonkin Essolle tankkaamaan pysähdyttäessä kohtalaisen härski...siinä tosin löytyy myös tarvittavat pimeänäkölaitteet ja laajakuvakiikarinäyttö koko visiirin alueella.
http://gizmodo.com/gadgets/combat-helme ... 260482.php
Vaikka tuosta jollekin rakennusprojekti talveksi:
http://www.hitl.washington.edu/publications/p-95-1/
Hävittäjäkypärä taas saattaa olla johonkin Essolle tankkaamaan pysähdyttäessä kohtalaisen härski...siinä tosin löytyy myös tarvittavat pimeänäkölaitteet ja laajakuvakiikarinäyttö koko visiirin alueella.
http://gizmodo.com/gadgets/combat-helme ... 260482.php
-
- Noppeli
- Viestit: 13
- Liittynyt: 22 Maalis 2006 19:47
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Mulla on tuollanen, se on sata kertaa luettavampi ku GPS muttei pidä tosiaankaan vettä. Ozi pyörii hyvin. Sulloin oman Pelicase boxiin joita saa welhonpesästä. kotelossa on tilaa vielä vaikka patteri pakille = pitempään ilman ulkoista jännitettä. Lämmitykselle ja käyttöjännitteelle RCA läpiviennit. RCA't oli biltsusta mut ne ei vissiin niitä enää myy..Jussi kirjoitti:Mites ois tuommoinen http://www.hakkapeliittagps.com jonka laittas sen lämmitetyn kotelon sisään säältä suojaan. www.verkkokauppa.com myy noita vehkeitä vissiin 159 euron hintaa. Siihen voi asentaa http://www.oziexplorer.com softat koska se on wintoosa CE kone. Ainaskin autoissa (offroad) noita on käytetty ja hyvin pelaa.
hintakaan ei olisi aivan järkyttävä. Karttojahan jotkun ottaa vaikka www.retkikartta.fi sivuilta eräällä skriptillä.

Tiiveyskoekin tehtiin Laplandtrophyssä ku ryhmyrin mönkijä oli järvessä nurin 5min mun Hakkis paikallaan!

http://www.scout.1g.fi/kuvat/GoPro_Endu ... medium.jpg
Mulla toi garmin prokartta nuvissa. EI ole läheskään niin selkee kun magellan crossover omalla topollaan. Mutta kuitenkin selkeesti luettavampi nuvissa kun parempi resoluutioisessa Garmin oregonissa.mkn kirjoitti: Eroja noista laitteista varmasti löytyy, mutta enemmän löytyy kartoista. Garminin omat kartat ovat hieman selkeämpilukuisia kuin topo+, mutta niistä puuttuu enemmän polkuja. Pitäisi päästä kokeilemaan uutta prokarttaa, josko siinä olisi kaikki saatavilla oleva karttamateriaali esitettynä yhtään selkeämmin.
Sen vähän mitä olen XL Magellanin karttoja vilkuillut, niin niissä on paikkapaikoin esitetty enemmän ajouriksi luokiteltavia reittejä ja värit on valittu siten että kartta on selkeälukuinen. Ulkonäkö on muutoin karumpi ja muodot paljon kantikkaampia (resoluution puutesta johtuen).
Nuvi hyvä kirkasnäyttöinen verrattuna oregoniin, jolla pitäis kyllä aina pysähtyä karttaa katsomaan. Mutta magellan luettavuudeltaan ja käytettävyydeltään noista paras.
Muuten garmin nuvin ja magellan crossoverin resoluutio on sama. Lisäksi toi garmin kovempi kaatuileen, Magellan ei oo kaatunut vuodessa kertaakaan, mutta garminia (nuviakin) saa näköjään välillä resetöidä.
Onkos joku keksinyt, että saako Magellan crossoverista "avattua" tuota softaa samoin kuin tuossa hakkapeliitassa. Kun Magellaninkin pohjassa lukee Windows CE Core 5.0. Niin saiskos siihenkin sitten jotenkin tuon ozin tms.Mites ois tuommoinen http://www.hakkapeliittagps.com jonka laittas sen lämmitetyn kotelon sisään säältä suojaan. www.verkkokauppa.com myy noita vehkeitä vissiin 159 euron hintaa. Siihen voi asentaa http://www.oziexplorer.com softat koska se on wintoosa CE kone.