Mönkijävihaajat, eli mönkijöitä vihaavat ihmiset

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Emil
Tracks

Mönkijävihaajat, eli mönkijöitä vihaavat ihmiset

Viesti Kirjoittaja Emil »

En tiiä onko aiheesta jo keskusteltu aiemminkin. Poistelkaa, jos siltä tuntuu. Tai ohjatkaa jo olemassa olevaan ketjuun.

Tuoreena harrastajana en edes osannut odottaa, että tämmöisiäkin on. Eli jonkin ihmeellisen periaatteen vuoksi pitää vastustaa mönkijöitä. Onko se sitä, että vaimo ei anna ostaa mönkijää, vai sitä ettei ole mahdollisuutta ostaa mönkijää? Vai onko joukossamme liian paljon niitä tyhmästi käyttäytyviä mönkkärikuskeja, jotka pilaavat loppujen maineen? (eli tyyliin 99% pilaa loppujen maineen :wink: )

Muutaman ihmeellisen kommentin olen kuullut ihmisiltä, joilla siis ei ole mönkijää. "Pitääkö sinne pilkillekin mennä mönkijällä, kun itse haluaisi olla hiljaisuudessa!". Tai että: "Missäs sillä mönkijällä ajelet? Itte oon aatellut, että omalla mökilläni saan ammuskella haulikolla minne haluan!".

Olen myös kuullut kommentin enduromiehen suusta, että mönkkärimiehet "tuhoavat ajomaastot".

Ei mulle omantunnontuskia ole vielä tullut, mutta vähän ihmetyttää.
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Re: Mönkijävihaajat, eli mönkijöitä vihaavat ihmiset

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Näitä on aina.
Älä välitä, äläkä missään nimessä provosoidu. Sitä yrittää kaikki tämänsorttiset persoonat.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Emil
Tracks

Viesti Kirjoittaja Emil »

Sen verran on omat murheet pieniä, että en ihan herkästi provosoidu nykyään.

Kai se sitten on se kateus, mikä joitakin ihmisiä riivaa.
Kipaost
3WD

Viesti Kirjoittaja Kipaost »

Itse olemme hienosti välttäneet "toistaiseksi" tällaiset olemalla avoin ja sosiaalinen.
Olemme pitäneet seuraavia pointteja mielessä.
Kun ajetaan sorateitä tai vastaavia nopeus pysyy hiljaisena,ei ryövitä jälkiä tielle tai muutakaan. Aina kun näkee mökin,talon tai maanomistajan pysähtyy juttelemaan hassuja.
Hetken juteltua on saatu aina lupa ajaa jopa pihan läpi omistajan traktori tielle möyrimään.

Omalla käytöksellä voi paljon vaikuttaa näihin purnaajiin. Juurikin avoimuus ja asiallinen käytös tekee paljon.
Ja sanomattakin selvää että eipä se tarvii tosiaan kuin jonkun mokata niin siinä onkin sitten itelläkin jo sosiaaliset kyvyt koetuksella toisten mokia kun paikkaa.
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kipaost:n juttuun on helppo yhtyä, sillä omakohtaisia kokemuksia ihan samasta aiheesta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
BRUTE 750
3WD
Mönkijä:: Kawasaki brute force 750

Viesti Kirjoittaja BRUTE 750 »

Kaikkihan on mönkijöitä vastaan...kunnes saa hankittua oman :)
Kawasaki Brute Force...Vinssin asennus on aivan turhaa
motocoyote
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Nyt täytyy kyllä sanoa että henkilökohtaisesti ei ole tullut vastaan ketään joka olisi jollain tavalla ilmoittanut olevansa mönkijöitä vastaan.
Toki kylässä ne muutamat "takuunarisijat" ovat, mutta heidänkin kohdalla suurimmaksi narinan syyksi epäilen (ja muutkin epäilevät) liitoksistaan natisevaa mielenterveyttä.. :lol:

Yleensä se on se kateus mikä aiheuttaa sitä vastustusta mönkijöitä ja moottorikelkkoja kohtaan, harvoin mihinkään järkisyihin edes yritetään vedota, yleensä se "syy" on vain "kun minä sanon näin, eikä mun tarvi perustella"... :roll:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
jason-1900
4WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 ratorhi

Viesti Kirjoittaja jason-1900 »

Kipaost kirjoitti:Itse olemme hienosti välttäneet "toistaiseksi" tällaiset olemalla avoin ja sosiaalinen.
Olemme pitäneet seuraavia pointteja mielessä.
Kun ajetaan sorateitä tai vastaavia nopeus pysyy hiljaisena,ei ryövitä jälkiä tielle tai muutakaan. Aina kun näkee mökin,talon tai maanomistajan pysähtyy juttelemaan hassuja.
Hetken juteltua on saatu aina lupa ajaa jopa pihan läpi omistajan traktori tielle möyrimään.

