Mönkijän kuljetus

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
martti
2WD

Mönkijän kiinnitys peräkärryyn

Viesti Kirjoittaja martti »

Yritin löytää haulla erilaisilla avainsanoilla keskustelua erilaisista kiinnitystavoista mönkijälle jota kuljetetaan peräkärryssä, mutta eipä osunut kohdalle, eli....

Miten toteutatte mönkkärin kiinnityksen kuormaliinoilla kärryn lavalla? Käytättekö kiiloja/vast estämään liikkumisen ajon aikana vai riittääkö pelkät liinat joissa veto eteen- ja taaksepäin?

Kuorma on kuitenkin iso ja painava (sekä arvokas) joten kaikki vinkit ja huomiot otetaan kiitollisuudella vastaan (ettei ihan kaikkea tarvitse kantapään kautta opetella)! :oops:
****Constantem decorat honor!!****
Jackmeister
4WD
Mönkijä:: Cana 400 -11

Viesti Kirjoittaja Jackmeister »

seisontajarru päälle ja kahella liinalla kiinni jossa vetoa eteen ja taakse. on pysynyt eikä ole meinannutkaan karata :lol:

mutta ei se vara venettä kaada... :wink:
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Esdetä vinssillä ja takaa koukusta kärryn takalaitaan isolla, ammattukäyttöön tarkoitetulla kuormaliinalla. Leveyttä sellaiset 5 cm
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Omaan kärryyn tein kiinikepisteet vasemmalle etupyörälle ja oikealle takapyörälle niin että mönkijä laitetaan pyöristään liinoilla kiinni kärryyn. Kiinnikepisteet on renkaan etu ja takapuolella, liina vedetään renkaan päältä pituus suuntaisesti ja kiristetään.

Tässä kiinnityksessä on parikin etua, mönkijä on täysin liikkumaton pituus suunnassa mutta pyöräkiinnitys mahdollistaa mönkän omien jousien toiminnan. Tästä on hiukan etua silloin kun ajetaan huonokuntoisilla teillä kun peräkärryn jousituksen lisäksi mönkän jousitus ottaa iskuja vastaan.
Kylätason mönkijäkuski
methocel
6WD
Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry

Viesti Kirjoittaja methocel »

Minä olen myös tuon pyöräkiinnityksen kannattajia, siinä kuormaliinat pysyy tiukalla kokoajan, myös silloin kun mönkijä heijaa oman jousituksensa varassa kun on ajettu kärryllä isompaan möykkyyn.

Itse kiinnitän mönkijän kahdella järeällä kuormaliinalla mönkijän etu- ja takapyöristä siten että, liina käy joka pyörän takana (siis liina menee pyörän edestä, kiertää tukivarsien päältä ja tulee takapuoleta pois) ja kiinnittyy kärryn ulkolaitoihin.
www.e-s.monkija.net

Jos mönkiminen, sauna ja viina ei auta, niin se on kuolemaks!
Koheltaja
Koheltaja (r)

Liinoista sen verran että mulla on käytössä Bilteman liinat ja pakko myöntää että ne on syvältä sieltä minne aurinko ei juurikaan paista. Ehdottomasti kannattaa satsata hiukan enemmän liinoihin että saa kiinnityksistä luotettavat, myös kunnon liinoja on paljon mukavampi käsitellä kuin kahden euron rimpuloita.
Kylätason mönkijäkuski
martti
2WD

Viesti Kirjoittaja martti »

Kiitos, arvasinkin että Foorumilta saa hyviä ja perusteltuja näkemyksiä :D Tästä on hyvä jatkaa seuraavalla kysymyksellä, eli:

Kuinka tarkkoja olette kärryn aisapainon kanssa? Onko joku mahdollisesti jopa oikein punninnut kuorman kanssa? Ajatteko mönkkärin vaan suunnilleen keskelle kärryä, vai onko käytössä esim merkkiviiva eturenkaalle / stoppari jolloin lasti on aina oikeassa paikassa?
****Constantem decorat honor!!****
methocel
6WD
Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry

Viesti Kirjoittaja methocel »

Suunnilleen kärryn keskivaiheille olen parkeerannu, aisapainoo on sopivasti kun aisan jaksaa vielä nostaa koukusta irti, tärkeintä on että ei ole nostetta vaan nimenomaan painoo, tietysti auton valmistajalla voi olla omia suosituksia aisapainon kg-määrälle.

Koheltajan kanssa olen samaa mieltä kuormaliinoista, niihin kannattaa hieman satsata, lisäksi kunnon liinat kestää käyttöö pitempään kuin ne muutaman euron rimpulat joita ei voi edes kuormaliinoiksi kutsua. 10-15e alkaa saamaan oikea liinan joka kestää ja on mukava käyttää.
www.e-s.monkija.net

Jos mönkiminen, sauna ja viina ei auta, niin se on kuolemaks!
amis
Tracks
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Hyviä liinoja on sellaset mustat, valmistaja on joku suomalainen firma. Mm. honkongista olen ostanu ja erittäin tyytyväinen olen saanu olla. Liina on ainakin 3 kertaa paksumpi kuin esim. gernin "laadukkaissa" sidontavälineissä. Joku lujuus, oiskohan nimellislujuus kyseisissä liinoissa oli 1000kg, eli parikolme liinaa pitänee mönkijän kärryssä, kunhan vaan kiinnittää järkevästi... Eikä liinalla ole hintaa kuin n. 5€ :)
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Koheltaja
Koheltaja (r)

