Lapsen kuljetus mönkijällä

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
Pas2
6WD

Viesti Kirjoittaja Pas2 »

Toi Jaskin idea olis varmaan ainaki mun mielestä ihan paras. Ihan vaan omakohtaisesti toteuttaa kans, koska meidän hra.Juniori-Äijä matkustaa kyllä kyydissä noin 18km:n matkan mun edessä istuen.

Taakse en uskaltais vielä laittaa istumaan, näillä tän ikäisillä ku päässä soi cheekin "liekeissä" ja vetelevät unissaankin niitä breakdanceja saati sitten hereillä ni mieluummin edessä, mut kukas keksii tohon sellaisen valjaan viritettynä kuskiin kunnolla???? Meille sellainen tulis käyttöön heti...

Joo ja ikää tosiaan tuolla "äijällä" on reilu 3 ja ½ vuotta....
Viimeksi muokannut Pas2, 04 Elo 2008 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tänään tällaista.....

-Derbi Dxr 250-
Viliko
R.I.P
Mönkijä:: ArcticCat V2

Viesti Kirjoittaja Viliko »

On vaan vähän ahdas väli kuljettajan ja stongan välissä olla jos tulee äkkipysähdys.....
HoHa
6WD

Viesti Kirjoittaja HoHa »

Puhumattakaan että niiltä pirpanoilta irtoo pää jos vähänkään kovempaa tömähtää. Vai oliko niille pikkusille niin kevyitä kypäriä jo olemassa että niskat kestää? On tuo oma jälkikasvu jo sen ikästä ettei enää muista.

Se on vähän niinkin että nykyään tupataan olemaan ylisuojeleviakin joissain asioissa ja sitten jossain muualla unohdetaan turvallisuus kokonaan. Kautta aikain on penikat ollu jos minkälaisessa kyydissä ja suurin osa meistä on hengissä vieläkin. Jos viitsii suoda pienenkin ajatuksen sille että mikä on turvallista ja mikä ei niin on jo tyynillä vesillä. Pahimmat vahingot sattuu kun ei yhtään ajatella mitä ollaan tekemässä tai miten voi käydä.
- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ainoa oikea paikka on kuskin takana, jos on niin pieni että ei pysy omin avuin kyydissä niin sitten pulttaamaan Recaroa kiinni että pysyy kyydissä. Toi Kimpexin fillarijakkara voi pelittää tilapäiskäytössä mainiosti mutta jos tielle mennään niin lastenjakkara voisi olla parempi vaihtoehto.

Muistetaan sitten että jos kyse on L7e nelipyörästä niin laitteen pitää olla kahdelle rekisteröity että voi ottaa muksun kyytiin :wink:
Kylätason mönkijäkuski
jusa
6WD
Mönkijä:: CF-Moto 500
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Tuollaisen löysin aiheesta:

Lapsen kyyditys mp/mönkijällä
Tiedotus 19.04.2007 13:19

Matkustajan paikka on johdettavissa määräyksistä, jonka mukaan matkustajalle on oltava jalkatuet sekä kädensijat. Lisäksi kuljettajan edessä ei saa olla mitään, mikä voi haitata ajoneuvon käsittelyä. Muutenkin kuljetuksen tulee olla turvallista kaikille tienkäyttäjille. Edellä olevasta johtuu se, että matkustajan on oltava sen kokoinen ja ikäinen, että hän kykenee itse turvallisesti pitämään kiinni kuljetuksen aikana eli hänellä on oltava jalkatuet ja kädensijat kiinnipitämiseen. Pieni lapsi ei kuulu moottoripyörän kyytiin tästä syystä, lisäksi on muistettava, että pienten lasten kohdalla on vielä vaarana nukahtaminen ajon aikana. Suoranaisesti näitä ei ole lainsäädännössä määrätty vaan johtuvat juuri edellä kuvatulla tavalla.

Erkki Alanen, komisario, Tampereen kihlakunnan poliisilaitos

Ja tuolta sivulta:http://www.intermin.fi/poliisi/discuss. ... C20038B58F
Turhake--HAH--Kateellisten panettelua
Trent
6WD
Mönkijä:: None

Viesti Kirjoittaja Trent »

Yhtään omaa penskaa ei ole (itsekkin vasta ihan junnu :lol: ), mutta naapurin muksuja olen silloin tällöin mönkijällä ulkoiluttanut.. HoHa:n kanssa olen samoilla linjoilla näistä kuljetushommeleista..
En ottaisi sellaista kyytiin pidemmäksi matkaa ja suuremmille nopeuksille, joka ei omin avuin takana pysy...
Metsäpolku pöristely on sitten aivan toinen juttu... Kyllä se penska siinä kuskin edessä kulkee aivan mainiosti, eivätkä ne nopeudet niin suuria tällöin ole (tai ei ainakaan saisi olla), että penska ampaisi sarvien yli äkkipysähdyksissä.. Kuskilla järki mukana (ja yleensä kaikilla onkin penska mukana) ajossa ja reitin suunnittelussa, niin hyvin menee ja muksut viihtyy...
nakupää
6WD

Viesti Kirjoittaja nakupää »

Vaikkei lennäkään kyydistä, niin pää nitkahtaa senverran, että osuu tankoon tai mittariin. Siksi visiirillinen umpikypärä, ja visiiri kiinni.
qaw
6WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qaw »

nakupää kirjoitti:Vaikkei lennäkään kyydistä, niin pää nitkahtaa senverran, että osuu tankoon tai mittariin.
Ei sillä että vastustaisin lasten kypärän käyttöä, mutta jos noin käy, niin vauhtia on liikaa.

