Tiemönkijän hankinta

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Barossa
Tracks
Viestit: 1677
Liittynyt: 17 Helmi 2005 19:02

Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja Barossa »

Jep..
Toi suzuki v-strom on todella hieno pyörä, sanovat että yksi parhaista ikänään valmistetuista moottoripyöristä.
Tykkään yhtä paljon kuin puurostani... jos pyörässä pysyisin niin se on tämä eikä mikään muu!

Mutta. Tilanteita kuluneen kesän aikana viljalti... nopeudet noussu...
Puhuvat että mönkijä se on maan vaarallisin kulkuneuvo ja euu on saatanasta kun on sellasen hyväksyny tieliikenteeseen. -Paskapuhetta sanon minä!!!

Olin tossa taas kerran ajelemassa mettäteitä ja kamera mukana ottamassa videota.
Vasta sitä viteoo katsomalla tuli mieleen että onko tässä ny mitään mieltä...

Normi yhden auton levyinen metsätie ja suoran pätkä.
(huom. kyseessä yksityinen, suljettu alue lukitun puomin takana)
Ykkönen, kakkonen, kolmonen, nelonen... runtua lyö joka kerta!
Gps näyttää nopeudeksi 120km/h. Kuus sekkaa lähdöstä!

Hidastetulta videolta näkee kuinka teeri pyrähtää lentoon tien reunasta, suunta suoraan tien toiselle puolelle.
Itse olin n. 100 metrin päässä kun teeri lähti liikkeelle.
Videosta näkee että yhteentörmäys oli muutaman sentin päässä...
Tuossa vauhdissa, tuon kokoinen lintu......

Sen verran alkoi pyöräily pelottaan/mietityttään, että mönkijä on ny taas mielessä. -sellainen mitä ei tarvis heti olla vaihtamassa.
Muutenkin tää mönkkäriporukka on niin helvatin mukavaa sakkia... sitäkin on iso ikävä!

Olen katsellut kanan maximalleja käytettynä, 500 - 650cc malliset mikkä vois tulla kysymykseen.

5 vuoden, alan aktiivisen seurannan perusteella TGB kiinnostaa merkkinä jossain määrin -kun toi koulutuspohja eli sitämyöten lompakon koko ei anna eväitäkään kovin pitkälle... :oops:

Miten olis TGB BLADE 550 IRS kun maxicana on kuitenkin maastoon kankea?
Etuperän lukko, lyhykäinen mutta muijakin mahtuu kyytiin kuitenkin?

Onko Modularboxista miestä vastaamaan laitteistaan jos mulla on tippa linssissä ja vehje mykkänä?
Mitä noita canatopikkeja imeskelly niin ei nekään mitään viattomia laitteita ole.

...Ja se kun ei mulla ole ku velkarahaa muutenkaan.
-Kiitos ja anteeks-
Viimeksi muokannut Barossa, 16 Tammi 2011 15:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mitäpä tuossa kiittelemään tai anteeksi pyytelemään, kyllä nämä samat asiat askarruttaa monia vaikka valintoja on jo ennestään tehty :wink:

Laitteen valinta on jokaisen omassa päätettävissä, merkkejä ja malleja on leegio joista joku tärppää omiin tarpeisiin. Seuraava teksti ei ole maksettua mainosta, siitä kun en saa korvauksia enkä kipurahoja, joten ne perustuu omiin kokemuksiin/näkemyksiin.

Mainitsit yhdeksi valinnaksi Cana 500/650 Maxin, mietit kuitenkin että onko Maximus kankea metsässä? On ja ei ole, on lyhyttä mallia kankeampi puun/kivien kierrossa ja ketteryyttä vaativissa paikoissa mutta on monta paikkaa missä Maxilla mennään perse penkissä, kuten nousut/laskut. Puita/kiviä voi kierrellä ja vekslailla mutta kun mennään nousuihin/laskuihin, eli niihin paikkoihin missä punnitaan kuljettajan harkinta sekä itsesuojeluvaisto, niin valinta kääntyy välittömästi Maxin puolelle. Pitkä kun kiipeää ja laskee mäkiä aivan eri kategoriassa kuin lyhyet versiot, ken ei usko niin kokeilkoot.

Sama pätee siihen myyttiin että Maxi on kankea metsässä, kyllä osittain mutta mikä on verrokkina? Samanlainen pätkänä? Vai kirpun kokoinen ja ketterä Honda? Mitkä renkaat oli näissä alla ja oliko tehostinta vai ei? 2010 mallin Maxi tehostimen kanssa on järjettömän hassu laite siinä suhteessa että pitkä akseliväli tuo vakautta moneen paikkaan ja tehostin lisää siinä suhteessa ketteryyttä että pelin voi taittaa puun taakse silloin kun haluaa, ei silloin kun jaksaa kääntää tai vekslata.

