Halpis vs käytetty "merkki" mönkijä

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Avatar
jr
Tracks
Viestit: 1111
Liittynyt: 13 Heinä 2005 22:34
Paikkakunta: Pirkanmaa Mönkijä: Kawa 750

Viesti Kirjoittaja jr »

Jees, niinhän se on että maanantaimallit synnyttävät hirveitä ennakkoluuloja. Kun kyse on vielä tuoreesta merkistä/mallista, joka on mahdollisesti kotoisin idästä, meteli senkun paisuu. Vaikkei idästä olekaan, oli Mersustakin jotain meteliä kun meinasi se A-malli taannoin kippailla (niin, tähänkin varmaan olisi auttanut THE ajotaito...). :D :D

Se että jossakin tuotantoerässä on ongelmia, ei tarkoita että kaikki laitteet ovat susia. Kyllä ne tehtaat paikkaavat tuotteitaan kun huomataan että ongelmia on, jopa ne kiinalaiset. Asia on toinen jos maahantuojat ja jälleenmyyjät eivät ilmoittele asioista tehtaalle tai tee muuten asialle jotain.

Omalle kohdallenihan osui Linhai siitä pakoputkiviallisesta erästä, oli hienoa katsella kuinka jälleenmyyjä hoiti homman kuntoon ja nopeasti. Eikä vehje seissyt tuon vian aikana pahemmin, pari päivää tuli pidettyä ajamisesta taukoa, oli vähän turhan roheet äänet. 8)

Sijoittaapa rahat sitten käytettyyn merkkimönkijään tai uuteen kiinalaiseen (merkki)mönkijään, eivät rahat hukkaan mene. On nää kaikki niin nautinnollisia vehkeitä. Kesä tulee ja kohta saa painaa menemään kevyemmässä varustuksessa, nauttikaa laitteistanne. :D
möxö
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Maalis 2006 20:54

Viesti Kirjoittaja möxö »

Hups heijaa ! En pariin päivään päässy käymää täällä, niin jopas oli tullu ruhtinaallisesti kommentteja asiaan. Kiitos niistä =D>

Tosiaan hankala juttu. Jollain lailla tuntuis turvallisemmalta valita tutumpi merkki, mut puhutaan kuitenkin suurista rahoista verrattuna uusiin tulokkaisiin.
Itsellä on lähinnä ollut mielessä hankkia just Linhai 300 4x4 tieliikennemalli. Ja niinkuin noissa kommenteissa aiemmin todettiin, että hitaerot on mekoisia just kilpimönkijöissä kun verrataan saman kokoluokan "merkki" vehkeitä esim. Linhain vastaavaan. Ja jos hankkii -90-luvun alkupuolen perinteisemmän merkin vehkeen, niin tiliikennemallit on kiven alla.


Mut nyt alkaa mönkkärikuume olla jo sillä tasolla, ett joku laite on SAATAVA!
jykke
6WD
Viestit: 336
Liittynyt: 18 Heinä 2004 10:26
Paikkakunta: lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jykke »

faija osti mönkkärin sen takia kun se rakentaa, oli käynyt linhaitakin katsomassa, mutta pelästyi sen verran näitä foorumin kertomuksia linhaista että osti hondan ilman kilpeä ja erotus jäi pieneksi kilven puuttumisen takia..

tosin jos esim betoniauto on tulossa, ei käy laatuun että mönkkäri sylkäisee öljyt lahkeeseen ja hyytyy siihen..
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Seuraavat kannattaa käydä kollaamassa

Arctic Cat 400 VP
+ edullinen
+ laatupeli
- ei etulukkoa
- ei mittaristoa

Suzuki Eiger 400
+ Oikea, 100% kytkettävä etulukko
+ kevyt ja ketterä
-
Polaris 330 Magnum
+ Laatupeli
+ Oikea, automaatinen etulukko
+ Etulaatikko
- Hieman puhditon
- onnettomat ajovalot
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
jr
Tracks
Viestit: 1111
Liittynyt: 13 Heinä 2005 22:34
Paikkakunta: Pirkanmaa Mönkijä: Kawa 750

