J.Costa variaattori

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
jalat
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Huhti 2010 07:59

J.Costa variaattori

Viesti Kirjoittaja jalat »

Onkos kukaan koittanut Markkinoiden tehokkainta variaattoria J.Costa transversaalivariaattoria miten se käyttäytyy mönkijässä?
Avatar
kpol
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 23 Huhti 2008 17:27
Mönkijä:: Linhai Muddy -07
Paikkakunta: Kajaani

Re: J.Costa variaattori

Viesti Kirjoittaja kpol »

Asensin eilen kyseisen variaattorin -07 Muddyyn. Asennusvaiheessa askarrutti variaattorin hihna joka on nyt löysällä.
Ajokokemusta on noin 30 kilometriä maantie ajoa ja muutama kilometri maastossa.
Maastoajossa välitysalue on nyt suuremp eli ryömintäajo sujuu nyt paremmin kuin ennen, tosin hina vinkaisee tiukemmissa paikoissa liikkeelle lähdettäessä. En tiedä onko tämä hyväksi?
Maantieajossa kiihtyvyydessä ei suurempaa eroa mutta huippunopeus mittarin mukaan 85 km/h (25" renkailla). Tosin Kierrokset nousee heti 7500 r/min ja laskee kun vauhti nousee. Sellaisen piirteen huomasin kun kiihdytin esim: 70 nopeuteen ja rupesin vähentämään kaasua niin nopeus pysyi samana mutta kierrokset väheni hiukan.
jalat
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Huhti 2010 07:59

Re: J.Costa variaattori

Viesti Kirjoittaja jalat »

Juuri näin sen Costan kuuluukin toimia. Kierrokset nousee vakiovaria nopeammin korkealle ja tavoitenopeus saavutettuaan kierrokset putoavat vakiovaria alemmas. Mikä matka-ajossa säästää polttoainetta. Skoottereissa jcosta vaikuttaa kiihtyvyyteen todella paljon. Useita sekunteja verrattuna vakiovariin. Mutta olisiko mönkkärit sen verran raskaampia ettei niissä kiihtyvyyttä huomaa. Tai kiihtyvyys muutos on sen verran pienempi että se pitäisi kellolla mitata.

Mielenkiinnosta, paljonko huippunopeutesi kasvoi jcostalla verrattuna alkuperäiseen variin?

Vakiohihna taitaa olla se 871 kokoinen. Saman levyistä hihnaa löytyy myös 856 kokoisena, joka on halkaisijaltaa vain 2,8mm lyhyempi. Pitäisi käydä myös linhai koneeseen, koska sitä on myös vakiohihnana linhai 250cc skoottereissa. Joissa on myös toisissa 871 hihna. Eli jos hieman kireämpää hihnaa kaipaat, niin kokeile 856. Periaatteessa 856 hihnalla huippunopeuden pitäisi pudota hieman, mutta käytännössä taidetaan puhua 2-5km/h muutoksesta huippunopeuksissa. Lyhyempi hihna kun ei nouse niin ylös etuvarissa. Sitten taas sanovat että kiihtyvyys paranee hieman lyhyemmällä hihnalla. Välitykset muuttuvat siten. Tähän en osaa kokemuksesta sanoa mitään, kun ajan ensin loppuun tuon vasta pari tonnia ajetun 871 hihnani.
Itse tilasin noin 40e:lla postikuluineen kaksi 856 hihnaa tuolta http://www.scooterbelt.com ja tuli about viikossa.
Tarkalleen ottaen tämä http://www.scooterbelt.com/st85cvtdrbef.html
En tosiaan koittanut vielä niitä, mutta käsin hypistellessä tuntuivat ihan laadukkaalta tavaralta. Mahtoiko olla peräti Gates Powerlink huippuhihnoja. Ainakin sivustolla melkein joka kuvassa lukee Gates Powerlink.


Pistetään vielä tähän tällainen huomio, että jos jotakuta kiinnostaa ostaa mönkkäriinsä ylipäätänsä jcosta vari, niin kysykää ensin myyjältä että onko siinä se "bell" metallin värinen vai musta. Jos on musta, niin se on pari kolme vuotta vanhaa mallia ja niissä on ollut ongelmia. Saattavat haljeta 10-20 000km jälkeen tai voivat osua varin alumiiniosiin ja kuluttaa. Metallinvärinen bell on uutta evoluutiota. Uudelleen muotoiltu ja kestävämpää metallia. Niissä ei ole ongelmia todettu.
Avatar
kpol
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 23 Huhti 2008 17:27
Mönkijä:: Linhai Muddy -07
Paikkakunta: Kajaani

Re: J.Costa variaattori

Viesti Kirjoittaja kpol »

Kulkuhalut parani hiukan kun korjasin talvella asennetun Malossin nokka-akselin ajoituksen joka oli hampaan pielessä. Näyttää nuo ajoitusmerit olevan nokka-akselin osalta vain suuntaa antavat. Nyt huiput on mittarin mukaan 90 km/h mutta gps mittasi 83 km/h huipuksi. Koneen kierrokset nousivat jo 8500 kierrokseen, niinpä laitoin rajoittimeen keinukytkimen ettei turhaan rikkoisi konetta. Kaasuttimeen vaihdoin pienemmän suuttimen joka on nyt 145 joka toimi paremmin.