Jälleenmyyntiarvo ja haluttavuus käytettynä. Taas valinta kääntyy Canan puolelle, merkki on mielletty laadukkaaksi laitteeksi jonka luotettavuus ja toimivuus on hyvällä mallilla, kuten myös maahantuojan palvelut varaosien sekä takuiden osalta.

Tarkoitus ei ole mollata toista mainitsemaasi merkkiä mutta kun näitä asioita pohtii hieman tarkemmin niin pystyykö se toinen tuote vastaamaan haasteeseen riittävän tehokkaasti, varsinkin kun katsotaan muutakin kuin hintalappua?

Lopuksi on vielä pakko muistuttaa siitä Rotax V2 koneesta että se että kyseinen kone jaksaa säväyttää aina kun se lyödään tulille, oli pakkasta tai lämmintä niin aina rokkaa, ja se V2 äänet sekä luotettavuus, niistä voisi kirjoittaa pitkänkin fraasin mutta tuskin kukaan haluaa lukea niitä jorinoita sen enempää :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja jesi »

Ei kokemusta livenä, mutta mitä kattellu tuota tgb 550 konetta, niin "leppoisa kuin lehmä" lause kuvaa moottoria parhaiten, sen katsokoon jokainen omalla osallaan hyväksi tai huonoksi puoleksi.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Barossa
Tracks
Viestit: 1677
Liittynyt: 17 Helmi 2005 19:02

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja Barossa »

jesi kirjoitti:Ei kokemusta livenä, mutta mitä kattellu tuota tgb 550 konetta, niin "leppoisa kuin lehmä" lause kuvaa moottoria parhaiten, sen katsokoon jokainen omalla osallaan hyväksi tai huonoksi puoleksi.
Tässä on nyt ollu aikaa mietiskellä mille ominaisuuksille on annettava painoarvoa. Jos ajaminen yksin ja teitä pitkin olis se "juttu" niin tottakai valinta löytys jostain tehokkaasta rossimallista.

Yksistäni en tule harrastamaan pelkkää tieajoa

-Pihassa on riittävästi kokoa joten aurahommia tarvii päästä tekeen
-kevyttä möngintää maastossa... aina joskus ja kesät-talvet
-Emännän kyyditystä syrjäteillä
-ATV Pirkanmaan tieajot

Kun välillä kuitenkin joutuu ajamaan siirtymiä "isolla tiellä", ainoa toivomus laitteen kulkupuolesta on että se kelaisi nopeuden sinne lähemmäs sadan lukemiin. -Hitaasti tai nopeesti.
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja yaguza »

TGB:n osalta tulee varmaan lisätietoa sitämukaa lisää kunhan frosty saa kilometrejä koneeseen. Satasen vauhtiin ei ole kyllä vakiona toivoakaan tegun kohdalla.
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja jesi »

Ja vaikka on tyypillistä tuo numeroiden kasvattelu, mut eiks toi tegu oo likimain tasan 500cc oikeassa elämässä?

On kyllä hankala täyttää noihin lokeroihin konetta, varsinkin jos vielä lompakko on poikittain edessä.
Mutta seo tosi, että jostain tuolta listalta joutuu antamaan periksi.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Avatar
juniorijussi
Tracks
Viestit: 1596
Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Barossalla on taas vaikea tehtävä edessä. Tiedän tunteen :(

Itse kun olen omistanut Honda 350,Canam 400,Suzuki Kingquad 700 ja nyt 2 paikaisuuden myöten tuli hommattua käytetty tän vuoden mallia oleva 500 taxi cana niin on pakko yhtyä Barossan ajatuksiin.

Näistä kaikista malleista mitä itselläni on ollut on Suzuki aivan ehdoton menijä metsässä.Kääntyvyys,ketteryys,lukot,voima, vaihteensiirto ja uskomattoman luotettava peli ym. Suosittelen ehdottomasti ja huomio Barossa että KingQuadia saa tiellekin rekattuna.Taisipa olla vieläpä 2:lle rekisteröity.. :roll: Itsekin mietin tuota vaihtoehtoa ,mutta sitten ajattelin noita tenavia, että mukava kun on tuo takapenkki kahvoilla.Sen vuoksi päädyin Canaan.

Eilen oltiin ajamassa Juupavaarassa pojan kans kaks päällä Maxilla ja voi helkkari kun tuntui ettei se käänny ikinä.Vekslata saa paljon.Eli häviää huomattavasti kääntyvyydessä niin kuin mainitsit.
Vanha lyhkänen Canaseni kääntyi kyllä paremmin. Itselläni maastoajo jää nykyisin todella vähälle niin ominaisuus ei tule häiritsemään. Vaikka hyvin porukan perässä metsässä pääsin tuollakin.
Tuo tehostin on yllättänyt meikäläisen positiivisuudellaan.Sitä en oo ikinä kaivannut, mutta eilen totesin.On se upee !!!