Viesti Kirjoittaja jr »

Jos tunnetumpaa merkkivehjettä haluaa kilvissä niin kannattaa edelleen muistaa myös EE-Speed, esim. Yamaha 350 Bruin näyttäisi irtoavan 9990 euron hintaan. Onhan siinä kieltämättä hintaeroa Linkkuun (EE-Speedillä lisäksi vain 6kk takuu(ei jarruttanut meikäläistä)). Noissa 90-luvun vehkeissä on todellakin kiven alla kilpilaitteet, niitä ei ole. ;)
möxö
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Maalis 2006 20:54

Viesti Kirjoittaja möxö »

Juu toi Jammun 350 Bruini olis kyllä asiapeli, mut kilvellisen hinta on hippasen kova mun budjetille. Taitaa vaihtoehdot olla kilvellisistä Linhain 300 nelikko tai sitte tartee unohtaa se kilpi ja hommata vaikkapa Bruin.
Kilvettömyys vaan asettaa pieniä rajoituksia käytölle, toisaalta ....... :-k
Avatar
jr
Tracks
Viestit: 1111
Liittynyt: 13 Heinä 2005 22:34
Paikkakunta: Pirkanmaa Mönkijä: Kawa 750

Viesti Kirjoittaja jr »

Ei ole kilvettömästä kokemuksia, mutta aikanaan ajattelin että ovat aika turhia laitteita, niin ja siis mulle tarpeettomia:D. Odotus palkittiin ja alkoi saada vehkeitä kilpiin. Jos vaan kärsivällisyyttä riittää peräkärryn vetämiseen niin löytyyhän noita tapahtumia ja ajamaan pääsee varmasti usein. Jos haluaa lähteä vaikka yleisiä teitä huristelemaan ja naatiskelemaan ilman jännitystä, niin kyllä kilpipeli on oikea valinta. Linhai tai wanha laite, kilvillä tai ilman, osta! Väittäisin että et kadu! :D
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljami »

Mielenkiintoista tässä keskustelussa (tai keskustelijoissa) on, että oli puolesta tai vastaan, niin viimeistään toiseksi peliksi näyttää yleensä ilmestyvän jokin "merkkivehje". Tästähän voisi joku osaavampi laittaa vaikka gallupin pystyyn. Eli jos olisi vaihtamassa laitetta, niin olisiko seuraava vehje "halpis" vai "merkki"?

Ja näinhän se on: Jos ei riitä pätäkkä ja varsinkaan jos ei ole ihan varma, että onkos tämä nyt sitten minun juttuni, niin halvemmalla pääsee kun ostaa "halpiksen". Mutta kun saa rahaa lisää säästöön ja ja hommasta innostuu, niin seuraavaksi hankitaan merkkivehje.

Itse kävin saman tuskaisen pohdinnan ja vaimon suostuttelun helmikuussa. Päädyin suoraan merkkivehkeeseen, enkä ole katunut ostostani. Harmittaa vain vietävästi, kun nuo kelit ovat olleet ajamiseen niin kurjat viime viikkoina


Harmittelee
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Avatar
jr
Tracks
Viestit: 1111
Liittynyt: 13 Heinä 2005 22:34
Paikkakunta: Pirkanmaa Mönkijä: Kawa 750

Viesti Kirjoittaja jr »

Omalta kohdaltani toiseksi laitteeksi ilmestyi merkkilaite, kyllä. Itse Linhain hommasin kun halusin laitteen millä harjoitella ja todeta että tästä harrastuksesta jatkossakin tulee pitämään. Hyväksi vehkeeksi sen totesin, mutta tehoja vaan ei omiin mieltymyksiin riittävästi ollut. Vielä kun Linhai 520 viipyi ja viipyy edelleen, joutui vaihtamaan sitten merkkiä. Veikkaisin että vähintään noin 5000 euroa kalliimmaksi tämäkin ratkaisu tuli. Ei ole minuakaan kaduttanut vaihto ns. merkkilaitteeseen, mutta en silti koe tarpeelliseksi haukkua ennen omistamaani laitetta, hyvin se palveli rajojensa mukaan (ainoastaan takavetoinen). :)

