kaikki mönkijät rekisteriin?

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
MKe
6WD
Viestit: 452
Liittynyt: 21 Helmi 2006 17:39
Mönkijä:: joku pärisevä

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja MKe »

Piteiskö minun nyt sitte kawa välittää uusiks kun se tempoo jo yli motari nopeuden ykkösellä? Eihän sillä yksinkertaisesti pysty ajamaan kun kaasu pohjassa :lol:
Mutta sitten tulee vielä ongelma taajamassa kun pääsee ylinopeutta. Ja joku tuolla jeesusteli että on turvallisempi kun prätkä, salli mun nauraa. Mopolla kilsoja yli 100tkm ja mönkällä tunteja siellä 1000h kieppeillä, mönkkä ollu monesti kylellään mutta mopo "vielä" pysynyt pystyssä. Okei myönnän olen huono ajamaan kun ei pysy kömpiä pystyssä.

Saman tyylinen tehoraja vois olla nuorille kuljettajille l7e:ssä kun mp:ssä mutta ei se kilpi siellä perseessä mitään auta jos porukka ajaa autollakin sievässä. Hyvin pärjätty tähän asti niin miksei tästä eteenpäinkin.

Ainoa plussa tossa on että jos vanha ns. maastoliikenne kone jää niin annetaan kansalle vaihtoehtoja maksaa maksuja valtiolle. No kai valtio tämänkin harrastuksen pilaa.

Siinä vaiheessa kun ajotapahtumissa tulee kilpi pakolliseks ni meikäläinen rupee mielummin tanssimaan balettia.
Avatar
JJP
Tracks
Viestit: 2521
Liittynyt: 09 Maalis 2008 21:50
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Hellsinki

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja JJP »

Mites "överi" rakennettujen mönkijöiden kanssa? En kelkkamaailmaa tunne joten saako sen pikkukilven laitteesta riippumatta?

Vai eikö esimerkiksi metanolikoneella ja +12" swingillä varustetulla crossilla saa sitten ajaa enää edes kotonaan?? :lol:

Tämä oli siis vain esimerkki,eli mihin luokkaan tälläinen sijoitetaan?!kilvetönhän se siis on nyky lainsäädännön mukaan.
Vai siis saisiko "maastokilvillä" ajaa myös kadulla?

-"vakuutusyhtiöt laskee hintoja kun asiakkaita on enemmän" !?!?! :lol: :lol:
Joo käy meillä joulupukki joka joulu ja jeesuksellekkin aukeaa 3G yhteys kun laittaa karvaset kädet vaan yhteen ja kertoo asiansa.
:biggrin:
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja keulii »

No mulle riittää tuo uusi luoktus, että 90 kulkee tiellä ja mettässä täydet tehot! Jos rajoitin on sähköinen, ni 80 matkanopeus on mahdollinen kohtuullisilla kierroksilla. Nykynen kulkine ottaa huippua jonku verran yli 80, ja ajo-ominaisuudet rupee oleen tossa vauhdissa jo melko huonot...
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

m.rautavirta kirjoitti:Umpimetsässä harva näitä kuitenkaan käyttää.
Aika moni nimenomaan käyttää siellä missä nyt maastoliikennelain mukaan mönkijää saa ylipäätään käyttää, ilman vähäisintäkään tarvetta rekisteröinnille. Miksi maksaa useita tuhansia euroja mahdollisuudesta liikkua tiellä, jos ei sitä mahdollisuutta käytä. Lajin luonteeseen kuuluu erittäin olennaisena osana myös varustelu ja rakentaminen, jota rekisteröinnit ja katsastusinsinöörien näkemykset tuskin ainakaan helpottavat. En sitä sano etteikö tieliikenneasioiden edistäminen olisi harrastajien kannalta hyvä asia, mutta se ei saa tapahtua maastomönkijöiden kustannuksella. Onneksi näin ei ilmeisesti ole kuitenkaan käymässä.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Logibear »

