Huomenna aion mennä jäälle ajeleen: pikkujärvet ja isompien lahdet ovat meillä päin n. 10 cm jäässä, isommat vielä sulia. Nyt on hyvä mennä jäälle mistä vain, koska vesi on niin korkealla, että rannan mättäiköt ovat veden alla. Tapaninpäivänä oltiin lasten kanssa järven jäällä luistelemassa. Jää oli aivan sileätä, loistava luistelukeli.
Laituri kirjoitti:Huomenna aion mennä jäälle ajeleen: pikkujärvet ja isompien lahdet ovat meillä päin n. 10 cm jäässä, isommat vielä sulia. Nyt on hyvä mennä jäälle mistä vain, koska vesi on niin korkealla, että rannan mättäiköt ovat veden alla. Tapaninpäivänä oltiin lasten kanssa järven jäällä luistelemassa. Jää oli aivan sileätä, loistava luistelukeli.
en ihan heti viitsisi mönkkärillä lähtee 10cm jäälle...
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Kyllä 10 cm ehjä teräsjää kantaa mönkkäriä varmasti. Toki silloin pitää tuntea paikat ja tietää varmasti, että jää on joka paikasta vähintään 10 cm. Jää oli tapaninpäivänä jo sen 10 cm ja sen jälkeen on ollut pikkupakkasta koko ajan ja jää aivan paljasta. Huomenna se selviää, mutta veikkaan jään olevan nyt n. 13-15 cm.
Jäällä kulkeminen on aina omalla vastuulla ja outojen vesistöjen jäillä kannattaa olla erityisen varovainen. Asun järven rannalla ja jään käyttäytyminen siinä järvessä on ehtinyt tulla tutuksi.
Laituri kirjoitti:Kyllä 10 cm ehjä teräsjää kantaa mönkkäriä varmasti. Toki silloin pitää tuntea paikat ja tietää varmasti, että jää on joka paikasta vähintään 10 cm. Jää oli tapaninpäivänä jo sen 10 cm ja sen jälkeen on ollut pikkupakkasta koko ajan ja jää aivan paljasta. Huomenna se selviää, mutta veikkaan jään olevan nyt n. 13-15 cm.
Jäällä kulkeminen on aina omalla vastuulla ja outojen vesistöjen jäillä kannattaa olla erityisen varovainen. Asun järven rannalla ja jään käyttäytyminen siinä järvessä on ehtinyt tulla tutuksi.
Kyllä 10cm jää kestää varmasti! Isän isä, kertoi aikoinaan ajavansa hevosella tukkipuita 10cm jäällä, eli on sitä jäätäkin monenlaista.
Pitäkäähän huoli ettette tipu jäihin tai pitäkää työ huoli sukulaisistanne ja tuttavista ettei tule ikäviä yllätyksiä.
huvikseni viimesyystalvella kokeilin tutussa rannassa miten se jää kestää mönkkäriä.. Muistaakseni noin 5cm oli tukevaa, mutta sulamaanpäin olevaa jäätä ja Se oli ihan nippa nappa se kestäminen. Ratisi ja halkeili, välillä kesti ja välillä tuli kiirus peruuttaa pois. Kyllä se 10cm on hyvä olla sitä teräsjäätä alla että voi huoletta ajella, mieluusti enemmän.
moottorikelkka vaatii vähintään 15cm (paino samaa luokkaa normi mönkijän kaa!) ja nopeus alle 60km (kulkenee joku aalto laitteen alla mukana) muistelen jotkut viisammat haastelleen!!?? en tässä vaiheessa yllytä ketään jäälle, kerkkeette hukkua myöhemminkin!!
Joke kirjoitti:moottorikelkka vaatii vähintään 15cm (paino samaa luokkaa normi mönkijän kaa!) ja nopeus alle 60km (kulkenee joku aalto laitteen alla mukana) muistelen jotkut viisammat haastelleen!!?? en tässä vaiheessa yllytä ketään jäälle, kerkkeette hukkua myöhemminkin!!
On tullu koettua tämäkin viime talvena, kun rohkeni mönkkärillä ja rannalla kokeilla jäätä ja se kesti hyvin mutta auta armias kun ajoin kelkalla samalla kohtaa. Rutis meinaa pahasti.
Sitä ruvettiin miettimään miten se on mahdollista kun mönkijää se kesti, oliko siinä että mönkijä jo haurastutti jäätä.
Sen jälkeen muutaman päivän päästä tuli dokumentti missä äijjät ajeli lapissa alkutalvesta. Siinä ne eivät rohjenneet jäätä ylittää vaan kiertivät joka järven. Vetosivat siihen aaltoon mikä kullee jään alla... Mielenkiintoinen oli kyllä, näkikö joku muu
Onhan tuo aaltoasia aivan tosi. Alku talvesta kun joskus on jäärataa menty autoilla ajamaan on terotettu mieleen että kilometrin mittasta lähtösuoraa EI ajeta rintarinnan vaan joku hellää. Jää kestää hienosti 6 tonnisen pikku trakun mutta ei sataa ajavaa autoa. sitten kun on 30cm teräsjäätä voikin tehä mitä lystää.
