Mönkijän kuljetus

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
epv
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Joulu 2015 12:05
Mönkijä:: Sportsman 570

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja epv »

Pitäisi huomenna kuljettaa Sportsman ja kiinaperkärry 4,5m pitkässä trailerissa. Mahtuvat siihen kyllä, jäänee ylimääräistäkin.

Kumpi kannattaa laittaa keulalle? Ihan tasahan painoa ei saa mitenkään, mutta miten on paras? Henkilöauto veturina, joten ei viitisis koukulle kamalasti laittaa ylimääräistä painoa.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kokeilemalla selviää. Joku aika sitten pakattiin kärry ja mönkijä samaan pakettiin. Kärry peruuttamalla etulaitaan kiinni, koukusta irti ja mönkijä ajettiin niin lähelle kuin mahdollista. Tuossa trailerissa oli lavassa yksi kiinnityspiste kärryn vetopäälle. Helpotti paljon kiinnitystä ja kuormaamista.
Avatar
Fide
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Syys 2016 21:26
Mönkijä:: Can-Am Outlander Max 650 Pro
Paikkakunta: Loppi

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja Fide »

eikös mönkijä ole yleensä itse vähän nokkapainoinen? Jos siis mönkkärin laittais perä edellä ensin kärryyn, jolloin mönkijän painopiste tulisi lähelle kuljetuskärryn akselia ja sitten tuo mönkkärin kärry (kevyempi) taakse tasapainottamaan, jotta aisapaino pysyisi kuitenkin hanskassa?
Elämä on joukkuelaji
epv
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Joulu 2015 12:05
Mönkijä:: Sportsman 570

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja epv »

Fide: hyvä idea. Ei olisi välttämättä itselle tullut tänäiltana mieleen, kun pimeässä sitten pitää kalusto pakata kuljetukseen. =D>
Avatar
prkl007
6WD
Viestit: 622
Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
Paikkakunta: Pori

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja prkl007 »

Onkos joku palstalainen törmännyt markkinoilla 1-akseliseen kärryyn, jolla voisi normi vetokyvyn hlö-autolla (about 1500kg vetokyky) kuljettaa kahta mönkijää?
Muutamia 4090mm sisämittaisia on löytynyt, mutta 300mm lisäpituus olisi ratkaiseva - ja vaikka vähän pois tuosta 1850mm sisäleveydestä.
Pitää olla siis 1-akselinen, jotta oma paino pysyy kurissa ja voi ottaa tuon tonnin verran kuormaa.

Esim. tällainen oli aika lähellä, mikäli olisi hieman pidempi: http://www.tekno-kouru.fi/vaunumallisto/4100lj_pro.html
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Tuo taitaa vaatia jokatapauksessa pikku-e -kortin ? Itsetehtynä on tuollaisia isoja lavettikärryjä näkyny sillontällön myynnissä ainakin.
Avatar
prkl007
6WD
Viestit: 622
Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
Paikkakunta: Pori

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja prkl007 »

Kortti ei oo ongelma. Joitakin virityksiä on kyllä näkynyt (muutama ihan kelpokin), mutta aika kovalla hinnalla liikkuvat, joten siksi aloin katselemaan uusiakin - mutta eipä taida löytyä noilla spekseillä. Muutamasta paikka kysyin tehtynä omilla mitoilla, mutta eivät ole vaivautuneet vastailemaan.
Mepi
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 15 Syys 2011 07:12
Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja Mepi »

Toi 4m kärry voi just ja just riittää kun jättää etu ja takalaidan pois? Ei tule heti mieleen pidempää 1-akselista
Sportsman 500 EFI EUT 2012
jykke75
4WD
Viestit: 152
Liittynyt: 14 Loka 2010 07:41

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja jykke75 »

Iiläinen Annanpalon Konepaja tekee kärryjä myös omilla mitoilla: http://www.ii-trailer.fi/tr_index.html. Ainakin puhelimeen vastaa niin että kaksikin kärryä olen saanut tilattua.
atv200
4WD
Viestit: 167
Liittynyt: 11 Huhti 2012 07:50
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500
Paikkakunta: Juuka

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja atv200 »

https://www.tori.fi/pohjois-karjala/ISO ... 5.htm?ma=1

tossa ois itellä myynnissä, jos et laitoja tarvii..
Avatar
prkl007
6WD
Viestit: 622
Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
Paikkakunta: Pori

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja prkl007 »

Laidoilla olisi monikäyttöisempi, mutta sellaista ei kerran mainituilla spekseillä valmiina...

