
Rinta- ja selkäpanssareista
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
On aivan sama, minkälaista panssarointia käyttää, tärkein vaatimus sille on mukavuus. Jos se ei ole mukava se jää kaappiin ja silloin siitä ei ole hyötyä. Mukavaa panssaria tulee pidettyä ja vaikka se ei olisikaan hienoin ja kallein, eikä edes hyvän näköinen, sen antama suoja lippoissa on paras mahdollinen, sillä se on päällä. Kokeile eri malleja ja valitse mukavin, sitä tulee käytettyä ja hartialukon iskettyä, se kyllä sitten tienaa itsensä, vaikka olisi kalliimpikin.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Moi,
suojia kyllä kannattaa pitää jos ajaa!
Itse en kyllä ole käyttänyt oikeastaan kuin sinisalon suojia, joten muiden suojien kokemukset nollassa.
Itsellä tuo sinisalon selkäsuoja (demon back armor)+rintapanssari (Zircon protector) + kyynärpää + polvisuojat + alpinestar 8 kengät.
Uusimpana tullut mukaan tuo selkäsuoja ja se tosiaan on sellainen ettei sitä edes huomaa haittaavan päällä, tietysti ryhtiä mieheen tullut vähän kun kiristää mahasta tarpeeksi. Minusta suojat ovat silloin hyvät kun niitä ei huomaa päällä. ns. Kunnon kaatumisia ei ole kuin viime talvena 1 kpl jonka jälkeen olkapää olikin sitten hoidon tarpeessa pitempään. Uskon ettei varmaan mikään suoja olisi estänyt sitä.
2-4v sitten ajoin nuilla sinisalon vekkopaidoilla, ne eivät kestäneet kun verkot repesi niistä kun riisui niitä tarpeeksi, mutta nyt niihin on tullut kehitystä ja materiaali on erinlaista, joten päätinpä ottaa itselle myös sellaisen "testiin" jotta tietää minkälainen se nykyään on, uskon että kehitystä siinäkin on tapahtunut mutta katsotaan kun sen saa ja pääsee kokeilemaan.
Eli kyllä itse ainakin voin "kehua" nuita sinisalon suojia (paremmasta kun ei ole kokemusta
) eli riittävät omaan ajoon ainakin.
Niin juu, itsehän ajan niillä ympärivuoden crossia kelkalla ja mönkijällä.
ja vielä lisää tekstiä; oli suoja mikä tahansa, älkää ajatelko että se on liian kallis!! Se on pieni hinta omasta terveydestänne, jälkeenpäin ei sitten auta itkeä kun ei käyttänyt suojia. Tietysti huonokin suojavaruste on parempi kuin ei mitään, mutta kuten ATC sanoi ne ei suojaa kaapissa ollessaan!!!
suojia kyllä kannattaa pitää jos ajaa!
Itse en kyllä ole käyttänyt oikeastaan kuin sinisalon suojia, joten muiden suojien kokemukset nollassa.
Itsellä tuo sinisalon selkäsuoja (demon back armor)+rintapanssari (Zircon protector) + kyynärpää + polvisuojat + alpinestar 8 kengät.
Uusimpana tullut mukaan tuo selkäsuoja ja se tosiaan on sellainen ettei sitä edes huomaa haittaavan päällä, tietysti ryhtiä mieheen tullut vähän kun kiristää mahasta tarpeeksi. Minusta suojat ovat silloin hyvät kun niitä ei huomaa päällä. ns. Kunnon kaatumisia ei ole kuin viime talvena 1 kpl jonka jälkeen olkapää olikin sitten hoidon tarpeessa pitempään. Uskon ettei varmaan mikään suoja olisi estänyt sitä.
2-4v sitten ajoin nuilla sinisalon vekkopaidoilla, ne eivät kestäneet kun verkot repesi niistä kun riisui niitä tarpeeksi, mutta nyt niihin on tullut kehitystä ja materiaali on erinlaista, joten päätinpä ottaa itselle myös sellaisen "testiin" jotta tietää minkälainen se nykyään on, uskon että kehitystä siinäkin on tapahtunut mutta katsotaan kun sen saa ja pääsee kokeilemaan.
Eli kyllä itse ainakin voin "kehua" nuita sinisalon suojia (paremmasta kun ei ole kokemusta

