Rymy kirjoitti:Sidon seuraavasti mönkän kärryyn --> mönkkä kyytiin, vetokoukusta lenkki ketjulla kärryn kulmissa olevien kiinnityslenkkien kautta kiristysräikällä kireälle --> mönkän vinssillä nokka alas vetoaisan avulla --> kärryn etukulmissa olevat ketjut koukuilla (kiinteät) kiinni mönkän runkoon --> nokka ylös ja mönkköä tukevasti paikoillaan....
Taisi tulla epäselvästi... no, otan kuvia kun vien alkavalla viikolla huoltoon (jos jota kuta kiinnostaa ?)
Pari kuvaa
Selvinpäin ei tule mieleen ja juovuksissa ei muista.
ToniR81 kirjoitti:Nyt alkaa olemaan mönkijä sidottu niin että riittää. Ainut ongelma taitaakin olla enää nuo sidonta pisteet jotka tuossa pettävät ensimmäisenä... Jos siis joku pettää.
Joo, ehkä nuo pultit joilla lenkit on kiinni kärryssä.
Menevät poikkiraudan läpi joka on filmivanerin alla.
Selvinpäin ei tule mieleen ja juovuksissa ei muista.
Tein tämän kiinityksen viime syksyn hirvijahteja varten...
Kärry parkissa lahtipaikalla, ei täytynyt miettiä että liinat olisi kastunut ja ehkä myös jäätyneet (veemäiset avata)......
Kärryssä on tukijalat takana jolloin ei tarvi olla autoa kiinni vetoaisassa, saa noin kolmessa minuutissa mönkän pois kyydistä.
Selvinpäin ei tule mieleen ja juovuksissa ei muista.
En uskalla sitoa kuormaa ainakaan pitkässä kärryssä kahdella liinalla niin että sidontapisteet ovat kaukana kiinnitettävästä laitteesta/tavarasta. Silloinhan toisen liinan katketessa jäljelle jäävä liina tavallaan hinaa laitetta/tavaraa taka- tai etureunaa kohti? Ja sitten painopiste muuttuu huomaamatta...
Mieluummin kiinnitys vaikka suoraan alas tai vain vähän vinoon. Tottakai pitää olla jarru päällä, mutta voihan se unohtua.
Sidontaliinalla jossa on ohut kudos (vaikka liinan leveys olisikin vaikka 70mm) ei tee mitään vaikka siinä olisi luvattua kestävyyttä paljonkin. Varsinkin siinä tilanteessa tällainen katkeaa helposti jos pääsee esim. töyssyssä käymään vähänkin löysällä ja liina menee jonkin särmän päältä, vaikkapa vanteessa. Kulmasuojat ovat käteviä.
Sidonnan tarkastus aina stopeissa.
Suuri ongelma on se että liinat ovat lähes aina tarpeettoman pitkiä, jollon "häntien" sitominen ja niiden tarkkailu ajon aikana aiheuttaa päänvaivaa. Pitäisi leikellä juuri mönkijän sitomiseen sopivan mittaiset liinat joita ei käyttäisi muihin sitomisiin. Vai miten olette tämän ongelman ratkaisseet avokärryssä tai -trailerissa?
Hakusanalla itsekelautuva sidontaliina löytyy jotain esimerkkejä sotkuttomasta sidontaliinasta.
Soveltuu vaan huononlaisesti kurakeli ja avokärry-yhdistelmään.
tupola kirjoitti:En uskalla sitoa kuormaa ainakaan pitkässä kärryssä kahdella liinalla niin että sidontapisteet ovat kaukana kiinnitettävästä laitteesta/tavarasta. Silloinhan toisen liinan katketessa jäljelle jäävä liina tavallaan hinaa laitetta/tavaraa taka- tai etureunaa kohti? Ja sitten painopiste muuttuu huomaamatta...
Mieluummin kiinnitys vaikka suoraan alas tai vain vähän vinoon. Tottakai pitää olla jarru päällä, mutta voihan se unohtua.
