Mönkijän kuljetus
Re: Mönkijän kuljetus
Pitäisi huomenna kuljettaa Sportsman ja kiinaperkärry 4,5m pitkässä trailerissa. Mahtuvat siihen kyllä, jäänee ylimääräistäkin.
Kumpi kannattaa laittaa keulalle? Ihan tasahan painoa ei saa mitenkään, mutta miten on paras? Henkilöauto veturina, joten ei viitisis koukulle kamalasti laittaa ylimääräistä painoa.
Kumpi kannattaa laittaa keulalle? Ihan tasahan painoa ei saa mitenkään, mutta miten on paras? Henkilöauto veturina, joten ei viitisis koukulle kamalasti laittaa ylimääräistä painoa.
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2310
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: Mönkijän kuljetus
Kokeilemalla selviää. Joku aika sitten pakattiin kärry ja mönkijä samaan pakettiin. Kärry peruuttamalla etulaitaan kiinni, koukusta irti ja mönkijä ajettiin niin lähelle kuin mahdollista. Tuossa trailerissa oli lavassa yksi kiinnityspiste kärryn vetopäälle. Helpotti paljon kiinnitystä ja kuormaamista.
- Fide
- Noppeli
- Viestit: 20
- Liittynyt: 18 Syys 2016 21:26
- Mönkijä:: Can-Am Outlander Max 650 Pro
- Paikkakunta: Loppi
Re: Mönkijän kuljetus
eikös mönkijä ole yleensä itse vähän nokkapainoinen? Jos siis mönkkärin laittais perä edellä ensin kärryyn, jolloin mönkijän painopiste tulisi lähelle kuljetuskärryn akselia ja sitten tuo mönkkärin kärry (kevyempi) taakse tasapainottamaan, jotta aisapaino pysyisi kuitenkin hanskassa?
Elämä on joukkuelaji
Re: Mönkijän kuljetus
Fide: hyvä idea. Ei olisi välttämättä itselle tullut tänäiltana mieleen, kun pimeässä sitten pitää kalusto pakata kuljetukseen. 

- prkl007
- 6WD
- Viestit: 622
- Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
- Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
- Paikkakunta: Pori
Re: Mönkijän kuljetus
Onkos joku palstalainen törmännyt markkinoilla 1-akseliseen kärryyn, jolla voisi normi vetokyvyn hlö-autolla (about 1500kg vetokyky) kuljettaa kahta mönkijää?
Muutamia 4090mm sisämittaisia on löytynyt, mutta 300mm lisäpituus olisi ratkaiseva - ja vaikka vähän pois tuosta 1850mm sisäleveydestä.
Pitää olla siis 1-akselinen, jotta oma paino pysyy kurissa ja voi ottaa tuon tonnin verran kuormaa.
Esim. tällainen oli aika lähellä, mikäli olisi hieman pidempi: http://www.tekno-kouru.fi/vaunumallisto/4100lj_pro.html
Muutamia 4090mm sisämittaisia on löytynyt, mutta 300mm lisäpituus olisi ratkaiseva - ja vaikka vähän pois tuosta 1850mm sisäleveydestä.
Pitää olla siis 1-akselinen, jotta oma paino pysyy kurissa ja voi ottaa tuon tonnin verran kuormaa.
Esim. tällainen oli aika lähellä, mikäli olisi hieman pidempi: http://www.tekno-kouru.fi/vaunumallisto/4100lj_pro.html
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Mönkijän kuljetus
Tuo taitaa vaatia jokatapauksessa pikku-e -kortin ? Itsetehtynä on tuollaisia isoja lavettikärryjä näkyny sillontällön myynnissä ainakin.
- prkl007
- 6WD
- Viestit: 622
- Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
- Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
- Paikkakunta: Pori
Re: Mönkijän kuljetus
Kortti ei oo ongelma. Joitakin virityksiä on kyllä näkynyt (muutama ihan kelpokin), mutta aika kovalla hinnalla liikkuvat, joten siksi aloin katselemaan uusiakin - mutta eipä taida löytyä noilla spekseillä. Muutamasta paikka kysyin tehtynä omilla mitoilla, mutta eivät ole vaivautuneet vastailemaan.
-
- 6WD
- Viestit: 463
- Liittynyt: 15 Syys 2011 07:12
- Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Mönkijän kuljetus
Toi 4m kärry voi just ja just riittää kun jättää etu ja takalaidan pois? Ei tule heti mieleen pidempää 1-akselista
Sportsman 500 EFI EUT 2012
Re: Mönkijän kuljetus
Iiläinen Annanpalon Konepaja tekee kärryjä myös omilla mitoilla: http://www.ii-trailer.fi/tr_index.html. Ainakin puhelimeen vastaa niin että kaksikin kärryä olen saanut tilattua.
-
- 4WD
- Viestit: 167
- Liittynyt: 11 Huhti 2012 07:50
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500
- Paikkakunta: Juuka
Re: Mönkijän kuljetus
https://www.tori.fi/pohjois-karjala/ISO ... 5.htm?ma=1
tossa ois itellä myynnissä, jos et laitoja tarvii..
tossa ois itellä myynnissä, jos et laitoja tarvii..
