Sisäänajo

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Sisäänajo

Viesti Kirjoittaja ARant »

Mika_M kirjoitti:Eikä taida olla montaakaan kovempaa koitosta moottorille kuin veneen kuljettaminen, vesi on sen verran julma vastus. Vastaisi siis mönkijällä varmaan suunnilleen kaasu pohjassa ajoa moottoritietä vastatuuleen ilman rajoittimia.
Täh ? Miten se sen julmempi on kuin maalla ajelukaan, jos on välitykset ja potkurin nousu ja halkaisija asialliset ? Ja edellytykset jäähdytyksen toimimiseen on ainakin kohdallaan.
Mika_M kirjoitti:Netissä myös huhut väittävät, että kyseisiä moottoreita on saatu aika huonoonkin kuntoon (öljynkulutusta, tehonpuutetta) ajamalla ensimmäiset tunnit lähinnä uistelunopeudella, ilman rasitusta.
Tämä taas on perin uskottavaa - tähän mennessä kaikissa näkemissäni sisäänajo-ohjeissa on painotettu vaihtelevaa kuormitusta. Siinä on sitten ollut eroa, missä vaiheessa ja miten pitkään kerrallaan 'urku auki' käyttöä on suositeltu.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Sisäänajo

Viesti Kirjoittaja Emil »

ARant kirjoitti:Täh ? Miten se sen julmempi on kuin maalla ajelukaan, jos on välitykset ja potkurin nousu ja halkaisija asialliset ? Ja edellytykset jäähdytyksen toimimiseen on ainakin kohdallaan.
Vedessä on uskomaton vastus. Se on verrattavissa jatkuvaan jyrkän ylämäen nousemiseen. Taikka niin mun on annettu ymmärtää.

Yamahan sisäänajo ohjeissa käskettiin välttämään ajamista pitkään yli 1/2 kaasulla, ensimmäisen 10 käyttötunnin aikana. Aina tunnin ajon jälkeen pitäisi antaa koneen jäähtyä 5-10 minuuttia. Ajella pitää vaihtelevilla nopeuksilla ja kaasunkäytöllä. 10-20 tuntia välillä pitäisi välttää pitkää ajoa yli 3/4 kaasulla. Kerrotaan, että kaikkia vaihteita saa käyttää, mutta ei täyttä kaasua. ( Tässähän on variaattori. Tai no vaihteitakin on, mutta eikö niitä saisi käyttää sisäänajossa. :shock: ) Sisäänajon jälkeen pitää välttää pitkää ajoa täydellä kaasulla, ja pitää ajella vaihtelevilla nopeuksilla. Voimansiirron sisäänajosta ei puhuta mitään. Pitää kyllä vielä lukea tuo englannin kielinenkin opus, kun tässä kotimaiseksi käännetyssä on muitakin omituisuuksia. Kotimaisessa ei puhuta öljyn "Jaso MA" vaatimuksesta, mutta alkuperäisessä ohjekirjassa se on vaatimuksena.
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: Sisäänajo

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

ARant kirjoitti:Täh ? Miten se sen julmempi on kuin maalla ajelukaan, jos on välitykset ja potkurin nousu ja halkaisija asialliset ? Ja edellytykset jäähdytyksen toimimiseen on ainakin kohdallaan.
Ei maalla ajaen saa vastaavaa kuormitusta kuin ajamalla todella pitkään ja jyrkkään ylämäkeen tai sitten taistelemalla ilmanvastusta vastaan "kaikin voimin" eli ajamalla kaasu pohjassa sen minkä kone vaan jaksaa kulkea. Joku tavallinen tiellä köröttely on ihan eri juttu, konehan jatkaa vielä matkaa jos kaikki veto ja moottorijarrutus poistetaan kesken vauhdin. Vesikulkuneuvo pysähtyy lähes välittömästi jos tehdään sama.

Se on kyllä totta, että vesillä moottorille on takuuvarma jäähdytys vaikka sattuisi millainen hellepäivä.

Eikä tämä toki mikään venefoorumi ole, sattuipa vaan olemaan tuo perämoottori viimeisin härveli jolle olen sisäänajoa suorittanut.
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Sisäänajo

Viesti Kirjoittaja ARant »

Mika_M kirjoitti:
ARant kirjoitti:Täh ? Miten se sen julmempi on kuin maalla ajelukaan, jos on välitykset ja potkurin nousu ja halkaisija asialliset ? Ja edellytykset jäähdytyksen toimimiseen on ainakin kohdallaan.
Ei maalla ajaen saa vastaavaa kuormitusta kuin ajamalla todella pitkään ja jyrkkään ylämäkeen tai sitten taistelemalla ilmanvastusta vastaan "kaikin voimin" eli ajamalla kaasu pohjassa sen minkä kone vaan jaksaa kulkea.
Eihän tuossa niinkään väliaineesta ole kysymys, kuin kaasun asennosta. Selvillä vesillä annetaan hanaa, niinkuin jollain nopeusrajoittamattomalla autobahnillakin, ja ahtaammilla vesillä - ja milloin katsotaan hyväksi ko. vesialueen nopeusrajoitusta noudattaa - ajetaan osakaasulla.
Mika_M kirjoitti:Joku tavallinen tiellä köröttely on ihan eri juttu, konehan jatkaa vielä matkaa jos kaikki veto ja moottorijarrutus poistetaan kesken vauhdin. Vesikulkuneuvo pysähtyy lähes välittömästi jos tehdään sama.
Tai pikemminkin, plaanaava vesikulkuneuvo pysähtyy lähes välittömästi pudottuaan plaanista. Uppoumavene liukuu kohtuullisen (varomattoman kipparin kannalta joskus kohtuuttomankin) matkan kaasun hölläämisen jälkeen.

Toki monien plaanaavien veneiden käytös sallii aika kapean tehoalueen käytön, kun vene putoaa liu'usta tarpeettoman helposti. Esim. minun SunBuster/Yamaha20hv yhdistelmä oli alkuperäisessä kunnossaan aika 'binaarinen' peli, mutta kavitaatiolevyyn pultattu kantosiipi alkoi pitää värkkiä liu'ussa vielä 'maisemienkatselu'nopeuksillakin.
Vastaa Viestiin