katsastamaton tl vai maasto?

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:33

Re: katsastamaton tl vai maasto?

Viesti Kirjoittaja Jewha »

qaw kirjoitti:
Jewha kirjoitti:Sääntöjen pilkulleen noudattaminen on "hölmöille". Semmoisille joilla ei ole pelisilmää sille että missä kohtaa niitä voi hieman venytellä ja miten paljon.
Juuri tätä kommenttia odotinkin. Hyvin voi luottaa että tämä foorumi jos joku on sellainen, missä sanotaan että lakien noudattaminen on hölmöjen hommaa. Ei mulla muuta.
Lihavoin sinulle tuon oleellisen tuosta lauseesta. Viestin tarkoitus ei ollut sanoa että on hölmöjen hommaa noudattaa lakia. Oli se sääntö tai laki, ihan sama, sokeana niitten noudattaminen on hölmöjen hommaa. Minä ainakin kyseenalaistan sääntöjä ja lakeja. Niitä on vanhentuneita ja aivan idioottimaisia vaikka kuinka paljon.
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: katsastamaton tl vai maasto?

Viesti Kirjoittaja keulii »

Pakko kysyä, että paljonko gaw:n Polle kulkee kurit päällä? Ei oo tietenkää pakko vastata, kuhan kyselen.
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: katsastamaton tl vai maasto?

Viesti Kirjoittaja qaw »

Lakien kyseenalaistaminen ja rikkominen on kaksi eri asiaa. Monet ihmiset päättää olla käyttämättä valoja autoillessa oli yö tai päivä, toiset ajaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi kun mielestään näkee tarpeeksi, kolmannet vetää fillarilla autokaistaa pitkin vaikka vieressä menee kevyen liikenteen väylä ja punaisten valojen kohdalla koukkaa suojatielle... esimerkkejä riittää. Jokainen näistäkin luulee olevansa riittävän fiksu tekemään itsenäisiä päätöksiä mitä lakeja juuri hänen tarvitsee noudattaa ja mitä ei.

Ja toiselle kysyjälle mun Polle kulkee sen mitä vakio -08 800 tieliikennemalli kuristettuna kulkee, eli about 100km/h. En tiedä onko rajoitettu "oikein" vai ei, en ole myöskään tehoja mittauttanut. Tuollaisena se on kuitenkin EU-tyyppihyväksytty.

Vertailun vuoksi rajoitettu 500 kulkee n. 65km/h, rajoittamaton 500 noin 100km/h ja rajoittamaton 800 noin 115km/h. (lähde tämä foorumi, ei omakohtaista kokemusta). Tämän vuoksi valintani oli 800 eikä 500, ei tarvi rajoittimia poistella kun 80 yli ei tee mieli ajaa.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Avatar
SETMA
Tracks
Viestit: 1249
Liittynyt: 15 Tammi 2010 07:10
Mönkijä:: ?
Paikkakunta: ympyrä

Re: katsastamaton tl vai maasto?

Viesti Kirjoittaja SETMA »

Itse venytän tuota lakien ja direktiivien kirjoa jos en aiheuta muille minkäänlaista haittaa/vaaraa piste.Eli en ole kuin koira niinkuin suomalaiset (poliitikot) yleensä,kun joku kehuu tehdään mitä vain ja kehuja kääntää selän ja nauraa että ..ittu mitä hölmöjä.... :badgrin:Tosin aina meillä on koiria ollu ja en pidä niitä kovin hölmöinä
Haminan seudun mönkijät ry
hape
6WD
Viestit: 621
Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
Mönkijä:: Honda 500FA
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: katsastamaton tl vai maasto?

Viesti Kirjoittaja hape »

SETMA kirjoitti:Itse venytän tuota lakien ja direktiivien kirjoa jos en aiheuta muille minkäänlaista haittaa/vaaraa piste.
Minkälaista vaaraa aiheuttaa maastomallin mönkkäri tiellä verraten tl-hyväksyttyyn? Kummatkin täystehosia, maastomallista puuttuu vain kilpi ja vilkut. Molemmissa toimivat jarrut. Eiköhän lopeteta jauhaminen ja todeta että maastomallilla ajaminen tiellä on täysin verrattavaa kurittomaan tl- tai rattorimönkijään. Näin se vaan on kun pykäliä luetaan.
Mortti
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Kesä 2009 00:09
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT -10
Paikkakunta: Oulu

Re: katsastamaton tl vai maasto?

