Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Tuttavani kertoi kaverin käyttäneen Can amia eka huollossa. Huolto mies kytkenyt tietokoneen kiinni Can amiin ja ruvennut kattelee tietoja. Oli luetellut että eilen olet ajanut 55 kilsan tunti nopeutta noin 20 minuuttia ja toissa päivänä esim 30 kilsan nopeutta ja niin edelleen. Kaveri oli sanonut että näyttääkö se tosiaan ajonopeudet ja tiedot. Huoltomies oli sanonut että katso itse tästä tietokoneelta.
Kyseessä tieliikenne malli ja takuuta muutama vuosi ja ei kaveri aikonut takuu aikana kuristimia poistaa tai laitetta takuun aikan viritellä. Laitteella maaseudulla päristelee koska siitä ei ole veroa maksettu että voisi tiellä ajella. Menee hyvä mönkijä hukkaan tai ainakin sen tehot.....

Kohtahan ne laitteet piirtää Gps kartan ja huoltomies kattoo oletko metsässä ajanut ja siellä laitteesi särkenyt. Joo kartasta näkee et olet tossa ojassa kiinni tai suon reunalla kun toi voiman siirto hajosi, revittelit liikaa ja takuu ei sitä korvaa :lol: ja lisäksi koska kyseessä on tieliikenne malli ( ja sillä saa ajaa vain tiellä :lol: tähänkö se takuu käytäntö menee jatkossa ? )
Surkea homma jos kaikkea seurataan ja pikkuisen jos laitetta virittää niin takuu heti raukeaisi. En ymmärrä miksi suomessa myytävät laitteet pitää aina olla kuristettuja tai vähä tehoisia versioita :roll:
Sama oli jossakin vanhoissa jenkeissäkin 70 luvun alussa oli jousella toimiva pakokaasu jarru, pakosarjassa :lol: siinä oli kanssa keksintö turhimmasta päästä.
No maailma muuttuu ja nyt on tietokoneet jousien tilalla...
Autossa esim Bemarissa on tietokone ja se älyää jos käytetty viritys lastua paikallaan ja takuu ei korvaa sen aikana voiman siirtoon tullutta vikaa tai moottorin hajoamista ainakaan täydellisesti. Tietokone kerää muistiin jos palikkaa vaihdellaa ja tai micro piirin numero sarja vaihtuu.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kyseessä normaalia diagnostiikkaa, mutta kyllä ne L7E koneet on koko EU alueella saman tehoisia ja maastomallit taasen täysitehoisia ja kuristamattomia.

Optiokoneet voi olla erikseen ja en niiden takuukäytäntöä tunne.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Eu alueella siis kaikki vähä tehoiset laitteet. Tieliikkenne mallin kun ostaa ja maalla ajelee niin ei saa tota teho hyötyä maastossa, koska laite on kuristettu tai teho rajoitettu muuten.
Hienosti pystytään nyky tekniikalla seuraamaan ihmisten liikkumista jopa mönkijälläkin, et kuinkas kovaa on sitä on ajettu :D ja mikä päivä.
Trapperista vielä toi tekniikka onneksi puuttuu.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Sutinen kirjoitti:Trapperista vielä toi tekniikka onneksi puuttuu.
Mikä siitä niin onnekasta sitten tekee? Löytyy ainakin mönkijästä ja perämoottorista kyseistä diagnostiikkatietoa enkä ole keksinyt mitä haittaa niistä on.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Sutinen, kerros nyt mistä tämän maastolaitteiden kuristamisen ammennat?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Emil »

Semmoinen periaate, ainakin mulla, että mitä hienommaksi (sähkö-)tekniikka menee, sitä enemmän siitä on harmia, viimeistään sitten kun tuote vanhenee.
Ovlov
4WD
Viestit: 143
Liittynyt: 05 Marras 2008 00:41
Mönkijä:: Outlander 650 -08 XT TL

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Ovlov »

Oon kans tuota samaa diagnostiikkaa huoltomiehen kans katellut. On kyllä paljon tietoa. Lohdullista oli tietää, että kone ei ole kertaakaan yrittänyt kuumentua liikaa, öljynpaineet on pysynyt, yms. Se kaveri sano, että täältä myös näkee, jos kone on ollut käynnissä väärinpäin. Jos siitä syystä tulee moottorivaurio, niin takuu ei korvaa tietenkään.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Emil »

Heh. Huonosti se nelitahti väärinpäin kävisikin, oikeastaan ei ollenkaan. :mrgreen: Mitähän mahtoi tarkoittaa?
Ovlov
4WD
Viestit: 143
Liittynyt: 05 Marras 2008 00:41
Mönkijä:: Outlander 650 -08 XT TL

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Ovlov »

Jos takuuseen tulee laite konevaurion takia, niin tuo ominaisuus mahtaa auttaa sen syyn selvittämisessä aika lailla ja sen kuka maksaa. Takuuehtoihin en ole tutustunut viimeistä pilkku myöden, mutta oletan, että takuu ei vastaa selällään käytöstä johtuvia moottorivaurioita.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Emil »

