Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Toni T
4WD
Viestit: 204
Liittynyt: 27 Loka 2007 19:09
Mönkijä:: Polaris XP1000 Highlifter
Viesti:

Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja Toni T »

Nykyään mönkijälle tulee niin vähän ajoa, että seisoo tasalämpösessä (+20) tallissa kuukausiakin ajamatta.

Jotta mönkijä pysyisi ajokunnossa, niin kannattaako laittaa tankkiin lisäaineita (esim. PURE POLARIS FUEL STABILIZER PART# 2870652) vai suoraan mittarilta Neste-pienmoottoribensiiniä 4-T ?

Tähän asti tankissa on ollut 98E5, mutta sekin tankattu 1 vuosi sitten.

Mönkijä siis Polaris XP550 CFI, jos sillä nyt on jotain merkitystä.
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Itse olen joskus miettiny että onko tuo bensan säilyvyys ja lisäaineet puppua (98E5), voinhan olla toki täysin väärässä ja toki korjatkaa näkemykseni jos on selkeästi tietoa lisäaineen toimivuudesta. Mutta omakohtaisia kokemuksia on siten että itellä on tallissa muutama kanisteri joissa bensaa tulee säilöttyä. Ja nuo bensat on välillä seissy kuukausia ja parhaimmillaan jopa noin vuoden ja hyvin ne on silti aina kelvannut, ainakin mönkijälle jonka kanssa ei tuon bensan kanssa ole ikinä ongelmia ollut ja samoin myös ruohonleikkurille tuo menovesi on aina hyvin kelvannut.

Näistä johtuen on joskus käyny mielessä että onko tuo bensan vanheneminen jotain vanhan ajan tarinoita/peruja, ajalta jolloin bensan laatu on ollut ehkä jotain muuta mitä nykyään. Asiasta suuremmin tietämättä, mutta näin oman kantani esiin tuoden :) .
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja ARant »

Vanhenemisen väitetään johtuvan hapettumisesta ja/tai kevyempien jakeiden haihtumisesta. Kun pitempään rauhassa olleen bensakanisterin avaa, niin kyllähän se ainakin lämpimällä ilmalla aika äänekkäästi huokaisee, ja tulee siinä mieleen, että olisi tuo tavara voinut olla tarpeen ainakin kylmäkäynnistyksessä.

Toisaalta, niin kauan kuin kanisteri on tiivis, haihtuminen aiheuttaa paineen nousua, ja paineen nousu puolestaan vähentää haihtumista - eli tiiviissä astiassa keveimpien jakeiden haihtuminen lienee paljon hitaampaa kuin löysäkorkkisessa tai avonaisessa sammiossa .. tai no, avonaisestahan bensa häipyy ajan kanssa melkein kokonaan. Ja vastaavasti, tiiviistä (ja mieluummin täysinäisestä) astiasta happikin loppuu aika pian. Se, mikä voi jatkua pitempäänkin, on bensiinin eri jakeiden keskinäiset reaktiot, mitä ne sitten onkin ..

Minkääntahtista oikeaa pienkonebensaa minulla ei ole koskaan ollut, joten sitä en tiedä, miten paljon sellaisen kanisteriin painetta esim. vuodessa kertyy.
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Varmaan säilytystapa vaikuttaa ja toiset laitteet varmasti herkempiä kuin toiset, mutta kyllä nykyisten bensojen vanheneminen on ihan fakta eikä mikääm urbaanilegenda. Googleen kun heittää tuon Bensan vanheneminen niin faktaa ja fiktiota löytyy asian tiimoilta aika reilusti, mutta käsittääkseni asiaan vaikuttaa eniten nuo bensan lisäaineet ja niiden kemialliset reaktiot.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Noi 2-t pienkonepensat happanee ainakin äkkiä. Avatut tonkat ainakin. Normi pistoolista tuleva ei ole mulla koneissa menny miksikään. Kuvitelmana on semmonen että vesi sen bensan pilaa ja vettä muodostuu säiliöön/kannuun/tonkkaa sillon kun se ei ole täynnä ja on lämpötilojen vaihteluille altis.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omissa koneissa olen käyttänyt tätä ainetta:
http://www.liquimoly.co.uk/index.php?p= ... ails&id=60
Saa normi varaosaliikkeistä, halpaa ja riittoisaa.
Tankki täyteen ja litkua sekaan, sitten käyntiin kunnes seosta on myös kaasareissa / ruiskussa jne.
JsP
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 24 Loka 2010 13:36
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: JKL

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja JsP »

