Varashälytin

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
P3t3
6WD
Viestit: 473
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:58
Mönkijä:: TGB Blade 425
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja P3t3 »

BLADEMAN kirjoitti:Voe kilin lisääntymiselimet,muutamia päiviä on ollu toi hälytin ja kun sen laittaa ajon jälkeen kiinni jarrulevyyn ja pääsee kotiin (50m+3 kerrosta ylös) :) niin eikös se pamahda päälle :evil: no ei se sitä aina tee mutta kertakin on liikaa.voi johtua että levyjarru on liian pieni kun on tarkoitettu moottoripyöriin toi häly,ja/tai mukana tulleissa paristoissa on vähän virtaa :? mukana tuli vielä toinen paristo kasa,tarvii varmaan laittaa kiinni ja katsoa toimisko niillä :wink:
Eikös siinä ole se herkkyyden säätö,eli mitä ylemmäs laitat sen niin sitä herkempi ja mitä alemmas niin ei niin herkkä :)
Avatar
BLADEMAN
6WD
Viestit: 606
Liittynyt: 14 Huhti 2006 21:18

Viesti Kirjoittaja BLADEMAN »

?
Viimeksi muokannut BLADEMAN, 23 Tammi 2012 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilkka K
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Helmi 2006 10:13
Paikkakunta: Kotka, Can-Am 800 Max XT (15kW)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka K »

Pari viikoa sitten asensin omaani Merlin 2000-merkkisen hälyn. Laite on suunniteltu moot.pyörille, vesijeteille, kelkoille yms laitteille
Häly on roiskeveden tiivis, mutta ei kestä upotusta.
Ominaisuuksia riittää, esim 2 itse ohjelmoitavaa mukavuus toiminta kanavaa, johtolenkki mahdollisuus kypärän suojamiseen yms.

Nyt tuli asennettua vain perustoiminnot, ehkä kun keksii käyttöä niin sitten lisää.

Kaikki hälyyn liittyvät laitteet ja kytkennät on moottorin ilmanotto aukkoa ylempänä, joten jos kone upahtaa, tapahtuu isompia vahinkoja kuin hälyn hajoaminen.

Hintakan ei ollut mielestäni paha.

Miinus puolena voisi sanoa että iskuntunnistin saisi olla herkempi, muuten varsin asiallinen laite. Kaukosäädin on oikeasti todella pieni, ei paljoa haittaa taskussa.

http://www.halytin.com/catalog/product_ ... cts_id=197
Kun on mönkijä niin ei tarvitse katua eikä katua.
arienq
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 12 Tammi 2006 13:01

Viesti Kirjoittaja arienq »

Mulla on Xena XN-15 Kymco KXR:ssä. Aluksi oli hankala käyttää, mutta parin viikon jälkeen menee heitämällä kiinni ja pois. Kerran kovan tuulen aikana antoi virhe hälytyksen.

Nuo mönkijän etulokarit kun ottavat tuulen hyvin vastaan. Voikin olla, että mopo-mönkijät ovat liika kevyitä, jotta niihin voisi laittaa hälyttimen. Tuuli heiluttelee koko ajan..
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Hälytin on jo kaksi kertaa karkoittanut kömpijästä kiinnostuneet pois paikalta. Aamulla viimeksi hälytin pärähti päälle, kun menin vähän ajan kuluttua katsomaan mitä on tehty niin vaihde oli laitettu vapaalle, ohjaustanko vinossa ja yritetty työntää mönkijää. Eipäs onnistunutkaan koska neliveto on päällä, jarrulevyssä lukko ja SpyBall toimii kuin ajatus :D

Pari viikkoa sitten kaksi hunsvonttia kävi potkimassa renkaita nähdäkseen onko pelissä hälytintä, renkaiden potkiminen loppui lyhyeen kun konsertti alkoi ja liuhuletit otti jalat alle :twisted:

Kumma juttu, viime kesänä ei kukaan ollut kiinnostunut koko kömpijästä ja se sai olla aivan rauhassa. Nyt pidän sitä vähän eri paikassa parkissa ja kevään aikana on jo kolme kertaa käyty tekemässä tuttavuutta kömpijän kanssa.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Mäxä
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 20 Maalis 2007 12:27
Mönkijä:: Suzuki Eiger -06
Paikkakunta: Röllimetsä

