Mulla on tämmönen käsitys et kun tullaan vauhdilla rantaan nii se vasta-aalto kun karkaa ajoneuvon ali takas selälle päin niin veden kantava voima katoaa ja jää pettää alta.petri.n kirjoitti:Yleensä jää sitten murtuu viimeistään, jos tullaan kovalla nopeudella rantaan. Koska rannasta tulee vasta aalto, joka voimistaa aallon voimaa. Ajakaa aina hiljaa jäältä maalle. Pudotuspaikoilla on yleensä yli metrin jäätä ja aina huomautus AJA HILJAAN. Eikä nuo tukkiautot paljon tuolla kaahaile. Lisäksi jää sittenkin myötää. Yleensä tukkiautolla aina on ylämäki jäällä ajaissaan.
Jäällä ajaminen
-
- Tracks
- Viestit: 1146
- Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
- Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
- Paikkakunta: Helsinki
Jään kantavuus lasketaan kaavalla:
5 * h * h
jossa h on teräsjään paksuus sentteinä ja kantavuus saadaan kiloina.
Jos jäällä on ns. kohvajäätä (päälle sataneeseen lumeen on imeytynyt vettä ja se on sitten jäätynyt), niin teräsjään paksuuteen voi lisätä puolet tumman kohvajään paksuudesta, kuitenkin enintään teräsjään paksuuden verran. Jos kohvajää on valkoista, sitä ei voi laskea lainkaan jään paksuuteen mukaan.
Jos jäässä on railo, kantavuus on halkeaman reunalla vain 40% kiinteästä jäästä ja jos jäässä on kahden railon risteys, kantavuus on risteyskohdassa vain 25% kiinteän jään kantavuudesta.
Ja sitten on tuo kriittisen nopeuden aiheuttama aalto. Sen nopeuden laskentakaavaa tai jään kantavuutta alentavaa laskentakaavaa en löytänyt googlettamalla, mutta edellä on niistä jo seikkaperäinen kuvaus Mikap:n kirjoittamana.
Tuolta lisätietoa jäälläliikkumisesta:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 480&lan=fi
5 * h * h
jossa h on teräsjään paksuus sentteinä ja kantavuus saadaan kiloina.
Jos jäällä on ns. kohvajäätä (päälle sataneeseen lumeen on imeytynyt vettä ja se on sitten jäätynyt), niin teräsjään paksuuteen voi lisätä puolet tumman kohvajään paksuudesta, kuitenkin enintään teräsjään paksuuden verran. Jos kohvajää on valkoista, sitä ei voi laskea lainkaan jään paksuuteen mukaan.
Jos jäässä on railo, kantavuus on halkeaman reunalla vain 40% kiinteästä jäästä ja jos jäässä on kahden railon risteys, kantavuus on risteyskohdassa vain 25% kiinteän jään kantavuudesta.
Ja sitten on tuo kriittisen nopeuden aiheuttama aalto. Sen nopeuden laskentakaavaa tai jään kantavuutta alentavaa laskentakaavaa en löytänyt googlettamalla, mutta edellä on niistä jo seikkaperäinen kuvaus Mikap:n kirjoittamana.
Tuolta lisätietoa jäälläliikkumisesta:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 480&lan=fi
Viljami
Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
- Don Padre
- 6WD
- Viestit: 836
- Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
- Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05
Missä päin Laituri ajattelit Orivedellä jäällä ajella? Tänään ajelimme Vesijärvellä ja ei kyllä rantaa pidemmälle ollut asiaa... niin pahasti kyllä rutisi.
Mönkijä, mikä ihana tekosyy!
Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
-
- 2WD
- Viestit: 51
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 21:37
- Paikkakunta: kokkola
- Viesti:
Jääkiitoa tuli tänään testattua peilijäällä Wobblerin kans. Tahvo otti kuvia joten tuolta löytys muutama!!
http://asko7.softavenue.fi/kuvagalleria ... p?HID=1878
http://asko7.softavenue.fi/kuvagalleria ... p?HID=1878
Ktm 525 XC -08
Lynx Re 600 -07
KTM 450 EXC -06
Lynx Re 600 -07
KTM 450 EXC -06
-
- 6WD
- Viestit: 485
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 10:53
- Mönkijä:: CFmoto Cforce 850 Grey Edition
- Paikkakunta: Kokkola
Kovan näköstä menoa onRossimönkkäri kirjoitti:Jääkiitoa tuli tänään testattua peilijäällä Wobblerin kans. Tahvo otti kuvia joten tuolta löytys muutama!!
http://asko7.softavenue.fi/kuvagalleria ... p?HID=1878


-
- 3WD
- Viestit: 94
- Liittynyt: 10 Elo 2006 09:19
- Mönkijä:: Grizzly 660 ja MXU250
- Paikkakunta: Orivesi
Huomasin vasta Don Padren viestin.
Vastaus kysymykseen: Längelmävedellä entisen Längelmäen alueella, eräällä pikkulahdella ajeltiin. Tammikuun alkupäivät ovat olleet niin lämpimiä, että ei ole jäälle tehnyt mieli, mutta nyt kun on pari päivää ollut pakkasta, voisi viikonvaihteessa taas mennä katsomaat jääkeliä.
Vastaus kysymykseen: Längelmävedellä entisen Längelmäen alueella, eräällä pikkulahdella ajeltiin. Tammikuun alkupäivät ovat olleet niin lämpimiä, että ei ole jäälle tehnyt mieli, mutta nyt kun on pari päivää ollut pakkasta, voisi viikonvaihteessa taas mennä katsomaat jääkeliä.
- Terv. Laituri -
Heh... Tule puuhis vaikka tänään taikka huomenna taikka yli huomennaPuuhis kirjoitti:Kovan näköstä menoa onRossimönkkäri kirjoitti:Jääkiitoa tuli tänään testattua peilijäällä Wobblerin kans. Tahvo otti kuvia joten tuolta löytys muutama!!
http://asko7.softavenue.fi/kuvagalleria ... p?HID=1878millohan sitä pääsis näkeen tuon wobblerin outin menoa livenä