Paljonko tuossa on omapaino ja kantavuus?
atv200
4WD
Viestit: 167
Liittynyt: 11 Huhti 2012 07:50
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500
Paikkakunta: Juuka

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja atv200 »

Omapaino 250, kokonaispaino 1090, vetopää ja akseli 1300kg, mahdollista muutoskatsastaa se kokonaispainoksi, en itse nähny tarpeelliseks. Kuletettu melkein 2000kg kuormaa, ei kestävyys ongelmia.
Jock
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 03 Maalis 2014 11:06

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja Jock »

Sain hiukan poliisilta konsultaatiota mönkijön sidontaan. Kävin viemässä peuroille omenia ja sattuivat ajelemaan perässä, kun Muulin kyydissa oli Sportsman 500. Minulla oli keula kiinni vinssillä aisaan ja perä vetokoukusta kahdella liinalla sidontalenkkeihin. Sidontalenkit ovat Muulin valmistajan laitaan 4 popniitillä istuttamat lenkit. Poliisien mielestä kiinnitys ei ole riittävä, koska lenkkien kiinnitys on heidän mielestään heikko. Kolmipistekiinnitys vaaditaan.

Totesin sen olevan valmistajan asentaman, joten kai n. 600 kg kantavuudella olevan kärryn lenkitkin pitäisi olla sellaisia, että kestävät vastaavan sidonnan? Pollisin mielestä valmistaja ei tiedä millaista kuormaa kuljetetaan. Veikkaisin, että tuollainen lenkkiviritys kestää kyllä luokkaa 400 kg vedon eli 100 kg per popniitti. Lisäksi minulla oli vaihde P-asennossa ja käsijarru päällä. Poliisin mielestä vinssiä ei voi käyttää sidontaan, vaan siinäkin pitää olla liina aisaan kiinni. Pyörät olivat etulaidassa kiinni. En viitsinyt lähteä kovasti kinaamaan, koska kokemuksesta tiedän, että poliisien kanssa jää helposti toiseksi. Jättivät asian suullisen huomautuksen varaan, kun ei muuta huomautettavaa ollut. Asiallisia kavereita muutenkin kaikin puolin.

Edit: Sen verran vielä, että noiden liinojen kiinnityspisteen pitäisi kestää n. 250 kg veto/lenkki jos kitkaa ei oteta huomioon. Eli eteenpäin liikkumisen estämisen pitäisi olla sidottavan kuorman massa - kitkavoima. Taaksepäin ja sivulle suuntautuvan sidontavoiman pitäisi olla 0,5xM - kitka
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tämän tyyppisillä liinoilla olen itse sitonut kiinni. Vanteesta kiinni. Tekno-traileriin olen eteen lisännyt lavalle 2 sidontalenkkiä. Taakse pitäisi vielä laittaa kun ehtisi.

http://vaunushop.fi/kuormaliinat/3354-v ... ketti.html
Mepi
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 15 Syys 2011 07:12
Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja Mepi »

^^ Jock kyllä poliisi oli oikeassa sinua ohjeitaessaan. Vinssiä ei ole tarkoitettu kuorman sitomiseen. Riittävästi liinoilla kiinni ja mielellään jousittamattomasta osasta, kuten renkaista. Vetokoukku ja vinssi ovat huonoja kun kone niiaa lavalla matkustaessaan. Monessa kärryssä myös sidontalenkit ovat heikkoja, kuten esimerkin kärryssä jos ne ovat popniiteillä kiinni
Sportsman 500 EFI EUT 2012
Vastaa Viestiin