moilanen kirjoitti:Muuten kuormansidonnassa pitää muistaa, että liinat tulee olla tuollaista 2500kg, näin ovat omani. Esim näissä ns edullisissa liinoissa räikät ovat sitä luokkaa, että hirvittää. Kannattaa katsoa myöskin, että liinassa on CE merkintä.
Laskekaapa mönkijän massa kun paino on tuollaiset 250-350kg. Viidenkympin paniikkijarrutus sulalla kelillä muuttaakin em kilot aivan muuksi ja liinat tulisi olla sen mukaan.
Vyössä on yleensä sininen lipuke kiinni kertomassa mikä on vyön SWL (Safe working load) eli suurin sallittu kuorma. Lisäksi lipukkeesta löytyy varmuuskerroin, joka kyseisellä liinalla on. Kertakäyttöliinalla kerroin on 4 ja jatkuvakäyttöisellä liinalla kerroin on 7. Vetomurtolujuuden voi laskea kertomalla SWL:n varmuuskertoimella. 7x1500 kg = vetomurtolujuus 10500 kg. Vetomurtolujuus on arvo, missä liina katkeaa vedettäessä suoraa vetoa.
Jos liina laitetaan kaksinkerroin, niin SWL tuplaantuu. Solmut liinassa taas heikentävät SWL:llää
Erittäin hyvää settiä nuo ylläolevat lainaukset...
Kiinnityksistä sen verran että itse olen kuskailuissa laittanut liinat siten että kone kärryyn hieman yli oletetun kärryn keskipisteen ja palikat renkaiden eteen ja taakse. Sitten isoilla liinoilla liinan koukku taakse kiinni ja liinat kiertämään etupään kautta taakse ja räikällä taakse kiristys ja sama toisin päin eli liinan koukku eteen kiini ja takapään kautta kiertäen eteen räikällä kiinni. Sitten vain pressu päälle ja rimpulaliinoilla ristiin ylitse pressu kiinni.
Näin on sidottu ja peitetty kone tukevasti ja ei liiku eteen eikä taakse eikä jousituskaan pääse elämään kovin pahoin koska yli menevät liinat sitovat konetta alaspäin suuntautuvalla vetovoimalla.
Kiinnitysliinat ja kiinnityspisteet eivät IRL ole koskaan ylimitoitettuja.
Rikkinäiset/rispaantuneet liinat puukoilla 15 cm palasiksi eikä käyttöön.