mönkijässä vikaa paljon hyvitystä jostain?

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
henrik-89
Noppeli

mönkijässä vikaa paljon hyvitystä jostain?

Viesti Kirjoittaja henrik-89 »

Takuunaikana on mönkkärissä ollut paljon vikaa. viisi kertaa ollut takuukorjauksessa ja matkaa sen takia tullu ajeltua noin 300km. Ja olen ollut ilman mönkkäriä noin 5viikkoa. Siis kyseessä on tieliikennemönkkäri. Onko mahdollista vaatia korvauksia maahantuojalta kyseiseltä ajalta. koska tullut paljon muita kuluja kun mönkkäri ollu korjauksessa niin usein. Jos on niin mikä on teidän mielestä kohtuullinen korvaus tuolta ajalta ja muita kuluilta. Ottaesn huomioon että myös vakuutusmaksut juoksee kyseisellä ajalla ihan turhaan. Kertokaas että paljonko pitäisi vaatia<<?
*NUORI*
BastardoGrande

Viesti Kirjoittaja BastardoGrande »

Kukaan tuskin voi mistään taulukosta alkaa latelemaan mitään hintoja seisontapäiville.
Siihen vaikuttaa niin monet seikat mm: onko laitteesi sinulle ehdottoman tärkeä kulkuväline työ- tai koulumatkojasi varten eli et muulla välineellä pysty tärkeitä matkojasi tekemään.
Pelkästä hupiajon puutteesta ei tietojeni mukaan ole mahdollista saada korvauksia seisontapaivistä.
Vakuutusmaksujen osalta kannattaa ainakin yrittää korvauksia, on ilmeisesti kuitenki melko pieni osa koko konkurssista.
Sensijaan laitteen kuljettamisesta takuukorjauksiin ja takaisin on maksettu normaalin kilometrikorv. taksan mukaan.
Kehotan ottamaan yhteyttä kotikuntasi maksuttomaan kuluttaja-asiamieheen. Kun menet tapaamiseen niin mukanasi on tietty oltava kaikki kuitit joista sinulle aiheutuneet ylimääräise kulut on kiistatta todettavissa.
Bomba-06
2WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bomba-06 »

Suurinpiirtein olen samaan mieltä mitä BG. Poikkeusena on hankaluus saada niitä kuljetuskorvauksiakaan takaisin. (Toimin alalla. Ei tällä). Ainoastaan varma vastaus tuohon kuluihin on että toimit niinkuin BG sanoi, otat yhtetyttä paikalliseen kulutus-asiamieheen.

Ennen sitä suosittelisin kumminkin neuvottelemaan (jos hermot kestää) huoltovastaavan/päättävän instanssin kanssa asiasta. Lähestyä asiaa kysyen, tiedustellen.. Jos ei asia ei rupea etenemään kumminkaan. Niin sitten käyttää tätä viimeistä "asetta". Toisten mielestä tämä on nöyristelyä, muttä itse kumminkin katson että keskustelemalla tai sähköpostitse, saadaan enemmän aikaan kun "uhkaamalla" heti alussa.

Kenellä itsekullakin nousee niskakarvat pystyyn? :twisted:
ParaBombardier
Cooleri
Tracks

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Samaa mieltä edellisten kanssa, kuluttaja-asiamieheltä voit kysyä neuvoa. Lisätietoa saat www.kuluttajavirasto.fi
Sieltä lyhyesti kiteytettynä takuunalaisista korjauksista ei saa aiheutua kustannuksia kuluttajalle.Eikä myöskään korjauksiin viemisestä.
Esimerkiksi autojen kysessä ollessa nehän antavat merkkiliikkeestä sijaislaitteen ilmaiseksi käyttöösi takuukorjausten ajaksi.

Mutta vain todelliset kustannukset voit vaatia. Esimerkiksi jos joudut käyttämään autoa työmatkoihin mönkijän sijasta niin voit vaatia erotuksen kuinka paljon enemmän kustannuksia sinulle koituu auton käytöstä verrattuna mönkijän käyttöön.
Heh,itsellä tulisi äkkiä isoa laskua kun työmatkaa tulee päivässä 50km :D
Back in business
BastardoGrande

Viesti Kirjoittaja BastardoGrande »

