Variaattori maantieajossa

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
penax
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Marras 2016 00:34
Paikkakunta: Isokyrö

Variaattori maantieajossa

Viesti Kirjoittaja penax »

Olen joistakin kommenteista saanut käsityksen, että variaattorin hihnapyöriin kuluisi jonkinlaiset pykälät jos ajetaan paljon maantiellä ns. kaasu pohjassa. Kehotellaan ajamaan vaihtelevilla nopeuksilla.
Kuitenkin noita variaattorivetoisia mopoja, ja joillakin merkeillä isompikuutioisiakin, on maanteillä pilvin pimein.
Onko noi jotain essonbaarin juttuja, vai onko mönkkärin variaattori jotenkin rakenteeltaan tai materiaaleiltaan erilainen kuin kaksipyöräisissä?

- penax -
- penax -
______________________________________________________________________________________

Sairaalloisen kiinnostunut mönkkäreistä.
meura
6WD
Viestit: 294
Liittynyt: 03 Marras 2014 22:11
Mönkijä:: Rekku -08 500 Tl
Paikkakunta: Oulu

Re: Variaattori maantieajossa

Viesti Kirjoittaja meura »

Ekalla remmillä 30300 ja vaihdettiin vain koska oli uusi remmi ostettu.

Vari vehkeissä kuluvat variaattorin paino-osat. Oli net sitten rullat taikka ns. rampit.

Nykypäivitys rotakseissa on muovi vastaan rauta.
Ennen oli rauta vastaa rauta ja koluituivat kalliit rampit. Nyt nuot ramppien vastakappaleet maksavat n. 10€/kpl.

Rulliin taas kuluu tasainen pinta johtuen pienemmästä liikeradasta.

Lautasiin en ole saanut pykälää vaikka on jo 51700km takana.

Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Variaattori maantieajossa

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Ei ole ihan täysin esson baari juttuja. Tietyissä tapauksissa ainakin tasainen ajo esim. työmatka-ajo jossa ajetaan tasakaasulla esim. 60kmh...80kmh on huono variaattorin suhteen ja pidemmän päälle saattaa alkaa muodostua lautasien pintoihin uria koska hihna pyörii samassa kohtaa paljon, toisin sanoen lautasiin saattaa alkaa muodostua ''60kmh ura'' ja ''80kmh ura'' tai mitä nopeuksia nyt tasaseen ajaakaan. Myös muutkin varin osat..painot ainakin saattavat urautua. Tähän asiaan toki vaikuttaa myös minkälaisella rengastuksella ajetaan, onko varille tehty jotain viriä...mutta tämä kaikki sellaisissa koneissa joilla ajetaan paljon kilometrejä huom.

Ja heitetään tähän nyt yhtään mollaamatta CanAm outlander 400 ja laitetaan tohon isompaa vaikka 27 rengastusta ja vaikka vielä variin jotaa viriä jäykemmät jouset ja paljon tuollaista työmatka ajon tapaista ajoa niin tulee kyllä varin rassaaminen tutuksi.
polaristraktori
6WD
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Syys 2013 18:15
Mönkijä:: 500efi sporttimies raktori
Paikkakunta: kajaani

Re: Variaattori maantieajossa

Viesti Kirjoittaja polaristraktori »

Omassa pollessa orkkis ykkös variaattori oli n.16000km ja aivan selvä 40km/h ura havaittavissa.
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Variaattori maantieajossa

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Useimmin maantieajo näkyy painoissa joihin syntyy lovet. Metsäkäytössä niitä ei tule. Hihnapyörissä voi näkyä hieman kulumista.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 20:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Variaattori maantieajossa

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Kyllä ne hihnapyörien vastinpinnat kuluvat jos ajetaan paljon samoilla kierroksilla. Erityisesti se näkyy mopoissa joilla lasketaan suurin osa ajasta urku auki. Sorvailin viime kesänä omasta skootterista hihnapyörän pinnat suoriksi tuon takia. Eli pienehköt kulumat voi korjata koneistamalla eikä ole aina tarvetta uutta osaa ostella. Ei mikään vaikea homma. Ja tietenkin pitää sorvata myös tasopinnasta saman verran kuin hihnan kitkapinnasta, ettei "lautasten" liikematka rajoitu!

Rullien laaduissa on kuulemma isojakin kestävyyseroja. Kannattaa vaihtaa kun alkaa kulua selvästi kulmikkaaksi. Vaikka yllättävän hyvin toimi ainakin skootterin variaattori vaikka oli rullien sivuille kulunut 4 mm suora osuus. Raskaaseen työkäyttöön vois harkita ehkä kevyempiä rullia :roll: :roll:
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Variaattori maantieajossa

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Joskus muutamaa skoottoria ropannut ja kyllähän niistä ne varin lautaset kuluu. Ainahan kaikki kuluu mitkä johonkin hankaa. Tosin tuollaisella mopolla ajetaan liki aina maksiminopeutta ja pahimmillaan siellä on vielä holkki rajoittamassa nopeutta jolloin vari pakotetaan luistamaan ettei mennä liian kovaa.

Joskus vuonna miekka ja kypärä meillä oli kelkka 503 Rotaxilla. Siitä lopulta räjähti vari kun lautaset kului riittävästi. Tosin osasyynä varmaan oli kantikkaat rullat jolloin vari jumitti, ei vaihtanut ylöspäin ja osaamaton kuski veti kierrokset johonkin hyvin korkealle.

En ehkä murehtisi variaattorin kulumista. Korjaa sitten kun kuluu. Ei sitä kuitenkaan tarvitse joka vuosi olla aukomassa. Toisaalta jos ajelee paljoa tiellä, niin onko varivetoinen kampe välttämättä se paras valinta sitten alkujaankaan..?
Vastaa Viestiin