Olen joistakin kommenteista saanut käsityksen, että variaattorin hihnapyöriin kuluisi jonkinlaiset pykälät jos ajetaan paljon maantiellä ns. kaasu pohjassa. Kehotellaan ajamaan vaihtelevilla nopeuksilla.
Kuitenkin noita variaattorivetoisia mopoja, ja joillakin merkeillä isompikuutioisiakin, on maanteillä pilvin pimein.
Onko noi jotain essonbaarin juttuja, vai onko mönkkärin variaattori jotenkin rakenteeltaan tai materiaaleiltaan erilainen kuin kaksipyöräisissä?
- penax -
Variaattori maantieajossa
Variaattori maantieajossa
- penax -
______________________________________________________________________________________
Sairaalloisen kiinnostunut mönkkäreistä.
______________________________________________________________________________________
Sairaalloisen kiinnostunut mönkkäreistä.
Re: Variaattori maantieajossa
Ekalla remmillä 30300 ja vaihdettiin vain koska oli uusi remmi ostettu.
Vari vehkeissä kuluvat variaattorin paino-osat. Oli net sitten rullat taikka ns. rampit.
Nykypäivitys rotakseissa on muovi vastaan rauta.
Ennen oli rauta vastaa rauta ja koluituivat kalliit rampit. Nyt nuot ramppien vastakappaleet maksavat n. 10€/kpl.
Rulliin taas kuluu tasainen pinta johtuen pienemmästä liikeradasta.
Lautasiin en ole saanut pykälää vaikka on jo 51700km takana.
Mika
Vari vehkeissä kuluvat variaattorin paino-osat. Oli net sitten rullat taikka ns. rampit.
Nykypäivitys rotakseissa on muovi vastaan rauta.
Ennen oli rauta vastaa rauta ja koluituivat kalliit rampit. Nyt nuot ramppien vastakappaleet maksavat n. 10€/kpl.
Rulliin taas kuluu tasainen pinta johtuen pienemmästä liikeradasta.
Lautasiin en ole saanut pykälää vaikka on jo 51700km takana.
Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Variaattori maantieajossa
Ei ole ihan täysin esson baari juttuja. Tietyissä tapauksissa ainakin tasainen ajo esim. työmatka-ajo jossa ajetaan tasakaasulla esim. 60kmh...80kmh on huono variaattorin suhteen ja pidemmän päälle saattaa alkaa muodostua lautasien pintoihin uria koska hihna pyörii samassa kohtaa paljon, toisin sanoen lautasiin saattaa alkaa muodostua ''60kmh ura'' ja ''80kmh ura'' tai mitä nopeuksia nyt tasaseen ajaakaan. Myös muutkin varin osat..painot ainakin saattavat urautua. Tähän asiaan toki vaikuttaa myös minkälaisella rengastuksella ajetaan, onko varille tehty jotain viriä...mutta tämä kaikki sellaisissa koneissa joilla ajetaan paljon kilometrejä huom.
Ja heitetään tähän nyt yhtään mollaamatta CanAm outlander 400 ja laitetaan tohon isompaa vaikka 27 rengastusta ja vaikka vielä variin jotaa viriä jäykemmät jouset ja paljon tuollaista työmatka ajon tapaista ajoa niin tulee kyllä varin rassaaminen tutuksi.
Ja heitetään tähän nyt yhtään mollaamatta CanAm outlander 400 ja laitetaan tohon isompaa vaikka 27 rengastusta ja vaikka vielä variin jotaa viriä jäykemmät jouset ja paljon tuollaista työmatka ajon tapaista ajoa niin tulee kyllä varin rassaaminen tutuksi.
-
- 6WD
- Viestit: 415
- Liittynyt: 11 Syys 2013 18:15
- Mönkijä:: 500efi sporttimies raktori
- Paikkakunta: kajaani
Re: Variaattori maantieajossa
Omassa pollessa orkkis ykkös variaattori oli n.16000km ja aivan selvä 40km/h ura havaittavissa.
kyllä se siitä kohta..
https://www.youtube.com/user/polaristraktori/videos
https://www.youtube.com/user/polaristraktori/videos
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Variaattori maantieajossa
Useimmin maantieajo näkyy painoissa joihin syntyy lovet. Metsäkäytössä niitä ei tule. Hihnapyörissä voi näkyä hieman kulumista.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
Re: Variaattori maantieajossa
Kyllä ne hihnapyörien vastinpinnat kuluvat jos ajetaan paljon samoilla kierroksilla. Erityisesti se näkyy mopoissa joilla lasketaan suurin osa ajasta urku auki. Sorvailin viime kesänä omasta skootterista hihnapyörän pinnat suoriksi tuon takia. Eli pienehköt kulumat voi korjata koneistamalla eikä ole aina tarvetta uutta osaa ostella. Ei mikään vaikea homma. Ja tietenkin pitää sorvata myös tasopinnasta saman verran kuin hihnan kitkapinnasta, ettei "lautasten" liikematka rajoitu!
Rullien laaduissa on kuulemma isojakin kestävyyseroja. Kannattaa vaihtaa kun alkaa kulua selvästi kulmikkaaksi. Vaikka yllättävän hyvin toimi ainakin skootterin variaattori vaikka oli rullien sivuille kulunut 4 mm suora osuus. Raskaaseen työkäyttöön vois harkita ehkä kevyempiä rullia

Rullien laaduissa on kuulemma isojakin kestävyyseroja. Kannattaa vaihtaa kun alkaa kulua selvästi kulmikkaaksi. Vaikka yllättävän hyvin toimi ainakin skootterin variaattori vaikka oli rullien sivuille kulunut 4 mm suora osuus. Raskaaseen työkäyttöön vois harkita ehkä kevyempiä rullia


Re: Variaattori maantieajossa
Joskus muutamaa skoottoria ropannut ja kyllähän niistä ne varin lautaset kuluu. Ainahan kaikki kuluu mitkä johonkin hankaa. Tosin tuollaisella mopolla ajetaan liki aina maksiminopeutta ja pahimmillaan siellä on vielä holkki rajoittamassa nopeutta jolloin vari pakotetaan luistamaan ettei mennä liian kovaa.
Joskus vuonna miekka ja kypärä meillä oli kelkka 503 Rotaxilla. Siitä lopulta räjähti vari kun lautaset kului riittävästi. Tosin osasyynä varmaan oli kantikkaat rullat jolloin vari jumitti, ei vaihtanut ylöspäin ja osaamaton kuski veti kierrokset johonkin hyvin korkealle.
En ehkä murehtisi variaattorin kulumista. Korjaa sitten kun kuluu. Ei sitä kuitenkaan tarvitse joka vuosi olla aukomassa. Toisaalta jos ajelee paljoa tiellä, niin onko varivetoinen kampe välttämättä se paras valinta sitten alkujaankaan..?
Joskus vuonna miekka ja kypärä meillä oli kelkka 503 Rotaxilla. Siitä lopulta räjähti vari kun lautaset kului riittävästi. Tosin osasyynä varmaan oli kantikkaat rullat jolloin vari jumitti, ei vaihtanut ylöspäin ja osaamaton kuski veti kierrokset johonkin hyvin korkealle.
En ehkä murehtisi variaattorin kulumista. Korjaa sitten kun kuluu. Ei sitä kuitenkaan tarvitse joka vuosi olla aukomassa. Toisaalta jos ajelee paljoa tiellä, niin onko varivetoinen kampe välttämättä se paras valinta sitten alkujaankaan..?