m.rautavirta kirjoitti:Jossain vaiheessahan nämä keskustelut täytyy päättää ja tehdä tarvittavat ratkaisut. Samanlaista mielipiteiden juupasjaapasta on nyt Brysselissä kuunneltu 2 vuotta tulkkien kanssa ja eipä siinä taso parhaimmillaan juuri tämän keskustelunkaan tasosta erotu. Siinä vaiheessa kun komissio jo luovutti, mentiin meidän suomalaisten paperilla. Toiset haluaa yhtä ja toiset toista. Uusilla säädöksillä tilanne tulevaisuudessa on paljon tarkoitustaan vastaavampi ja selkeämpi kuin tällä hetkellä. Valmistajille jää nyt tehtyjen asetusten jälkeen edelleen tilaa valmistaa puhtaasti maastoon tarkoitettuja ajokkeja (ns. konedirektiivin nojalla) , mutta oma käsitykseni on, että varsinkin T-luokasta, jossa ei ole massarajaa tulee huomattavan kilpailukykyinen luokka konedirektiivin mukaisiin mönkijöihin verrattuna. Jo tällä hetkellä 40 % mönkijöistä myydään T-luokkaan rekisteröityinä. L-luokassa vetomassojen kasvukin parantaa tilannetta nykyiseen. Umpimetsässä harva näitä kuitenkaan käyttää. Vakuutushinnoissahan nämä L- ja T-luokkien mönkijöiden suhteellinen lisääntyminen tulee näkymään hintojen laskuna, kun yhä useampi oikeastikin lunastaa sen vakuutuksen. Vahingothan maksetaan yhteisestä pussista, vaikka vakuutusta ei olisikaan, mikä verottaa lainkuuliaisten massia, jos 15 000:n mönkijän vakuutuksilla katetaan 50 000:lle sattuvat vahingot. Tämänkin valvonta tällä hetkellä on käytännössä mahdotonta.
Maria

btw. Jos täällä on Renkolaisia, niin ymmärtääkseni olen sopinut olevani siellä ensi viikon lauantaina vastailemassa mönkijäkysymyksiin. Nyt en valitettavasti ehdi tämän enempää vastailla, mutta kiitokset kiitoksista.
En ole Renkolaisia mutta MRY jäsen edelleen ja toivottavasti tarkoitat tätä tapahtumaa:

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 68&t=33654

Kaikki messiin opettelemaan turvallista maastoajoa ja kuuntelemaan viimeisintä lakitietoutta!
Avatar
ilkkaize
4WD
Viestit: 177
Liittynyt: 11 Helmi 2012 15:49
Mönkijä:: yamaha raptor 1000 T
Paikkakunta: pirkkala

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja ilkkaize »

JJP kirjoitti:Mites "överi" rakennettujen mönkijöiden kanssa? En kelkkamaailmaa tunne joten saako sen pikkukilven laitteesta riippumatta?

Vai eikö esimerkiksi metanolikoneella ja +12" swingillä varustetulla crossilla saa sitten ajaa enää edes kotonaan?? :lol:

Tämä oli siis vain esimerkki,eli mihin luokkaan tälläinen sijoitetaan?!kilvetönhän se siis on nyky lainsäädännön mukaan.
Vai siis saisiko "maastokilvillä" ajaa myös kadulla?

