Kyllähän se on valitettavaa katsoa persaukisena noiden mönkijöiden hintoja!HoHa kirjoitti:Hinnat ei tuu koskaan alas. Ainoastaa se mita samalla rahalla saa muuttuu
Kirjoitukseen, että hinnat ei koskaan tule alas sanoisin, että seuratkaahan moottoripyörien hintakehitystä esim. vuodesta 2000 vuoteen 2006.
Hinnat on tosiaan tulleet alas, ainakin sporttipyörien osalta ja tekniikka on varmasti hivenen kehittyneempää, kuin mönkijöissä, ainakin moottorin osalta?!
Itse olin joku aika takaperin kauheassa mönkkärikuumeessa ja olin etsimässä krossivehjettä itselleni harrastuskäyttöön, mutta ajattelin ajaa myös kilpailuja jääratapuolella ja motossa ihan vaan siitä syystä, että viivalla olisi enemmän porukkaa (koska pää ei riitä kärkikahinoihin).
Homma kariutui käytettyjen laitteiden, etenkin kisalaitteiden järkyttävän kovaan hintaan.
Valitettavaa tässä on se, että esim. tällä foorumilla näkee monia kirjoituksia siitä, että siellä sun täällä olisi kisoja tai muita tapahtumia krossimönkkäreille, mutta osallistujia ei vaan tunnu löytyvän...
Jos seuraa vähääkään muita moottoriurheilulajeja, kuten kelkkailu, motokrossit, enduro, road racing, ym., huomaa selvästi sen, että vuoden tai kaksi kilpaillun laitteen hinta ei todellakaan ole sama, kuin uuden vakiolaitteen.
Tämä on mielestäni koko mönkkäri-kilpailutoiminnan "punainen lanka".
On toki hienoa, että tämän hetken top 10 kuljettajat pystyvät rahoittamaan uuden kilpaaitteensa lähes kokonaan vanhan myynnillä, mutta ongelma on pian se, ettei lajille löydy uusia harrastajia, koska vanhojen, rakennettujen mönkkäreiden hinta on niin kova, suhteessa siihen mitä rakentaminen maksaa!
Voi olla, että olen kommenteissani täysin väärässä ja purnaan väärällä osastolla, mutta koko kilpamönkkäilyn kannalta olisi varmasti parasta, mikäli laitteiden hinnat laskisi pikku hiljaa järkevälle tasolle, jotta laji saisi enemmän harastajia.
Ainakin rr-puolella harrastajien määrä on noussut, kun hinnat ovat laskeneet. Miksi ei mönkkäreissä kävisi samoin?