Viesti Kirjoittaja Mäxä »

Ite vannon SpyBallin nimeen, minulle ah niin rakkaassa prätkässäni oli moinen. Hinta oli muistaakseni 280e silloin -04 Tampereen hälytinpalvelusta. Erikoismaininnan ansaitsee laite jo sinälläänkin että kertaakaan (korostan sanaa KERTAAKAAN) se ei tehnyt vikahälytystä. Ei edes kovimmilla syysmyrskyillä kun tuulet riuhtoi suojapeitettä prätkän päältä. Asentaminen oli helppoa mukana seuranneella yleismallin johtosarjalla vaikka Bandiittiin oli saatavana myös merkkikohtainen johtosarja. Itse lisäsin sekä etu- että takavalon umpion sisälle ylimääräiset merkkiledit, näin näkyi jo kaukaa että pyörässä on hälytin kytkettynä. Ledien vilkkuminen näkyi jopa hopean värisen suojapeitteen läpi joten eipä päässyt naapurin kölvikään sanomaan ettei muka tiennyt siinä olevan hälytintä päällä.
Summasummaarum, omaan kömpijään samainen laite olisi tarkoitus asentaa, kunhan vain ehtii...
Kun nyrkit puhuu niin naamat kuuntelee...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mäxä kirjoitti: Itse lisäsin sekä etu- että takavalon umpion sisälle ylimääräiset merkkiledit, näin näkyi jo kaukaa että pyörässä on hälytin kytkettynä.
Perkeles, saako kopioida vai oletko hakenut patentin ja mallisuojauksen noille ledeille? :wink: :D

Ei ole mullakaan SpyBall hälyttänyt kuin aiheesta eikä ole ollut mitään muutakaan ongelmaa. Viime kesänä yritin kovasti kaupata niitä kohtuuhintaan kun entisellä maahantuojalla niitä oli vielä varastossa ulosheittohintaan. Ei sitten ketään kiinnostanut ja tiedän pari tapausta jotka päätyi "halvempaan ratkaisuun", toinen kärähti ja toisella tulee välillä vikahälytyksiä. Mikäs siinä jos haluaa leikkiä noiden tuntemattomien hälyjen kanssa niin ostakaa mitä haluutte, mä luotan mielummin tuotteeseen josta on kokemuksia muillakin kuin tuotteen myyjällä :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Mäxä
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 20 Maalis 2007 12:27
Mönkijä:: Suzuki Eiger -06
Paikkakunta: Röllimetsä

Viesti Kirjoittaja Mäxä »

Koheltaja kirjoitti:Perkeles, saako kopioida vai oletko hakenut patentin ja mallisuojauksen noille ledeille? :wink: :D
8) Ei kun asentaan vaan, ei oo patentoitu. Pelle Pelottoman mietintämyssyssä päätä kun aikansa hautoo, tulee väistämättäkin jotain hyviäkin ideoita. Joskin, tuo vilkkuva etu- ja takavalo houkuttelee joskus tarpeeksi uteliasta ohikulkijaa kokeilemaan onko laitteessa hälytin... :?

Ledeinä kannattaa käyttää kirkkaita nk suurteholedejä jolloin valoteho on riittävä. Tuohon "lisäledien"
asentamiseen tärkeä seikka:

Ylimääräiset ledit kytketään alkuperäisen merkkiledin rinnalle. Kun katkaiset em merkkiledin johdot liittääksesi lisäledit, ÄLÄ KATKAISE MOLEMPIA JOHTOJA SAMANAIKAISESTI eli muista että hälyttimessä on oma sisäinen virtalähteensä vaikka akulta tuleva virta katkaistaisiinkin.

Itse asensin hälyttimen pyörääni ja myöhemmin sitten lisäsin ne ledit eteen ja taakse. Napsautin sivuleikkureilla sen alkuperäisen 2-napaisen johdon poikki ja *poks*, sivuleikkureiden leukojen välityksellä oikosulku ja se hälytin poiki saman tien. Tovin siinä mietin ett mikä meni vikaan vaikka akulle menevä johto oli irti, kunnes muistin ett laitteessa tosiaankin on varavirta itsessään. Onneks sain maahantuojan kanssa sovittua ett menee takuuseen. Joten tarkkuutta... :shock:


BTW. Jos Koheltajalla on edelleen em hälytintä sopuhintaan, olen kiinnostunut ostamaan...
Kun nyrkit puhuu niin naamat kuuntelee...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mä meen alkuviikosta käymään siellä entisellä maahantuojalla niin kysäisen samalla jos niillä vielä on vanhaa varastoa :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
cuski
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Kesä 2005 12:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja cuski »

Morjens

SpyBall:ja hintaan 99€ ainakin tuolta http://www.giantmotor.fi/ vahingossa huomasin ja yksi lähti kotiin :)

Nyt ihmetellään riittääkö omat taidot asentamiseen (kuhan kampe tulis ekaks).