-"vakuutusyhtiöt laskee hintoja kun asiakkaita on enemmän" !?!?! :lol: :lol:
Joo käy meillä joulupukki joka joulu ja jeesuksellekkin aukeaa 3G yhteys kun laittaa karvaset kädet vaan yhteen ja kertoo asiansa.
:biggrin:
samaa funtsin minäkin jjp. täytyykö fööni mörökölli laittaa parafiiniin ja vitriiniin tallin perälle. :?:
Vinki
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Tammi 2012 22:00

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Vinki »

Satavarmaahan on se, että vakuutusmaksut ei ainakaan pienene. Vakuutusyhtiöt ei todellakaan ajattele mitään "yhteistä pussia" vaan sitä yhtä ainoaa omaa pohjatonta pussiaan. Mönkijöiden teho/painosuhde kun kasvaa, niin varmasti kasvaa vakuutusmaksutkin. Samalla kaavallahan tosiaan pitäis myös kaikki crossipyörät, mikroautot yms. pistää katsastuksen ja rekisteröinnin piiriin..? Mitä tällä saavutetaan? -Ei mitään. Pelkkä rahastuskeino. Aivan absurdi ajatus muutenki koko kilvitysrumba. Onko mitään muuta vehjettä maailmassa, millä ei saa kilvettömänä ajaa edes suljetulla alueella? :D
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Vinki kirjoitti:Satavarmaahan on se, että vakuutusmaksut ei ainakaan pienene. Vakuutusyhtiöt ei todellakaan ajattele mitään "yhteistä pussia" vaan sitä yhtä ainoaa omaa pohjatonta pussiaan. Mönkijöiden teho/painosuhde kun kasvaa, niin varmasti kasvaa vakuutusmaksutkin. Samalla kaavallahan tosiaan pitäis myös kaikki crossipyörät, mikroautot yms. pistää katsastuksen ja rekisteröinnin piiriin..? Mitä tällä saavutetaan? -Ei mitään. Pelkkä rahastuskeino. Aivan absurdi ajatus muutenki koko kilvitysrumba. Onko mitään muuta vehjettä maailmassa, millä ei saa kilvettömänä ajaa edes suljetulla alueella? :D
Ei ny pitäisi provosoitua mutta jos jaksoit lukea tuolta alusta asti ja ettiä sen asian kaiken muun sälän keskeltä niin huomasit mikä tässä on se ajatus. Eli kun mönkkäriluokkia mulkataan uusiksi niin useammalla vehkeellä SAA ajaa tiellä ja niissä SALLITUT VETOPAINOT kasvaa näille tulee 90 km/h nopeusrajoitus joka ei crosseja lukuunottamatta taida hetkauttaa suuntaan eikä toiseen koska ainakin entinen Kawa ja tuo nykyinen Rincokaan ei taida kulkea kun sen 80 km/h samoin kuin muutkaan normi mönkkärit. Toki joku voi kulkea kovempaa mutta ei ole pakko vetää lusikka tiskissä tai jos on niin jokainen painaa kaasua omista syistään.

Kukaan ei ole kieltämässä tämän asian nojalla tähänkään asti sallittua ajoa eli maastovehkeillä saa ajaa edelleen maastossa,pihalla,crossiradalla,jäällä yms. paikoissa missä kaikilla muillakin kilvettömillä vehkeillä kuten metsäkoneilla,ajoleikkureilla,telakaivinkoneilla yms.

Kyse on vaan siitä että useampi vehje kelpaa jollakin edellytyksellä kilpiin joten niistä on enemmin hyötyä ja iloa jos niin haluaa.

MItä rakenteluun tulee niin siitä trafi antaa varmaan ohjeita kysyttäessä ja voisi kuvitella että niissä mennään jokseenkin prätkä säännöillä. Eli jos kaikki on tehty asianmukaisesti niin ei kai ole mitään estettä saada semmoistakaan vehettä kilpiin, kuten ei autoissakaan. Metanolivehkeet on kai pois suljettu jo ihan siksi että metanoli ei ole liikennepoltoaine vaan kuka sen kanssa enemmin läträä ja on osto ym.luvat hanskassa niin osane kertoa enemmän siitä.

Maastoliikenne laki on eri asia kuin se että ruvetaan kilvittämään vehkeitä.

