Erään huollon "toimivuus" on meillä testattu mopon osalta, pojalle ostettiin uusi Derbi v. 2009 ja takuuajan huollot + pari takuukorjausta käytettiin merkkihuollossa...
Lyhyesti huolloista:
- Huoltoaikaa ei meinattu antaa. Sanottiin että pojan pitää tulla mopon kanssa odottamaan, tehdään jos keretään sitten, jos ei niin toisena päivänä.
Pojalla matkaa huoltoon 50 km ja koulusta otettava vapaata että ehtii käyttämään mopoa siellä.
Aika saatiin kun sanoin tarpeeksi selvästi mitä ajattelin kyseisellä hetkellä.
- Varmistettu em. huollon sisältö ja sovittu hinta. Keskusteltu erikseen siitä että ensihuoltoon sisältyy myös jäähdytinnesteiden vaihto.
Huollon jälkeen kuitissa ei mainintaa nesteistä, puhelinsoitolla selviää ettei nesteitä ole vaihdettu ja asentaja pitää minua typeryksenä kun kritisoin asiasta.
Kuulemma nesteitä ei todellakaan tarvitse vaihtaa koska "nehän ovat uudet".
Ääni kellossa ei muutu vaikka ihmettelen miksi etukäteen sovittu huoltotoimenpide on jätetty tekemättä.
Totean että itse huollan ja korjaan autoja työkseni ja tapana on tehdä listan mukaiset toimenpiteet, eritoten kun asiakas niistä maksaa sovitusti.
Ei tietoakaan pahoittelusta vaikka työt jätetty tekemättä.
- Takuukorjaukseen aikaa varatessa kerrottu että mittariston merkkivalot eivät toimi. Huoltoon mennessä nopeusmittari lakkasi toimimasta josta poika kertoi heti paikan päällä.
Jälkikäteen kun soitin kysyäkseni miksei mittari toimi korjausten jälkeenkään ei huoltomies ollut koskaan kuullutkaan ettei se toimisi.
- Seuraavaa huoltoaikaa varatessa tiskillä laitettu nimilaput mittarinpyörittimeen jotta se varmasti löytyy ja saadaan mittari kuntoon.
Huollossa selvisi että pyöritin on myyty jollekulle toiselle. Mittari edelleen siis mykkä eikä myöskään tutkittu onko vika juuri pyörittimessä.
- Seuraavaan huoltoon tutkittu itse että mittaristo on jumissa nopeus- ja matkamittarin osalta, vaijeri poikki ja pyöritin toimii mutta silminnähden kärsinyt vaijeriviasta.
Tilattu tiskillä kyseiset osat takuukorjausta varten ja sovittu että varataan huoltoaika kun osat saapuvat.
- Osien tultua varattu aika määräaikaishuoltton ja mittarin korjaukseen n. viikon päähän.
Edellispäivänä soitettu ja kuultu että osat ilmeisesti myyty jollekulle muulle tai palautettu johonkin. Saman puhelun aikana osat löytyneet kuitenkin jostain.
- Em. huollon aikana soitan pojalle ja hän toteaa että mopo alkaa olla valmis.
Keskustelussa selviää että mittaristo, vaijeri ja pyöritin vaihdettu kuten pitääkin.
Kysyn pojalta paljonko huolto maksoi; "Ei mitään". Sanon että annappa luuri vielä asentajalle...
Asentaja ihmettelee että "mikä huolto" kun kysyn oliko huollossa mitään erikoista.
Jokainen voi itse miettiä millainen luottamus huoltoon syntyy