Itse en missään tapauksessa lähtisi yleisille teille, jos kyytiläinen on niin nuori ettei osaa istua takana ja pitää kunnolla kiinni. Sellaisille reiteille, joissa on törmäys/kaatumisvaara, en lähtisi kyytiläisen kanssa ollenkaan tai vähintäänkin ajaisin pahat paikat yksin.
nakupää
6WD

Joo vauhtia on liikaa, mutta se ei tarvi kun 10km/h tai allekin. Vaihto-ehtoisesti joku juurakko tai nyrkinkokoinen kivi, niin mönkijä keinahtaa ja nassu osuu johonkin. Ne 3-4vuotiaiden niskat on vielä ihan hyytelöö.
Ei mulla ole ikinä sattunut mitään, mutta lasten visiirissä on osumajälkiä.
Aina oon Hondalla ykkösellä ajanut kun lapsi kyydissä, silti mönkijä keinahtaa joskus senverran että voipi osua. En kyllä kuskaisi ilman visiirikypärää metriäkään. Ja oon muuten lähes teräsmies, että jaksan kyllä pitää lasta tiukasti kiinni. Mutta se ei auta mitään kun se niska on mikä on, eikä viitti päästäkään pitää kiinni.
Tepy
6WD
Mönkijä:: Polleheppa

Viesti Kirjoittaja Tepy »

jusa kirjoitti:.., että matkustajan on oltava sen kokoinen ja ikäinen, että hän kykenee itse turvallisesti pitämään kiinni kuljetuksen aikana eli hänellä on oltava jalkatuet ja kädensijat kiinnipitämiseen. ..
Tälle linjalle lähtisin, jos olis vielä noin pieniä. En kyllä itseni ja stongan väliin muksua laittaisi tai "sitoisi/kiinnittäisi" taakse (aikaisemmat perustelut tähän hyviä). Peltiä,rautaa,muovinkappaleita on kömpijässä ihan eri asia korjata, kuin "nappulaa". Maltti on valttia ja aikuisella pitää olla vastuuntuntoa.
Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.

Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Piitu
4WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Piitu »

Minkä ikäinen lapsi on teidän mielestä valmis taakse ja minkä käisenä hän jaksaa pitää itseään penkissä kiinni äkkijarrutuksessa? Kyllä se taitaa mennä reippaasti yli 10 v...

Minä luulen että aikuisellekkin tekee tiukkaa pitää ruohoaan kiinni jos tosipaikka tulee. Kyllä se kuskikin taistelee painovoimaa vastaan jos jarrutus on kova..

Maastoajossa vauhti ei ole kovaa ja meidän kyytiläinen nostetaan kävelemään jos paikka on liian hankala. Ei hänellä ole kyllä kypärään tullut mitään ja niskatukikin löytyy...

Kyllä minä edelleen meinasin lapsi kyydissä ajella, mutta tietenkin varovasti ja harkiten. As usual!
Piitu

Can-Am Outlander 650XT -07 TL
nakupää
6WD

Kyllä mun mielestä 6-vuotias pärjää takana ihan hyvin. Tarkoitan nyt lähinnä muutaman kilsan matkoja. Mutta semmosellekin laittaisin lootan, jotta saisi selkänojan ja kädensijat.
Kyllä se äkkijarrutus on paha aikuismatkustajalle.
Minä pidän kaikkein vaarallisimpana lapsi edessä maastoajoo.
qaw
6WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qaw »

Minä lähtisin siitä että kun lapsi osaa ajaa fillarilla ilman apupyöriä, niin alkaa motoriikka riittää sekä itsensä mönkijän kyydissä pitelyyn että myöskin omalla (tietysti rankasti rajoitetulla) mönkijällä ajeluun. Siihen asti mielestäni turvallisinta on kuitenkin kuskata edessä - kävelyvauhtia ja helppoja reittejä - jotta voi itse pitää huolta että toinen pysyy varmasti kyydissä.

Veljenpoikaa on tullut kuskattua useasti, äkkipysähdyksistä ja pienistä heilahduksista ei ole huolta kun vauhti on pieni. Mutta jos kääntyy jyrkästi, niin ohjaustangon päät sekä peilit voi käydä turhan lähellä päätä. Lisäksi jos alusta on kuoppainen niin kaveri heilahtaa helposti vähän sivulle, silloin tulee em kohteet osumaetäisyydelle... Siis kuitenkin kypärä olisi hyvä olla.
prkl007
6WD
Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19

Viesti Kirjoittaja prkl007 »

Muutaman kerran olen kuskannut kaupungissa lyhyitä pätkiä nykyisin 7-vuotiasta poikaani, kun takalaukun ja selkäni väliin jää sellainen "kolo", josta ei edes pääse pois vaikka haluaisi. Samoin pari kertaa on kävelyvauhtia körötelty mökillä lapsi edessä. En ole kyllä koskaan itse ehdotellut lapsille, että mentäisikö ajelemaan (en mököllä enkä kelkalla) - yritän keksiä jotain muuta "järkevämpää" yhteistä puuhaa kuin turhakkeen ulkoilutus. 8)

ps. itseäni pelottaa myös joku mahdollinen tekninen vika tai ulkopuolinen tekijä (vaikka niitä ainakaan näissä kiinalaisissa pitäisi ollakaan), jolloin kyytiläisistä tulee matkustaja vaikka kuski kuinka ottaisi iisisti
jusa
6WD
Mönkijä:: CF-Moto 500
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Tollasia ne Amerikan poijjaat on kehitelly kyytiläiselle.

http://www.fourseasonsrecreation.com/pr ... -coach.asp
Turhake--HAH--Kateellisten panettelua
Vastaa Viestiin