UGH.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja dealer »

On täysin varmaa että vakuutusmaksut eivät pienene käytännössä.
Tietysti voi olla että ilmoitellaan suurella kohulla esim. 5% alenemisesta mönkijän liikennevakuutuksessa mutta se kuitataan viimeistään vuoden sisällä kaikessa hiljaisuudessa selitellen niitä näitä.
Siltikin kannatan kaikkien mönkijöiden rekisteröimistä jotta liikennevakuutus saataisiin oikeasti pakolliseksi.
Toivottavasti vuosikatsastusta ei keksitä maastolaitteille vikka kilvet tulisivatkin.

[ot]täytyy ihmetellä tämän foorumin moden käyttäytymistä, uhkailu ja kiristys ym. eivät kyllä tee annetulle vastuulle kunniaa[/ot]
m.rautavirta
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Huhti 2012 16:07

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja m.rautavirta »

En ole Renkolaisia mutta MRY jäsen edelleen ja toivottavasti tarkoitat tätä tapahtumaa:

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 68&t=33654

Kaikki messiin opettelemaan turvallista maastoajoa ja kuuntelemaan viimeisintä lakitietoutta!
No kyllä on maailma pieni, tai Renko suuri, jos samaan aikaan sinne oikeasti mahtuisi kaksi mönkijätilaisuutta päällekkäin. No näyttää siltä, että en ole tulossa kun asiaa eilen varmistelin eli laitetaan korvan taakse.
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

miksi juuri 90kmh? eikö 10km lisää olisi parempi, ei olisi 100kmh alueella tientukkona. lisäksi esim. yamahan nelikot taitaa olla kaikki (?) tehtaan puolelta rajoitettu tuohon 100kmh nopeuteen jo valmiiksi...
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Avatar
sezone
6WD
Viestit: 664
Liittynyt: 20 Tammi 2009 22:54
Mönkijä:: ForestFighter 660raptor-R
Paikkakunta: 05

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja sezone »

niin kai nämä säädökset/muutokset tulevat sitte vasta päätöksenteon jälkeisiin malleihin?

15kw ja 90km/h, sama asia käytännössä :D kääntyi vaan toisinpäin tämä peruste XD

näkyy olevan aikamoista provoa taas täällä liikenteessä, ni voin sitten itsekkin vähän siihen sortua --> ymmärrän toki, nämä jyyrät, joiden 4wd tankki ei kule alamäkeen kun 93km/h, hyväksyvät ilomielin tämän 9kympin nopeusrajotuksen, mutta kyllähän siinä harrastus kärsii, jos ei koneella voi ajaan niinkuin se on tarkotettu.. ja kyllä, puhun 2wd vehkeistä, jotka normisti menevät iisisti sen 100-150km/h,

vaarallisia vehkeitä väärissä käsissä, mutta tarviiko niiden oikean käden omistajia potkia sen takia päähän...??

edittiä vielä senverta, että JOS joudun vanhan sinisen sotamammani kulkua rajottaa yheksää kymppiin, syystä tai toisesta, myyn koneen pois, poistan kaiken mönkijöihi liittyvän materiaalin netistä (mikä nyt ei välttämättä toimi uhkauksena hahaha) ja alan ajamaan asiaa mönkijöiden TURVAKAARIPAKOSTA

Jos et voi voittaa heitä, liity heihin :)
"Onnää kovii jätkii ajamaan kyllä, mutta ei niist oo tuol mettäs kyl kukaa ohi tullu.."
Avatar
JJP
Tracks
Viestit: 2521
Liittynyt: 09 Maalis 2008 21:50
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Hellsinki

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja JJP »

"yhdyn" edelliseen!!! :lol: :lol:
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

sezone kirjoitti:niin kai nämä säädökset/muutokset tulevat sitte vasta päätöksenteon jälkeisiin malleihin?