Niin kuin mainitsitte on Canan ehdoton valtti tuo moottori.Pakko myöntää, että joka kerta kun olen Canasta starttinappulaa painanut niin on kyllä hymy meikän isoissa korvissa asti ollut.On ne vaan muikeat äänet vaikka kyseessä onkin vain puolilitranen. Moottori noissa on aina ollut luotettava ,mutta joitakin sähköhäiriöitä on noissa kait ollut. Suurimmat häiriöt on tullut rankassa maastoajossa lämpöjen myötä.Tiedä miten nämä uudet sitten Limp Home modettaa :lol: . Mitä juttuja on lukenut niin ei 20 000 km ajettu cana ole moksiskaan.
Itseäni ei sähköviat ole pelottanut laitetta ostaessani.Varmasti noissa zing zongeissa on niitä satavarmasti enempi. Barossan metsäajot eivät kait tähän saakka ole olleet mitää aktiivista. Meinaatko aloittaa uuden valloituksen ? Kumpaa mielestäsi ajat enempi.Tie vai metsä? Se vaikuttaa valintaasi paljon. TGB on varmasti noista halppiksista parhaimpia laitteita ja hyvin ovat tapahtumissa mukana pysyneet.Muovit niissä on ollut helposti rikkoutuvaa tavaraa.Onko nykyisin laatu parantunut siitä en tiedä. TGB omistajat voivat kertoa itse kokemuksistaan.
Kymcon 500 irs vois kans olla varteen otettava malli :roll: .Merkistähän sinulla on kokemusta ollutkin.

Onnea Barossa metsästykseen ja toivottavasti pääset pian tien päälle :D
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Barossa
Tracks
Viestit: 1677
Liittynyt: 17 Helmi 2005 19:02

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja Barossa »

Juu, ei ne metsäajot tule jatkossakaan näytteleen merkittävää osaa. Mutta joskus vois olla mukava kurvata ojan toisellekin puolelle. (ja tietysti vain luvalliset ylitykset)
...Ainoastaan _hyvin_ kevyttä maastossa ajoa, joten tuskin kuitenkaan mun ajojen kohdalla maxicanan kankeudesta vaikeuksia syntyy.
Siihen kyllä varaus että maaston kutsu voi vahvistua, ettei taas oltais heti koneen vaihdon edessä...
Tieajoa kuitenkin valtaosin, kakspäällä tai porukassa. Kilometrejä koneeseen ei välttämättä paljoa kerry.

Yks vaihtoehto vois olla SMC:n uusi 700cc "nelivetohirmu" http://www.atv-quad.si/photos/displayim ... fullsize=1 Jos tuollainen Suomen markkinoille eksyy.
Hinta todennäköisesti pompsahtaa yli kymppitonnin, joten samoissa hinnoissa uuden 400 maxicanan kanssa.
Toi nelisatainen cana taitaa olla liian lussu jo? Livakan tuntuisesti eteni junnujussilla aikanaan, mutta taximalli ja kakspäällä.. mahtaneeko yltää 80km/h edes pienellä herkistelyllä?

Katsellaan ny rauhassa kun tämä kuumeilukin tuntuu pysyvän hallinnassa :roll:
Jonttu
6WD
Viestit: 366
Liittynyt: 01 Marras 2008 11:06
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Kyllä ihan samoilla linjoilla oon tuon Koheltajan kanssa.
Kokemuksia itelle on kertynyt tieliikenne max 500:sta ja Max 650:sta. Viissatkulla ajelin vuodessa vajaat 4000km ja nyt vuoden ikäisellä 650 on taulussa kohta 3000km. Vähän ennakoimalla pysyy kyllä pätkänkin perässä puunkierrossa. Ohjaustehostin tietty vielä helpottaa urakassa. Vakaa on ajella ja plussaa tossa 650 on säädettävät jouset. Ei sillä 500 on myös hyvät kepit, mutta joskus säätömahdollisuukista on etua.
Hiekkatieajossa max on vakaa vetää, sanovat että paljon pätkää parempi/rauhallisempi. Itellä on vauhtiajosta kokemuksia vain maxeista.
Onhan tuossa maxissa paljon hyviä puolia maastoajoakin ajatellen. Koheltaja on jo maininnut nuo mäet ja tietyistä ojistakin mennään maxilla yli niin että heilahtaa kiitos pitkän akselivälin. Onhan tuo uutukainen X Mr mutaraaserikin tehty maxin rungolle joten lillussakin pituudesta on hyötyä :wink:
kimmop
6WD
Viestit: 339
Liittynyt: 08 Touko 2007 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Itsellä oli aikanaan tuollainen 400 maxi ja kulku oli riittävää. Yksin kun ajeli niin 105km oli huiput ja kaks päällä tasan 100kmh katurenkailla. Tehtiin silloin n.300km lenkkejä kaveri kyydissä, mukava matkanopeus oli 85kmh. Nyt on alla 650 maxi ja sillä olen pitänyt samaa matkanopeutta. Alkuperäisillä maastorenkailla kulki yksin tai kaksin se 90kmh
Avatar
kekkonem
Tracks
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
Mönkijä:: XP -14 T3
Paikkakunta: Lohja

