Mikä on sopiva moottorin koko mönkijään?

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
djsuave
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Loka 2007 10:42

Mikä on sopiva moottorin koko mönkijään?

Viesti Kirjoittaja djsuave »

Mietin tässä oman kömpijän hankkimista. Sellaisen millä auraa tiet, hassuttelee soratiellä, möyrii suolla, kisailee kavereiden kanssa....

Ajattelin olla fiksu ja kuunnella itseään fiksumpia ja heidän kokemuksia.

Minkä kokoinen moottori oli sinun ensimmäisessä mönkijässä?
Siirryitkö/siirrytkö sen jälkeen isompaan? Minkä kokoisen moottorin seuraavaksi hommaat? Kuinka nopeasti alkoi tuntumaan tehonlisäyksen tarvetta?

Mitä merkkiä suosittelisit? miksi?

Jii
Avatar
Viliko
R.I.P
Viestit: 1231
Liittynyt: 25 Tammi 2006 20:35
Mönkijä:: ArcticCat V2
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Viliko »

Otsikkoon vastaisin 950 :)


Tosin kyllä pienemmätkin täyttänevät nuo sinun huimat vaatimuksesi.
Ostat minkä ostat ja hetken päästä se on kuitenkin liian pieni.

Ja mitä siihen fiksuuteen tulee niin.. hohhoijaa

<haku> on keksitty ;) sieltä löytää että jokainen kehuu omaa merkkiään.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Eka taisi olla 125, sitten 300, sitten 500, sitten 500 ja nyt 420,

joten menin pienempään ajokoneessa. Lumenpuskemiseen edelleen 500cc kun auraan jäällä pitkiä pätkiä ja teen ajoratoja kakaroille ja vähän vanhemmillekin.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Jaws
4WD
Viestit: 179
Liittynyt: 25 Kesä 2007 20:15
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800 -06 L7e
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaws »

Noilla Sinun valintaperusteilla ehkä tärkeämpi juttu on NELIVETO kuin moottorin koko, ainakin omasta mielestäni. Jos meinaa hyötykäyttöä mönkkärille, maastoajoa ja mahdollisia metsäkömpimisiä niin takavetoista ei kannata edes harkita. Kohta tulee varmaan paljon kehuja takavedon puolesta :lol:

Moottorin koosta sitten...300-500cc riittää varmaan mainiosti noihin kriteereihin, sitten jos urheilullisuutta haluaa niin isompaa. Ensimmäiseksi mönkijäksi en kuitenkaan suosittele mitään 800-kuutioista, parempi hakea tuntumaa pienemmällä. Ja merkeistä sen verran, että oma eka mönkkäri oli Linhai 300 4X4, aivan toimiva laite sekin mutta äkkiä jäi tehoiltaan pieneksi. Tosin ennen kömpijää oli Kawan 9R-prätkä, eli 3-satanen mönkkäri tuntui heti alkuun aika laiskalta. :roll:

Kiinalaisia kömpijöitä saa edullisesti ja kyllä nekin asiansa ajavat, mutta ovat tarkoitettuja pitkälti tee-se-itse-miehille(tai naisille)koska kaikkea pientä parantelua/korjaamista/fiksailua niissä tulee takuulla enemmän kuin ns. laatumerkeissä. Mutta hintaluokkakin on sitten ihan toisella tasolla. Jokainen tietysti kehuu omaa merkkiään, se on luonnollista. Itse olin linkkuun tyytyväinen toimivuuden puolesta, mutta pienten tehojen takia tuli kyllästyminen pian. Nykyiseen peliin(Outlander 800) olen ollut kyllä myös tyytyväinen, tehotkaan ei pitäisi heti loppua kesken, vaikka välillä se jo laiskalta tuntuukin. :D

Nykyisessä aion kyllä pysyä jonkin aikaa. Eipä ole rahaa hetkeen vaihtaakaan :shock:
Avatar
mako
6WD
Viestit: 267
Liittynyt: 03 Tammi 2007 15:57
Mönkijä:: Renegade 800
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja mako »

Viliko kirjoitti:Otsikkoon vastaisin 950 :)


Tosin kyllä pienemmätkin täyttänevät nuo sinun huimat vaatimuksesi.
Ostat minkä ostat ja hetken päästä se on kuitenkin liian pieni.

Ja mitä siihen fiksuuteen tulee niin.. hohhoijaa

<haku> on keksitty ;) sieltä löytää että jokainen kehuu omaa merkkiään.
Vähän niinku samaa mieltä, aluksi riittää pienempi sitten nälkä kasvaa syödessä :wink:
Voima korvaa ajotaidon.
Heze.R
6WD
Viestit: 565
Liittynyt: 18 Huhti 2006 23:00
Mönkijä:: Dinli 904
Paikkakunta: Vantaa / Suonojärvi

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Omastamielestä ajaminen on hyvä aloittaa jollain 300-400cc koneella. Siinä pysyy se ajaminen rauhallisena ja ajo taito kartuu. Ei ole liian herkkä tuo kaasu vipukaan noissa laiteissa. Se on todella hyvä vaikeassa maastossa ajettaessa ensimäisiä kertoja. Eikä noissa nyt mitään vikaa tehojenkaan puolesta ole. Kyllä niillä samoihin maastoihin mennään ainoo vaan että joutuu ottaan joko pidempää vauhtii tai sitten vinssaileen useemmin kun ei sitä vääntöö riitä nousuihin. Mudassa nuo nua 300 kuutioiset menee oikeestaan ihan yhtä hyvin kuin 800cc. Enemmän minä liputtaisin sen ajotaidon perään. Pitää sen pienen 300-400cc koneen 1-2 vuotta ja vaihtaa sitten isompaan mikäli laji viellä kiinnostaa ja on laitteelle käyttöä.

