Polle 570 vai cana570?

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Tese85
3WD
Viestit: 68
Liittynyt: 30 Marras 2017 12:24

Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja Tese85 »

Nyt loppuu kolaaminen... Ei vain osaa päättää että cana vai polle... Käyttö on pääsääntöisesti lumitöitä ja kesällä ihan kevyttä huviajoa. Huom. Tarkoitus laittaa siis uusi laite ohjaustehostimella. Onko canassa 100% neliveto? Cana tais olla nyt tarjouksessa eli lähtö h. 7990e... Hondaakin kysyin mutta tais olla lähes kaikilta loppu toi 500irs t3b.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tiedä sitten, mutta niin pahoja vaikeuksia tuntuu noissa uusissa 570 Can-Ameissa olleen polttoaineen kertyessä öljytilaan etten itse uskaltaisi sellaista ostaa.
Noista vaihtoehdoista siis Polaris...

Minulla on Can-Am 450 Pro ja sellaista voisin kyllä suositella mainittuihin käyttötarkoituksiin, Hyvät renkaat vakiona, kantavat etujouset: levyn nostelu nostaa levyä eikä paina keulaa alas.
Kunnollinen etukiinnitteinen levy keulaan ja kas kylläpä lumihommat sujuu.
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja seatts »

Molemmilla pärjää, osta se mistä saat paremman tarjouksen.

Tero
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Tykkipekkajr
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 08 Tammi 2018 12:09

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja Tykkipekkajr »

Canassa ei ole 100% neliveto, koska etupään tasauspyörästö on viskokytkimellä toteutettu. Tiukassa paikassa vetää kolmella renkaalla (molemmat takaset+toinen etunen) .
Polariksen nelikossa taas etuakselin pyörintänopeus on hieman hitaampi kuin taka-akselin, joka aiheuttaa takapään kaivautumista esim. Umpihangessa ajettaessa. Jotkut on myös sanonut että perä ns. Luiruaa/pyrkii rinnalle auratessa, mutta itse en ole tätä huomannut. Enkä muutenkaan moittisi pollen nelivetoa huonoksi.
Honda, yamaha, linhai, cfmoto ainakin valmistaa malleja, joissa on 100%neliveto (jokainen rengas voidaan lukita pyörimään tasan samaa vauhtia).

Valintaasi en ota kantaa, mutta varmasti kaikilla em. Merkeillä selviää mainitsemistasi lumihommasta ja hupiajosta.
Polaris Sportsman 570 T3B vm-17
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
JiiVee
6WD
Viestit: 304
Liittynyt: 05 Tammi 2015 17:59
Mönkijä:: Ei ole enää

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Ei varmaan suurta käytännön eroa oo noilla merkeillä mainituissa hommissa. Enemmän kiinnittäsin huomioo konekohtaisiin lisävarusteisiin ja lumilevyyn. Kahvanlämmittimet, peukalonlämmitin, lumilevyt runkoineen, mahdollinen tuulilasi, takalaukku/laatikko sekä vinssi on melekee pakollisia varusteita ja maksavat ihan tarpeeksi jos jälkikäteen alat hankkimaan. Polariksen glacier pro aura ja työvälinerunko on varmasti yks markkinoiden parhaista mitä tulee auran kiinnitykseen ja irrotukseen, eikä syö koneen maanvaraa.
S.F.
6WD
Viestit: 437
Liittynyt: 02 Joulu 2012 21:46
Mönkijä:: SP 400-04+850XP-12
Paikkakunta: Espoo & Joutsa

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja S.F. »

Ja lumitöihin kannattaa harkita myös takavinssiä, kun aina välillä tuppaa jäämään kasattuun penkkaan jumiin.
Niin ja liina narun tilalle auran nosteluun.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Tese85
3WD
Viestit: 68
Liittynyt: 30 Marras 2017 12:24

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja Tese85 »

Jä ymmärsin että uudessa sporstmanissa ei esiinny enää luiruamista... Ainakin kun otin tarjouksen siitä Agri mallista niin samalla kysäsin asiasta.
JiiVee
6WD
Viestit: 304
Liittynyt: 05 Tammi 2015 17:59
Mönkijä:: Ei ole enää

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mää en ihan tiijä että mitä tolla luiruamisella meinataan. Ainoo missä mulla pyrkii luiraamaan on kun on lumilevy täynnä märkää lunta ja ei lähe sitä kunnolla siitä purkamaan sivulle, eli työnnetään edessä kohtuu raskasta kuormaa.

Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa takavinssistä.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Canassa ei ole 100% neliveto, koska etupään tasauspyörästö on viskokytkimellä toteutettu. Tiukassa paikassa vetää kolmella renkaalla (molemmat takaset+toinen etunen) .
Can-Am etuperä toimii niin että nimenomaan tiukassa paikassa vetää kaikilla pyörillä, koska viskokytkin. Siis juuri päinvastoin kuin edellä kerrottu. Voi tietysti olla etten ole tarpeeksi tiukkaan paikkaan ajanut, kun ei ole ollut tarvetta.
Ja lumitöihin kannattaa harkita myös takavinssiä, kun aina välillä tuppaa jäämään kasattuun penkkaan jumiin.
Omissa aurailuissani tämä sattui silloin tällöin, ja käytännössä useimmiten niin että levy kaapaisee peruuttaessa penkkaan ja siihen istahtaa. Nyt kun levy nousee niin ylös ettei tätä vaaraa ole on paljon helpompaa.
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 20:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Takavinssille täältäkin pisteet. On verraton kaveri
Tykkipekkajr
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 08 Tammi 2018 12:09

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja Tykkipekkajr »

dealer kirjoitti:
Canassa ei ole 100% neliveto, koska etupään tasauspyörästö on viskokytkimellä toteutettu. Tiukassa paikassa vetää kolmella renkaalla (molemmat takaset+toinen etunen) .
Can-Am etuperä toimii niin että nimenomaan tiukassa paikassa vetää kaikilla pyörillä, koska viskokytkin. Siis juuri päinvastoin kuin edellä kerrottu. Voi tietysti olla etten ole tarpeeksi tiukkaan paikkaan ajanut, kun ei ole ollut tarvetta.
Viskolla toteutettu neliveto ei voi koskaan olla 100% neliveto. Siksi canan etuperään on saatavilla jälkiasenteisia lukkoja.

Huvikseenko vaihtelevat etuperään romuja, vai olisiko sen canan neliveto kuitenkin...
En jaksa alkaa vääntää nelivedon toimintatavasta, mutta tässä linkki lankaan jossa keskustellaan vaihtoehtoisista lukoista.
https://keskustelu.sammysatv.com/viewto ... =8&t=44293
Polaris Sportsman 570 T3B vm-17
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja dealer »

No siis varmasti on parannusta saatavissa jälkiasenteisella lukolla, joka sitä tarvitsee. Se vaan että tässä ollaan hankkimassa mönkijää lumitöihin ja huviajoon, eikä niissä hommissa kyllä tule mieleen että tarvitsisi "parempaa" lukkoa keulaan saada.
Avatar
tinke77
6WD
Viestit: 880
Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
Mönkijä:: Can am 450 pro t3
Paikkakunta: Lpr: kupeessa

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja tinke77 »

Otsikon ohi suosittelisin myös tutustumaan tuohon 450 pro mallin canaan. Mainitsemaasi puuhasteluun todella ketterä ja mukava laite, eikä nöyristele isommankaan homman edessä. Puolitoistavuotta ollut ajossa ja tyytyväinen olen ollut. Jousitus kantaa hyvin kuormaa ja on näppärä pyöriteltävä. Toistaiseksi ei vikoja ole ollut, yksi takaisinkutsu jonkun bensatankin korkkijutun takia.
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
Tykkipekkajr
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 08 Tammi 2018 12:09

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja Tykkipekkajr »

dealer kirjoitti:No siis varmasti on parannusta saatavissa jälkiasenteisella lukolla, joka sitä tarvitsee. Se vaan että tässä ollaan hankkimassa mönkijää lumitöihin ja huviajoon, eikä niissä hommissa kyllä tule mieleen että tarvitsisi "parempaa" lukkoa keulaan saada.
Alottaja kysyi aloitus postissa "ONKO CANASSA 100% NELIVETO?" Johon annoin rehellisen vastauksen. Käsittääkseni myös annoin ymmärtää samassa viestissä, että lumitöistä ja hupiajosta selviää niin canalla, pollella kuin Hondalla, yamahalla, linhaila cfmotolla.. .
Tykkipekkajr kirjoitti:Canassa ei ole 100% neliveto, koska etupään tasauspyörästö on viskokytkimellä toteutettu. Tiukassa paikassa vetää kolmella renkaalla (molemmat takaset+toinen etunen) .
Polariksen nelikossa taas etuakselin pyörintänopeus on hieman hitaampi kuin taka-akselin, joka aiheuttaa takapään kaivautumista esim. Umpihangessa ajettaessa. Jotkut on myös sanonut että perä ns. Luiruaa/pyrkii rinnalle auratessa, mutta itse en ole tätä huomannut. Enkä muutenkaan moittisi pollen nelivetoa huonoksi.
Honda, yamaha, linhai, cfmoto ainakin valmistaa malleja, joissa on 100%neliveto (jokainen rengas voidaan lukita pyörimään tasan samaa vauhtia).

Valintaasi en ota kantaa, mutta varmasti kaikilla em. Merkeillä selviää mainitsemistasi lumihommasta ja hupiajosta.
Polaris Sportsman 570 T3B vm-17
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
Avatar
Rapsa85
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 29 Elo 2009 14:25
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Ruokolahti
Viesti:

Re: Polle 570 vai cana570?

Viesti Kirjoittaja Rapsa85 »

Polarista pitää pakittaa "override" nappi pohjassa, tai on pelkkä takaveto/puhti pois.. Erittäin huono ominaisuus auratessa.. Unohdat painaa napin penkalta lähtiessä, ni siinähän suttailet penkassa kiinni :twisted:
Canoissa sentään neliveto on jatkuvasti päällä.
Telat kun lisää vielä pakettiin, niin ei jää kiinni enää mihinkään.
Hold my beer..
Vastaa Viestiin