Mönkkärin säilytys
- apo
- 6WD
- Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
- Viesti:
Re: Mönkkärin säilytys
Mulla kone seisoo pääsääntöisesti varastossa, jonka osana on vanha kuorma-auton umpikaappi, seinät 30mm lasikuitupäällytettyä vaneria ja katossa 50mm uretaanieritys, lattia on kakkosnelonen+ 15mm vesivaneri ja siinä on samalaisia oireita havaittavissa, että kosteus tuntuu kondensoituvan aika tehokkaasti sisälle ja tätä estääkseni olenkin tehnyt kontin katolle, mikä toimii varaston tämän osan välikattona reilun kokoiset ilmakanavat samoin sen alaosaan, että saa ilman kiertämään. kaikki reiät saa tarvittaessa tukittua, jos tarvii lämmitellä sitä.
Ainakin toistaiseksi kaikki siellä olleet vehkeet on toimineet moitteettomasti, eikä hometta, mitä tulee helposti esimerkiksi rätteihin ja muihin kankaisiin, jos ilma seisoo ole havaittavissa.
Olen miettinyt aurinkokennolla toimivan puhaltimen laittamista sinne johonkin kohtaan tehostamaan ilma kiertoa, kun kunnon sähköjen vetäminen sinne on aika työlästä ja lisäksi kyseessä on "tilapäinen" rakennelma, niin ei viitsi kovin kiinteitä asennuksia alkaa tekemään.
Ainakin toistaiseksi kaikki siellä olleet vehkeet on toimineet moitteettomasti, eikä hometta, mitä tulee helposti esimerkiksi rätteihin ja muihin kankaisiin, jos ilma seisoo ole havaittavissa.
Olen miettinyt aurinkokennolla toimivan puhaltimen laittamista sinne johonkin kohtaan tehostamaan ilma kiertoa, kun kunnon sähköjen vetäminen sinne on aika työlästä ja lisäksi kyseessä on "tilapäinen" rakennelma, niin ei viitsi kovin kiinteitä asennuksia alkaa tekemään.
- pete-801
- Tracks
- Mönkijä:: ei oo enään.
silloin kun oli toinen vehjes ajossa niin pidin sitä välillä tossa parkkiksella auton vieressä ja ketjulukolla auton vanteen reijästä kiinni ( auto seisonnassa= projekti) toinen risa mönkijä on tutun takapihalla ollut pressun alla jo pari talvee enkä ole käynyt kattomassa missä kunnossa on tai onko edes siellä enään kun ei ole inspistä tai rahaa sitä korjailla
. Tiedän yhden mönkijän joka on talvet peräkärryssä eikä näyttäny keväällä olevan homeessa, lieneekö sen verran rakoa katteessa että ilma kiertää.

goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
itellä nyt mönkkäri pihalla bilteman atv pressun alla mutta kyllä siitä ainakin tihkuu kosteutta hieman läpi joka jäätää napit yms. ajattelin ostaa tulevaksi kesäksi kärryn johon suunnittelin talvisäilytystä lava pystyssä ja takalaita maata vasten talven yli että siirtymiset helppoja ei kun kuomu ylös ja menoks mutta onko silti kosteusongelmaa jos pitää takalaitaa auki?
kärry: http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskal ... konemyynti
-
- 4WD
- Mönkijä:: Polaris RZR 900S
Valitettavasti nuo kuomukärryt on todella huonoja säilyttää kosteuden takia..siellä pitäisi saada ilma liikkeelle, en ainakaan itse saanut merkittävää iloa siitä että pidin takalaitaa auki, se umpikuomu hautoo aika huolella sitä kosteutta..mä tosin testasin tuota kun oli todella kosteat ja kylmät kelit..kokeilin myös 1,4kW puhallinta apuna, ei käytännössä mitään hyötyä..en kyllä suosittele pidempään säiltykseen umpikärryä..ellei siihen saa väsättyä tuuletusta jotenkin..sinne on saatava sisään uutta ilmaa, pelkkä lämmitys/puhallus kuomun alla ei piisaa.krisse kirjoitti:itellä nyt mönkkäri pihalla bilteman atv pressun alla mutta kyllä siitä ainakin tihkuu kosteutta hieman läpi joka jäätää napit yms. ajattelin ostaa tulevaksi kesäksi kärryn johon suunnittelin talvisäilytystä lava pystyssä ja takalaita maata vasten talven yli että siirtymiset helppoja ei kun kuomu ylös ja menoks mutta onko silti kosteusongelmaa jos pitää takalaitaa auki?