Omalla käytöksellä voi paljon vaikuttaa näihin purnaajiin. Juurikin avoimuus ja asiallinen käytös tekee paljon.
Ja sanomattakin selvää että eipä se tarvii tosiaan kuin jonkun mokata niin siinä onkin sitten itelläkin jo sosiaaliset kyvyt koetuksella toisten mokia kun paikkaa.
Roger Roger!!

Tääl maalla toi edellinen toimii, mut viestin alottaja,Emil, asuu hesarin vaikutus alueella jossa (hesari) mainittu monasti mönkkärit(ja yleensä kaikki maastossa kulkevat moottorikäyttöset vehkeet) helvetinkoneiks ja suurin piirtein suositeltu puhkomaa renkaat ja kusemaa omistajan postiluukusta sisää;
Eli, maalla on TÄYSIN eri ajella ja moikkailla maanomistajii kun hesarin(kaiken hauskan vastaisuus- lehti) vaikutus alueella.

Over and out!
Polle on mun invamopo
trx78
4WD
Mönkijä:: Polars XP850

Viesti Kirjoittaja trx78 »

Toissakeväänä meillä oli täälläpäin pien hanke, yritettiin saada maanomistajien lupia mönkijäreitin perustamiseen, tämä reitti olisi kulkenut kesällä nevalla voimalinjaa myötäillen kelkkareitin pohjalla. Paljon oli nimiä puolesta paperissa, mutta mutta.. kylläshän sen saattoi jo etukäteen arvata että muutama totaalinen vastustaja tietysti löytyi.. :D

Paljon kierreltiin eri maanomistajien luona selvittämässä asioita, mutta "hauskimpana" jäi mieleeni entinen koulukaverini. Soittelin tälle äidin ja isin kanssa asuvalle maatilan jatkajalle. Tämä farmari kovasti haukkui kaikki mönkijät turhiksi, ihmetteli että minkä ihmeen takia niillä pitää nevalle päästä, sinnehän painuu ja jää kiinni. Yritin hänelle kauniisti selittää että ehkä siinä se viehätys juuri saattaisi ollakin. Vastaus: eikö mitään turhempaa enää.. :D
No, tämä kaveri lupasi miettiä ja soitella myöhemmin. Reitti olisi kulkenut heidän maillaan ehkä n.300m..

Parin päivän päästä sitten soitti mulle:
-Kyllä me tuossa isin kanssa sitä mietittiin ja ei me kyllä teille mitään lupaa anneta.
-No, miksei?
-No, kun tämä reitti kulkee tien yli (yleinen tie), jota me hoidetaan ja lanataan. Kuitenkin sudittelisitte siinä tiellä ja lähtisitte ajelemaan sitä tietä pitkin, ja siihen tulis niitä mönkijän jälkiä..
-Niinkö, no mitenkäs kun on tieliikennemönkijöitä ja niillä saa laillisesti ajella tuota tietä pitkin?
- Öööö.. no ei me teille kuitenkaan lupaa anneta..

Saatiin kyllä hyvät naurut :)

Kateuden ohella varmaan tietämättömyyskin on monen mönkkäilyn vastustajan/vihaajan taustalla..
* * Polaris XP 850 * *
Pate05
4WD

Viesti Kirjoittaja Pate05 »

Onhan sitä tässäkin kylässä yksi valittaja joka valitti muille naapureille kun kaksi kertaa vuodessa ajoin yleistä tietä pitkin naapurin laituria nostamaan/laskemaan. Ei tullut itselleni mitään sanomaan mutta rajanaapurille oli valittanut. Valittaa kyllä kaikesta muustakin mutta itse kyllästyin ja ostin kilvellisen koneen. Pari vuotta sitten oli hyvä tilanne kun olin metsää harventamassa ja pois tullessa pysähdyin naapurin kanssa juttelemaan. Paikalle tuli pariskunta kävelylenkillä ja jäivät siihen juttelemaan. Mies katsoi mönkijää ja perässä ollutta täyttä puukuormaa ja totesi "Ei tuo kyllä sellaiselta turhakkeelta näytä kun katsoo minkälainen kuorma sulla on kärryssä" Kiitin kohteliaasti kommentista ja jatkettiin vielä hetki keskustelua asiasta.
motocoyote
Tracks

trx78 kirjoitti:Toissakeväänä meillä oli täälläpäin pien hanke, yritettiin saada maanomistajien lupia mönkijäreitin perustamiseen, tämä reitti olisi kulkenut kesällä nevalla voimalinjaa myötäillen kelkkareitin pohjalla. Paljon oli nimiä puolesta paperissa, mutta mutta.. kylläshän sen saattoi jo etukäteen arvata että muutama totaalinen vastustaja tietysti löytyi.. :D