15kw ja 90km/h, sama asia käytännössä :D kääntyi vaan toisinpäin tämä peruste XD

näkyy olevan aikamoista provoa taas täällä liikenteessä, ni voin sitten itsekkin vähän siihen sortua --> ymmärrän toki, nämä jyyrät, joiden 4wd tankki ei kule alamäkeen kun 93km/h, hyväksyvät ilomielin tämän 9kympin nopeusrajotuksen, mutta kyllähän siinä harrastus kärsii, jos ei koneella voi ajaan niinkuin se on tarkotettu.. ja kyllä, puhun 2wd vehkeistä, jotka normisti menevät iisisti sen 100-150km/h
täh,ei 2wd takaveto linhai kulkenu kuin 70 kmh :badgrin:
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

m.rautavirta kirjoitti:Jossain vaiheessahan nämä keskustelut täytyy päättää ja tehdä tarvittavat ratkaisut. Samanlaista mielipiteiden juupasjaapasta on nyt Brysselissä kuunneltu 2 vuotta tulkkien kanssa ja eipä siinä taso parhaimmillaan juuri tämän keskustelunkaan tasosta erotu. Siinä vaiheessa kun komissio jo luovutti, mentiin meidän suomalaisten paperilla. Toiset haluaa yhtä ja toiset toista. Uusilla säädöksillä tilanne tulevaisuudessa on paljon tarkoitustaan vastaavampi ja selkeämpi kuin tällä hetkellä. Valmistajille jää nyt tehtyjen asetusten jälkeen edelleen tilaa valmistaa puhtaasti maastoon tarkoitettuja ajokkeja (ns. konedirektiivin nojalla) , mutta oma käsitykseni on, että varsinkin T-luokasta, jossa ei ole massarajaa tulee huomattavan kilpailukykyinen luokka konedirektiivin mukaisiin mönkijöihin verrattuna. Jo tällä hetkellä 40 % mönkijöistä myydään T-luokkaan rekisteröityinä. L-luokassa vetomassojen kasvukin parantaa tilannetta nykyiseen. Umpimetsässä harva näitä kuitenkaan käyttää. Vakuutushinnoissahan nämä L- ja T-luokkien mönkijöiden suhteellinen lisääntyminen tulee näkymään hintojen laskuna, kun yhä useampi oikeastikin lunastaa sen vakuutuksen. Vahingothan maksetaan yhteisestä pussista, vaikka vakuutusta ei olisikaan, mikä verottaa lainkuuliaisten massia, jos 15 000:n mönkijän vakuutuksilla katetaan 50 000:lle sattuvat vahingot. Tämänkin valvonta tällä hetkellä on käytännössä mahdotonta.
Maria
Ihan ensimmäisenä suuret kiitokset osallistumisestasi tähän keskusteluun. Todellakin arvostan asiaa suuresti!

Itseäni ihmetyttää lähinnä se että miksi ei voida tehdä ihan yhtenäistä luokkaa näille maastomönkijöille. Miksi pitää olla juuri se väkisin väännetty "traktori", johon pitää kötöstää hengenvaarallinen penkki ja rajoittaa nopeus tientukkotasolle? Toivottavasti edes vaatimus siitä jousitetusta istuimesta katoaa tuosta pykälästä, ihan vain sen penkin vaarallisuuden vuoksi. Nopeusrajoituksen muuttuminenhan olikin jo tuossa, ja hyvä niin.

Mutta, miksi se ei voi olla ihan vaan "maastoajoneuvo" joka olisi rekisterissä kuten moottorikelkka, ja jolla saisi ajaa tietä pitkin siirtymää vaikka sen 60km/h. Rajoitin vaikka napin taakse, ja istuimen alle, paikkaan josta sitä ei voi ajon aikana muuttaa. Kärryn suurin sallittu massa olisi suoraan rekisteriotteeseen merkitty valmistajan ilmoittama maksimi vetokyky, eikä kiloakaan enempää tai vähempää.
Ei traktorista veroja maksella sen enempää kuin maastoajoneuvostakaan, joten mikään verotuksellinen seikka ei voi puoltaa kolmea ajoneuvoluokkaa.

