Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Nykyään mönkijälle tulee niin vähän ajoa, että seisoo tasalämpösessä (+20) tallissa kuukausiakin ajamatta.
Jotta mönkijä pysyisi ajokunnossa, niin kannattaako laittaa tankkiin lisäaineita (esim. PURE POLARIS FUEL STABILIZER PART# 2870652) vai suoraan mittarilta Neste-pienmoottoribensiiniä 4-T ?
Tähän asti tankissa on ollut 98E5, mutta sekin tankattu 1 vuosi sitten.
Mönkijä siis Polaris XP550 CFI, jos sillä nyt on jotain merkitystä.
Jotta mönkijä pysyisi ajokunnossa, niin kannattaako laittaa tankkiin lisäaineita (esim. PURE POLARIS FUEL STABILIZER PART# 2870652) vai suoraan mittarilta Neste-pienmoottoribensiiniä 4-T ?
Tähän asti tankissa on ollut 98E5, mutta sekin tankattu 1 vuosi sitten.
Mönkijä siis Polaris XP550 CFI, jos sillä nyt on jotain merkitystä.
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Itse olen joskus miettiny että onko tuo bensan säilyvyys ja lisäaineet puppua (98E5), voinhan olla toki täysin väärässä ja toki korjatkaa näkemykseni jos on selkeästi tietoa lisäaineen toimivuudesta. Mutta omakohtaisia kokemuksia on siten että itellä on tallissa muutama kanisteri joissa bensaa tulee säilöttyä. Ja nuo bensat on välillä seissy kuukausia ja parhaimmillaan jopa noin vuoden ja hyvin ne on silti aina kelvannut, ainakin mönkijälle jonka kanssa ei tuon bensan kanssa ole ikinä ongelmia ollut ja samoin myös ruohonleikkurille tuo menovesi on aina hyvin kelvannut.
Näistä johtuen on joskus käyny mielessä että onko tuo bensan vanheneminen jotain vanhan ajan tarinoita/peruja, ajalta jolloin bensan laatu on ollut ehkä jotain muuta mitä nykyään. Asiasta suuremmin tietämättä, mutta näin oman kantani esiin tuoden
.
Näistä johtuen on joskus käyny mielessä että onko tuo bensan vanheneminen jotain vanhan ajan tarinoita/peruja, ajalta jolloin bensan laatu on ollut ehkä jotain muuta mitä nykyään. Asiasta suuremmin tietämättä, mutta näin oman kantani esiin tuoden

-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Vanhenemisen väitetään johtuvan hapettumisesta ja/tai kevyempien jakeiden haihtumisesta. Kun pitempään rauhassa olleen bensakanisterin avaa, niin kyllähän se ainakin lämpimällä ilmalla aika äänekkäästi huokaisee, ja tulee siinä mieleen, että olisi tuo tavara voinut olla tarpeen ainakin kylmäkäynnistyksessä.
Toisaalta, niin kauan kuin kanisteri on tiivis, haihtuminen aiheuttaa paineen nousua, ja paineen nousu puolestaan vähentää haihtumista - eli tiiviissä astiassa keveimpien jakeiden haihtuminen lienee paljon hitaampaa kuin löysäkorkkisessa tai avonaisessa sammiossa .. tai no, avonaisestahan bensa häipyy ajan kanssa melkein kokonaan. Ja vastaavasti, tiiviistä (ja mieluummin täysinäisestä) astiasta happikin loppuu aika pian. Se, mikä voi jatkua pitempäänkin, on bensiinin eri jakeiden keskinäiset reaktiot, mitä ne sitten onkin ..
Minkääntahtista oikeaa pienkonebensaa minulla ei ole koskaan ollut, joten sitä en tiedä, miten paljon sellaisen kanisteriin painetta esim. vuodessa kertyy.