Ja itse variaattoriin... Eroa Malossin variaattoriin on vaikea mennä sanomaan yllä mainituista seikoista johtuen, mutta en menisi enää vaihtamaan takaisin koska välitysalue on aikaisempaa laajempi ja ryömintä maastossa on helpompaa sekä hitaampaa tarvittaessa. Variaattorilla olen ajellut reilut 100 kilometriä eikä alussa vaivannutta hihnan vingatelua enää esiinny.
Avatar
Möyris
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 04 Tammi 2008 18:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 650
Paikkakunta: Heinola

Re: J.Costa variaattori

Viesti Kirjoittaja Möyris »

Millä tarkistit että ajoitus oli hampaan pielessä? Jos oli merkissä niin kumpaan suuntaan oli pielessä?
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Re: J.Costa variaattori

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Millä tarkistit että ajoitus oli hampaan pielessä? Jos oli merkissä niin kumpaan suuntaan oli pielessä?
Eikö tuon saane tarkistettua sytytystulpanreiästä vaikka meisselillä ? :-k
Back in business
Avatar
kpol
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 23 Huhti 2008 17:27
Mönkijä:: Linhai Muddy -07
Paikkakunta: Kajaani

Re: J.Costa variaattori

Viesti Kirjoittaja kpol »

Möyris kirjoitti:Millä tarkistit että ajoitus oli hampaan pielessä? Jos oli merkissä niin kumpaan suuntaan oli pielessä?
Mittatikun luona oleva kuusiokoloruuvi poistetaan ja sieltä löytyy mangneeton eli kampiakselin ajoitusmerit ja nokka-akselin ketjupyörästä nokka-akselin ajoitusmerkit. Ajoitus oli pykälän myöhäisellä.

Tallennin joskus jostain netin syöveristä englanninkielisen korjausoppaan josta tarkistin tiedon. En tosin muista linkkiä enää...
jalat
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Huhti 2010 07:59

Re: J.Costa variaattori

Viesti Kirjoittaja jalat »

Linhai 250-260 on klooni kone yamaha majesty 250cc yp250 koneesta

Tuolta löytynee ohjetta
http://www.divuk83.net/downloads/manual ... manual.pdf

Sopivia varaosia löytyy
http://www.ekoinstal.com/skutery/katalo ... 202002.pdf
nofear
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Heinä 2010 23:11

Kokemuksi J. Costa variaattorista

Viesti Kirjoittaja nofear »

Onko käyttäjillä kokemusta ko. variaattorista ja mistä kannattaa tilalta, että edullisesti sellaisen saa :D
sinska
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Maalis 2010 20:20
Mönkijä:: sym quadlander 250
Paikkakunta: Turku

Variaattori J.costa

Viesti Kirjoittaja sinska »

Onkohan jollain tullut lisää kokemuksia tuosta varista?
http://stores.ebay.de/Der-Teile-und-Fah ... ipg=&_vc=1
Ja muutamia videoita samasta aiheesta:
http://www.youtube.com/results?search_q ... l352l6l6l0.
Viimeksi muokannut sinska, 27 Maalis 2012 09:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: J.Costa variaattori

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

3 aihetta käsittelevää topiccia niputettu yhdeksi. Olkaa hyvät.
TRX
6WD
Viestit: 714
Liittynyt: 04 Touko 2006 10:44
Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
Paikkakunta: Lääneharju Vald, Estonia
Viesti:

Re: J.Costa variaattori

Viesti Kirjoittaja TRX »

Mönkijöistä ei ole kokemusta JCostan osalta mutta kaksi tuttua asiakasta ovat laittaneet sellaiset maxiskoottereihin (Honda Silverwing 600 ja Suzuki Burgman 400) ja molemmat kehuivat varikitin erinomaiseksi, tuli kiihtyvyyttä ja huippua selvästi lisää.
sinska
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Maalis 2010 20:20
Mönkijä:: sym quadlander 250
Paikkakunta: Turku

Re: J.Costa variaattori

Viesti Kirjoittaja sinska »

kingi kirjoitti:3 aihetta käsittelevää topiccia niputettu yhdeksi. Olkaa hyvät.
Kiitokset sinulle! Taitaa tuo super hessun kuva olla oikeutettu kun nopeutesi on vähintäänkin sitä luokkaa... :lol:.
Avatar
Möyris
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 04 Tammi 2008 18:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 650
Paikkakunta: Heinola

Re: J.Costa variaattori

Viesti Kirjoittaja Möyris »

Ihan hyvin toiminnut. Tuntuu ainakin vähän mukavammin menevän pienelläpuolella metsässä, maantiellä ehkä pienemmillä kierroksilla otaa huiput verrattuna aikaisempaan Malossin variin. Tiedä sitä sitten tuliko tuosta olo autuaammaksi :roll: Toiminta ainakin sitä nitä luvataan ja varmasti isompi mottisessa scootterissa toimisi vieläkin paremmin.
Vastaa Viestiin