Viesti Kirjoittaja Mortti »

http://www.martat.fi/

Siinä oikea osoite melko monelle täällä jeesustelevalle henkilölle.

Jälleen kerraan sanon että tämä foorumumi on väärä paikka kertoa asioista / kokemuksista mitä immeisille on sattunut. Aina joku varajeesus rupeaa moralisoimaan ja ohjeistamaan jollain Pesän pykälillä. Jokainen tekee niinku tahtoo. Yleensäkin suomen laki on heinähattujärjellä helposti luettava järkevämpään muotoon.

ja tämä on kirjoitettu vähintään 14 karhun jälkeen. Ja jos jotain penaltia tulee niin ihan sama. Hauskaa uutta vuotta niille jotka osaa nauttiamönkkäristään.
jarim
6WD
Viestit: 268
Liittynyt: 17 Tammi 2008 21:06
Mönkijä:: HONDA 420FA 30"
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: katsastamaton tl vai maasto?

Viesti Kirjoittaja jarim »

Oli kirjoittelua TL vai maasto.

entäs mitäs mieltä ollaan koekilvillä varustetuista mönkkäreistä ?
Pikaisesti luin keskustelun lävitse ja havaitsin kaikenlaista kirjoittelua puolesta ja vastaan mutta mitens tieliikenne kelpoinen eli siis valot, hyväksytyt renkaat jne..

Vaikka ns. maastolaite koekilvellä varustettuna koeajossa oleva mönkijä yleisellä tiellä.

Mielipiteet mukava kuulla
JA tietenkin jos löytynee lakipykäliä mitkä kieltää kyseisen toiminnan nekin olisi mukava lukea.
ToniR81

Re: katsastamaton tl vai maasto?

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... rotodistus

Tuolla ainakin tietoa kilven käytöstä tai käyttämättömyydestä...
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:33

Re: katsastamaton tl vai maasto?

Viesti Kirjoittaja Jewha »

qaw kirjoitti:Lakien kyseenalaistaminen ja rikkominen on kaksi eri asiaa. Monet ihmiset päättää olla käyttämättä valoja autoillessa oli yö tai päivä, toiset ajaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi kun mielestään näkee tarpeeksi, kolmannet vetää fillarilla autokaistaa pitkin vaikka vieressä menee kevyen liikenteen väylä ja punaisten valojen kohdalla koukkaa suojatielle... esimerkkejä riittää. Jokainen näistäkin luulee olevansa riittävän fiksu tekemään itsenäisiä päätöksiä mitä lakeja juuri hänen tarvitsee noudattaa ja mitä ei.
Tässä tullaan juuri siihen mitä yritän sanoa. Kaikilla ei todellakaan riitä ajatus tekemään sitä päätöstä mitä noudattaa ja mitä ei. Esimerkiksi noista sinunkin esimerkeistä minä tuomitsen kaksi ensimmäistä todella vaarallisina ja pyöräilijän hieman tapauskohtaisesti. Kaksi ensimmäistä aiheuttavat 100% varmuudella vaaratilanteita muille tiellä liikkujille/jalankulkijoille kun taas pyöräilijä voi tuon tehdä paikasta riippuen suhteellisen vaarattomasti.

Mites sitten ajoon valmistautuminen, suorittaako moni ne kaikki toimenpiteet tarkalleen mitä on autokoulussa ja laitteen manuaalissa suositeltu joka ikinen kerta ennen ajoon lähtöä? Ei nyt ihan ole lakeja mutta suosituksia jotka melkein luettavissa sääntöihin. Eikä se katsastusvelvollisuus kerro mitään että se laite on turvallinen liikenteessä. Sen on niin moneen kertaan autoissakin huomannut, että se on ihan tuuripeliä mimmonen inssi sattuu kohdalle osumaan.
Vastaa Viestiin