Cuski
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Hyvällä hinnalla sait hälyn. Ei se ole paha kytkeä, riipaiset suosiolla katteet irti niin johdotus on paljon helpompaa ja nopeampaa.

Kysyin tänään entiseltä maahantuojalta ja niillä ei ole noita hälyjä enään.
Kylätason mönkijäkuski
Simo S
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 06 Joulu 2006 22:09

Viesti Kirjoittaja Simo S »

cuski kirjoitti:Morjens

SpyBall:ja hintaan 99€ ainakin tuolta http://www.giantmotor.fi/ vahingossa huomasin ja yksi lähti kotiin :)

Nyt ihmetellään riittääkö omat taidot asentamiseen (kuhan kampe tulis ekaks).

Cuski
Ostin saman tarjousmallin eli tarkemmin vissiin am/8050 mallin.
Yritin asentaa sen 200cc comancheen, mutta muutama johto ei löytänyt paikkaansa. Osaisiko joku neuvoa mihin nämä johdot tulisi kytkeä?

"blue wire: Negative instantaneous alarm trigger input for contact switches (to be installed, for exampe, under the seat or on the panniers)"

White and white/red wires with 2-way connector: insulate these wires if you wish to activate the audible turn singals. Bridge them via the jumper connector that comes with the alarm system to disable this function. The bridge is compulsory if the yellow wires are not connected to the turn indicators."

Sitten on vielä ruskean ja violetin väriset johdot jotka pitäisi kytkeä cdi:n ja "Engine stop switch" väliin, cdi:n tiedän, mutta onko toi toinen tappokatkasija? Kytkin sen kaavion mukaisesti tappokatkasimen johtoon, mutta kone ei lähtenyt enään käyntiin sen jälkeen. #-o

Olis todella kivaa jos joku jaksaisi neuvoa, mietin niitä tänään 6 tuntia ja alkaa olemaan jo hieman neuvoton olo. :oops:
Avatar
Mäxä
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 20 Maalis 2007 12:27
Mönkijä:: Suzuki Eiger -06
Paikkakunta: Röllimetsä

Viesti Kirjoittaja Mäxä »

Oliskos tästä apua, ainakin ite asentelin seuraavasti: 8)

1. Negative power supply wire. Connect to a good earth point. If the harness has got two negative power supply wires, connect them to different earth points.

- Tämä maihin. Jos johtosarjassa kaksi maattokaapelia, kytke ne eri maattopisteisiin.


2. Ignition controlled positive supply wire (+15/54) ALWAYS CONNECT. Make sure that the supply is also present whilst the engine is cranking.

- "Syttyohjattu" plussapiuha. Pitää tulla virta myös koneen ollessa käynnissä. Siis plussavirta virtalukon kautta.


3. Positive power supply wire. Connect to a permanent positive polarity via a 10 A fuse.

- Pysyvä plussa eli helpoin ottaa suoraan akulta ja väliin 10A sulake.


4. Instantaneous negative alarm trigger input for (optional) contact switches. Protect e.g. the seat or the topcase.

- Lisävarolaitteille (esim. Huomaavat satulan tai laukunkannen aukaisun) maattopiuha.


5. Control outputs for turn indicators. Connect one to the right line of the turn indicators (positive polarity) one to the left line of the turn indicators (positive polarity).

- Vilkkupiuhat. Toinen oikeanpuoleiseen vilkkupiuhaplussaan ja toinen vasempaan.


6. 7. 8. First ignition immobilisation circuit. See application diagrams enclosed.

- Ensimmäinen käynnistyksenestopiiri. Katso kytkentäkaaviota.


10. Negative control output for LED. Connect to the BROWN wire of the LED. The RED wire of the LED shall be connected to a permanent 12V supply.