Sidontaliinalla jossa on ohut kudos (vaikka liinan leveys olisikin vaikka 70mm) ei tee mitään vaikka siinä olisi luvattua kestävyyttä paljonkin. Varsinkin siinä tilanteessa tällainen katkeaa helposti jos pääsee esim. töyssyssä käymään vähänkin löysällä ja liina menee jonkin särmän päältä, vaikkapa vanteessa. Kulmasuojat ovat käteviä.
Sidonnan tarkastus aina stopeissa.
Suuri ongelma on se että liinat ovat lähes aina tarpeettoman pitkiä, jollon "häntien" sitominen ja niiden tarkkailu ajon aikana aiheuttaa päänvaivaa. Pitäisi leikellä juuri mönkijän sitomiseen sopivan mittaiset liinat joita ei käyttäisi muihin sitomisiin. Vai miten olette tämän ongelman ratkaisseet avokärryssä tai -trailerissa?
Mettään menee ja sakkoa tulee ja mönkkäri putoaa kyydistä. Eli ainakin pituussuunnan liinat aina mahdollisimman vaakaan tai ei ainakaan yli 45 asteen kulmaan. Jos nuo liinat on pystyssä niin jarrutuksessa niihin tulee monikymmen kertainen voima verraten alle 45 asteen kulmassa olevaan verraten. Ja tosiaan ne liinat menee poikki ja mönkkäri tulee niskaan.
Tietenkin homman loppupeleissä ratkaisee se miten mikäkin ylipäätään on mahollista kiinnittää...
Tuo ketjukiinnitys on kyllä jokseenkin esimerkillinen.
Ja kulmasuojina pelaa vaikka vanhat paloletkun pätkät.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
tupola kirjoitti:En uskalla sitoa kuormaa ainakaan pitkässä kärryssä kahdella liinalla niin että sidontapisteet ovat kaukana kiinnitettävästä laitteesta/tavarasta. Silloinhan toisen liinan katketessa jäljelle jäävä liina tavallaan hinaa laitetta/tavaraa taka- tai etureunaa kohti? Ja sitten painopiste muuttuu huomaamatta...
Mieluummin kiinnitys vaikka suoraan alas tai vain vähän vinoon. Tottakai pitää olla jarru päällä, mutta voihan se unohtua.
Sidontaliinalla jossa on ohut kudos (vaikka liinan leveys olisikin vaikka 70mm) ei tee mitään vaikka siinä olisi luvattua kestävyyttä paljonkin. Varsinkin siinä tilanteessa tällainen katkeaa helposti jos pääsee esim. töyssyssä käymään vähänkin löysällä ja liina menee jonkin särmän päältä, vaikkapa vanteessa. Kulmasuojat ovat käteviä.
Sidonnan tarkastus aina stopeissa.
Suuri ongelma on se että liinat ovat lähes aina tarpeettoman pitkiä, jollon "häntien" sitominen ja niiden tarkkailu ajon aikana aiheuttaa päänvaivaa. Pitäisi leikellä juuri mönkijän sitomiseen sopivan mittaiset liinat joita ei käyttäisi muihin sitomisiin. Vai miten olette tämän ongelman ratkaisseet avokärryssä tai -trailerissa?
Mettään menee ja sakkoa tulee ja mönkkäri putoaa kyydistä. Eli ainakin pituussuunnan liinat aina mahdollisimman vaakaan tai ei ainakaan yli 45 asteen kulmaan. Jos nuo liinat on pystyssä niin jarrutuksessa niihin tulee monikymmen kertainen voima verraten alle 45 asteen kulmassa olevaan verraten. Ja tosiaan ne liinat menee poikki ja mönkkäri tulee niskaan.
Tietenkin homman loppupeleissä ratkaisee se miten mikäkin ylipäätään on mahollista kiinnittää...
Tuo ketjukiinnitys on kyllä jokseenkin esimerkillinen.
Ja kulmasuojina pelaa vaikka vanhat paloletkun pätkät.
Muistelisin että aikoinaan kuorma-auto korttia suorittaessa oli tuosta sidonnasta, että mikäli liinan kulma on yli 60 astetta (vaakatasosta mitattuna), niin silloin sen liinan "sitomiskyky" on ainoastaan puolet nimelliskestävyydestä. Toki jos liinat on himppusen isommat mitä ne bilteman halvimmat räpsyt ni mönkijän sidonnassa lain kirjainhan täyttyy käytännössä yhdellä liinalla, eikä kulmalla oikeastaan ole väliä.