Toisaalta, niin kauan kuin kanisteri on tiivis, haihtuminen aiheuttaa paineen nousua, ja paineen nousu puolestaan vähentää haihtumista - eli tiiviissä astiassa keveimpien jakeiden haihtuminen lienee paljon hitaampaa kuin löysäkorkkisessa tai avonaisessa sammiossa .. tai no, avonaisestahan bensa häipyy ajan kanssa melkein kokonaan. Ja vastaavasti, tiiviistä (ja mieluummin täysinäisestä) astiasta happikin loppuu aika pian. Se, mikä voi jatkua pitempäänkin, on bensiinin eri jakeiden keskinäiset reaktiot, mitä ne sitten onkin ..
Minkääntahtista oikeaa pienkonebensaa minulla ei ole koskaan ollut, joten sitä en tiedä, miten paljon sellaisen kanisteriin painetta esim. vuodessa kertyy.
- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Varmaan säilytystapa vaikuttaa ja toiset laitteet varmasti herkempiä kuin toiset, mutta kyllä nykyisten bensojen vanheneminen on ihan fakta eikä mikääm urbaanilegenda. Googleen kun heittää tuon Bensan vanheneminen niin faktaa ja fiktiota löytyy asian tiimoilta aika reilusti, mutta käsittääkseni asiaan vaikuttaa eniten nuo bensan lisäaineet ja niiden kemialliset reaktiot.
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Noi 2-t pienkonepensat happanee ainakin äkkiä. Avatut tonkat ainakin. Normi pistoolista tuleva ei ole mulla koneissa menny miksikään. Kuvitelmana on semmonen että vesi sen bensan pilaa ja vettä muodostuu säiliöön/kannuun/tonkkaa sillon kun se ei ole täynnä ja on lämpötilojen vaihteluille altis.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Omissa koneissa olen käyttänyt tätä ainetta:
http://www.liquimoly.co.uk/index.php?p= ... ails&id=60
Saa normi varaosaliikkeistä, halpaa ja riittoisaa.
Tankki täyteen ja litkua sekaan, sitten käyntiin kunnes seosta on myös kaasareissa / ruiskussa jne.
http://www.liquimoly.co.uk/index.php?p= ... ails&id=60
Saa normi varaosaliikkeistä, halpaa ja riittoisaa.
Tankki täyteen ja litkua sekaan, sitten käyntiin kunnes seosta on myös kaasareissa / ruiskussa jne.
Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Itellä on kokemuksia ja kuullutkin molemmin päin bensan vanhenemisesta, joskus ei yli vuoden vanhalla bensalla ole ollut mitään ongelmaa ja sitten toisaalta paljon tuoremmallakaan ei ole joku kone käyntiin lähtenyt.
Nuo kokemukset on sitten eri laitteista ja olisinkin sitä mieltä - tai ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna että jos joku moottori on ylipäänsä hyvä lähtemään käyntiin ja säädöt kunnossa niin bensa saa olla vaikka kuinka vanhaa mutta sitten luonnostaan jo vähän hankalampi käynnistettävä tai säädöiltään pielessä oleva voi ollakkin sitten hyvin tarkka bensan laadusta, kun koneen käyntiin ja lämpimäksi saa niin sitten kelpaa huonompikin tavara kuten aikoinaan petroolivehkeissä joissa usein starttia varten oli bensasysteemit.
Nuo kokemukset on sitten eri laitteista ja olisinkin sitä mieltä - tai ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna että jos joku moottori on ylipäänsä hyvä lähtemään käyntiin ja säädöt kunnossa niin bensa saa olla vaikka kuinka vanhaa mutta sitten luonnostaan jo vähän hankalampi käynnistettävä tai säädöiltään pielessä oleva voi ollakkin sitten hyvin tarkka bensan laadusta, kun koneen käyntiin ja lämpimäksi saa niin sitten kelpaa huonompikin tavara kuten aikoinaan petroolivehkeissä joissa usein starttia varten oli bensasysteemit.
- All-Terrain Vehicle
- Tracks
- Viestit: 2072
- Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
- Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu
Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Selllainen ongelma tuossa pitkäaikaissäilytyksessä, että kun ei säily puolta viikkoakaan bensa.
Aivan sama mitä laatua ja mihin laitteisiin tai kanistereihin sitä tankkaa niin aina se häviää johonkin??
