Mönkijän vakuutusmaksut?
Kerronpas sitten oman tarinani, se selvittää ainakin yhden asian joka ei näytä olevan kaikkien tiedossa.
Elikkä tuli heitettyä pikku vintelit mönkimen kans josta seurasi murtuneen solisluun myötä parin kk:n ajotauko. No pari viikkoa äxitentistä tapiolasta soitettiin että loukkasinko itseni onnettomuudessa, johon epäröiden vastasin myöntävästi.(en nimittäin ollut ilmottnut vakuutusyhtiöön mitään koska laitteessa on liikennevakuutus ja osakasko niin luulin ettei sieltä mitään saa) En tiedä mistä tieto oli menny tapiolaan, mutta siinä neiti aloko selevittään että liikennevakuutus korvaa henkilövahingot eli ambulanssi,lääkket, sairaalamaksut,PALKANMENETYKSEN.ym. ja että hän laittaa kaavakket postissa niin saadaan asia eteenpäin. Ja lisäselvityksenä vielä että tämä tapahtui maastossa rekisteröimättömällä kömpimellä. Elikkä itse kyllä yllätyin positiivisesti vakuutusyhtiöön ja kehotan ottamaan liikennevakuutuksen jo sen takia että useimmat vapaa-ajan vakuutukset ei korvaa mökijäonnettomuuksia kuten ei mitään muutakaa hauskaa
Elikkä tuli heitettyä pikku vintelit mönkimen kans josta seurasi murtuneen solisluun myötä parin kk:n ajotauko. No pari viikkoa äxitentistä tapiolasta soitettiin että loukkasinko itseni onnettomuudessa, johon epäröiden vastasin myöntävästi.(en nimittäin ollut ilmottnut vakuutusyhtiöön mitään koska laitteessa on liikennevakuutus ja osakasko niin luulin ettei sieltä mitään saa) En tiedä mistä tieto oli menny tapiolaan, mutta siinä neiti aloko selevittään että liikennevakuutus korvaa henkilövahingot eli ambulanssi,lääkket, sairaalamaksut,PALKANMENETYKSEN.ym. ja että hän laittaa kaavakket postissa niin saadaan asia eteenpäin. Ja lisäselvityksenä vielä että tämä tapahtui maastossa rekisteröimättömällä kömpimellä. Elikkä itse kyllä yllätyin positiivisesti vakuutusyhtiöön ja kehotan ottamaan liikennevakuutuksen jo sen takia että useimmat vapaa-ajan vakuutukset ei korvaa mökijäonnettomuuksia kuten ei mitään muutakaa hauskaa
reppana xxc
Kopio mun vakuutuskirjoista,vakuutusyhtiönä Lähivakuutus:
Liikennevakuutus,
maastoajoneuvo EI-REK
Ajoneuvoryhmä: pyörämaasturi(mönkijä)
Käyttö:Yksityinen
Vuosimaksu alennuksien jälkeen 149,03€
Lähikasko,Suppea esinevakuutus
Palovahinko,varkausvahinko (150€ omavastuulla)ja oikeusturva
Perusvuosimaksu 33,47€
Ja kysessä siis ei liikennemalli!
Liikennevakuutus,
maastoajoneuvo EI-REK
Ajoneuvoryhmä: pyörämaasturi(mönkijä)
Käyttö:Yksityinen
Vuosimaksu alennuksien jälkeen 149,03€
Lähikasko,Suppea esinevakuutus
Palovahinko,varkausvahinko (150€ omavastuulla)ja oikeusturva
Perusvuosimaksu 33,47€
Ja kysessä siis ei liikennemalli!
Honda Rincon 680 -08
Ooutlander 400 kyyi:
Onko kellään mitään kuljetus ajan vakuutusta? ainakin oon kuullut että jos moottorikelkkaa vie kärryllä ja tulee kolari niin kelkan oma kasko ei korvaa kelkkaa kun sillä ei ole ajettu!! ainakin päivä kohtaisia vakuutuksia on olemassa mutta onko jatkuvaa? jos esim viikottain kuljettaa mönkiää jonnekkin
Vastaan:
Mikäli ajoneuvossa on laaja kasko (Isokasko, Täyskasko, Superkasko tms. yhtiöstä riippuen) niin tämä korvaa vakuutetulle kohteelle aiheutuneet vahingot myös sen ollessa kuljetettavana toisessa ajoneuvossa. Esimerkiksi suistut autolla tieltä ja peräkärryssä oleva kelkka tai mönkijä vaurioituu. Suppeammista vapaaehtoisista vakuutuksista (Osakasko, Minikasko jne.) korvauksen saa palo- ja varkausvahingoista myös kuljetuksen aikana.
Mikäli joku toinen kuljettaa ajoneuvoasi rahtina maksua vastaan niin tällöin sovelletaan Tiekuljetussopimuslain mukaista rahdinkuljettajan vastuuta koskevaa säännöstöä.[/b]
Onko kellään mitään kuljetus ajan vakuutusta? ainakin oon kuullut että jos moottorikelkkaa vie kärryllä ja tulee kolari niin kelkan oma kasko ei korvaa kelkkaa kun sillä ei ole ajettu!! ainakin päivä kohtaisia vakuutuksia on olemassa mutta onko jatkuvaa? jos esim viikottain kuljettaa mönkiää jonnekkin
Vastaan:
Mikäli ajoneuvossa on laaja kasko (Isokasko, Täyskasko, Superkasko tms. yhtiöstä riippuen) niin tämä korvaa vakuutetulle kohteelle aiheutuneet vahingot myös sen ollessa kuljetettavana toisessa ajoneuvossa. Esimerkiksi suistut autolla tieltä ja peräkärryssä oleva kelkka tai mönkijä vaurioituu. Suppeammista vapaaehtoisista vakuutuksista (Osakasko, Minikasko jne.) korvauksen saa palo- ja varkausvahingoista myös kuljetuksen aikana.
Mikäli joku toinen kuljettaa ajoneuvoasi rahtina maksua vastaan niin tällöin sovelletaan Tiekuljetussopimuslain mukaista rahdinkuljettajan vastuuta koskevaa säännöstöä.[/b]
-
- 6WD
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Tämä onkin tärkeä pointti!!outlander 400 kirjoitti:Onko kellään mitään kuljetus ajan vakuutusta? ainakin oon kuullut että jos moottorikelkkaa vie kärryllä ja tulee kolari niin kelkan oma kasko ei korvaa kelkkaa kun sillä ei ole ajettu!! ainakin päivä kohtaisia vakuutuksia on olemassa mutta onko jatkuvaa? jos esim viikottain kuljettaa mönkiää jonnekkin ajopaikalle?
Kuljetusta varten saa peräkärryyn kaskon, eli jos ajat autolla kolarin ja mönkkäri on kärryssä niin peräkärryn kaskovakuutus korvaa kyydissä olleen kuorman vahingon. Jos kaskoa ei ole niin maksat omasta pussista mönkijän korjauksen, sillä auton kasko tai kärryn liikennevakuutus ei korvaa kärryn kuorman vahinkoja!!!
Täydennän vielä vastaustani siltä osin, että peräkärryn kasko ei korvaa siinä olevaa kuormaa vaan vain ja ainoastaan itse kärryn.
Kuorman vakuuttamiseksi on olevassa vain kohdekohtaiset vakuutukset (esim. ns. kasko mikäli kyseessä kuljetettava ajoneuvo) tai sitten kuljetus-/tavaravakuutukset jotka tavallista mönkkäriharrastajaa ajatellen ovat enemmän teoreettisia vaihtoehtoja.
Kuorman vakuuttamiseksi on olevassa vain kohdekohtaiset vakuutukset (esim. ns. kasko mikäli kyseessä kuljetettava ajoneuvo) tai sitten kuljetus-/tavaravakuutukset jotka tavallista mönkkäriharrastajaa ajatellen ovat enemmän teoreettisia vaihtoehtoja.
Kumma, että Tapiola pyytää tupla maksun vakuutuksesta kun sillä ajetaan liikenteessä.
"Liikennevakuutusmaksu mönkijälle on 149,10 mikäli se on rekisteröity
liikenteeseen on maksu kaksinkertainen.
Kaskovakutuus, jossa omavastuu on 151 euroa maksaa noin 700 euroa ja
mikäli omavastuu on 252 euroa niin vakuutusmaksu on noin 630 euroa
vuodessa. Osakasko maksaa vuodeksi 37,50 ja palo-varkausvakuutus 30
euroa."
Tapiolasta ei noilla hinnoilla kannata vakuutusta ottaa. Outoa etteivät tarjonneet vakuutusta samaan hintaan vaikka lähetin heille IF:n tarjouksen ja kysyin pystyvätkö samaan. Jos otan vakuutuksen IF:ltä, siirrän myös muutkin vakuutukseni sinne.
"Liikennevakuutusmaksu mönkijälle on 149,10 mikäli se on rekisteröity
liikenteeseen on maksu kaksinkertainen.
Kaskovakutuus, jossa omavastuu on 151 euroa maksaa noin 700 euroa ja
mikäli omavastuu on 252 euroa niin vakuutusmaksu on noin 630 euroa
vuodessa. Osakasko maksaa vuodeksi 37,50 ja palo-varkausvakuutus 30
euroa."
Tapiolasta ei noilla hinnoilla kannata vakuutusta ottaa. Outoa etteivät tarjonneet vakuutusta samaan hintaan vaikka lähetin heille IF:n tarjouksen ja kysyin pystyvätkö samaan. Jos otan vakuutuksen IF:ltä, siirrän myös muutkin vakuutukseni sinne.
Mönkijän vakuutusmaksut
Rekisteröin Linhai 300 4*4 "mönkkärin" maantieliikenteeseen, liikenne vakuutus Pohjolassa 125,70 ja osakasko 33,30. Hinta perustuu mootorikelkan vakuutukseen kuutiotilavuuden mukaan. If hinta liikennevakuutuksesta olisi ollut yli 200€. Kyllä näillä eroilla vakuutukset päätyvät samoihin yhtiöihin.
Re: Mönkijän vakuutusmaksut?
Miten on porukoilla nykyään vakuutusmaksujen laita? Näyttäisi ettei osakaskoa saa mistään 30€ hintaan enää. 400€/v tarjosivat pohjolassa liikennne+osakasko maastomönkkäriin. 

- maxim
- 6WD
- Mönkijä:: Honda Bigred 300 Canam 450 pro
Vaihdoin maastomallin Catin liikennevakuutuksen Tapiolasta Ifiin
Tapiola 252€ osakaskolla eli palo ,varkaus jne.
If:ssä 139€ osakaskolla.
Auto vaihtui samalla siinä säästöä tuli reilut parisataa.
Tapiola 252€ osakaskolla eli palo ,varkaus jne.
If:ssä 139€ osakaskolla.
Auto vaihtui samalla siinä säästöä tuli reilut parisataa.
Aika outoa, minkä vuosimallin mönkijä sulla on? Katoin juuri if:n laskurilla että jos olisi vm. 2015 catti 500cc niin vakuutuksen hinta olisi 1097e.
Mun tarvis ottaa lasten 50cc mönkijään liikennevakuutus, siihen tarjosi laskuri suunnilleen samaa hintaa. Mun pollessa on vakuutus op-pohjolassa n. 400e vuosi.
Mun tarvis ottaa lasten 50cc mönkijään liikennevakuutus, siihen tarjosi laskuri suunnilleen samaa hintaa. Mun pollessa on vakuutus op-pohjolassa n. 400e vuosi.
Katoinpa vielä huvikseni niin että vaihdoin vaihdoin vuosimalliksi 2007, liikennevakuutukselle näytti hinnaksi 118e 

Tämä suora lainaus Ifin sivuilta.aff3 kirjoitti: Mun tarvis ottaa lasten 50cc mönkijään liikennevakuutus, siihen tarjosi laskuri suunnilleen samaa hintaa. Mun pollessa on vakuutus op-pohjolassa n. 400e vuosi.
Lasten kuljetettavaksi tarkoitetulle mönkijälle ei voi ottaa kaskovakuutusta. Liikennevakuutus tulee kuitenkin olla lasten ns. minimopoilla ja -mönkijöillä, joiden rakenteellinen nopeus ylittää 25 km:n tuntinopeuden. Vakuutus on otettava, vaikka laitteita ei voida rekisteröidä ja niitä käytettäisiinkin vain piha-alueilla tai maastossa.
https://www.if.fi/web/fi/henkiloasiakka ... ttely.aspx
Tuon perusteella en ole ottanut muksujen vehkeisiin vakuutusta. Toki tuo jättää aika paljon tulkinnan varaa.
Ifin vakuutusmaksuihin tuntuu tosiaan vaikuttavan laitteen ikä aivan järkyttävästi. Olen huomannut saman omien laitteiden kanssa. Erikoinen hinnoittelutapa.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc