Sammy´s ATV:stä yhdistys?
- scuderia rollaattori
- 6WD
Tottahan Petri N. kirjuuttelee.
Heinävedeltä on kyllä aika matka ajelemaan vaikkapa johonkin Mäntyharjulle, jossa näitä Mönkkärit r.y:n ajotapahtumia on ehkä sinua lähimpänä ollut.
Toki täällä E-Suomessakin välillä matkaa kertyy noin niinkuin maan poikittaissuunnassa helposti pari sataa kilsaa tapahtumapaikalle.
Joskus kieltämättä pistää miettimään, että mitäköhän järkeä tässä on, kun ensin aamu aikasella tempasee peräkärryä sen 200 kilsaa, sitten ajellaan porukalla 7-8 tuntia mönkijöillä. Ja eikun iltapimeellä taas kotiin se 200 kilsaa pikiteitä pitkin autolla, paskanen kone kärryssä.
Mutta kai se vaan hauskaa ja ennen kaikkea rentouttavaa on, kun aina uudestaan tulee lähdetyksi!
Toivottavasti sinäkin saat joskus vapaita sen verran osumaan kohdalleen, että pääset mukaan. Kyllä se on yleensä vaivan arvoista ollut!
Heinävedeltä on kyllä aika matka ajelemaan vaikkapa johonkin Mäntyharjulle, jossa näitä Mönkkärit r.y:n ajotapahtumia on ehkä sinua lähimpänä ollut.
Toki täällä E-Suomessakin välillä matkaa kertyy noin niinkuin maan poikittaissuunnassa helposti pari sataa kilsaa tapahtumapaikalle.
Joskus kieltämättä pistää miettimään, että mitäköhän järkeä tässä on, kun ensin aamu aikasella tempasee peräkärryä sen 200 kilsaa, sitten ajellaan porukalla 7-8 tuntia mönkijöillä. Ja eikun iltapimeellä taas kotiin se 200 kilsaa pikiteitä pitkin autolla, paskanen kone kärryssä.
Mutta kai se vaan hauskaa ja ennen kaikkea rentouttavaa on, kun aina uudestaan tulee lähdetyksi!
Toivottavasti sinäkin saat joskus vapaita sen verran osumaan kohdalleen, että pääset mukaan. Kyllä se on yleensä vaivan arvoista ollut!
Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
www.safariguru.fi
- scuderia rollaattori
- 6WD
Petri N:lle vielä ajattelin tiedoksi saattaa, että Eniron reittipalvelusta äsken katselin kuinka paljon matkaa on Henäveden kylältä esim. Mäntyharjulle.
Näytti olevan noin 180 km.
Minun kotoani matka on hieman lyhyempi, 176 km.
Onneksi itse en ole kolmivuorotöissä, joten vapaata järjestyy viikonloppuisin jonkun verran helpommin, uskoisin.
Kannattaa kyllä tarkkailla tapahtumakalenteria, voi sieltä vielä sopiva retki sinullekin löytyä, toivotaan ainakin!
Näytti olevan noin 180 km.
Minun kotoani matka on hieman lyhyempi, 176 km.
Onneksi itse en ole kolmivuorotöissä, joten vapaata järjestyy viikonloppuisin jonkun verran helpommin, uskoisin.
Kannattaa kyllä tarkkailla tapahtumakalenteria, voi sieltä vielä sopiva retki sinullekin löytyä, toivotaan ainakin!
www.safariguru.fi
www.safariguru.fi
- Don Padre
- 6WD
Pakko todeta, että noi kiihkeimmät etelän harakat jotka näitä suojeluasioita ajavat, eivät ole koskaan omistaneet mitään ja eivät ymmärrä sen mukana tuomia muita murheita. Se on helppo vaatia toisia suojelemaan kun ei ole itsellä mitään mitä suojella. Jos ne siis jonkun maita on paskantaneet, niin ei ainakaan omiaan. Mokomat puunhalaajat prklpetri.n kirjoitti:Etelän harakat ne niitä vaatii.Ovat jo omat maansa jo paskanneet.

Mönkijä, mikä ihana tekosyy!
Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
scuderia rollaattori kirjoitti:Vielä Veli-Pekalle yksi kysymys:
Mistä sinä tiedät, kuinka kauan olen teidän juttujanne"kuunnellut"? Ollut "kuunteluoppilaana"?
Heikkona hetkenäni tulin sitten kirjautuneeksi käyttäjäksi - silloinhan saa sääntöjen puitteissa myös kirjoitella omia näkemyksiään tänne, vai kuinka?
Olen pahoillani, asetin sanani väärin mutta niin taisit tehdä itsekin.
Tarkoitin että kannattaa olla jonkinaikaa foorumilla mukana, ennenkuin aloittaa julmetun messuamisen tai vanhempien foorumilaisten suoran moittimisen. Kuten sanoin, asiasta saa sanoa mutta tyyli voisi olla eri. Ja sitä helsinki vastaan oulu&lappi sonnanheittoa ei täällä jaksa kukaan.
Toivottavasti päiväsi ei mennyt pilalle, minun ei mennyt.
t.Veli-Pekka
- scuderia rollaattori
- 6WD
Jos mun päiväni menis pilalle pienestä sanan säilällä sivaltelusta, niin ainahan se pilalla sitten olisi. Tyylilleni kun en voi mitään. Niinkuin sanoin, sanon asiat suoraan.
Ja palautetta tulee aina ja kaikkialla. Kun ei ole, eikä ota, ihan tosissaan, niin naurattamaan suorastaan tuppaa useimmiten.
Tarkoitus ei ollut kohdistaa kritiikkiä kehenkään henkilökohtaisesti. Minua vain ihmetyttää, että aina on joitakin, jotka odottavat yhdistyksiltä ja kattojärjestöiltä mahdottomia. Kyllä paras apu on usein oma apu, kun toimintaa tarvitaan. Uusien yhdistysten perustaminen vain perustamisen riemusta ei auta ketään, jos kaikki vaan odottelevat, että joku muu järjestäisi jotakin.
Usein sitten vielä käy niin, että joku kun alkaa puuhamieheksi, niin lähes yksin hän saa tehdä ihan kaiken. Jossakin vaiheessa sitten virta loppuu ja harrastus menettää pian kokonaan tämän duracel-pupun.
Mutta hyvällä talkooporukalla kyllä kaikki jaksaa ja järjestäjilläkin on kivaa.
Useimmille harrastus ei kuitenkaan ole koko elämä, joten muullekin toiminnalle pitää aikaa jäädä.
Olen kyllä erittäin ihmeissäni, jos sieltä pohjoisesta ei löydy puuhamiehiä tekemään yhteistä mukavaa. Olen ymmärtänyt, että siellä päin ei nämä greenpeacen pelletkään hillu vielä kovin aktiivisesti heittämässä kapuloita rattaisiin. Täällä ruuhkasuomessahan ne on joka paikkaan sorkkimassa, etteivät konevoimaa arvostavat ihmiset saisi nautiskella luonnosta lainkaan.
Millähän yksinoikeudella umpimetsät, suot, pellot, kivikot, kalliot, rutakot ja hakkuuaukeet pitäisi sallia vain jalkamiehille, joilla on kiikarit kaulassa?
Ja palautetta tulee aina ja kaikkialla. Kun ei ole, eikä ota, ihan tosissaan, niin naurattamaan suorastaan tuppaa useimmiten.
Tarkoitus ei ollut kohdistaa kritiikkiä kehenkään henkilökohtaisesti. Minua vain ihmetyttää, että aina on joitakin, jotka odottavat yhdistyksiltä ja kattojärjestöiltä mahdottomia. Kyllä paras apu on usein oma apu, kun toimintaa tarvitaan. Uusien yhdistysten perustaminen vain perustamisen riemusta ei auta ketään, jos kaikki vaan odottelevat, että joku muu järjestäisi jotakin.
Usein sitten vielä käy niin, että joku kun alkaa puuhamieheksi, niin lähes yksin hän saa tehdä ihan kaiken. Jossakin vaiheessa sitten virta loppuu ja harrastus menettää pian kokonaan tämän duracel-pupun.
Mutta hyvällä talkooporukalla kyllä kaikki jaksaa ja järjestäjilläkin on kivaa.
Useimmille harrastus ei kuitenkaan ole koko elämä, joten muullekin toiminnalle pitää aikaa jäädä.
Olen kyllä erittäin ihmeissäni, jos sieltä pohjoisesta ei löydy puuhamiehiä tekemään yhteistä mukavaa. Olen ymmärtänyt, että siellä päin ei nämä greenpeacen pelletkään hillu vielä kovin aktiivisesti heittämässä kapuloita rattaisiin. Täällä ruuhkasuomessahan ne on joka paikkaan sorkkimassa, etteivät konevoimaa arvostavat ihmiset saisi nautiskella luonnosta lainkaan.
Millähän yksinoikeudella umpimetsät, suot, pellot, kivikot, kalliot, rutakot ja hakkuuaukeet pitäisi sallia vain jalkamiehille, joilla on kiikarit kaulassa?
www.safariguru.fi
www.safariguru.fi
Sillä yksinoikeudella että normaalin kokoinen ja painoinen ihminen ei tee luontoon 1,25m leveätä ajouraa mistä on sammaleet repiytynyt pois. Jos omistaisin maita niin kyllä mua ainakin sylettäisi jos mailla saisi rypeä kuka tahansa ja koska tahansa, joka paikassa olisi ajouraa ja paikat revitty.scuderia rollaattori kirjoitti:Millähän yksinoikeudella umpimetsät, suot, pellot, kivikot, kalliot, rutakot ja hakkuuaukeet pitäisi sallia vain jalkamiehille, joilla on kiikarit kaulassa?
Kylätason mönkijäkuski
- scuderia rollaattori
- 6WD
Onhan se "koheltaja" noinkin, mutta käypä jaloittelemassa näissä nykymetsissä, niin huomaat minkälaiseen kuntoon monitoimikoneet on paikat jättäneet.
Mönkijän ura näyttää sen jälkeen melko harmittomalta pikku polulta.
Aikoinaan Padasjoen MM-endurokilpailun jälkeen tehtiin seurantatutkimusta siitä, miten luonto oli kärsinyt kyseisestä tapahtumasta.
Parin vuoden kuluttua jäljet olivat lähes umpeen kasvaneet ja kasvusto oli monipuolisempaa ja lajirikkaampaa kuin aiemmin.
Mönkkäri kaivaa kylläkin kahta ojaa kerrallaan.
Luulen, että kuluminen olisi vähemmän havaittavaa, jos mönkijällä ei tarvitsisi pyöriä kovin pienellä alueella, kuten nykyään helposti käy, kun lupia on työlästä kysellä kaikilta maanomistajilta.
Lisäksi nämä viherpiipertäjät, jotka kyllä useimmiten eivät omista minkäänlaista maaplänttiä itse, yrittävät parhaansa mukaan estää ajamisen myös luvallisilla, merkityillä reiteillä. Se on mielestäni järjenvastaista toimintaa - jossakin ne mönkkärit kuitenkin liikkuu, miksei sitten mieluiten laitteille varatuilla urilla!
Mönkijän ura näyttää sen jälkeen melko harmittomalta pikku polulta.
Aikoinaan Padasjoen MM-endurokilpailun jälkeen tehtiin seurantatutkimusta siitä, miten luonto oli kärsinyt kyseisestä tapahtumasta.
Parin vuoden kuluttua jäljet olivat lähes umpeen kasvaneet ja kasvusto oli monipuolisempaa ja lajirikkaampaa kuin aiemmin.
Mönkkäri kaivaa kylläkin kahta ojaa kerrallaan.
Luulen, että kuluminen olisi vähemmän havaittavaa, jos mönkijällä ei tarvitsisi pyöriä kovin pienellä alueella, kuten nykyään helposti käy, kun lupia on työlästä kysellä kaikilta maanomistajilta.
Lisäksi nämä viherpiipertäjät, jotka kyllä useimmiten eivät omista minkäänlaista maaplänttiä itse, yrittävät parhaansa mukaan estää ajamisen myös luvallisilla, merkityillä reiteillä. Se on mielestäni järjenvastaista toimintaa - jossakin ne mönkkärit kuitenkin liikkuu, miksei sitten mieluiten laitteille varatuilla urilla!
www.safariguru.fi
www.safariguru.fi
Vähän keventelen aihetta.
Miettikää miten hienoa olisi kun olisi vaikka joku huppari/takki missä lukee sammysatv.com selässä ja edessä nimimerkki esim. minulla juhalaspalmas tai koheltajalla koheltaja roosalla roosa999 jne jne...
Nyt ajattelette että: " Taas siellä on teini-ikäinen poju sekoittamassa aihetta"
No niin onkin ja niitäkin tarvitaan.
Hjuumoria elämään.
Minulla tulisi ainakin luettua tälläisen yhdistyksen tiedoitteet moneen otteeseen ja jos niitä saisi kotia saakka niin kyllä ne kuluisi puhki päivässä.
(kevensin aihetta, ei tarvitse välittää viestistäni jos sekoitin pahasti ja jos sekoitin niin modet laittaa kylmää kättä poista nappulan päälle tämän viestin kohdalle)
Miettikää miten hienoa olisi kun olisi vaikka joku huppari/takki missä lukee sammysatv.com selässä ja edessä nimimerkki esim. minulla juhalaspalmas tai koheltajalla koheltaja roosalla roosa999 jne jne...
Nyt ajattelette että: " Taas siellä on teini-ikäinen poju sekoittamassa aihetta"
No niin onkin ja niitäkin tarvitaan.

Minulla tulisi ainakin luettua tälläisen yhdistyksen tiedoitteet moneen otteeseen ja jos niitä saisi kotia saakka niin kyllä ne kuluisi puhki päivässä.

(kevensin aihetta, ei tarvitse välittää viestistäni jos sekoitin pahasti ja jos sekoitin niin modet laittaa kylmää kättä poista nappulan päälle tämän viestin kohdalle)
Eikös vain oltaisi onnellisia siitä, että meillä on EU:ssa poikkeuksellisen laajat ns. jokamiehen oikeudet, jollaisia ei tunneta tietääkseni ainakaan Espanjassa eikä Iso-Britanniassa - muista maista en mene sanomaan, kun ei ole tarkkoja tietoja.scuderia rollaattori kirjoitti:Millähän yksinoikeudella umpimetsät, suot, pellot, kivikot, kalliot, rutakot ja hakkuuaukeet pitäisi sallia vain jalkamiehille, joilla on kiikarit kaulassa?
Pitäisi esittää vastakysymys: Millähän perusteella pitäisi sallia moottorikäyttöisten laitteiden omistajille oikeus toisten työn tuloksen tuhoamiseen. Satunnainen mönkäilijä kun ei voi tietää, onko lumen peittämällä pellolla syysviljan oras tai vaikkapa monivuotinen istutus, esimerkiksi mansikkapelto. Myös taimikoille mönkäily voi olla tuhoisaa jo siinä vaiheessa, kun puuntaimet eivät edes näy lumipeitteen yläpuolella.
Mitään esteitähän ei ole sille, että myös mönkäilijät itse panevat vähän rahaa likoon ajelumaastonsa hankkimiseksi. Eihän sitä edes ole pakko aina ostaa, luulen että vuokrasopimuksillakin voidaan päästä tuloksiin, kun vain ajoalueet rajoitetaan siten, että niihin ei sisälly esim. taimikoita.
- scuderia rollaattori
- 6WD
Tarkoitukseni oli kyseenalaistaa, miksi ei mönkijällä voisi vaellella maastossa aivan kuten patikkaporukatkin tekevät. Järkeä käyttäen tietenkin.
Nätisti ajaen ei paljon enempää jälkeä synny kuin jalkaisin rämpiessäkään. Eri asia on, jos pörrätään samalla pienellä alueella. Silloin maasto on tietenkin kynnetyn näköinen tuotapikaa.
On paljon ihmisiä, joilla on esim. joku liikuntarajoite. Mönkijällä retkeily luonnossa olisi heillekin mahdollista, jos laki olisi hieman armeliaampi.
Pitää muistaa, että nykymuotoinen maastoliikennelaki on aika uusi keksintö. Silloin kun meikäläinen ja ilmeisesti "Vanhuskin" olivat nuorempia, sai maastossa kulkea konevoimalla aika paljon vapaammin.
Et tainnut huomata, että korostin maastokohteita mainitessani niiden viljelykelvottomuutta. Pelto taisi olla ainoa poikkeus. Myös lauma jalkapatikkaväkeä saisi mansikkamaan varmaankin huonoon kuntoon!
Jokainen on varmasti valmis maksamaan hieman ajouristaan/ajomahdollisuuksistaan, mutta en kyllä näe siinä mitään järkeä, että mönkijän hankittuaan olisi velvollinen ostamaan tai vuokraamaan oman metsän. Minun varallisuuteni ei ainakaan moista salli! Siispä käytän hyväkseni Mönkkärit r.y:n mainioita ja luvallisia ajotapahtumia. Tervetuloa mukaan!
Nätisti ajaen ei paljon enempää jälkeä synny kuin jalkaisin rämpiessäkään. Eri asia on, jos pörrätään samalla pienellä alueella. Silloin maasto on tietenkin kynnetyn näköinen tuotapikaa.
On paljon ihmisiä, joilla on esim. joku liikuntarajoite. Mönkijällä retkeily luonnossa olisi heillekin mahdollista, jos laki olisi hieman armeliaampi.
Pitää muistaa, että nykymuotoinen maastoliikennelaki on aika uusi keksintö. Silloin kun meikäläinen ja ilmeisesti "Vanhuskin" olivat nuorempia, sai maastossa kulkea konevoimalla aika paljon vapaammin.
Et tainnut huomata, että korostin maastokohteita mainitessani niiden viljelykelvottomuutta. Pelto taisi olla ainoa poikkeus. Myös lauma jalkapatikkaväkeä saisi mansikkamaan varmaankin huonoon kuntoon!
Jokainen on varmasti valmis maksamaan hieman ajouristaan/ajomahdollisuuksistaan, mutta en kyllä näe siinä mitään järkeä, että mönkijän hankittuaan olisi velvollinen ostamaan tai vuokraamaan oman metsän. Minun varallisuuteni ei ainakaan moista salli! Siispä käytän hyväkseni Mönkkärit r.y:n mainioita ja luvallisia ajotapahtumia. Tervetuloa mukaan!
www.safariguru.fi
www.safariguru.fi
- Don Padre
- 6WD
Henkilöt joilla on liikuntarajoite todennäköisesti saavat luvan hankkia liikuntarajoitteiselle tarkoitetuilla varusteilla varustetun mönkijän. Tällöin he voivat liikkua sillä jokamiehen oikeuksien mukaan myös toisen metsässä ilman maanomistajan lupaa.scuderia rollaattori kirjoitti:On paljon ihmisiä, joilla on esim. joku liikuntarajoite. Mönkijällä retkeily luonnossa olisi heillekin mahdollista, jos laki olisi hieman armeliaampi.
Mönkijä, mikä ihana tekosyy!
- scuderia rollaattori
- 6WD
Täytyy olla aika pahasti invalidisoitunut ennenkuin k.o. lupa heltiää. Yleensä alaraajahalvaus, tai vastaava.
Monilla on kuitenkin vähäisempiä vammoja ja vaivoja, jotka estävät pidempien patikkaretkien suorittamisen. He ovat mielestäni heikoimmassa asemassa tässä maastoliikkumisen nautintojen kokemisessa. Ei pysty, eikä toisaalta saa!
Monilla on kuitenkin vähäisempiä vammoja ja vaivoja, jotka estävät pidempien patikkaretkien suorittamisen. He ovat mielestäni heikoimmassa asemassa tässä maastoliikkumisen nautintojen kokemisessa. Ei pysty, eikä toisaalta saa!
www.safariguru.fi
www.safariguru.fi