Viimeksi muokannut jokkelar, 19 Tammi 2013 09:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla juuri tuollein säilytys kuin lumilevy kiinni. Kyllä se kosteus tulee vaikka olisi kuomu kiinnikin.krisse kirjoitti:itellä nyt mönkkäri pihalla bilteman atv pressun alla mutta kyllä siitä ainakin tihkuu kosteutta hieman läpi joka jäätää napit yms. ajattelin ostaa tulevaksi kesäksi kärryn johon suunnittelin talvisäilytystä lava pystyssä ja takalaita maata vasten talven yli että siirtymiset helppoja ei kun kuomu ylös ja menoks mutta onko silti kosteusongelmaa jos pitää takalaitaa auki?
Mulla on toi kärry mut 300. Hinnat kohdillaan noissa.
Linhai 400 4x4
-
- 4WD
Eikun se ongelma on juuri se että se kuomu on kiinni, kosteus ei pääse pois ja kun ajaa sinne märän/lumisen koneen niin kosteutta piisaa. Toinen kosteuden lähde on sitten kondenssi jota kuomun sisäpuolelle tulee.Miqu kirjoitti:krisse kirjoitti: Mulla juuri tuollein säilytys kuin lumilevy kiinni. Kyllä se kosteus tulee vaikka olisi kuomu kiinnikin.
Mulla on toi kärry mut 300. Hinnat kohdillaan noissa.
-
- 4WD
Varoituksen sana jos et vielä ole ostanut kärryä, tuo JT:n kärry on uutena aika ok näköinen mutta se on todella heppoinen ja halvalla tehty kautta linjan, heloitukset ja muut aivan lelutasoa..ja tuo JT:n käyttämä halpa kuomu on myös täysin surkea, ei talvikäyttöön ollenkaan ja senkin heloitus todella kevyt..jos tarve vähäistä ja haluaa sniiduilla niin halpa se toki on..itsekin siihen hairahduin mutta en kyllä toista kertaa kun eroon pääsin...alkaa myös ruostetta näkyä jo parissa kuukaudessa...ei noi puhki ruostu kovin heti mutta rumalta näyttää. En vaan voi suositella, en sitten millään..krisse kirjoitti: kärry: http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskal ... konemyynti
- Pappi
- Moderaattori
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Serkku osti vanhan asuntovaunun. Purki kopan pois ja teki uuden lämpöeristetyn kopin päälle. Lämmitys ilma webastolla, led valot ja tuuletukset ok. Hyvä kuskata kelkkaa. Kopassa mahtuu seisomaan tämmönen persjalakanen tappi. Saa lähteä kuivalla kelkalla ajamaan ja tarvittessa pystyy reissussa tekemään remonttiakin. Ajokamppeille on oma paikkansa joten kakstahdille tuoksuvia ei tarvi autoon ottaan missään vaiheessa.
Ne tekee jotka osaa... minä en olisi osannut. Peltien niittaaminen oli kuulemma käynyt ihan työstä.
kyllä tuommosessa kopassa voisi mönkijääkin pitää. 
Ne tekee jotka osaa... minä en olisi osannut. Peltien niittaaminen oli kuulemma käynyt ihan työstä.

Talvisäilytys
Säilytättekö nelipyöränne talvella ulkona vai lämpimässä tallissa. Olen nimittäin kuullut että jatkuva sulaminen ja jäätyminen ei tee hyvää. Sulaessaan vesi menee pieninpiinkin väleihin ja taas jäätyessään laajenee siellä. Tekee siten tuhojaan herkimmille osille. Onko tietoa?
Re: Talvisäilytys
Täältä ääni myös ulkolämpötilassa säilömiseen, katon alla, mahdollisuuksien mukaan. Oikeestaan niin kuin kaikki muutkin härpäkkeet. Jos koneet lämpöiseen taluttaa niin antaa sitten kuivaa kunnolla.
-
- 6WD
- Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
Ulkona katoksessa. Ajoreissujenjälkeen sulatus tallissa 9kw puhaltimella. Sulaa nopeasti ja kuivaa samalla kun ilma liikkuu.
□■
Kylmässä tallissa. Silloin tällöin kunnon sulatus ja kuivatus.
- motocoyote
- Tracks
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Ulkona kelkkapeitteen alla.
Tulevana talvena kylmässä liiterissä.
Ehkä kerran kuukaudessa käytän kapineen kaverin tallissa sulamassa ja kuivumassa...
Tulevana talvena kylmässä liiterissä.
Ehkä kerran kuukaudessa käytän kapineen kaverin tallissa sulamassa ja kuivumassa...
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06