Itellä on kokemuksia ja kuullutkin molemmin päin bensan vanhenemisesta, joskus ei yli vuoden vanhalla bensalla ole ollut mitään ongelmaa ja sitten toisaalta paljon tuoremmallakaan ei ole joku kone käyntiin lähtenyt.
Nuo kokemukset on sitten eri laitteista ja olisinkin sitä mieltä - tai ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna että jos joku moottori on ylipäänsä hyvä lähtemään käyntiin ja säädöt kunnossa niin bensa saa olla vaikka kuinka vanhaa mutta sitten luonnostaan jo vähän hankalampi käynnistettävä tai säädöiltään pielessä oleva voi ollakkin sitten hyvin tarkka bensan laadusta, kun koneen käyntiin ja lämpimäksi saa niin sitten kelpaa huonompikin tavara kuten aikoinaan petroolivehkeissä joissa usein starttia varten oli bensasysteemit.
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

Selllainen ongelma tuossa pitkäaikaissäilytyksessä, että kun ei säily puolta viikkoakaan bensa.
Aivan sama mitä laatua ja mihin laitteisiin tai kanistereihin sitä tankkaa niin aina se häviää johonkin??
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Jortsu78
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 17 Syys 2012 18:16

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja Jortsu78 »

Ongelma ei niinkään ole tuossa kanisterisäilytyksessä, kyllä ylivuotinenkin bensa palaa nakuttamatta, mutta annas olla jos nykybensa jää esim venemoottorin kaasariin talveksi. Haihtuessaan sieltä jättää sellaisen epämääräisen mönjäkerroksen ja kone toimii miten sattuu/ei toimi ollenkaan. Kun ajaa pienkonebensat sisään viimesellä reissulla syksyllä niin eipä ole ongelmia, joskus olen myös käyttänyt stabilointiainetta ja sekin on toiminut. Sama temppu lienee viisainta tehdä myös kömpijälle jos jättää useammaksi kuukaudeksi seisomaan.
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

itse mietin joskohan sitä kevarin tankkiin tankkais alkoholitonta talveksi, kun melkein puoli vuotta seisoo tallissa. (sen alkoholin osuuden voi sitten kaataa talven aikana kurkusta alas ; )
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
kadet89
6WD
Viestit: 505
Liittynyt: 15 Kesä 2007 23:23

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja kadet89 »

Ainakin oma turbo vehve jumpitteli talven seisonnan jälkeen ja mitään vikaa ei löytynyt.
No tankkiin uutta menovettä niin johan lähti tovin päästä puhkuun ja puhiseen. :)
amadeus
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Tammi 2013 19:40

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja amadeus »

Juu,mulla oli kans onkelmia bensan suhteen, kun tuli ajettua aika vähän. Kun kevättalven jälkeen seiso vehkeet pihalla katoksessa ja seuraavan kerran käytössä taas seuraavan lumeentulon jälkeen, niin ei pakkasella käymään millään. Oli 660 Jammu vm. 2005. Noi kaasutinvehkeet ehkä on vähän tarkenpia. Nyt Can Am traktori versio ja ruiskusellainen.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Mökillä tapeltiin agrikaatin kanssa marraskuussa... suoraan sylinteriin annosteltuna kävi vähän aikaa. Tankissa oli noin vuoden ikäinen bensa, sen kun vaihtoi uuteen niin nelari lähti toimimaan ihan normaalisti.

Palokunnan 2tahti vehkeissä käytetään valmista pienkone bensaa. Mikäli tulee pidempi käyttöaika niin välitankkaukset tehdään tavallisella sekoituksella.

Nämä nykyiset viinakset ei säily kuten Kekkosen aikaiset. :doubt:
Topsu
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Loka 2012 18:32
Mönkijä:: BRP 500 Maatalous T3
Paikkakunta: U:ki

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja Topsu »

Nää uudet bensat kun lyijy korvattiin muilla aineilla on lisäaineeltaan haihtuvia,näin ainakin mun kaveri joka ajoi monta vuotta polttoaineita nesteeltä asemille kertoi kun ihmettelin asiaa,et mikä on kun talven jälkeen ei ruohon leikkuri käynnisty niinkuin ennen,syy oli tämä et lyijy pysyi bensan joukossa mut nää uudet aineet haihtuu!Tiijä sitten miten on?
Aina on yksi keino jäljellä,eikä sekään oo viimeinen!
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Bensan säilyvyys ja pitkäaikais säilytys

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

No meikällä taas kaksi vanhaa ruohonleikkuria,eikä mitään ongelmia käyntiinlähdön kanssa talven jäljiltä..

Kun taas moottori-ja raivaussahat ei lähde ennenkuin bensat vaihdettu uuteen.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Vastaa Viestiin