-LEDille menevä maattopiuha. Liitä LEDin ruskeaan johtoon. Punainen LED-piuha jatkuvaan (akulta tulevaan) 12V jännitteeseen.


12. Second ignition immobilisation circuit. Cut the positive cable that powers the starter solenoid. Connect one end to one of the wires, the other end to the other wire.

- Toinen käynnistyksenestopiiri. Leikkaa starttisolenoidille menevä plussakaapeli. Hälyn piuhat katkaistujen päiden välille.


11. 13. If you wish to connect the alarm to e.g. a GPS system and/or a pager, remove the protection coupler and plug in the 2-way connector with a N:o 11 wire and a N:o 13 wire that come with the fitting acessories (plastic bag). Then wire as described herebelow. If the connect only one of the wires, insulate the other one carefully.

- Jos haluat kytkeä hälyn esim. GPS:ään tai muuhun hälytykseen. poista suojat ja yhdistä 2-tieliitin piuhaan 11 ja 13 (tulevat muovipussissa asennustarvikkeiden kanssa). Sitten yhdistelyt kuten alla; jos kytket vain toisen johdoista, eristä toinen huolellisesti.


11. This wire supplies a negative polarity while the system in armed, once the inhibition time has elapsed. It allows for the connection of e.g. a GPS tracking system.

- Tämä piuha on maattojohtona, kun systeemi viritetty, kun odotusaika ohi. GPS sun muut yhdistetään tähän.


13. This wire supplies a continuous negative polarity during the alarm phase. It allows for the connecton of e.g. a paging system (max 700 mA).

- Tästä jatkuva maatto taskuhälytykseen (no mikäs se nyt on kun lääkäreillä aina taskussa piippaa??)


ANTENNA. Do not cut, do not earth. Remove the red grommet from the special hole in the plug protection boot, route the antenna wire out of the hole and protect the entrance carefully using the yellow grommet that comes with the fitting accessories (see picture beside).

- Antenni. Älä leikkele äläkä yhdistä maattoon. Irrota punainen tulppa suojan "erikoisreiästä", johda antennipiuha reiästä ja tiivistä läpivienti keltaisella tulpalla joka löytyy tarvikepussista (katso kuva).


RECOMMENDATION ! With some models of bikes, you might experience backfeeds from the turn indicators upon arming. ALWAYS CARRY OUT THE FOLLOWING TEST: without turning the ignition on, switch the turn indicators on and arm the system, if the dashboars instruments light up, IT IS NECESSARY TO FIT THE SUPPLIED DIODE TO THE UNIT (see diagram herebelow). A pre-wired diode is also available from the SpyBall range of accessories (p/n 3CA0831)

- HUOM! Joissain motoissa vilkkujen kanssa saattaa olla ongelmia. Testaa seuraavasti: ilman sytytystä (koneen starttausta) pistä vilkku päälle ja kytke häly toimintaan. Jos mittaristossa syttyy vilkun varoitusvalo, on mukana seuraava diodi liitettävä laitteeseen (katso kaavio). Osanro 3CA0831 saatavana SpyBallilta).
Viimeksi muokannut Mäxä, 13 Touko 2007 16:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kun nyrkit puhuu niin naamat kuuntelee...
Avatar
Mäxä
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 20 Maalis 2007 12:27
Mönkijä:: Suzuki Eiger -06
Paikkakunta: Röllimetsä

Viesti Kirjoittaja Mäxä »

:shock: Uuups..! Siis nythän vasta hokasinkin ett tuossa mallissako onkin värein merkitty johdot? Omassani ne oli selkeästi numeroitu. Jätän kuitenkin yllä olevan "käännökseni" näkyville jos siitä jotain apua on... :?
Kun nyrkit puhuu niin naamat kuuntelee...
Simo S
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 06 Joulu 2006 22:09

Viesti Kirjoittaja Simo S »

Mäxä kirjoitti::shock: Uuups..! Siis nythän vasta hokasinkin ett tuossa mallissako onkin värein merkitty johdot? Omassani ne oli selkeästi numeroitu. Jätän kuitenkin yllä olevan "käännökseni" näkyville jos siitä jotain apua on... :?
No ainakin yhden piuhan tarkoitus selvisi, kiittii siitä. :)
Vastaa Viestiin