Skootterin renkaat ja negatiivinen camber

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Skootterin renkaat ja negatiivinen camber

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Laitetaanpas tämä tänne. Modet voisitteko siirtää jousituksen säätöjä koskevaan yleistopickiin, jos sellainen on?

Eli ongelmana on tieliikenne krossiin asentamani skootterin kumien aiheuttama negatiivinen camber. Laitoin siis tommoset 130/90-10 kokoset gummit eteen ja matalampi gummi tekee tuota negatiivista camberia. Jotenkin tuo korostuu tuolla pyöreäolkaisella renkaalla. Tulee niin helkkarin hyökkäilevä ohjaus, vaikka haritusta olis 2cm per puoli. Ite en keksinyt muuta keinoa, kun kiristää esijännitystä, jotta saa keulan nousemaan ja camberin lähemmäs nollaa. Tuli vaan niin jäykkä, että keula on välittömästi ilmassa. Kakkosellakin vielä nostaa vaivatta :mrgreen:.

Sinänsä tää on mielenkiintoinen ilmiö, koska yleensähän negatiivinen camber jäykistää ohjausta, mutta nyt ei todellakaan ollut niin. Millaisia kokemuksia asiasta? Onko muuta keinoa korjata, kuin vaihtaa säädettävät tukivarret? Polaris Outlaw 525 IRS kyseessä.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Skootterin renkaat ja negatiivinen camber

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Voisiko esijännittämisen sijaan jousta muuttaa pidemmäksi, mutta ei jäykemmäksi?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Skootterin renkaat ja negatiivinen camber

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Mahdollisesti. Tosin enemmin tuota haluaisi lähemmäs maata, kuin ylemmäs. Kaikkee ei ilmeisesti voi näillä olemassa olevilla etupään säädöillä saada :cry:.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Skootterin renkaat ja negatiivinen camber

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Onko kukaan koittanut vastaavissa tilanteissa, että rauhoittuuko meno ohjausiskarilla?
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Re: Skootterin renkaat ja negatiivinen camber

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Miten camber -kulmaan vaikuttaa rengas? Caster -kulma voi muuttua, kun rengaskoko muuttuu, mutta ei mene jakeluun, että camber muuttuisi.
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Skootterin renkaat ja negatiivinen camber

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Mielestäni olin tämmöistä ilmiötä omassani havaitsemassa. Jotenkin tuo renkaan muoto korosti ilmiötä. Voi tosin olla, että etupään nivelissä on sen verran klappia, että kääntään tuota camberia.

Omani rauhoittui rengaskoon suurentamisella ja vaihtamisella mönkijän gummiin sekä ohjausiskarilla.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
sudittelia
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 08 Maalis 2012 21:18
Mönkijä:: 2016 1000xmr
Paikkakunta: Perniö

Re: Skootterin renkaat ja negatiivinen camber

Viesti Kirjoittaja sudittelia »

Laita auraukselle 2mm ni johan rauhoittuu
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Skootterin renkaat ja negatiivinen camber

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Kokeiltu heti ensimmäiseksi, ei auttanut. Kääntyminen jyrkissä mutkissa vain vaikeutui. Mutta tosiaan kyllä tuon kanssa nyt pärjää.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Skootterin renkaat ja negatiivinen camber

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Omassa laitteessa 100/80-10 edessä kiihdytyksissä. Ohjaus aivan liian äkäinen aluksi.
Onneksi tukivarsissa on kaikki säädöt, paitsi casteri on "jumissa".
Auraus 6mm ja camber lähes pystyyn. Casterin hoidin perää laskemalla. Nyt pystyy ajaan suoraan 160 km/h.

Onko sulla "speisereitä" tai jotain sielä edessä? Mikä on raideväli edessä/ takana?
Jos etupää on liian leveä takapäähän nähden, niin sekin aiheuttaa ongelmia omalta osaltaan.
Samasta syystä en voi kaventaa peräpäätä paremman pidon toivossa. Pitäisi saada kapeammat tukivarret eteen.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Skootterin renkaat ja negatiivinen camber

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Voi kun nuo säädöt löytysivät omistakin tukivarsista :|. Täytyy kuitenkin tyytyä näihin nykyisiin.

Tää mun on siis risuperä, joten orginaaleissa takavanteissa et taitaa olla luokkaa 1+7. Kun kesällä näitä testejä tein, niin takana oli Red leabelit 5+5 et:llä, joten takapää oli kyllä huomattavasti etupäätä leveämpi.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Vastaa Viestiin