Paljon kierreltiin eri maanomistajien luona selvittämässä asioita, mutta "hauskimpana" jäi mieleeni entinen koulukaverini. Soittelin tälle äidin ja isin kanssa asuvalle maatilan jatkajalle. Tämä farmari kovasti haukkui kaikki mönkijät turhiksi, ihmetteli että minkä ihmeen takia niillä pitää nevalle päästä, sinnehän painuu ja jää kiinni. Yritin hänelle kauniisti selittää että ehkä siinä se viehätys juuri saattaisi ollakin. Vastaus: eikö mitään turhempaa enää.. :D
No, tämä kaveri lupasi miettiä ja soitella myöhemmin. Reitti olisi kulkenut heidän maillaan ehkä n.300m..

Parin päivän päästä sitten soitti mulle:
-Kyllä me tuossa isin kanssa sitä mietittiin ja ei me kyllä teille mitään lupaa anneta.
-No, miksei?
-No, kun tämä reitti kulkee tien yli (yleinen tie), jota me hoidetaan ja lanataan. Kuitenkin sudittelisitte siinä tiellä ja lähtisitte ajelemaan sitä tietä pitkin, ja siihen tulis niitä mönkijän jälkiä..
-Niinkö, no mitenkäs kun on tieliikennemönkijöitä ja niillä saa laillisesti ajella tuota tietä pitkin?
- Öööö.. no ei me teille kuitenkaan lupaa anneta..

Saatiin kyllä hyvät naurut :)

Kateuden ohella varmaan tietämättömyyskin on monen mönkkäilyn vastustajan/vihaajan taustalla..
Noh, eppäilen että tässä tapauksessa kyse ei ole ollut tietämättömyydestä, vaan sanon n. 99% varmuudella kieltämisen tapahtuneen vain siksi kun "sen pystyy kieltämään" ja halutaan olla vittumaisia, eivätkä kyseiset maanomistajat olisi itse hyötyneet mitään siitä ajamisesta, kuten esim. saaneet "tietullia"..

Onhan täällä Torniossakin yksi ainoa jäärä vastustanut kelkkareitin kulkua hänen maittensa läpi (se reitti ois muistaakseni kulkenut kesantopeltoa ja vanhaa talvitien pohjaa pitkin), jo kaiketi kaikissa oikeusasteissa.
On vedottu maanottolupaan ja kesämökin rakennukseen jne, ja tää kelkkareittiä vastustava äijä ite asuu kuulemma jossain eteläsuomessa... (oliko se nyt Turku vai Tampere, ei väliä)
Saman reitin varrella on muistaakseni vähän vajaan 300 maanomistajaa, ja tää yks sitte pistää helvetinmoisen rumban pystyyn :lol:
Katsokaapa huviksenne kelkkareittikarttaa, Torniosta ei lähde yhtään virallista reittiä pohjoiseen päin, ja siitä on kiittäminen tätä yhtä nimeltä mainitsematonta jäärää :mrgreen:
Jostain mulle on tullu semmonen mielikuva että kaupunki meinais jotain pakkolunastusta tms, saa nyt sitte nähä..

Tällaisia "nää on mun maita, täällähän ei jänikset hypie eivätkä oravat tehe pesiään p#¤%&"#¤rkl"#¤%¤%" - maanomistajia löytyy kyllä ihan liikaa tästä suomenmaasta..

Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
trx78
4WD
Mönkijä:: Polars XP850

Viesti Kirjoittaja trx78 »

motocoyote kirjoitti: Noh, eppäilen että tässä tapauksessa kyse ei ole ollut tietämättömyydestä, vaan sanon n. 99% varmuudella kieltämisen tapahtuneen vain siksi kun "sen pystyy kieltämään" ja halutaan olla vittumaisia, eivätkä kyseiset maanomistajat olisi itse hyötyneet mitään siitä ajamisesta, kuten esim. saaneet "tietullia"..
Tämä on kyllä varmaan todellinen syy..
* * Polaris XP 850 * *
Kipaost
3WD

Viesti Kirjoittaja Kipaost »

No juu,sorry en katsonut emilin asuinpaikkaa terkemmin. :oops:
Tuo on kyllä varmasti aivan totta että hesarin alueella tuomioita tulee vaikka ei kuuluisikaan.

