neuvonta@trafi.fi verkkotunnuksen suomi24.fi kautta
9.14 (55 minuuttia sitten)
-> risto.pasanen
Hei,
kiitos viestistänne.
Vain autoon kytkettävät uudet hinattavat laitteet on pitänyt rekisteröidä 1.1.2011 alkaen. Käytetyt eli ennen 1.1.2011 käyttöönotetut autoon kytkettävät hinattavat laitteet on rekisteröitävä viimeistään 31.12.2014.
Muulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla kuin autolla vedettäviä hinattavia laitteita ei rekisteröidä.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista löydätte seuraavasta linkistä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... 60274#L2P6
Vakuutusta koskevissa kysymyksissä kanattaa olla yhteydessä vakuutusyhtiöön.
Ystävällisin terveisin
Tiina Summanen
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Trafi Neuvonta
neuvonta (at) trafi.fi
PL 320
00101 Helsinki
puh. 029 534 5100 (pvm/mpm) ma-pe klo 8.00-16.15
faksi 029 534 5610
www.trafi.fi
----Alkuperäinen viesti----
Lähettäjä: <=?utf-8?B?dHJhZmkuZmkgbG9tYWtlasOkcmplc3RlbG3DpA==?=>
Lähetetty: 28.4.2014 22:21:59
Kenelle: <
neuvonta@trafi.fi>
Otsikko: Kysy neuvoa
Kysy neuvoa
-----------------------------------------
Valitse aihe
* Valitse aihe: Ajoneuvon rekisteröinti
* Kirjoita kysymyksesi:
Tervehdystä!
Kun tuli se laki, että kaikki peräkärryt pitää rekisteröidä, niin koskeeko tämä määräys myös maastomönkijänkin peräkärryä?
Minulla on maastomönkijä, jolla minä joudun joskus ylittämään tämän vieressä olevan yleisen tien.
Tuolla keskustelupalstalla (
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =2&t=38383) yritin saada tietoa, mutta vastaukset eivät tyydyttäneet minua.
Maastomönkijällähän saa tilanteen vaatiessa ajaa myös pienen matkan yleisellä tielläkin.
Joten tästä seuraa kysymyksiä:
-onko sallitun peräkärryn ominaisuuksista määräyksiä, rankakärry, lavakärry (henkilöauton rekisteristä poistettu perävaunu), veneenkuljetuskärry.
-minkälaiset kolmiot, valot, vilkut pitää olla kärryssä, vai tarvitseeko niitä olla ollenkaan.
-tarvitaanko kärrylle vakuutusta.
Nämä minun kysymykseni koskee ainoastaan näitä maastomönkijän perässä olevia kärryjä.
Kuten tuolla aikaisemmin laittamassani linkissä puhutaan traktorimönkijästä ja traktorista, niin jos voitte ja haluatte, niin kertokaa myös niitä koskevat määräykset, niin keskustelupalstan lukijatkin saavat oikeat tiedot määräyksistä.
Siis vastaukset näihin: rekisteröinti, vakuutukset, kolmiot, valot.
Ja jos sallitte, niin kopioin vastauksenne tuonne "mönkkäri sivulle".
Vastauksista kiitollisena Risto