-
- 6WD
- Viestit: 736
- Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
- Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
- Paikkakunta: Jokela
Jäällä ajaminen.
En tiiä onkos tästä keskustelua mutta, kun mönkkäröivät immeiset ajelee järvien jäillä, niin oottekos tehny koe kairauksia jään paksuudesta tietyin välimatkoin vai jos näkyy esim..kelkan jälkiä niin ootte luottanut jään olevan tarpeeksi vahvaa ja oikonut ainoastaan peukaloa
. Tietty salmi paikoissa ja niemen kärjissä pitää olla varovainen. Ja tämä keskustelu ei tarkoita vastuun siirtymistä keskusteluun osallistuville
.


Viimeksi muokannut vaughan, 12 Maalis 2013 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Yhdistin aiempaan viestiketjuun
Syy: Yhdistin aiempaan viestiketjuun
Ulkona.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Jäällä ajaminen.
Ollaan menty vanhoja reittejä. Aloitus tarkistettu kairaamalla, että jää on riittävän paksua.
Siltikin, on kerran kone mulahtanut railosta veteen, mutta Pollen umpilaukku piti koneen pinnalla ja saatiin kammettua kone jäälle. Kuljettajan vauriot oli helvetisti duunia ja pikkasen vilu.
Siltikin, on kerran kone mulahtanut railosta veteen, mutta Pollen umpilaukku piti koneen pinnalla ja saatiin kammettua kone jäälle. Kuljettajan vauriot oli helvetisti duunia ja pikkasen vilu.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Jäällä ajaminen.
En kyllä luottas siihen että mönkijällä automaattisesti kestää cruisailla siitä mistä kelkoilla on menty vauhdilla.
Viime lauantaina oli hyviä esimerkkejä paljon kun käytiin ajamassa kelkoilla yksi kapea, metsien keskellä kulkeva joki lävitse. Siellä mentiin välillä todella heikoilla jäillä, 2 ensimmäistä kelkkaa jäät kestivät mutta kolmas meni jo läpi ja pääsi vesicrossiin. Välillä minä olin letkaa vetäessäni 5900:lla ainoa jonka jäät kestivät, kun takanani tulleen alta jäät hajosivat ja paljastivat metrin-puolentoista tyhjän tilan...
2 kertaa kiskottiin yhtä kelkkaa jäistä jne.
Eli, en kyllä todellakaan luottas pelkästään siihen että onhan se kelkankin kestänyt.
Viime lauantaina oli hyviä esimerkkejä paljon kun käytiin ajamassa kelkoilla yksi kapea, metsien keskellä kulkeva joki lävitse. Siellä mentiin välillä todella heikoilla jäillä, 2 ensimmäistä kelkkaa jäät kestivät mutta kolmas meni jo läpi ja pääsi vesicrossiin. Välillä minä olin letkaa vetäessäni 5900:lla ainoa jonka jäät kestivät, kun takanani tulleen alta jäät hajosivat ja paljastivat metrin-puolentoista tyhjän tilan...
2 kertaa kiskottiin yhtä kelkkaa jäistä jne.
Eli, en kyllä todellakaan luottas pelkästään siihen että onhan se kelkankin kestänyt.

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
-
- 6WD
- Viestit: 736
- Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
- Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
- Paikkakunta: Jokela
Re: Jäällä ajaminen.
Joo kelkassa on se etu että kun on jonkun verran vauhtia ja sukset ja telastakaan oo varmaan haittaa jos pienen sohjon yli ajaa, mönkijällä on vähän heikompaa, menee kuin ankkuri pohjaa
, kyllä varmasti on hyvä kairalla varmistella välillä, eikä luota vanhoihin kelkan jälkien olevan tarpeeksi kantavia.

Ulkona.
-
- 6WD
- Viestit: 736
- Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
- Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
- Paikkakunta: Jokela
Re: Jäällä ajaminen
Nyt on kairailtu himpun sieltä toisen täältä, kairanpaksuuden verran teräsjäätä, ei ollu edes vettä vielä välissä, eiköhän tässä jo uskalla hieman ajella enemmänkin, alkaa tuo kairaus pikkuhiljaa käymään kuntoilusta.(pitikin joskus ostaa se suurin halkaisijaltaan oleva)
Ulkona.
Re: Jäällä ajaminen
Vanha armeijan jäätieohjesääntö on; 30km/h, silloin vältetään jään aaltoliike. Jää antaa periksi; mitä painavempi ajoneuvo/nopeus, sitä suurempi aaltoliike jäällä. Sitten kun ajetaan aaltoa vastaan, murtuu jää. Vanha, vuosikymmeniä totuttu kokemus. Tämän takia jääteillä nopeusrajoitus.