- prkl007
- 6WD
- Viestit: 622
- Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
- Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
- Paikkakunta: Pori
Re: Mönkijän kuljetus
Laidoilla olisi monikäyttöisempi, mutta sellaista ei kerran mainituilla spekseillä valmiina...
Paljonko tuossa on omapaino ja kantavuus?
Paljonko tuossa on omapaino ja kantavuus?
-
- 4WD
- Viestit: 167
- Liittynyt: 11 Huhti 2012 07:50
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500
- Paikkakunta: Juuka
Re: Mönkijän kuljetus
Omapaino 250, kokonaispaino 1090, vetopää ja akseli 1300kg, mahdollista muutoskatsastaa se kokonaispainoksi, en itse nähny tarpeelliseks. Kuletettu melkein 2000kg kuormaa, ei kestävyys ongelmia.
Re: Mönkijän kuljetus
Sain hiukan poliisilta konsultaatiota mönkijön sidontaan. Kävin viemässä peuroille omenia ja sattuivat ajelemaan perässä, kun Muulin kyydissa oli Sportsman 500. Minulla oli keula kiinni vinssillä aisaan ja perä vetokoukusta kahdella liinalla sidontalenkkeihin. Sidontalenkit ovat Muulin valmistajan laitaan 4 popniitillä istuttamat lenkit. Poliisien mielestä kiinnitys ei ole riittävä, koska lenkkien kiinnitys on heidän mielestään heikko. Kolmipistekiinnitys vaaditaan.
Totesin sen olevan valmistajan asentaman, joten kai n. 600 kg kantavuudella olevan kärryn lenkitkin pitäisi olla sellaisia, että kestävät vastaavan sidonnan? Pollisin mielestä valmistaja ei tiedä millaista kuormaa kuljetetaan. Veikkaisin, että tuollainen lenkkiviritys kestää kyllä luokkaa 400 kg vedon eli 100 kg per popniitti. Lisäksi minulla oli vaihde P-asennossa ja käsijarru päällä. Poliisin mielestä vinssiä ei voi käyttää sidontaan, vaan siinäkin pitää olla liina aisaan kiinni. Pyörät olivat etulaidassa kiinni. En viitsinyt lähteä kovasti kinaamaan, koska kokemuksesta tiedän, että poliisien kanssa jää helposti toiseksi. Jättivät asian suullisen huomautuksen varaan, kun ei muuta huomautettavaa ollut. Asiallisia kavereita muutenkin kaikin puolin.
Edit: Sen verran vielä, että noiden liinojen kiinnityspisteen pitäisi kestää n. 250 kg veto/lenkki jos kitkaa ei oteta huomioon. Eli eteenpäin liikkumisen estämisen pitäisi olla sidottavan kuorman massa - kitkavoima. Taaksepäin ja sivulle suuntautuvan sidontavoiman pitäisi olla 0,5xM - kitka
Totesin sen olevan valmistajan asentaman, joten kai n. 600 kg kantavuudella olevan kärryn lenkitkin pitäisi olla sellaisia, että kestävät vastaavan sidonnan? Pollisin mielestä valmistaja ei tiedä millaista kuormaa kuljetetaan. Veikkaisin, että tuollainen lenkkiviritys kestää kyllä luokkaa 400 kg vedon eli 100 kg per popniitti. Lisäksi minulla oli vaihde P-asennossa ja käsijarru päällä. Poliisin mielestä vinssiä ei voi käyttää sidontaan, vaan siinäkin pitää olla liina aisaan kiinni. Pyörät olivat etulaidassa kiinni. En viitsinyt lähteä kovasti kinaamaan, koska kokemuksesta tiedän, että poliisien kanssa jää helposti toiseksi. Jättivät asian suullisen huomautuksen varaan, kun ei muuta huomautettavaa ollut. Asiallisia kavereita muutenkin kaikin puolin.
Edit: Sen verran vielä, että noiden liinojen kiinnityspisteen pitäisi kestää n. 250 kg veto/lenkki jos kitkaa ei oteta huomioon. Eli eteenpäin liikkumisen estämisen pitäisi olla sidottavan kuorman massa - kitkavoima. Taaksepäin ja sivulle suuntautuvan sidontavoiman pitäisi olla 0,5xM - kitka
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2310
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: Mönkijän kuljetus
Tämän tyyppisillä liinoilla olen itse sitonut kiinni. Vanteesta kiinni. Tekno-traileriin olen eteen lisännyt lavalle 2 sidontalenkkiä. Taakse pitäisi vielä laittaa kun ehtisi.
http://vaunushop.fi/kuormaliinat/3354-v ... ketti.html
http://vaunushop.fi/kuormaliinat/3354-v ... ketti.html
-
- 6WD
- Viestit: 463
- Liittynyt: 15 Syys 2011 07:12
- Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Mönkijän kuljetus
^^ Jock kyllä poliisi oli oikeassa sinua ohjeitaessaan. Vinssiä ei ole tarkoitettu kuorman sitomiseen. Riittävästi liinoilla kiinni ja mielellään jousittamattomasta osasta, kuten renkaista. Vetokoukku ja vinssi ovat huonoja kun kone niiaa lavalla matkustaessaan. Monessa kärryssä myös sidontalenkit ovat heikkoja, kuten esimerkin kärryssä jos ne ovat popniiteillä kiinni
Sportsman 500 EFI EUT 2012