Laitoin tuon liki 10000 eur hintaisen Yamahan tuohon esimerkiksi halvimmasta tietämästäni nelivetoisesta kilpilaitteesta, joka ei ole Linhai saatika muukaan kiinalainen. 4000 euroa on lopulta iso raha, ei tarvitse miettiä markkoja kauemmaksi.
möxö
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Maalis 2006 20:54

Viesti Kirjoittaja möxö »

Paljon asiaa tossa jr:n pätkässä. Pitkälti saman suuntaisia ajatuksia mullakin. Toi 4000 euroo pistää tosiaan miettimään. Ja voihan olla, et tulee todettuu "tää ei ollukaan mun laji" - Not ! - :badgrin: Tarttis kuitenkin pääsä ottamaan tyypit Linhaista, tosin kokemukset "merkki" vehkeistä rajottuu Jammun 350 BigBeariin ja Hondan 500 ES:n.
Ei kai auta muuta kun hilata hanurinsa mönkijäs kauppaan.
Avatar
hajotapy
4WD
Viestit: 136
Liittynyt: 10 Tammi 2006 08:13
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 efi special
Paikkakunta: Lappeenranta/Taipalsaari

hauskoja tarinoita!

Viesti Kirjoittaja hajotapy »

Kiva ollut seurata teidän keskusteluja "merkkivärkki/ei merkkivärkki"!
Olisi mielenkiintoista tietää mikä tekee jostain laitteesta merkkivärkin. Sehän on tuo merkki yhtäkuin brandi, jonka mainostajat ovat tehneet ao. tuotteista. Esim. kiinassa/taiwanissa/macaossa/malesiassa tehty laite, valmistuttajan valvoma tuotanto - ja kas , merkkivärkkiä pukkaa hihnan täydeltä. Kyllä totuus on käytäntöä ihmeellisempi, eli merkki on yhtäkuin brandi ja se on mainostajan aikaansaama "tunnettuus" kuluttajan korvien välissä.

No siinä alkupuheet... nyt asiaan.

Ajettuani noin 500 km merkkivärkki Linkulla on ehdottomasti kerrottavana vain ja ainoastaan positiivisia kokemuksia. Linkku on toiminut kuin ajatus ja aina se lähtee yhdellä startilla iloisesti pörisemään oli pakkasta tai ei. Aikoinaan Volvon S60 5T oli jo noilla kilometreillä ollut remontissa lähes puolenkymmentä kertaa ja lopulta tehdaskin luovutti ja vaihtoi sen oma-aloitteisesti V70 mallin kulkupeliin. Uusissa laitteissa, oli se sitten minkä merkkinen hyvänsä saattaa olla viallisia yksilöitä, mutta onneksi on kuluttajan suoja olemassa ja maahantuojilla Suomessa yleensä korkea moraali ja halu tehdä pitkäjänteistä työtä asiakkaiden keskuudessa.

Mielestäni mönkijöiden (pätee kaikkeen muuhunkin) hankinnassa kannattaisi ostajan kiinnittää enemmän huomiota myyjän ja liikkeen ammattitaitoon, varaosa- ja huoltopalveluun, kuin pelkästään tuotteen brandiin. Linhai on uutena tulokkaana tuonut kiitettävästi kilpailua ja säpinää markkinoille ja myyjäorganisaatioilla on ollut vilpitön hyvä ote tehdä tuotteesta merkkivärkki markkinoille. Näillä eväillä ja ahkeralla työllä Linkku on jo käsite mönkkärimarkkinoilla - sen osoittaa jo tälläkin palstalla saadut kommenttimillimetrit!