Oma 330 polle oli itselläni 1½ vuota jonka jälkeen vaihdoin 700cc suzukiin. Alkoi jo nua tehot loppumaan kun alle laittoi orkinaali 24" renkuloitten tilalle 26". Nyt ei tunnu 27" renkaatkaan oikein missään.
Ei tartte auttaa??? Dinli 904 -11
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Tässäkohtaa pitää mainita, että myös merkillä on oma osuutensa kokoluokkaa miettiessä. Can-Amin 400 malli kylvettää hauskanpidossa useimmat muiden merkkien mahtisonnit kuten, myös Hondan uusimmat ja isoimmat ruiskupelit, joten kyllä pienemmillakin pärjää, kunhan huolehtii kaupanteon hetkellä että kaupanteon kohteena on oikea merkki. :lol:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Mika75
3WD
Viestit: 62
Liittynyt: 08 Tammi 2007 23:13

Viesti Kirjoittaja Mika75 »

Itse on sanottava et jos vuosi sitten olisin ollut fiksumpi ni en heti kuumeen iskiessä olisi ostanu linkku 300.

laitteessa sinänsä ei ihmeempiä vikoja mut paljon joutuu modifioimaan ja tehot loppuu.... Mut ekaks mönkkäriks ihan hyvä.


Itse aion pitää linkun vielä jonkun aikaa mutta luulisin (en tiedä) et canalt löytys esim. 400 vaikuttas aika hyvältä (itse katelleena).

Noihin 800 on se merkki mikä tahansa ni ekaks mönkkäriks......

Ei välttämättä....

No tää on vaan mun mielipide mut en silti alottas kaikkein tehokkaimmalla pelillä vaan harjuuttelisin ekas vaik vuoden pienemmällä ja merkillä on oikeesti väliä!!!
Linhai 300 4x4
Avatar
JaMaHi
6WD
Viestit: 711
Liittynyt: 15 Joulu 2006 22:00
Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
Paikkakunta: Halsua-City, Keskipohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaMaHi »

Sellainen kakslitranenhan olis kiva... se vois jo vääntääkkin!!! :shock:
Ei tosin. Nälkähän kasvaa syödessä. Jos haluat kisailla ja rälläillä, niin ei ainakaan alle 500cc kannata laittaa. Työ hommissahan menee 300cc:kin ihan kympillä, mut lystinpitoon pitää löytyä paukkua.
Itellä on 660 Grizzly. Aemmin ei mönkkäriä ole ollut, mutta kokemusta 400cc ajokeista jonkin verran ja ne tuntui niin ompelukoneilta että itselläne ei ollut ainakaan vaikeaa kuutiotilavuuden valinnassa...merkki kun oli tiedossa :D !!
Mutta pointtina:
Se kakslitranenkin tuntuu vähänajan päästä mopolta ku siihen tottuu!!! :cry:
Liikaa on sopivasti!!!

http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Sopivan kokoinen moottori... hmmm... Tämä säväyttää aina ja saa päiväunet liikkeelle :D
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
MR Charger
6WD
Viestit: 896
Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
Mönkijä:: HELL RACER

Viesti Kirjoittaja MR Charger »

Kyllä se tonkkonen piisaa :wink:
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Vastaus otsikkoon: isoin ja tehokkain neliveto, ehkäpä keltainen.
Sitten kun päivitetty malli rantautuu niin musta.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

vaughan kirjoitti:Vastaus otsikkoon: isoin ja tehokkain neliveto, ehkäpä keltainen.
Sitten kun päivitetty malli rantautuu niin musta.
:lol: :lol: :lol: Paha paha... :lol: :lol: :lol:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
XanderGage
3WD
Viestit: 116
Liittynyt: 18 Elo 2007 21:53
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja XanderGage »

Ensin oli 250cc takatuuppari nyt 420cc nelikko
- Japanissa drifting ei tarkoita lumella sutivaa etuvetoa

>>>>>>> http://kuvablogi.com/blog/10988/1/
Avatar
msk383
6WD
Viestit: 344
Liittynyt: 07 Tammi 2007 13:20
Mönkijä:: BlackCat H2 / Scrambler 1k

Viesti Kirjoittaja msk383 »

Tää on helppo kun muistaa että ihminen on eläin ja että nälkä kasvaa syödessä! Jos hinnalla ja kulutuksella ei ole väliä niin ota se suurin ja tehokkain niin ei leikki lopu kesken. Kyllähän sillä pienelläkin pärjää, mutta.. Miksi tyytyä sixpackiin kun voi saada koko tynnyrin :). Tehoa ei ole koskaan liikaa.

Nimim. 6.3 litraa remmillä ja ilokaasuilla.
Atv Team Pumpulipersepojat
Vastaa Viestiin