Jaa nyt tajusin, siis moottori on käynyt ylösalaisin. Sanalla "käynnissä väärinpäin" tuli mieleen kakstahtisen ominaisuus, käydä väärinpäin. :wink:
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

millä tavalla tämä sutisen kirjoittama tekniikan nippelitiedon niksipirkka liittyy trapper mönkijään :?:eikös nämä tehon rajoitukset koske myöskin trapperia ajoi sillä nyt sitten maalla tai kaupungissa :?: tokihan sulla sutinen on rajoittimet paikallaan.can-amissa(toki monessa muussakin) on hienoa tekniikkaa eikä se välttämättä ole huono eikä myöskään autuaaksi tekevä asia.jonkunhan sitä hienoa diagnostiikkaakin pitää kehitellä jotta kiinalaiset voivat sitä sitten kopioda. :wink: tekniikan perusteella en lähtisi can-amia arvostelemaan sillä yhdessäkään (eikä edes kahdessa) trapperissa ole vastaavia ajollisia saati teknisiä ominaisuuksia ja tuskin tulee koskaan olemaankaan.
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Roosa999 kirjoitti:Sutinen, kerros nyt mistä tämän maastolaitteiden kuristamisen ammennat?
Ei maastolaitteet ole kuristettuja, en ole semmoista väittänyt, vaan tieliikenne malli. Kyseessä on tieliikenteeseen tarkoitettu malli ja vero valtiolle maksamatta niin ei saa sitä pakollista kilpeä tielle :D
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

kingi kirjoitti:millä tavalla tämä sutisen kirjoittama tekniikan nippelitiedon niksipirkka liittyy trapper mönkijään :?:eikös nämä tehon rajoitukset koske myöskin trapperia ajoi sillä nyt sitten maalla tai kaupungissa :?: tokihan sulla sutinen on rajoittimet paikallaan.can-amissa(toki monessa muussakin) on hienoa tekniikkaa eikä se välttämättä ole huono eikä myöskään autuaaksi tekevä asia.jonkunhan sitä hienoa diagnostiikkaakin pitää kehitellä jotta kiinalaiset voivat sitä sitten kopioda. :wink: tekniikan perusteella en lähtisi can-amia arvostelemaan sillä yhdessäkään (eikä edes kahdessa) trapperissa ole vastaavia ajollisia saati teknisiä ominaisuuksia ja tuskin tulee koskaan olemaankaan.
Toiseksi en ole Can Amia arvostellut, kerroin vain sen tekniikasta. Itekin voisin harkita Can amin ostoa, kun saavat hinnat kohilleen :D
Tieliikenne versio vain kallis ja vähän tulee ajettua nuita kilsoja vuodessa.
Kinalaisethan tekevät kaikkea, mm atk osat ja muualla ne sit kasataan että saadaan toimivaan, siellä ilmeisesti halvempaa työvoimaa ja hyvät kopiojoijat kiinassa kuten tekniikan suhteen trapperissakin. No mitä tohon ajettavuuteen tulee Can amin suhteen niin pitäs käydä tyypit ottamassa niin voisi siitä enemmän kommentoida.
Kyllä se sen verran hintava peli että pitää sen kiihtyä hyvin ja töyssyt ei siinä saa pahemmin tuntua edes maastossa.
Samahan se on halvan ja kalliin auton alustallakin ja tekniikalla ero.
Trapperi suht hyvä peli hintaan nähen.
Yksi mielenkiintoinen asia tuli mieleen, paljon meidän palstalla riittää muun merkin edustajia lukemassa meidän laitteista tai uteliaisuuttaan. Trapperi kuitenkin saanut osakseen kohtalaisesti huomiota niin huonoa jos ei hyvääkin.
Jatketaan....kirjoittelua
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Moottorin diagnostiikka on ainakin mun mielestä hieno asia, siitä pystyy näkemään minkälaista käyttöä kone on saanut osakseen, jos vaikka käytettyä peliä meinaa ostaa. Kompuutteri juoruaa kaikenlaista telemetriaa koneen käytöstä, kuten kierrokset/nopeudet ja muistaakseni joa sen että onko kone polkastu täysille kierroksille heti kylmäkäynnistyksen jälkeen pakkaskeleillä. Diagnostiikka auttaa myös selvittämään mahdollisia vikoja jos ne on tallentuneet järjestelmään.

Itse en ujostele nykypäivän elektroniikkaa kömpijöissä, tekniikka on sen verran kehittynyttä että sen perusteella on turha alkaa kiertämään kaukaa elektroniikalla varustettuja kömpijöitä. Onhan autot ja lentokoneetkin toimineet jo vuosia vastaavilla järjestelmillä joten ei se tekniikka ole mitään uutta näissä kamppeissa.

Jos ostaa minkä merkkisen tieliikenne kömpijän tahansa, koskee kaikkia merkkejä tämä max 15kw tehot. Se on sitten jokaisen puntaroitavissa että haluaako kilpipelin vai täysitehoisen maasturin, elämä on valintoja täynnä. Ei men montaa vuotta kun kaukoidän vehkeissäkin alkaa löytyä elektroniikkaa ja diagnostiikkaa, kehityksen pyörää on aika vaikea pysäyttää jos mielii kilpailla markkinaosuuksista.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Hienoa tekniikka nykyisin autossa ja mönkijässäkin

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Niin ja kiinalaiset ei ole trapperiin osanneet kuristinta laittaa, tehneen sen helpon kaavan mukaan, säätöruuvi kaasukahvaan ettei se mene kaasu täysille.
Sillä saatu ne tehot tielle rajoitettua, tietysti ruuvi on paikallaan, mut eri juttu onko sitä ruuvatttu :lol:
Käytetystä laitteesta sillä toki hyvä katsoa vähän historiaa, tossa edellä oli hieno kommentti, missä sitä voi hyödyntää.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Vastaa Viestiin