Aivan sama mitä laatua ja mihin laitteisiin tai kanistereihin sitä tankkaa niin aina se häviää johonkin??
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Ongelma ei niinkään ole tuossa kanisterisäilytyksessä, kyllä ylivuotinenkin bensa palaa nakuttamatta, mutta annas olla jos nykybensa jää esim venemoottorin kaasariin talveksi. Haihtuessaan sieltä jättää sellaisen epämääräisen mönjäkerroksen ja kone toimii miten sattuu/ei toimi ollenkaan. Kun ajaa pienkonebensat sisään viimesellä reissulla syksyllä niin eipä ole ongelmia, joskus olen myös käyttänyt stabilointiainetta ja sekin on toiminut. Sama temppu lienee viisainta tehdä myös kömpijälle jos jättää useammaksi kuukaudeksi seisomaan.
- pommipoika
- Tracks
- Viestit: 2708
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
- Mönkijä:: Can-am 500 max T3
- Paikkakunta: muurame
Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
itse mietin joskohan sitä kevarin tankkiin tankkais alkoholitonta talveksi, kun melkein puoli vuotta seisoo tallissa. (sen alkoholin osuuden voi sitten kaataa talven aikana kurkusta alas ; )
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Ainakin oma turbo vehve jumpitteli talven seisonnan jälkeen ja mitään vikaa ei löytynyt.
No tankkiin uutta menovettä niin johan lähti tovin päästä puhkuun ja puhiseen.
No tankkiin uutta menovettä niin johan lähti tovin päästä puhkuun ja puhiseen.

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Juu,mulla oli kans onkelmia bensan suhteen, kun tuli ajettua aika vähän. Kun kevättalven jälkeen seiso vehkeet pihalla katoksessa ja seuraavan kerran käytössä taas seuraavan lumeentulon jälkeen, niin ei pakkasella käymään millään. Oli 660 Jammu vm. 2005. Noi kaasutinvehkeet ehkä on vähän tarkenpia. Nyt Can Am traktori versio ja ruiskusellainen.
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Mökillä tapeltiin agrikaatin kanssa marraskuussa... suoraan sylinteriin annosteltuna kävi vähän aikaa. Tankissa oli noin vuoden ikäinen bensa, sen kun vaihtoi uuteen niin nelari lähti toimimaan ihan normaalisti.
Palokunnan 2tahti vehkeissä käytetään valmista pienkone bensaa. Mikäli tulee pidempi käyttöaika niin välitankkaukset tehdään tavallisella sekoituksella.
Nämä nykyiset viinakset ei säily kuten Kekkosen aikaiset.
Palokunnan 2tahti vehkeissä käytetään valmista pienkone bensaa. Mikäli tulee pidempi käyttöaika niin välitankkaukset tehdään tavallisella sekoituksella.
Nämä nykyiset viinakset ei säily kuten Kekkosen aikaiset.

-
- 3WD
- Viestit: 107
- Liittynyt: 30 Loka 2012 18:32
- Mönkijä:: BRP 500 Maatalous T3
- Paikkakunta: U:ki
Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
Nää uudet bensat kun lyijy korvattiin muilla aineilla on lisäaineeltaan haihtuvia,näin ainakin mun kaveri joka ajoi monta vuotta polttoaineita nesteeltä asemille kertoi kun ihmettelin asiaa,et mikä on kun talven jälkeen ei ruohon leikkuri käynnisty niinkuin ennen,syy oli tämä et lyijy pysyi bensan joukossa mut nää uudet aineet haihtuu!Tiijä sitten miten on?
Aina on yksi keino jäljellä,eikä sekään oo viimeinen!
- FinnMack
- Tracks
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
- Paikkakunta: Roimalandia
Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys
No meikällä taas kaksi vanhaa ruohonleikkuria,eikä mitään ongelmia käyntiinlähdön kanssa talven jäljiltä..
Kun taas moottori-ja raivaussahat ei lähde ennenkuin bensat vaihdettu uuteen.
Kun taas moottori-ja raivaussahat ei lähde ennenkuin bensat vaihdettu uuteen.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels