Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

joni kirjoitti:Kilven poistaminen ei ratkaise mitään tässä tapauksessa. Edellisen vastaavan raportin olen joskus ajatuksen kanssa lukenut, ja siitä selvisi, että kuolemaan johtaneissa tapauksissa yksi taisi olla L7e, loput metsämalleja.
Eihän se L7e ole yhtään sen turvallisempi maantiellä, kuin vastaava metsämalli. Etenkin kun kilpipeleistä tavataan ottaa rajoittimet pois. Jos peli lähtee lapasesta niin siinä ei vilkut ja peilit paljoa auta. Kyse on yleensä ajoneuvon soveltumisesta käyttötarkoitukseen. Perinteisestä maastomallista sovellettu mönkijä ei alustan, ohjattavuuden ja painopisteen puitteissa sovellu tieliikenteeseen, paitsi rajoitetusti, kuten t3 traktorit 40 km/h. Niissä tieliikenneominaisuudet suhteessa nopeuteen on jotakuinkin kohdallaan.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

pusikkoon kirjoitti:Perinteisestä maastomallista sovellettu mönkijä ei alustan, ohjattavuuden ja painopisteen puitteissa sovellu tieliikenteeseen, paitsi rajoitetusti, kuten t3 traktorit 40 km/h. Niissä tieliikenneominaisuudet suhteessa nopeuteen on jotakuinkin kohdallaan.
Tätä yleistämistä on vaikea allekirjoittaa. On tieliikennemönkijöitä ja sitten on tieliikennemönkijöitä, ensimmäisillä ei uskalla ajaa taajamanopeuksia kovempaa kun taas jälkimmäisellä huristellaan samoja vauhteja kuin autolla ja pystytään selviytymään yllättävistä tilanteista kiitettävästi. Merkkiä ja malleja en ala tässä listaamaan, jos jollekkin on epäselvää mitä tarkoitan niin kyseiset kamppeet löytyy mun viestihistoriasta 8)
Kylätason mönkijäkuski
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Hyvä hyvä =D>

Ei muuta kun turvakaaret pakollisiksi niin säästyy yhteiskunnan rahat kun ei tarvii maksaa jurripeikkojen helikopteri ja hoitokustannuksia.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Koheltaja kirjoitti:
pusikkoon kirjoitti:Perinteisestä maastomallista sovellettu mönkijä ei alustan, ohjattavuuden ja painopisteen puitteissa sovellu tieliikenteeseen, paitsi rajoitetusti, kuten t3 traktorit 40 km/h. Niissä tieliikenneominaisuudet suhteessa nopeuteen on jotakuinkin kohdallaan.
Tätä yleistämistä on vaikea allekirjoittaa. On tieliikennemönkijöitä ja sitten on tieliikennemönkijöitä, ensimmäisillä ei uskalla ajaa taajamanopeuksia kovempaa kun taas jälkimmäisellä huristellaan samoja vauhteja kuin autolla ja pystytään selviytymään yllättävistä tilanteista kiitettävästi.
Varmasti on eroja ominaisuuksissa, mutta laki ei voi erotella merkkejä/malleja. Ehkä luokituskriteereissä olisi kehitettävää.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Juuri näin, tilanne on sama kuin mopojen kanssa, 45kmh on ihan jees jollekkin pappikselle tai pikkumopolle mutta monessä nykyaikaisessa mopossa on ominaisuuksia vaikka 60kmh vauhteihin, jopa ylikin. Kultaisen keskitien löytäminen on vaikeaa mutta turvakaaren lisääminen ei tuo muuta kun askeleen seuraavan turvavarusteen kehittelyä, ei ne kännikuolemat/onnettomuudet siitä turvakaaresta mihinkään lopu.
Kylätason mönkijäkuski
samsan
4WD
Viestit: 208
Liittynyt: 05 Huhti 2010 12:17
Mönkijä:: TGB Avenger 400
Paikkakunta: Tampere

Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja samsan »

Hieman kyllä naurattaa tuo turvakaari hommeli. Ei ne päättäjät oo si ikinä mettässä käyny? Luulee että siellä on maasto yhtä tasasta ku kaupungeissa... Vähä tahtoo sanoa että turvakaaren pitäs olla melkosen iso että se si suojais siltä "pikku" kivikolta tai kannoilta mitä ylitetään. tai se ei uppois pehmeeseen maastoon, vaikka koko mönkijä paino olis sen päällä. Suurin osahan nuista kolareista tuntuu tuolla maastossa kuiteskin tapahtuvan...
Kaiken minkä huollamme, sen myös korjaamme
joni
4WD
Viestit: 173
Liittynyt: 16 Kesä 2004 22:28

Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja joni »

Kuten lupasin, otin selvää tuosta turvakaariehdotuksesta. Reijo (joka ei enää ole ylikonstaapeli, vaan ylikonstaapeli evp.), sanoi, että eivät he tutkijalautakunnassa ole sen kummemmin miettineet, että minkä mallinen tuon turvakaaren tulisi olla. Turvakaariehdotus on noussut esiin, kun on tutkittu onnettomuusmekanismeja. Onnettomuuksissa on kuollut ihmisiä tukehtumalla, ja lautakunta on pohtinut, että jonkinlainen turvarakenne voisi estää näiden onnettomuuksien vakavammat seuraukset. Tutkijalautakunnan yksi tehtävistä on ehdottaa toimenpiteitä, joilla turvallisuutta saataisiin parannettua. Se, minkälainen tuo turvakaari voisi olla, on muiden mietittävä.
Ihan kuriositeettina todettakoon, että tutkijalautakunnan esitykset eivät ole lakialoitteita tms, vaan ainoastaan ehdotuksia turvallisuuden parantamiseksi, toisin sanoen kyseessä on keskustelun avaus.
Reijo itse on pitkän linjan maastoliikennemies, joka tuntee mönkijät. Tiedän ja tunnen miehen pitkältä ajalta, ja olemme joskus jopa toimineet kouluttajaparina mönkijähommissa. Keskustelimme turvakaariasiasta ja Reijo nimenomaisesti mainitsi, että semmoinen 1,5 metriä korkea turvakaari ei tule kyseeseen, sillä se on varuste, joka tekee mönkijällä ajamisesta vaarallista esimerkiksi metsästä.
Tutkijalautakunta on tehnyt hyvää työtä tässä asiassa. Kuten sanottua, ehdotukset ovat keskustelun avauksia, joten tässä asiassa tarvitaan rakentavia ehdotuksia. Itse kirjoitin aikaisemmin, että humalaisten holhoamiseen ei pidä ryhtyä. Edelleen olen samaa mieltä, mutta jos, mönkijään kehitettäsiin jokin viritelmä, joka ei heikennä sen käyttöominaisuuksia maastossa, ja joka voisi suojata selväpäistä (ja jopa humalaista) ajokin kaatanutta mönkijän käyttäjää tai alan harrastajaa, niin tokkopa tuo keksintö niin huono asia olisi. Vai olisiko?
Avatar
JJP
Tracks
Viestit: 2521
Liittynyt: 09 Maalis 2008 21:50
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Hellsinki

Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja JJP »

No mikäs se sellainen mahtaisi olla??
4x4mönkijöihin alkolukko olisi varmaan tarpeellinen.
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Jos se alkolukko on ihmisen tekemä, pystyy ihminen sen kiertämään. Viinapäissään ajamisen himo on ihan omaa luokkaansa. Kännikallelle tulee insiinöörin osaaminen siinä mielentilassa. Ja sen osalta on aivan sama, montako pyörää vetää.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
joni
4WD
Viestit: 173
Liittynyt: 16 Kesä 2004 22:28

Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja joni »

Roosan kanssa samaa mieltä alkolukosta.Olen periaatteesta vastaan ratkaisua, josta joudumme kärsimään me lainkuuliaiset kansalaiset. Alkolukkoa on ehdotettu myös muihin moottoriajoneuvoihin. Maastoajoneuvojen kanssa jo laitteiden poikkeuksellinen käyttöympäristö ja -tapa saattaisi aiheuttaa ongelmia tekniikan toiminnalle. Moottoripyörien kohdalla vastustan ajatusta jo ilkivallan mahdollisuudella, sillä alkolukko tai sen käyttöliittymä olisivat väkisinkin helposti sabotoitavissa.
Tässähän aivan hiljattain kärähti joku koulukyytiä kuskannut taksi- tai bussikuski rattijuoppoudesta, vaikka laki vaatii ko. toiminnassa alkolukon. Tuo käry oli riittävä todiste siitä, että moinen ratkaisu ei vain toimi. Jos tuolle tielle lähdetään, pitää kohta ottaa dna-näyte ja tarjota koneelle korkeintaan 10 sekuntia vanha dna-näytteen kanssa natsaava verinäyte, että pelin saa tulille. Eikä tuokaan vielä olisi idioottivarma ratkaisu.
joni
4WD
Viestit: 173
Liittynyt: 16 Kesä 2004 22:28

Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja joni »

Ja lisäyksenä edelliseen: tutkijalautakunnan ehdotukset eivät ole lakiehdotuksia, vaan lähinnä keskustelun avauksia. Lautakunnan tehtävä on tuoda esiin epäkohdat ja herättää keskustelua tavoista, joilla epäkohdat saadaan korjattua.
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

tulipahan tässä vaan mieleen: traktorimönkijään (alle 500kg painavaan) ei turvakaarta lakimuutoksesta huolimatta tulisi =D> :D (siis siinätapauksessa,että maastomönkijään semmoinen vaadittaisiin)
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

Niin ellei ne siinä vaiheessa muuta mönkijöiden rekisteröintiluokkiakin. Hyvin mahdollista sekin.
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
mckc
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 18 Loka 2006 23:19
Mönkijä:: Polaris xp 550
Paikkakunta: iitti

Re: Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja mckc »

Nykypävän holhousyteiskunta alkaa mennä liian pitäklle... täällä ei saa kohta tehdä mitään, puututaan joka asiaa, jonkin direktiivin perusteella tai muun muka turvallisuutta lisäävän seikan vuoksi... Me Suomalaiset ollaan lampaita ja tyydytään kaikkeen paskaan mitä meille tarjotaan. Näin myös allekirjoittanut, purnaan mutta en tee asialle mitään.
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kypärä, turvavyö ja suojakaari pakolliseksi mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Komeita turvakaaria sivuilla 18-33 =D>http://www.quadjournal.de/e_Mag/QJ_eMag ... press.html
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Vastaa Viestiin