mönkiän puhdistus

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
kumikeijo
6WD
Viestit: 382
Liittynyt: 16 Tammi 2006 18:56
Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700fi 4x4 eps
Paikkakunta: Hausjärvi(ryttylä)

Viesti Kirjoittaja kumikeijo »

Tänään oli linkku niin mudassa ettei näkyny oikein mitään mudan alta :D Ei ois ilman painepesuria saanu sitä kyl puhtaaks.
Kyllä muta leikit on kivoja!! :lol:
YAMAHA Grizzly 700fi 4x4 eps TL -08
maalainen
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Maalis 2007 21:53

Viesti Kirjoittaja maalainen »

Jos omistaa Pohjois-Amerikassa valmistetun mönkkärin, niin käyttöohjekirjasta voi lukea, ettei minkäänlaista painepesuria voisi käyttää. Mutta Pohjois-amerikkalaiseen tyyliin kuuluu varoitella etukäteen niin paljon, että vain uhkarohkeat enää uskaltavat konettaan edes käyttää. Niinpä: Meillä Euroopassa järjenkäyttö on sallittua. Katso kuinka paljon painetta pesurissa on ja mihin sen suuntaat. Ei-yhdysvaltalaisia ei tarvitse ohjekirjassa varoittaa esim: "Ei saa tahallisesti ajaa ihmisen päälle" tai "Jos olet ottanut huumeita, älä käytä mönkijää."
velho
6WD
Viestit: 344
Liittynyt: 16 Loka 2006 19:03
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja velho »

Mites onks joku vahannu mönkijäänsä? Ajattelin jos vahais niin olis helpompi pitää puhtaana, kun ei ottais kura niin lujaa kiinni!

Mutta milläs vahais?
onks jollain kokemuksii korrekin vari vahasta?
Miten mahtaa muovipinnalla toimia?
Mookku ja Vaakku ATV
Ostoparatiisi.com Mönkkäri miehen ykkös mesta
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

AutoGlymin kullanvärinen viimeistelyvaha toimii ja on helppo käyttää, samoin kun Korrekin Muovikiilto. Jälkimmäistä on käytetty mutta pitää uusia joka pesun jälkeen, ei kestä kauaa katteissa.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

velho kirjoitti:Mites onks joku vahannu mönkijäänsä? Ajattelin jos vahais niin olis helpompi pitää puhtaana, kun ei ottais kura niin lujaa kiinni!

Mutta milläs vahais?
onks jollain kokemuksii korrekin vari vahasta?
Miten mahtaa muovipinnalla toimia?
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... highlight=
Siinä juttua vahoista/suoja-aineista.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Avatar
rene
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Maalis 2007 17:12

Viesti Kirjoittaja rene »

jos laite on kunnolla likainen ni mä ruiskutan ensin liuottimet pintaan ja sen jälkeen paine pesurilla kaikki röhnä pois sen jälkeen ruiskutan pesurilla kärsserin pesuaineen ja harjaan sit taas painepesurihuuhtelu ja viimeiseks ruiskutan pesurilla kärsserin vahat päälle se on sen puolesta hyvä et sitä menee joka paikkaan,vaikkakin se ei pitkäaikanen ja hääppönen vaha oo mut on helppo käyttää
Avatar
highwayman
2WD
Viestit: 50
Liittynyt: 14 Maalis 2007 20:48
Paikkakunta: Pernaja Östra-Nyland,Itä-uusimaa

pesu

Viesti Kirjoittaja highwayman »

Pesu tapahtuu meillä näin että ajetaan mönkkäri kiven pälle sille että on nokka ihan pystyssä ja aletaan painepesurilla puhaltaa alustasta mudat pois.Otetaan yksi olut....
Poltetaan pikkusikarin´..
todetaan että likaantuhan se taas seuraavalla kerralla,otetaan toinen olut, ajetaan mönkkäri alas kiveltä ja tallin... :) :)
Avatar
scuderia rollaattori
6WD
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:07

Peseminen

Viesti Kirjoittaja scuderia rollaattori »

Maastokäyttöisten laitteiden, kuten mönkkärin pesu tarvittaessa on ihan perusteltua monestakin syystä. Kauneusaspekti on niistä kuitenkin se vähäisin.

Tärkeintä on saada pois alustasta ja pakoputken lähistöltä turpeet sun muut horsmat, etteivät syty kuivuttuaan palamaan seuraavilla ajoreissuilla.

Myös irtosora panssarin ja moottorin lohkon välissä on turmiollista. Kivenmurikat saattavat jopa hieroa ajan myötä reiän lohkoon ja kaikki tietävät, mitä siitä seuraa, kun öly karkaa kaseikkoon. Vaikkei greenpeacen väki huomaisikaan.

Vetoakselien suojakumien ympäristö on saatava puhtaaksi, että näkee missä kunnossa haitarit ovat.

Myös muoviosat on tärkeää puhdistaa. On meinaan parempi korjata niitä aina välillä, että pysyvät paremmin mukana ajaessa.

