kaikki mönkijät rekisteriin?
- pommipoika
- Tracks
- Viestit: 2708
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
- Mönkijä:: Can-am 500 max T3
- Paikkakunta: muurame
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
itse ainakin kannatan tuota T3 laitteiden kypäräpakkoa tiellä, ollu ainakin itelle pari kertaa tarpeen...
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
Kaikki nämä koskevat myös mönkijää. Autoiluun ei ole tullut rajoituksia vaan liikenteeseen yleensäkin. Edelleen tämä ei millään tapaa perustele sitä miksi juuri mönkijät pitää rajoittaa nopeudestaan tai tehostaan. Moottoripyöriä ei edes tartte katsastella, vielä. Ihmetyttää että millä perusteella yhtä ajoneuvoluokkaa pystytään sorsimaan tällä tapaa. Nythän on ollut puhetta että jopa mopojen nopeusrajoitusta nostettaisiin.ToniR81 kirjoitti:Mielestäni autoiluun on tullut varsin paljon rajoituksia juuri törttöilyn takia.
Muutamia vain mainitakseni:
Nopeus rajoitukset(kyllä, suomessa ei ole aina ollut nopeus rajoituksia)
Turva vyöt takapenkkiläisille.
Tieliikenne lakia voi selailla ja verrata vaikka 60 luvun pykälien määrää nykyiseen... tai edes liikenne merkkien määriä jotka nekin ovat kasvaneet...
Eli en tarkoittanut että pelkkien mönkijöiden tulee parantaa liikenteessä olijoiden taito tasoa, vaan ajatuksena oli että miksi pitäisi olla vapaa ryhmä jos kerran kaikkia muita on jo rajoitettu ja "kiristetty" turvallisuuden nimissä.
Silti olen sitä mieltä että jos aikanaan porukka ei olisi alkanut kaahaamaan, tai ainakaan kolaroinut kovaa ajaessaan ei meillä olisi nopeus rajoituksia. Jos kukaan ei koskaan olisi kännissä kolaroinut, tuskin rattijuoppoja joko olisi tai ainakaan valvottaisi. Aivan vastaavia ajatuksia voi solvetaa moneen muuhunkin asiaan. MUTTA aina on niitä idiootteja jotka kuvittelevat olevansa parempia kuin muut ja törttöilevät koska kuvittelevat osaavansa ja me muut kärsitään heidän aiheuttamista pykäläviidakoista. Ja jos joku tähänkin ketjuun kirjoittanut tuntee piikin lihassaan niin älkööt ottako sitä henkilökohtaisesti, sellaiseksi se ei ole tarkoitettu.
Mutta toisaalta taas, mitäs sen on väliä että on asetuksia ja pykäliä, taidan ottaa naapurin auton kun seuraavaksi lähden kännissä liikenteeseen ja jos nyt ylinopeutta kännissä ajaessa jonkun muksu jää alle niin mitäs siitä, naimallahan niitä saa lisää. Jos vielä vetäsis parit viivat niin jaksaa ajaa tankin tyhjäks samaa vauhtia ja jos raha loppuu niin taidanpa hakea kaupan kassalta sitä lisää... Tällä ajatusmailmalla kun mennään kaikki eteenpäin niin kyllä varmasti yhteiskunta pelastuu ja mailma paranee!
edit. vaikka hieman offiksi meneekin niin pakko tarttua tuohon lihavoituun. Se nyt on aivan varma että jossain kohtaa liikenteen ja ajoneuvokannan kasvaessa rajoitukset olisi tullut vaikka miten olisi ajettu nätisti.
Tuo loppu ajatusmaailmasi karkaa ihan hieman lapasesta ja vetää aika sanattomaksi..
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
Niin, Vastustimme kaarta ja suosimme ruukkua. Olimme Tehorajan poiston kannalla ja km/h tuli tilalle. Katellaan kun nämä ratifioituu ja hutkitaan sitten.Bj Andy kirjoitti:Oma pointti on se että "edunvalvonta" järjestöjen ei kannata ajaa mitää rajoituksia vaan antaa viranomaisten ja virkamiesten tehdä ne. Koska jos itse vaadimme kypärää niin virkamies vaatii siihen päälle turvakaarta. Jos vaadimme tehorajaa niin virkamies vaatii päälle nopeudenrajoitinta.
Näin kärjistettynä. Koska jos näin ei tapahdu niin virkamies ei ole tarpeelliinen vaan asiat hoituu ilman häntä mistä seuraa taas...
Eli kaikenkaikkiaan tuo tuleva uudistus kuulostaa hyvältä noin suurinpiirtein jos siitä jää turhat tekniset rajoitukset, traktorin kypäräpakot ym. pois.
Koska millä määritellään "siirtymä" siten että asiasta ei ole joka kerta asiaa oikeuteen kun poliisi haluaa päteä jonkun T3 mönkkärin kanssa.