Oma kärry on 2 metriä pitkä joten Suzukin kun kärryyn ajaa niin väljää jää molempiin päihin joitain senttejä. Aisapaino on aika kohdallaan, veikkaan että on jossakin 7-10 kilon huitteilla. Kärry tulee melko ilmeettömästi perässä ja monesti tulee unohdettua kärryn olemassaolo ja nopeudet tuppaa nousemaan yli rikesakko rajan :(

Kyllä se on kauppaan mentävä hakemaan kunnon liinat. Ne Bilteman liinat laitettiin ekoiksi liinoiksi siksi että saituus iski päälle pahemman kerran. Liian paljon investointia liian lyhyellä aikavälillä laittaa toisinaan väkisinkin nuukaksi ja silloin on pakko sortua tilapäisiin ratkaisuihin :wink:
Kylätason mönkijäkuski
blue Honda Trx
Tracks
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

itse olen ajanut nokan pakun väliseinään kiinni,ja sitten vaan liinalla mönkijän vetokoukkuun kiinni ja lattiaan :wink:

ja jos peräkärryssä niin yks remmi etutarakan yli ja toinen vetokoukun ympäri.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
moilanen
6WD

Yleistä

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Muuten kuormansidonnassa pitää muistaa, että liinat tulee olla tuollaista 2500kg, näin ovat omani. Esim näissä ns edullisissa liinoissa räikät ovat sitä luokkaa, että hirvittää. Kannattaa katsoa myöskin, että liinassa on CE merkintä.
Laskekaapa mönkijän massa kun paino on tuollaiset 250-350kg. Viidenkympin paniikkijarrutus sulalla kelillä muuttaakin em kilot aivan muuksi ja liinat tulisi olla sen mukaan.
ildorado
Noppeli

Kiinnitysvyöt

Viesti Kirjoittaja ildorado »

Kannattaa hankkia esim suomalaisen Inkan valmistamat kiinnitysvyöt. Vyössä on yleensä sininen lipuke kiinni kertomassa mikä on vyön SWL (Safe working load) eli suurin sallittu kuorma. Lisäksi lipukkeesta löytyy varmuuskerroin, joka kyseisellä liinalla on. Kertakäyttöliinalla kerroin on 4 ja jatkuvakäyttöisellä liinalla kerroin on 7. Vetomurtolujuuden voi laskea kertomalla SWL:n varmuuskertoimella. 7x1500 kg = vetomurtolujuus 10500 kg. Vetomurtolujuus on arvo, missä liina katkeaa vedettäessä suoraa vetoa.
Jos liina laitetaan kaksinkerroin, niin SWL tuplaantuu. Solmut liinassa taas heikentävät SWL:llää
polarisman
6WD

Re: Yleistä

Viesti Kirjoittaja polarisman »

moilanen kirjoitti:Muuten kuormansidonnassa pitää muistaa, että liinat tulee olla tuollaista 2500kg, näin ovat omani. Esim näissä ns edullisissa liinoissa räikät ovat sitä luokkaa, että hirvittää. Kannattaa katsoa myöskin, että liinassa on CE merkintä.
Laskekaapa mönkijän massa kun paino on tuollaiset 250-350kg. Viidenkympin paniikkijarrutus sulalla kelillä muuttaakin em kilot aivan muuksi ja liinat tulisi olla sen mukaan.
Vyössä on yleensä sininen lipuke kiinni kertomassa mikä on vyön SWL (Safe working load) eli suurin sallittu kuorma. Lisäksi lipukkeesta löytyy varmuuskerroin, joka kyseisellä liinalla on. Kertakäyttöliinalla kerroin on 4 ja jatkuvakäyttöisellä liinalla kerroin on 7. Vetomurtolujuuden voi laskea kertomalla SWL:n varmuuskertoimella. 7x1500 kg = vetomurtolujuus 10500 kg. Vetomurtolujuus on arvo, missä liina katkeaa vedettäessä suoraa vetoa.
Jos liina laitetaan kaksinkerroin, niin SWL tuplaantuu. Solmut liinassa taas heikentävät SWL:llää
Erittäin hyvää settiä nuo ylläolevat lainaukset...

Kiinnityksistä sen verran että itse olen kuskailuissa laittanut liinat siten että kone kärryyn hieman yli oletetun kärryn keskipisteen ja palikat renkaiden eteen ja taakse. Sitten isoilla liinoilla liinan koukku taakse kiinni ja liinat kiertämään etupään kautta taakse ja räikällä taakse kiristys ja sama toisin päin eli liinan koukku eteen kiini ja takapään kautta kiertäen eteen räikällä kiinni. Sitten vain pressu päälle ja rimpulaliinoilla ristiin ylitse pressu kiinni.
Näin on sidottu ja peitetty kone tukevasti ja ei liiku eteen eikä taakse eikä jousituskaan pääse elämään kovin pahoin koska yli menevät liinat sitovat konetta alaspäin suuntautuvalla vetovoimalla.

Kiinnitysliinat ja kiinnityspisteet eivät IRL ole koskaan ylimitoitettuja.
Rikkinäiset/rispaantuneet liinat puukoilla 15 cm palasiksi eikä käyttöön.
**Huru-ukko**
Tornado
Noppeli

Mönkijän kuljetus

Viesti Kirjoittaja Tornado »

Olen tässä koittanut hakea haulla joitain neuvoja miten kiinnittää Mönkijä peräkärryyn kuljetusta varten, mutta tulee liikaa osumia ja yksikään ei puhu asiasta. Siksipä tämä kysymys, Hondan ohjekirjassa kun oli että vedettäisiin liinoilla kiinni etu ja taka tarakasta, mutta eikös autotkin kiinnitetä pyöristä kun on nuo jousetkin. Tämmöinen kuvitelma minulla, en ole mikään asiantuntija joten neuvot olisi tervetulleita. :?
Honda Trx350Fm
Vastaa Viestiin