Vilkuthan siitä vehkeestä toki pitäisi löytyä, mutta sehän nyt ei ole tasan mikään ongelma niitä asentaa.

Ja vekottimet myytäis valmiiksi rekisteröitynä ja vakuutettuina kuten kelkatkin.

Kisamiehet saisivat sitten kilvettömät kisapelinsä hommata erikseen kuten kelkatkin, mutta pääsääntöisesti olisi kaksi mönkijätyyppiä; tieliikennerekisteröity, maksiminopeus sen 90km/h, tai vaikka 100km/h. Tai sitten ajoneuvoluokkakohtainen nopeusrajoitus kokonaan pois ja ihan vallitsevan nopeusrajoituksen mukaan vauhti ja renkaille ja alustalle sen mukaiset laatuvaatimukset.

Maastoliikennevehkeissä sitten maksimirajoitus tiellä vaikka 60km/h. Tieliikennerekisteröidyssä kilpi olisi samanlainen kuin moottoripyörässä, ja maastorekisteröidyssä samanlainen kuin kelkassa. Virkavalta näkisi heti missä rekisterissä mönkijä on, ja osaisi tarvittaessa antaa sakot ajoneuvoluokkakohtaisen nopeusrajoituksen ylityksestä.

Tässähän toki tulee heti vastaan että mitä hyötyä sitten koko tieliikenneluokasta olisi, mutta saisihan sillä päästellä sitten ihan tieliikenteen mukana olematta tien tukkona, ja harva viitsisi lähteä köröttämään 60km/h maksimivauhdilla pidempää matkaa.

Se taas on vain villi päiväuni että sijoittajille tulosta tahkoavat vakuutusyhtiöt hintojaan tiputtaisivat koskaan, joten se ajatus voitaneen sivuuttaa jo mahdottomuutensa vuoksi. Ajatuksena toki kaunis, ja niinhän sen pitäisi mennäkkin.

Itse käytän mönkijää lähes pelkästään maastossa (ja liikennevakuutus löytyy), lukuunottamatta pakollisia tiesiirtymiä jotka joudun ajamaan tällä hetkellä laittomasti, sakkoja varoen. Kuten todella moni muukin.
Itse arvostaisin suuresti sitä että saisin sen kilven mönkijääni, josta näkyisi että vakuutus on otettu ja maksettu, ja saisin ajaa pakolliset tiesiirtymät laillisesti ja olematta tien tukkona.

Eli, tilanteessa olisi liki 100% mönkijöistä rekisterissä ja liikennevakuutettuina. Rekisteristä poistaminen olisi mahdollista kuten autoillakin, eli ainoastaan romutettuna.

Ja HOXHOX!!

Pykälään tulisi mielestäni sisällyttää mahdollisuus/pakko rekisteröintiin myös nykyvehkeille jotka on valmistettu ja myyty ennen tuota pykälää. Vilkkujen asennus ja konttorille --> tahdon mönkijäni maastoajoneuvorekisteriin ---> katsastus ---> laite vaatimusten mukainen ja kunnossa ---> kilvet ---> avot, saan ajaa tiesiirtymät laillisesti.
Vanhempiin ei nopeusrajoitinta tarvitsisi, koska sen asentaminen jälkikäteen olisi liki kohtuutonta. Ei vanhemmissa kuorma-autoissakaan ole rajoitinta, eikä niilläkään ajeta 120km/h kuorma päällä, vaan kyllä niilläkin pyritään pitämään se vauhti siinä 80km/h tuntumassa. (T:melko paljon kuorma-auton ratissa pakosta viihtyvä.) Eli, tässä asiassa tulisi hieman luottaa yksilön vastuuseen ja järkeen, sen sijaan että pyrittäisiin lakipykälillä holhoamaan ja ajamaan terveen järjen yli, kuten nykyään valitettavasti on lainsäädännössä vallitseva trendi.
Viimeksi muokannut motocoyote, 05 Loka 2012 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Vastaa Viestiin