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja kekkonem »

Barossa kirjoitti: Katsellaan ny rauhassa kun tämä kuumeilukin tuntuu pysyvän hallinnassa :roll:
Jäitä hatussa kannattaa tosiaan pitää. Itse en pitänyt ja nyt on parin kuukauden tauko ajamisessa, kun tarvitsee purkaa ostos atomeiksi. Mun mielestä markkinoilla ( jos ostaa käytetyn) tarjontaa on ihan hyvin, joten kannattaa vertaille eri kamppeita ja käydä kokeilemassa.

Itsellä kokemusta kolmesta koneesta, joista yksi kilpipeli. Kymco 500 ( kilpi )oli vakaa ja hyvä ajettava eikä huono maastossakaan. Yamaha Grizzly 660 oli julmetun ketterä ja pystyvä kone maastossa. Nykymittapuun mukaan vanhanaikainen. Nykyinen Cana Outti 800 on tehokas ja todellakin äänet on kivat. Muuta en Canasta vielä pysty sanomaan, kun se on palasina tallissa.

Jäitä hattuun. Tarjontaa kyllä löytyy.
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!

Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Barossa
Tracks
Viestit: 1677
Liittynyt: 17 Helmi 2005 19:02

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja Barossa »

kimmop kirjoitti:Itsellä oli aikanaan tuollainen 400 maxi ja kulku oli riittävää. Yksin kun ajeli niin 105km oli huiput ja kaks päällä tasan 100kmh katurenkailla. Tehtiin silloin n.300km lenkkejä kaveri kyydissä, mukava matkanopeus oli 85kmh. Nyt on alla 650 maxi ja sillä olen pitänyt samaa matkanopeutta. Alkuperäisillä maastorenkailla kulki yksin tai kaksin se 90kmh
Ajo-ominaisuuksissa paljonkin eroja?
kimmop
6WD
Viestit: 339
Liittynyt: 08 Touko 2007 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Ehkä tuo 400 maxi oli hieman ketterämpi mitä nämä isot maxit ja onhan se lyhempi numeroidenkin mukaan. Matka-ajossa ainut ero on että ei polta jalkaa niin pahasti mitä nämä isommat. 400 ei silloin saanut kunnon tuulilasia, se canan oma oli liian pehmeää tavaraa ja rupesi lepattaa 80 vauhdissa. Jotenkin jäi sellanen mielikuva että tuo 400 keula oli parempi mitä näissä isoissa, ei tainut iskarit pohjata kertaakaan toisin kuin nykyisessä ( voihan se olla että aika on kullannut muistot ) Noita maxeja on ollut itsellä kolme 400 ja 800r nyt tuo 650 joskus tuntuu että ihan hyvin olis sillä 400 pärjänny..
outlander 400
6WD
Viestit: 646
Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja outlander 400 »

Yllättävän kantava se 400sen keula on ja varmaan tehty lyhyemmän joustomatkan takia! maastossa vaan on aina toinen eturengas ilmassa ja iskarit kolahtelee suoraksi!
Avatar
juniorijussi
Tracks
Viestit: 1596
Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Tiemönkijän hankinta

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Myös 500 mallissa on McPherssonit edessä.Tuntuu toimivan.
Vanha 400 outtini meni parhaina päivinä 96km/h orggisrenkailla(huom barossa tällä painolla) ja tuskin tää 500 ainakaan hitaampi on.Itselläni oli myös tuo 400Max listalla, mutta tuo 2 pyttyisyys oli se viimeinen silaus asialle ja pieni ulkonäköero.Sain vähänajetun xt 500:sen uuden 400 hinnalla joten en ehtinyt miettiin :oops:

Merkki mikä hyvänsä niin kannattaa valita sellainen johon löytyy jälleenmyyjä/varaosamyyjä läheltä. Barossakaan ei ole ekaa mönkijää ostamassa joten tutki rauhassa ja käy koeajamassa.
Kuukausi aikaa Pirkanmaan pikkujouluajoihin :wink:
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Vastaa Viestiin