Niin juu, itsehän ajan niillä ympärivuoden crossia kelkalla ja mönkijällä.
ja vielä lisää tekstiä; oli suoja mikä tahansa, älkää ajatelko että se on liian kallis!! Se on pieni hinta omasta terveydestänne, jälkeenpäin ei sitten auta itkeä kun ei käyttänyt suojia. Tietysti huonokin suojavaruste on parempi kuin ei mitään, mutta kuten ATC sanoi ne ei suojaa kaapissa ollessaan!!!
Kauppias itse .. http://www.jumoto.fi/kauppa
Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008
vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008
vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Niin siinä sitten kävi että Vihdoinkin olin hankkimassa digikameraa että saataisiin niitä kuvia galleriaan. Kuinka ollakkaan, matkalla oli muutama alan liike ja pitihän se mennä selkä/rintapanssaria katselemaan, huom. siis katselemaan...
Aikani katseltua päätin myös sovittaa sellaista, sitten toista ja sitten kolmatta. Kun sopivaa ei löytynyt niin vaihdettiin kauppaa, sama ralli jatkui niin kauan että mieleinen suoja löytyi. Tuotteen sopivuuden tarkastamisen jälkeen kassalle ja Dainese Jacket Wave V2 vaihtoi omistajaa. Niin se vaan on että aikansa kun suojia kokeilee niin se oikea sattuu kohdalleen, tässä suojapaidassa oli juuri ne ominaisuudet joita kaipasin mm. koko selkärangan suojaava panssari jota arvostan suuresti selkäranka vaurioiden minimoimisen kannalta. Myös suojapaidan istuvuus on erinomainen ja vaikka miten kyykkii ja venyttelee niin se pysyy paikallaan eikä kiristä tai paina mistään kohdasta.
Kotio kun tulin niin oli hiukan vaikea keksiä vastausta kysymykseen: Minkäslaisen kameran ostit...
Olisi pitänyt ostaa myös kasvomaski, olisin ehkä säästynyt mustalta silimältä...
Nimimerkillä: Edelleen ilman digikameraa
Aikani katseltua päätin myös sovittaa sellaista, sitten toista ja sitten kolmatta. Kun sopivaa ei löytynyt niin vaihdettiin kauppaa, sama ralli jatkui niin kauan että mieleinen suoja löytyi. Tuotteen sopivuuden tarkastamisen jälkeen kassalle ja Dainese Jacket Wave V2 vaihtoi omistajaa. Niin se vaan on että aikansa kun suojia kokeilee niin se oikea sattuu kohdalleen, tässä suojapaidassa oli juuri ne ominaisuudet joita kaipasin mm. koko selkärangan suojaava panssari jota arvostan suuresti selkäranka vaurioiden minimoimisen kannalta. Myös suojapaidan istuvuus on erinomainen ja vaikka miten kyykkii ja venyttelee niin se pysyy paikallaan eikä kiristä tai paina mistään kohdasta.
Kotio kun tulin niin oli hiukan vaikea keksiä vastausta kysymykseen: Minkäslaisen kameran ostit...
Olisi pitänyt ostaa myös kasvomaski, olisin ehkä säästynyt mustalta silimältä...
Nimimerkillä: Edelleen ilman digikameraa

Kylätason mönkijäkuski
Tuossa on action kuvia Forcefieldin suojapaidasta, kun Wobbler tyypittää Hooligan Bomberia hiekkauralla:
http://www.atv-racing.net/galleria/inde ... 16.19.2006
Ei hierrä, ei hikoa, ei palele vaan istuu päälle ja suojaa hyvin...
http://www.atv-racing.net/galleria/inde ... 16.19.2006
Ei hierrä, ei hikoa, ei palele vaan istuu päälle ja suojaa hyvin...
-
- 6WD
- Viestit: 530
- Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
- Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli
Onko noissa crossi suojissa mainittu jokin suojausluokka? Eksyin nimittäin eläinkaupassa hevososastolle jos oli ratsastuskäyttöön tarkoitettuja liivejä
Heti pisti silmään että mitenkähän noi olis tollaisessa tavallisessa mönkkärikäytössä
Ne oli nimittäin melko mukavat päällä. Ainoa seikka mikä mietitytti oli suojausluokka joka oli muistaakseni joku L3 tai 3. En tiedä mitä se tarkoittaa. Eihän ne varmasti oikeita suojia ihan vastaa mutta olishan ne tyhjää paremmat.


Moottoripyöräilijöille on oma luokitus. Selkäsuojille on EN 1621-2 ja suojapaidoille EN 1621-1 standardi. Selkäsuoja EN 1621-2 standardissa on kaksi suojausluokkaa (Level 1 ja vaativampi Level 2). Noissa standardeissahan mitataan suojan kykyä vaimentaa pistemäisiä iskuja ja vaatimustasoissa on todella isoja eroja. Testeissähän suojaan isketään 50 joulen voimalla ja mitataan kuinka suuri voima suojan toiselle puolelle välityi maksimissaan. Eri standardien maksimi voimat, joita saa välittyä selkään 50 joulen iskusta:HoHa kirjoitti:Onko noissa crossi suojissa mainittu jokin suojausluokka? Eksyin nimittäin eläinkaupassa hevososastolle jos oli ratsastuskäyttöön tarkoitettuja liivejäHeti pisti silmään että mitenkähän noi olis tollaisessa tavallisessa mönkkärikäytössä
Ne oli nimittäin melko mukavat päällä. Ainoa seikka mikä mietitytti oli suojausluokka joka oli muistaakseni joku L3 tai 3. En tiedä mitä se tarkoittaa. Eihän ne varmasti oikeita suojia ihan vastaa mutta olishan ne tyhjää paremmat.
EN 1621-1: 35 kN
EN 1621-2: 18 kN (Level 1)
EN 1621-2: 9 kN (Level 2)
Eli EN 1621-2 (Level 2) tason selkäsuoja vaimentaa iskuja melkein 4 kertaa paremmin kuin tyypillisessä suojapaitaan integroidussa selkäsuojassa. Kattokaapa huviksenne millaisen standardin oma suojapaita läpäisee. Vähintään pitäisi löytyä EN 1621-1 merkintä ja jos ei löydy ollenkaan, niin suojaa ei ole koskaan testattu.
Viimeksi muokannut ducati, 09 Marras 2006 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.