Joo, tottakai ensin marssitaan se polku loppuun asti jossa neuvottelemalla yritetään saada molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisi aikaiseksi.
Vasta sitten käännytään ulkopuolisen avun turviin jos neuvotteluyhteys niinsanotusti tökkää kiveen.
Muista että aikanaan mahdollisesti kuluttaja-neuvojalta saamasi kannanotto ei mitenkään sido myyjäosapuolta, on ainoastaan suositus.
Tänä päivänä on kuitenkin havaittavissa sellainen kehitys että yhä lisääntyvässä määrin kauppiaat alkavat kuunnella näitä suosituksia ja ainakin tekevät vastaehdotuksen joka on lähellä sitä.
Liian helposti ei pidä antaa periksi.
henrik-89
Noppeli

minulla itsellä on sellane homma ku joudun mennä töihin mönkkärin sijasta pyörällä matkaa noin 14km ja työaikaahan siinä tuhrautuu noin 30min enemmä ku mönkällä.. Että eise kauheen mukavaa ole, kun mönkkärin olen kuitenkin hommannut siihen tarkoitukseen. Ja silti nuorelle oli aika kauaa säästetty ton mönkkärin ostamiseen, niin ei ole kiva että joutuu sitten tuolllasella mennä.Lisäksi mönkkärissä ollut uudesta asti sellanen vika että syö bensaa 10l/100km että kalliiksihan sekin tulee. täytynee yrittää pyytää hyvitystä kun bensaa menee 6litraa enemmän sen kun he lupaavat. Sitä eivät pojat taida saada millään kuntoon. Mutta tuota kuitithan mulla löytyy kun jouduin mönkän viemään viimeksi kuljetusfirman kautta sinne huoltoon, (mönkkä ei enää lähteny käyntii). Mitäs äijät sanoo että olis kohtuullista vaatia niiltä rahaa, jos ne kysyy et mikä mun mielest olis kohtuullista ku en oikee itse tiedä. kerokaa :)
*NUORI*
henrik-89
Noppeli

minulla itsellä on sellane homma ku joudun mennä töihin mönkkärin sijasta pyörällä matkaa noin 14km ja työaikaahan siinä tuhrautuu noin 30min enemmä ku mönkällä.. Että eise kauheen mukavaa ole, kun mönkkärin olen kuitenkin hommannut siihen tarkoitukseen. Ja silti nuorelle oli aika kauaa säästetty ton mönkkärin ostamiseen, niin ei ole kiva että joutuu sitten tuolllasella mennä.Lisäksi mönkkärissä ollut uudesta asti sellanen vika että syö bensaa 10l/100km että kalliiksihan sekin tulee. täytynee yrittää pyytää hyvitystä kun bensaa menee 6litraa enemmän sen kun he lupaavat. Sitä eivät pojat taida saada millään kuntoon. Mutta tuota kuitithan mulla löytyy kun jouduin mönkän viemään viimeksi kuljetusfirman kautta sinne huoltoon, (mönkkä ei enää lähteny käyntii). Mitäs äijät sanoo että olis kohtuullista vaatia niiltä rahaa, jos ne kysyy et mikä mun mielest olis kohtuullista ku en oikee itse tiedä. kerokaa :)
*NUORI*
Cooleri
Tracks

pakollisista ajoista, esim. kuljetukset huoltoon 40snt/km normaalien kilometrikorvausten mukaan.Tai sitten kuljetusfirman laskun perusteella.
Jos pääset kulkemaan bussilla töihin niin matkaliput niistä.

Kaikki vaatimukset kirjallisena niin on näyttää faktaa miten olet toiminut.
Ja varoituksen sana : tähän mennessä yksikään huolto ei ole suostunut eka kerralla maksamaan noita suoralta kädeltä vaan koittavat venkoilla mitä ihmeellisimmällä keinoilla ettei tarvitsisi maksaa.Printtaa matkaasi lakitekstin kohta kuluttajansuojalaista missä kerrotaan selkeästi tuo pykälä.
Ja toinen vinkki vielä :
Ei kannata käyttää normaalissa määräaikaishuollossa samassa paikassa (ja varsinkaan samaan aikaan) missä käytät takuuhuollossa etteivät laita takuukorjausten kustannuksia normaaliin huoltoon.
Back in business
donjohnsson
2WD

Viesti Kirjoittaja donjohnsson »

Kertokaa minulle se kerta kun veljekset laakkonen on maksanut asiakkaalle korvaustra/hyvitystä koska passatti on jättänyt tielle.
Takuu kattaa osat ja työn.

Satun tietämään seuraavaa ystäväni kertomana:

Venäjällä ei ole yhden yhtä smart huoltoa.
Kuvittele että ostat vaikka moskovaan yhden smartin ja siihen tulee vikaa takuu aikana.
Käsi ylös, joka luulee että kukaan muu kuin omistaja itse maksaa auton raahauken lähimpään huoltopisteeseen suomeen.
Tai että annetaan sijais auto korjauksen ajaksi ?

Kyllä on niin monta ennakkopäätöstä kuluttaja-asiamieheltä näistä takuu ajan korvauksista että liekkö turha hakea.

Onko se jälleenmyyjän vika että sinä asut jossain hevonkukkelissa ?
Ostohetkellä on selvillä huoltopisteet ja jos tuntuu että ne ovat liian kaukana niin sitten ei pidä ostaa ko. myyjältä.