Juu, ei toi ole pienellä kuormalla niin tarkkaa. Ja ottakaapa huomioon se että jos sidot vaikka lankkukuorman josta heität liinat yli ja ne on siis 90asteen kulmassa, mutta menevät sidottavan esineen molemmilta puolilta lattiaan suht suorassa niin tuon liinan pitovoiman voikin taas tuplata. Eli riittävän leveän esineen ollessa kyseessä tuo kulmassa hävitty voima voitetaan takaisin sillä että liina menee lattiaan molemmilta puolilta. Mutta jos sulla on 2 liinaa niin että molempien koukut on kiinni lattiassa ja mönkijässä niin silloin on voimassa vain voiman puolittuminen, eli 500kg liina pitää vain puolet siitä, eli yhteensä sen 500kg. Jos molemmat menee tarakan kohdalta yli ja suoraan lattiaan on laite sidottu sitten 1000kg voimalla, eli liinojen yhteenlasketulla kestolla. Voi olla lisälaitteiden kanssa joskus vain tästäkin kiinni. Tosin myös kitkan saa vähentää sidonnassa, eli jos kärryn pohja on kuiva ja puhdas niin kumilla saa suht hyvät kertoimet ja ei tarvitse sitoa niin kovaa. Ja jos laite nojaa etusermiin niin sillekkin pitäisi olla kärryn valmistajalla antaa joku kesto jolloin sitä voidaan hyväksi käyttää taas eteenpäin sidonnan keventämiseksi... Jos valmistaja ei lupaa mitään niin poliisi kyllä hyväksyy jos kitkan ja liinojen jälkeen on joitain kymmeniä kiloja sitomatonta massaa..
Mutta eiköhän lähdetä siitä että tuota korkeampaa matematiikkaa ei tarvita ja myöskään lehdet ei kirjoittele lentävistä mönijöistä. Eli laitellaan ne koneet kiinni vähän liika lujaa kuin ei juuri ollenkaan. Ja kopioidaan tuota ketju viritelmää jos vain sidonta pisteet kestää. Perus pellissä popniitillä oleva sidonta piste ei kummoisia voimia kestä, niihin on turha noita ketjuja laitta. Mutta kunnon pisteillä tuo on aivan pettämätön tapa sitoa.
Vanteista sitomisesta kun kyselin niin päädyttiin yhistyksen vehkeen kanssa tälläseen kuormaukseen ja sidontaan
Mönkkäri vanteista kiinni motonetin veneliinoilla. Kärrylle kuula pultattu kiinni ja lukitussokalla varmistettu ja eteenpäin liinat.
Järjestyksestä huolimatta aisapaino säilyi (atv-kärry edessä ja siellä kyydissä hieman tavaraa) ja nopeasyi ajoonotettavissa kuiteski. Myöskään jousitus ei joudu kasaan vaikkakin säilytys näin sidottuna trailerilla.
No ei tuokaan tuosta karkaa. Olisko kiinnittämistä ja irroittamista kuitenkin nopeuttanut jos 4 vanneliinan sijaan olisikin ollut vain 2 normi liinaa, toinen siis molempien etuvanteiden ja toinen takavanteiden läpi kiinni samoihin koukkuihin kuin nyt? No tuskimpa tuolla laitteella se lähtö minuutista on kiinni? Ja nyt pysyy varmasti, vaikka joku liina jostain syystä katkeaisikin. Tuo kuula keskellä kärryä on fiksu veto, on aina laitteet oikealla kohdalla kärryssä ilman arpomista. Kunpa kaikki lukisivat tätä palstaa, näkee välillä aika hurjia mönkijä kuljetuksia(toki kyllä monia muitakin kuljetuksia). Mutta kuten huomataan niin se varmasti ja kunnolla sitominen ei ole kallista tai vaikeaa tai edes kovinkaan hidasta. Varsinkin jos vertaa siihen että laitteet löytyy tuurilla vain ojasta, huonommalla tuurilla vastaan tulevan rekan keulalta... Ja vakuutuksen omavastuullakin ostelee jo jonkun verran liinoja...