Olen yrittänyt selvitellä ja tutkia testejä ja kokemuksia tästä aiheesta, muttei niitä kyllä löydy, ainoastaan vetotestejä muun testauksen yhteydessä
Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä merkit/ mallit pärjäävät parhaiten, kun pannaan painava metsäkärry perään hankalissa maastoissa. Ilmeisesti sellaista harrastavat eivät viihdy keskustelu palstoilla.
Raaka työkäyttö
-
- 6WD
- Viestit: 663
- Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
- Paikkakunta: Etelälappi
Re: Raaka työkäyttö
Kestävyyden puolesta Hondat, mutta niiden yksi monista hyvistä puolista, keveys saattaa haitata raskailla kuormilla, joten ylipainoiset möhköt voi olla jossain tapauksessa parempia, mutta mönkijällä hakee ja vie kuorman nopeasti, joten ylisuurten kuormien lastaamisella ei monestikaan ole mitään järkeä.
Re: Raaka työkäyttö
Itse näen että tämän testaaminen ei ole niin yksinkertaista. Paljon siinä kärryn vedossa vaikuttaa myös kulloinenkin renkaiden pito. Pitäisi luoda joku "peruskuorma" mitä joku tubettaja voisi testata useiden laitteiden vedettäväksi. Seuraavaksi muodostuu kysymykseksi testialusta. Maasto kuluu. Pitäisi olla laajat samalla maapohjalla olevat maastot missä testata. Asvaltti säilyy samanlaisena mutta ei realistinen testikäytössä laitteen käyttötarkoitus huomioiden.
Tietty jos takajouset menee aivan lyttyyn erillisjousitetussa laitteessa niin kertoo se jotain mutta eipä näitä ole taidettu traktorikuormiin suunnitellakaan. Niillä ketkä sellaisia vetää taitaa olla jäykemmät takajouset.
Omalla kokemuksella ikivanha Polariksen 335 Sportsman pärjää muissa paikoissa yhtä hyvin paitsi jyrkissä ylämäissä, kuin vanha 700 twin Sportsman. Enemmän siinä sujumisessa vaikuttaa pito, kaasun käyttö ja etulukon käyttö kuin minkämerkkinen vehje on jalkojen välissä.
Tietty jos takajouset menee aivan lyttyyn erillisjousitetussa laitteessa niin kertoo se jotain mutta eipä näitä ole taidettu traktorikuormiin suunnitellakaan. Niillä ketkä sellaisia vetää taitaa olla jäykemmät takajouset.
Omalla kokemuksella ikivanha Polariksen 335 Sportsman pärjää muissa paikoissa yhtä hyvin paitsi jyrkissä ylämäissä, kuin vanha 700 twin Sportsman. Enemmän siinä sujumisessa vaikuttaa pito, kaasun käyttö ja etulukon käyttö kuin minkämerkkinen vehje on jalkojen välissä.
Re: Raaka työkäyttö
Silloin vika on kärryssä ja lastaajassa jos aisapaino nousee kohtuuttomaksi. Jos aisapainoa on liikaa niin myös jäykkäperäisellä alkaa ongelmat, keula kevenee ja yhdistelmästä tulee melkoinen bussi kun sitä ei saa pujoteltua mielensä mukaan. Kun kärry on oikein suunniteltu ja toteutettu niin aisapaino jää hyvinkin maltilliseksi vaikka kärry on täynnä, liian suurella aisapainolla saa rikottua mönkijän vetokoukun rakenteita hyvinkin nopeasti koska ne ei ole suunniteltu tonnin kuormille missä on muutaman sadan kilon aisapaino. Aisapaino on silloin järkevä kun pystyt nostamaan aisan pois koukusta kun kärry on täyteen lastattu, jos ei onnistu ilman tunkkaamista niin aisapainoa on jumalattomasti liikaa.
Siihen en ota kantaa mikä on oikea laite työkäyttöön koska jokaisella on siihen oma näkemys, tarpeet sekä mieltymykset. Kaksipyttyiset isot mörssärit on hyviä monessa paikassa kun on painoa, voimaa ja usein myös maavaraa. Kevyille yksipyttyisille on myös paikkansa, ketteriä kulkemaan ja pystyy käsin tunkkaamaan tarvittaessa.
Alla olevassa kuvassa kuorman painopiste on hieman telin etupuolella ja aisapaino tuollaisella vajaalla rankakuormalla noin 50-70kg. Monesti näkee niitä kuvia missä on 3m tukkikuorma päällä ja teli reilusti kuorman puolenvälin takapuolella, silloin aisapaino voi olla jopa satoja kiloja. Joku hajoaa ennenmmin tai myöhemmin.

Kylätason mönkijäkuski
-
- 6WD
- Viestit: 663
- Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
- Paikkakunta: Etelälappi
Re: Raaka työkäyttö
Jäykkäperäisessä Hondassa vetokoukku on lähellä taka-akselia, joten raskas paino pitää koukulle kohdistua, että ohjattavuus heikkenee.Koheltaja kirjoitti: ↑03 Joulu 2023 06:51Silloin vika on kärryssä ja lastaajassa jos aisapaino nousee kohtuuttomaksi. Jos aisapainoa on liikaa niin myös jäykkäperäisellä alkaa ongelmat, keula kevenee ja yhdistelmästä tulee melkoinen bussi kun sitä ei saa pujoteltua mielensä mukaan. Kun kärry on oikein suunniteltu ja toteutettu niin aisapaino jää hyvinkin maltilliseksi vaikka kärry on täynnä, liian suurella aisapainolla saa rikottua mönkijän vetokoukun rakenteita hyvinkin nopeasti koska ne ei ole suunniteltu tonnin kuormille missä on muutaman sadan kilon aisapaino. Aisapaino on silloin järkevä kun pystyt nostamaan aisan pois koukusta kun kärry on täyteen lastattu, jos ei onnistu ilman tunkkaamista niin aisapainoa on jumalattomasti liikaa.
Siihen en ota kantaa mikä on oikea laite työkäyttöön koska jokaisella on siihen oma näkemys, tarpeet sekä mieltymykset. Kaksipyttyiset isot mörssärit on hyviä monessa paikassa kun on painoa, voimaa ja usein myös maavaraa. Kevyille yksipyttyisille on myös paikkansa, ketteriä kulkemaan ja pystyy käsin tunkkaamaan tarvittaessa.
Alla olevassa kuvassa kuorman painopiste on hieman telin etupuolella ja aisapaino tuollaisella vajaalla rankakuormalla noin 50-70kg. Monesti näkee niitä kuvia missä on 3m tukkikuorma päällä ja teli reilusti kuorman puolenvälin takapuolella, silloin aisapaino voi olla jopa satoja kiloja. Joku hajoaa ennenmmin tai myöhemmin.
![]()
Re: Raaka työkäyttö
Tämähän se on. Aika useinkin näkee tälläisiä kuormia kuvissa erillisjousitettujen perässä.Koheltaja kirjoitti: ↑03 Joulu 2023 06:51Silloin vika on kärryssä ja lastaajassa jos aisapaino nousee kohtuuttomaksi. Jos aisapainoa on liikaa niin myös jäykkäperäisellä alkaa ongelmat, keula kevenee ja yhdistelmästä tulee melkoinen bussi kun sitä ei saa pujoteltua mielensä mukaan. Kun kärry on oikein suunniteltu ja toteutettu niin aisapaino jää hyvinkin maltilliseksi vaikka kärry on täynnä, liian suurella aisapainolla saa rikottua mönkijän vetokoukun rakenteita hyvinkin nopeasti koska ne ei ole suunniteltu tonnin kuormille missä on muutaman sadan kilon aisapaino. Aisapaino on silloin järkevä kun pystyt nostamaan aisan pois koukusta kun kärry on täyteen lastattu, jos ei onnistu ilman tunkkaamista niin aisapainoa on jumalattomasti liikaa.
....
....Monesti näkee niitä kuvia missä on 3m tukkikuorma päällä ja teli reilusti kuorman puolenvälin takapuolella, silloin aisapaino voi olla jopa satoja kiloja. Joku hajoaa ennenmmin tai myöhemmin.
Re: Raaka työkäyttö
Jos IRS menee jouset klänässä niin voi kuvitella minkälaiset rasitukset tulee jäykkäperäisen akselille ja vetokuulan kiinnitykselle. On niitä joskus oiottu ja vahvistettu kun on kiinnikkeet revenneet.
EDIT: Kuvan kärryn telin paikka on säädetty sekalaisen pitkille rankakuormille. Kun aletaan ajamaan 3 metristä paksumpaa puuta niin lyhennän vetopuomia ja pidennän takapuomia, operaatioon menee 10 minuuttia ja taas on aisapaino kohdallaan.
EDIT: Kuvan kärryn telin paikka on säädetty sekalaisen pitkille rankakuormille. Kun aletaan ajamaan 3 metristä paksumpaa puuta niin lyhennän vetopuomia ja pidennän takapuomia, operaatioon menee 10 minuuttia ja taas on aisapaino kohdallaan.
Kylätason mönkijäkuski