Sitten henrik-89 vielä höpötti josta pyörämatkoista töihin ja työajan menetyksestä.

Missähän on kuluttajan vastuu, ei aina voida kauppiasta nostaa seinälle.

Nyt vielä selvennykseksi että minulla ei ole tikkua ristissä mönkijä alan kanssa joten siinä mielessä "puolueellista" tekstiä en suolla.

Käytän vain tervettä järkeä ihmettelen miten te ette käytä.
Cooleri
Tracks

Venäjällä ei ole yhden yhtä smart huoltoa.
Kuvittele että ostat vaikka moskovaan yhden smartin ja siihen tulee vikaa takuu aikana.
Käsi ylös, joka luulee että kukaan muu kuin omistaja itse maksaa auton raahauken lähimpään huoltopisteeseen suomeen.
Tai että annetaan sijais auto korjauksen ajaksi ?
Siitä voidaan sit vääntää kättä koskeeko Suomen laki vain Suomessa tapahtuvia asioita,ulkomaat on asia erikseen?

Kyllä on niin monta ennakkopäätöstä kuluttaja-asiamieheltä näistä takuu ajan korvauksista että liekkö turha hakea.
Näytä mulle mistä noita ennakkopäätöksiä voi lukea?Ja mitäänhän ei varmasti saa jos ei edes yritä pyytää.

Käytän vain tervettä järkeä ihmettelen miten te ette käytä.
Ei lakipykälissä olekaan mitään tekemistä järjen kanssa, onhan se huomattu jo.
Back in business
donjohnsson
2WD

Viesti Kirjoittaja donjohnsson »

[quote="Cooleri"]Siitä voidaan sit vääntää kättä koskeeko Suomen laki vain Suomessa tapahtuvia asioita,ulkomaat on asia erikseen?

Se oli esimerkki. Jos ostat lapista mönkijän ja asut pk seudulla luuletko että jälleenmyyjä on velvollinen hakemaan ja noutamaan mönkijäsi 1500km päästä ?

Ja niitä ennakkopäätöksiä olen kaksi nähnyt/lukenut. Siitä pitää hieman korjata sanomista että eivät ole netissä luettavissa.
Cooleri
Tracks

Se oli esimerkki. Jos ostat lapista mönkijän ja asut pk seudulla luuletko että jälleenmyyjä on velvollinen hakemaan ja noutamaan mönkijäsi 1500km päästä ?
Näin se on lakiin kirjattu, syytönhän minä siihen olen. :lol:
Jos siinä on takuu voimassa niin kyllä se näin vain menee,tai vaikka ei takuuta olisikaan niin kuluttajansuojalaki antaa samat oikeudet. Tuotteessa on virhe ja sen korjaamisesta ei saa aiheutua kustannuksia kuluttajalle, koska olethan maksanut virheettömästä tuotteesta. Viimeksi vuosi sitten kysyin asiaa sähköpostilla kuluttaja-asiamieheltä kun ensimmäisen mönkijäni takuuhuoltopaikka oli 250km päässä.
Vastaus oli juurikin tuollainen.
Käytännössähän tuo hoituu esim.Kiitolinjan kuljetuksella.
Back in business
Viljami
Tracks
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3

Viesti Kirjoittaja Viljami »

donjohnsson kirjoitti: Jos ostat lapista mönkijän ja asut pk seudulla luuletko että jälleenmyyjä on velvollinen hakemaan ja noutamaan mönkijäsi 1500km päästä ?
Ei se nyt ihan näinkään mene. Ethän sinä tietenkään voi jälleenmyyjän/maahantuojan kustannuksella mihin tahansa laitetta kuskauttaa. Kyllä se on viimekädessä jälleenmyyjän/maahantuojan päätettävissä, että missä laitteen takuukorjaukset tehdään ja he vastaavat sitten kuljetuskustannuksista ko. paikkaan.

Jos tuossa esimerkissä todella on niin, että maahantuojan ilmoittama lähin merkkihuolto on lapissa, niin sitten se on maahantuojan murhe, mutta yleensä se merkkihuolto löytyy kyllä lähempää. Ja ammattipuolella isojen koneiden kanssa merkkihuolto tulee vaikka koneen luokse maastoon. Mutta siellä näistä takuuongelmista saattaakin tulla huomattavasti isommat vahingot yrittäjille ja sitä kautta isommat riskit koneen myyjälle. Ja tämän tasoinen "takuu" on kyllä sitten myös huomioitu koneen hinnassa tai huoltomaksuissa.
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Cooleri
Tracks

juurikin näin, se on kauppiaan asia osoittaa paikka takuukorjaukselle ja maksaa kulut sinne kuljettamisesta.
Back in business
Vastaa Viestiin