Ja kun kerran päästiin kehumisen vauhtiin, niin Linkku on hyvä toimiva kokonaisuus jossa hinta/laatu suhde on erinomaisen hyvä ja kilpailukykyinen. Ostajan ei tarvitse pelätä hintakuplaa ja huolto pelaa. Eikun mönkimään!
Epäonnistuminen on maksimoitu, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään jotain täysin tarpeetonta!
Yamaha Grizzly 700 efi special edition -09
Hanski
möxö
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Maalis 2006 20:54

Viesti Kirjoittaja möxö »

Ei oo ollut mitenkää tarkoitus polkea mitään merkkiä suohon tai nostaa mitään merkkiä ylitsemuiden. Tosiasia vaan on, että uusi ja vielä huomattavan edullinen tuote usein aluksi herättää epäilyksiä. Ottaa oman aikansa ennen kun, se vakiinuttaa paikkansa markkinoilla. Itse tarkoitan ns. merkki laitteela perinteisiä, kauan markkinoilla, olleita vehkeitä.

Omalta kohdalta alkaa kuitenkin vakaasti nyttää siltä, että mun enimmäinen mönkijä olis Linkun 300:n nelikko.
Avatar
mönnit
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Huhti 2006 21:05
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mönnit »

no 10wee wanha merkkimönkijän tietyst
Avatar
vinssimestari
6WD
Viestit: 287
Liittynyt: 10 Joulu 2005 21:17
Paikkakunta: oulun laidalla. 650v2

Viesti Kirjoittaja vinssimestari »

siiis täällä kehutaan kinkkejä ja toisessa tpikissa haukutaan :!:
todellakin "Merkkivehe" isolla ämmällä, jos nyt olisin ostopakon "mikä mönkkärikuumeen edessä on välttämätön" niin , en todellakaan ostais mitään kinkkipelejä.
laatu maksaa :!:
jos kehtaa lukasta pikkusen ni löytyy tietoa!
olisko tuo kattien ylivertaisuutta ku ei täällä ole isommin sitä moitittu vai eikö foorumilla olevat uskalla moittia sen" ominaisuuksia",tai puutteita
isoB rules mut silti...
ps: miksei etutassut pysy maassa?
hugo
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Huhti 2006 12:12
Paikkakunta: KOTKA

Viesti Kirjoittaja hugo »

itse hullaannuin mönkijästä ku kuulin ettei siihen tarvita A-korttia ja siinä on mopon vakuuutukset..

no ei muuta kun mönkijöitä katselemaa ja leuka meinas tippua maahan ku katselin mönkijöitten hintoja..sit katselin omaa kukkaroa ja emännän ilmettä ku kerroin et tahtoo tieliikennemönkijän...eli tulin siihen tulokseen emännän ilmeestä ja kukkaron tilanteesta että pitää aloittaa kinkki vehkeellä koska rahat eivät riitä millään merkkivehkeeseen ja kotona syttyisi sota..

no sit löytyikin sopiva kinkki eli loncin rally 250cc malli.
emmin vähän aikaa et ostaako vai eikö osta mut sit meinasin et ostetaa nyt ja katsotaan et onko kiinalaisesta mihinkään koska ennen ei ole ollut kiinalaista vehetä olleskaa..

mönkijällä on ikää nyt vuoden verran ja kilometrejä on takana jo 4850 ja vikoja ei voi sanoo hurjasti olleen..

edellisellä omistajalla siitä meni uutena stefoja ja raidetangon päät..
itselläni meni siitä vilkun rele eli siinä kaikki viat mitä on ollut..(koputtaa puuta ja toivoo ettei muita vikoja tulekkaan).

mut kyllä olen ollut tyytyväinen kinkkiin täytyy sanoa..hyvä ajettava ja sillee..

mut jos rahaa jostaa ilmaantuu enemmän ja innostusta riittää edelleen niin kyllä sitä tulee varmaan sit ostettuu niinsanottu merkki vehe mut veikkaan että siihen menee aikaa vielä jonkin verran..
ei riemulla rajaa kun kiinalaisella ajaa...
Vastaa Viestiin