Yleensäkin laitteen kuntoa on helpompi seurata, kun näkee pinnat kunnolla. Jos se on makeemman näköistä, että kone on kuin huussin alta vetäisty, niin voin lohduttaa. Joka ajoreissulla se näyttää ekan puolen tunnin jälkeen ihan riittävän maastouskottavalta.

Minusta tuntuu, että nämä samaiset kaverit, jotka ei koskaan pese koneitaan, eivät myöskään huolla niitä koskaan. Eihän mudan ja neulasten ym. peitossa olevia osia voi huoltaa ilman, että sontaa menee kasatessa sisään. Toivottavasti eivät osu käytettyinä omalle kohdalle tällaiset mönkijät.

Itse käytän painepesuria, harjaa tai sientä tarpeen mukaan. Pineline on osoittautunut hyväksi aineeksi sekä kuran, että suoturpeen värien poistoon. Talvella olen etsinyt jonkun pesuhallin, jossa saa itse pestä laitteen, kun en ole viitsinyt omassa tallissa alkaa ruiskuttelemaan.

Käyn myös itse suihkussa. Uskokaa tai älkää, päivittäin.
Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
Avatar
scuderia rollaattori
6WD
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:07

Pesuista vielä

Viesti Kirjoittaja scuderia rollaattori »

Lisään vielä tärkeitten pestävien osien listalle nestejäähdytteisissä malleissa syylärin eli jäähdyttäjän kennon, jota kannatta puhdistaa jokaisen metsäreissun jälkeen. Ei kuitenkaan painepesurilla ihan läheltä, muuten lamellit lentelee hevon kuuseen ja se ei ole hyväksi jäähdytysteholle.

Jos syyläri tukkeutuu totaalisesti, minkä huomaa kojetaulussa yhä useammin loistavasta punaisesta valosta, puhdistus onkin jo työläämpi juttu. Silloin kannattaa purkaa kennon ympäriltä ilmanohjausmuovit sun muut lärpäkkeet hetkeksi pois. Sitten syylärin takapuolelta huuhdellaan runsaalla vedellä, vaikka suoraan letkusta laskien ja yritetään saada vesi löytämään reitti läpi kennoston. Jos ei onnistu, niin paineilma on hyvä lisäapu. Taas jäähdyttäjän takapuolelta päästellään ilmaa, kunnes ankara pölypilvi täyttää tienoon ja ilma kulkee taas läpi kennon.

Sitten taas ne lärpäkkeet takaisin ja menoksi!

Tämä ongelma ei koske niitä veljiä, jotka eivät koskaan pese koneitaan, sillä heillä on mustaa teippiä taskussa. Sillä voi näppärästi peittää kojetaulussa loimottavan kirkkaan ja häiritsevän "turhan" valon :lol:.
Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
Avatar
JaMaHi
6WD
Viestit: 711
Liittynyt: 15 Joulu 2006 22:00
Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
Paikkakunta: Halsua-City, Keskipohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaMaHi »

Minkälaista rengasvahaa on ollut tapana käyttää? Ei meinaa tuo tavallinen kuorma-auton rengasvaha pysyä nappulan päässä??? :cry:
Liikaa on sopivasti!!!

http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
Avatar
highwayman
2WD
Viestit: 50
Liittynyt: 14 Maalis 2007 20:48
Paikkakunta: Pernaja Östra-Nyland,Itä-uusimaa

Viesti Kirjoittaja highwayman »

Minulla on painepesurissa säädettävä vedenpaine eli vääntää paineen ihan minimiin niin voi pestä jäähdyttimen,ja pollessa täytyy muistaa katsoa että tuuletin pääsee pyörii meinaan pitkää märkää heinää tukkii tuulettimen aika nopeasti ja sitten lukee mittarissa kuumaa kuumaa(engklanniks).mutta rengasvahaa??? asennuksessa vai mihin käytetään sitä???

P.S Viime saaramaan (280407) reissun jälkeen niin pesuun meni 2 h mutta oli kivaa Saaramaalla meinaan...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Se rengasvaha on samaa kamaa kuin viilarasva ja vasemmankäden vauhtiviila :wink: :lol:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
highwayman
2WD
Viestit: 50
Liittynyt: 14 Maalis 2007 20:48
Paikkakunta: Pernaja Östra-Nyland,Itä-uusimaa

Viesti Kirjoittaja highwayman »

jotenkin arvasin......
Avatar
scuderia rollaattori
6WD
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:07

Viesti Kirjoittaja scuderia rollaattori »

Jarruvaseliini on ihan ehdoton renkaan vahauksessa. Sitä saa kolmen gallonan astioissa edullisesti. Kannattaa levittää talikolla, niin menee myös nappulaväleihin :shock: .
Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
Avatar
scuderia rollaattori
6WD
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:07

Viesti Kirjoittaja scuderia rollaattori »

Edellä mainitun käsittelyn jälkeen ei vingu kumit eikä kilju jarrut :o .
Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
Vastaa Viestiin