Asiat pitää pitää yksinkertaisina eli räppivehkeet erikseen ja työkoneet eli pro vehkeet erikseen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
Roosa999 kirjoitti:Niin, Vastustimme kaarta ja suosimme ruukkua. Olimme Tehorajan poiston kannalla ja km/h tuli tilalle. Katellaan kun nämä ratifioituu ja hutkitaan sitten.Bj Andy kirjoitti:Oma pointti on se että "edunvalvonta" järjestöjen ei kannata ajaa mitää rajoituksia vaan antaa viranomaisten ja virkamiesten tehdä ne. Koska jos itse vaadimme kypärää niin virkamies vaatii siihen päälle turvakaarta. Jos vaadimme tehorajaa niin virkamies vaatii päälle nopeudenrajoitinta.
Näin kärjistettynä. Koska jos näin ei tapahdu niin virkamies ei ole tarpeelliinen vaan asiat hoituu ilman häntä mistä seuraa taas...
Eli kaikenkaikkiaan tuo tuleva uudistus kuulostaa hyvältä noin suurinpiirtein jos siitä jää turhat tekniset rajoitukset, traktorin kypäräpakot ym. pois.
Koska millä määritellään "siirtymä" siten että asiasta ei ole joka kerta asiaa oikeuteen kun poliisi haluaa päteä jonkun T3 mönkkärin kanssa.
Asiat pitää pitää yksinkertaisina eli räppivehkeet erikseen ja työkoneet eli pro vehkeet erikseen.
Yep.
Kuten jo aiemmein oli puhetta niin lain säätäminen on melko bulkki touhua joten jos jossain saadaan paljon hyvää niin jossain joutuu ehkä joustamaan...
Mutta pääsääntöisesti hyvä meininki asioiden ajamisessa joten tästä on hyvä jatkaa...


Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
Sarkasmitutka hieman epäkunnossa?Jewha kirjoitti: Tuo loppu ajatusmaailmasi karkaa ihan hieman lapasesta ja vetää aika sanattomaksi..
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
Ei. Se vaan on ihan älyvapaata tekstiä.Ezzy kirjoitti:Sarkasmitutka hieman epäkunnossa?Jewha kirjoitti: Tuo loppu ajatusmaailmasi karkaa ihan hieman lapasesta ja vetää aika sanattomaksi..
-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
Veikkaisin, että jos moottoripyörä keksittäisiin nyt (tai olisi keksitty vasta yhtä myöhään kuin mönkijä), sillä olisi tasan sama katsastuskäytäntö kuin henkilöautolla (ja L7e:lla). Moottoripyörä on kuitenkin ollut olemassa jo melkein (moottori)aikojen alusta, eikä sen määräaikaiskatsastusta katsottu tarpeelliseksi silloin, kun moinen autoille säädettiin, joten se on saanut olla rauhassa tähän asti - siis sen verran, ettei vaatimukset määräaikaiskatsastuksesta ole vielä menneet läpi.Jewha kirjoitti:Moottoripyöriä ei edes tartte katsastella, vielä.
Muuten olen kovasti tyytyväinen tieliikennepelien tehorajoituksen poistumiseen ja 90 km/h nopeusrajoitukseen - 'kipuraja' on 80 km/h, eli se menettelee, kun liikenteessä on muutakin siihen rajoitettua, mutta sen alle (esim. joskus alkuvuodesta pähkäilty 60 km/h) meneminen olisi tehnyt liikkumisen hankalaksi, kun noille 1960-luvulla tehdyille pientareettomille 80 km/h teille ei olisi käytännössä ollut asiaa.
- ilkkaize
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 11 Helmi 2012 15:49
- Mönkijä:: yamaha raptor 1000 T
- Paikkakunta: pirkkala
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
mitenkähän hommat on edenny 

-
- Noppeli
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Huhti 2012 16:07
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
Parlamentti on hyväksynyt tekstit/säädökset 19.11. ja neuvostossa sama edessä 10.12.
Parlamentin tiedote on tehty vain L-luokasta, tosin siinäkään ei isosti ole mönkijöistä.
http://www.europarl.europa.eu/pdfs/news ... 754_en.pdf
Suomenkieliset pöytäkirjatut säädöstekstit löytyy jo (alla linkeissä) mutta huonosti luettavassa formaatissa, eikä niistä nyt isoja apuja ole näihin käytännön kysymyksiin. Mutta päätökset siis pian nuijittu ja alkaa 2016 odottelu.
Traktorit:
http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... V0//FI#top (ks. luokitus artikla 4 ja vaatimukset liiteI)
L-luokka
http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... FI#BKMD-24 (ks. luokitus liite 1 ja vaatimukset Liite II ja IV)
Maria
Parlamentin tiedote on tehty vain L-luokasta, tosin siinäkään ei isosti ole mönkijöistä.
http://www.europarl.europa.eu/pdfs/news ... 754_en.pdf
Suomenkieliset pöytäkirjatut säädöstekstit löytyy jo (alla linkeissä) mutta huonosti luettavassa formaatissa, eikä niistä nyt isoja apuja ole näihin käytännön kysymyksiin. Mutta päätökset siis pian nuijittu ja alkaa 2016 odottelu.
Traktorit:
http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... V0//FI#top (ks. luokitus artikla 4 ja vaatimukset liiteI)
L-luokka
http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... FI#BKMD-24 (ks. luokitus liite 1 ja vaatimukset Liite II ja IV)
Maria
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
Ja aivan rehellisesti käsi ylös kuka luki ja vielä ymmärsi jotain? Itse koitin tavata sieltä ja täältä jotain, mutta tuskin tosta meppi tai mappikaan mitään oikeasti ymmärtää? Ei vaan, kai ne ketkä tuota kapula kieltä lukee työkseen ja asioiden kanssa painii jotain tuosta irti saakin, mutta mulle tuli lähinnä pää kipeeks...
- qaw
- 6WD
- Viestit: 872
- Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
Eikös tämä kaveri ole edelleen mönkkärit RY:n hallituksen varajäsen, onkohan ihan oikeassa paikassa?Koheltaja kirjoitti:No mutta JJP, mitä ne kiellot sua liikuttaa? Olet jo tähän mennessä ajanut useita kertoja liikenteessä laittomalla nelipyörällä, ajanut autolla nopeusrajoituksista välittämättä ja sen johdosta haukkunut Poliiseja sioiksi kun on sulta kortin ottanut pois, muitakin esimerkkejä löytyy kun selaa sun kirjoitushistoriaa. Mitä sä oikein jaksat itkeä mistään rajoituksista kun tuskin tulet jatkossakaan noudattamaan lakia tai säännöksiä ja sun mielestä kaikki muut on väärässä ja sinä oikeassa joka asiassa.
Yksinkertainen ei vaan tajua sun jatkuvaa sotimista itseäsi vastaan.
Ei mitään henkilökohtaista, mut jos asenne on tuo...
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
- qaw
- 6WD
- Viestit: 872
- Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
Tässä ketjussa on nyt kahdesti kysytty sitä, että onko nykyiset 15kW vehkeet mahdollista saada tulevaisuudessa tehorajoittamattomiksi ja 90km/h kattonopeuden piiriin. Kysynpä vielä kerran, kun en ole vastausta nähnyt.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
Täh? Näinkö se pitikin olla?L7e-A
Maantiemönkijä
(7) L7e-ajoneuvo, joka ei täytä L7e-B- tai L7e-C-ajoneuvon luokitusperusteita
(8) ajoneuvo, joka on suunniteltu yksinomaan matkustajien kuljettamiseen
(9) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho (1) ≤ 15 kW
Hampaita rupiaa naurattaa. Ehkä vain siksi etten ihan ymmärrä taaskaan. Maastomönkijä ja tavallinen maastomönkijä.....hmmL7e-B
Maastomönkijä
(7) L7e-ajoneuvo, joka ei täytä L7e-C-ajoneuvon luokitusperusteita
(8) maavara ≥ 180 mm
Alaluokan alaluokat
Alaluokan alaluokan nimi
Alaluokitukseen käytettävät lisäperusteet
L7e-B1
Tavallinen maastomönkijä
(9) varustettu enintään kahdella satulaistuinpaikalla, kuljettajan istuinpaikka mukaan luettuna
(10) varustettu ohjaustangolla ohjaamista varten
(11) ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ≤ 90 km/h ja
(12) akselivälin ja maavaran suhde ≤ 6
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
En edes yrittänyt lukea. Poliittista tekstiä ei ole tarkoitettu rivikansalaisen ymmärrettäväksi. Siksi on valitsemamme poliitikot jotka ymmärtävät asiat ja tulkitsevat sen kansalaisten parhaaksi.ToniR81 kirjoitti:Ja aivan rehellisesti käsi ylös kuka luki ja vielä ymmärsi jotain? Itse koitin tavata sieltä ja täältä jotain, mutta tuskin tosta meppi tai mappikaan mitään oikeasti ymmärtää? Ei vaan, kai ne ketkä tuota kapula kieltä lukee työkseen ja asioiden kanssa painii jotain tuosta irti saakin, mutta mulle tuli lähinnä pää kipeeks...
Moottorikäyttöisen laitteen omistajalta otetaan rahat tavalla tai toisella. Miksei moottorisahalle ole rekisteriä? Vaarallinen moottorikäyttöinen laite.
m.rautavirralle pointsit siitä että yrittää selvittää miten rahat kynitään.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Re: kaikki mönkijät rekisteriin?
Mitä ihmettä tarkoitetaan akselivälin ja maavaran suhteella? 

SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
SMC Wildcat RE Ex