Lainaus:
LIIKE JÄÄLLÄ
Jää on joustavaa, mutta murtuu liikaa kuormitettaessa. Ihmisen tai ajoneuvon kulkiessa jäällä se painuu, ja alla syrjäytyy vastaava määrä vettä. Ajettaessa jäällä autolla jään alla olevaan veteen syntyy aalto, joka puolestaan aiheutta taipumisaallon jäähän. Jään taipuminen on vaarallisinta aallon ollessa jyrkimmillään. Silloin auton ja veden aallon nopeus ovat samat, ja puhutaan ns. kriittisestä nopeudesta. Tätä voi verrata siihen nopeuteen, jossa vene nousee plaaniin: kun kriittinen nopeus on ylitetty, vesi ei enää pakene veneen tai jäällä oltaessa auton edelle. Aallon aiheuttama murtumisvaara on vähäisempi sekä kriittistä nopeutta suuremmissa että pienemmissä nopeuksissa.
Se, mikä kulloinkin on kriittinen nopeus, riippuu veden syvyydestä. Tämä tekee asian ongelmalliseksi, sillä veden syvyys tietysti vaihtelee, eikä kulloistakin syvyyttä voida ajettaessa tietää. Kriittistä nopeutta tulee kuitenkin ehdottomasti välttää esimerkiksi jäätiellä, sillä jäätien mahdollisimman pitkä kesto on saaristolaiselle merkittävä etu. Parasta olisi ajaa ainakin 20 % alle kriittisen nopeuden. Kriittinen nopeus on Alestalon (1984) mukaan sidoksissa veden syvyyteen seuraavasti:
Veden syvyys Kriittinen nopeus
2 m 16 km/h
5 m 25 km/h
7 m 30 km/h
10 m 36 km/h
12 m 39 km/h
15 m 44 km/h
17 m 46 km/h
20 m 50 km/h
25 m 56 km/h
30 m 62 km/h
Kahden metrin syvyisen vesialueen jäällä kriittinen nopeus on siis 16 km/h.Tällä nopeudella ajettaessa 2,5 tonnin traktori kuormittaa jäätä yhtä paljon kuin 4 tonnia painava paikallaan oleva ajoneuvo. Toisaalta, jos kriittinen nopeus ylitetään, jään kuormitus on jopa pienempi kuin paikallaan oltaessa.
Vaikka kriittisen nopeuden voi ylittää ja ajaminen jään kantavuuden kannalta on turvallista, kannattaa kuitenkin edetä selvästi alle tämän nopeuden. Suurta nopeutta voi joutua yllättäen laskemaan esimerkiksi railon takia, jolloin ollaan vaarassa joutua kriittiselle alueelle ja siten riskitilanteseen.
Jokainen voi itse havainnollisesti todeta kriittisen nopeuden ilmiön liikkuessaan potkukelkalla ohuella jäällä matalassa vedessä. Kun potkukelkka saavuttaa kriittisen nopeuden, edellä kulkeva aallonharja murtaa jään.
Siihen aikaan, kun jäällä liikuttiin hevosella, tavattiin ajaa hiljakseen, sillä hevonen voi kyllä matalahkoissa vesissä saavuttaa kriittisen nopeuden, mutta ei juuri pysty sitä ylittämään.
Yleensä jää sitten murtuu viimeistään, jos tullaan kovalla nopeudella rantaan. Koska rannasta tulee vasta aalto, joka voimistaa aallon voimaa. Ajakaa aina hiljaa jäältä maalle. Pudotuspaikoilla on yleensä yli metrin jäätä ja aina huomautus AJA HILJAAN. Eikä nuo tukkiautot paljon tuolla kaahaile. Lisäksi jää sittenkin myötää. Yleensä tukkiautolla aina on ylämäki jäällä ajaissaan.
Kriittisellä nopeuden merkitys pienenee oleellisesti jään vahvistuessa.
Oltiin tänään pojan kanssa jäällä ajelemassa. Jää oli aiemman veikkaukseni mukaisesti n. 13 cm vahvaa. Jään pinta oli nyt sopivan karhea ja lunta juuri sen verran, että jäljet näkyivät. Tehtiin rata ja ajettiin leikkimielisesti kilpaa kahdella mönkkärillä. Grizzlyllä ei pärjännyt takavedolla MXU250:lle. Yllättäen nelivedollakin Grizzlyllä voitti vain hiuksen hienosti. Kummassakin on orkkisrenkaat alla.