Itse ollaan siinä onnellisessa tilanteessa että maanomistajat ovat sallineet meille ajamisen voimalinjojen alla heidän maillaan,samaten vanhoja traktoritien pohjia jne. Sääntö on ollut että metsästä on pysyttävä poissa mikä nyt on ymmärrettävää.
Samaten sanottu erään suurtilallisen toimesta että hänen hakkuu aukioilla saa ajaa vapaasti kunhan tarkistaa ettei ole istutuksia ehditty tekemään. Kertoipa kaiken päälle vielä minne sopii mennä ja minne tulee seuraavat hakkuut jne. :D

Tämä kaveri on myös lapsuuden ystävä joten hänen suhtautuminen on eri luokkaa kuin täällä erään toisen kokema.
Nyt sitten täällä kun korjaavat suurjännitelinjoja ajavat ponssella kauheita uria joka linjan alustaan. Siellä voimayhtiön kaverit naureskelevat ja näyttävät peukkua ku me kömpijällä mennään.
Juotiinpa siinä heppujen kanssa sumpitkin samalla ja saatiin parille linjan aluselle siunaus ajaa.

Mutta tietysti pitää muistaa että se on ajan kysymys koska tännekin joku vastustaja ilmaantuu tai joku mokaa ja menee maine.
Sen takija pyritään välttämään ajamista turhan usein missään alueella ja vältetään pahempien jälkien tekoa.
motocoyote
Tracks

Kipaost kirjoitti:No juu,sorry en katsonut emilin asuinpaikkaa terkemmin. :oops:
Tuo on kyllä varmasti aivan totta että hesarin alueella tuomioita tulee vaikka ei kuuluisikaan.

Itse ollaan siinä onnellisessa tilanteessa että maanomistajat ovat sallineet meille ajamisen voimalinjojen alla heidän maillaan,samaten vanhoja traktoritien pohjia jne. Sääntö on ollut että metsästä on pysyttävä poissa mikä nyt on ymmärrettävää.
Samaten sanottu erään suurtilallisen toimesta että hänen hakkuu aukioilla saa ajaa vapaasti kunhan tarkistaa ettei ole istutuksia ehditty tekemään. Kertoipa kaiken päälle vielä minne sopii mennä ja minne tulee seuraavat hakkuut jne. :D

Tämä kaveri on myös lapsuuden ystävä joten hänen suhtautuminen on eri luokkaa kuin täällä erään toisen kokema.
Nyt sitten täällä kun korjaavat suurjännitelinjoja ajavat ponssella kauheita uria joka linjan alustaan. Siellä voimayhtiön kaverit naureskelevat ja näyttävät peukkua ku me kömpijällä mennään.
Juotiinpa siinä heppujen kanssa sumpitkin samalla ja saatiin parille linjan aluselle siunaus ajaa.

Mutta tietysti pitää muistaa että se on ajan kysymys koska tännekin joku vastustaja ilmaantuu tai joku mokaa ja menee maine.
Sen takija pyritään välttämään ajamista turhan usein missään alueella ja vältetään pahempien jälkien tekoa.
Sähkölinjojen alustat ovat paikkoja joissa ajamisesta on todellisuudessa ainoastaan hyötyä, eihän siellä voi metsää kasvattaa kuitenkaan, ja säännöllisen epäsäännöllisesti ne risukotkin nurin pistetään. Samaten, auki ne metsäsarkojen rajalinjatkin on pidettävä.
Itelläni on nyt n.20km auki pidettävää rajalinjaa, toinen 10km linja on auki, mutta toinen on päässyt siihen malliin umpeutumaan että olisin vain tyytyväinen mikäli sitä pitkin olisi edes joku ajanut kelkalla ja mönkijällä ja jyngittänyt niin prkleesti sillä 150cm kaistaleella jonka levyinen sen linjan pitäisi olla.
Nyt minun täytyy ensiksikin etsiä se linja, ja sen lisäksi raivata se auki, jos sitä pitkin ois ajettu, niin ainakin se rajalinjan etsiminen ois pois tekemättömistä hommista..

Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
moose
4WD

Viesti Kirjoittaja moose »

Tuosta voimalinjan alla ajamisesta on kyllä muistaakseni oikein ohjeet voimayhtiöiden sivuilla.Kelkkailu asioissa sitä kerran tutkin, ei niinkään vapaa homma :roll: tosin en ole "tarkastajiin" siellä törmännytkään .
ps. fingrid sivuilta löytyy ohjeistusta asiasta
Vastaa Viestiin