Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Olen vuodesta 2004 seuraillut tätä foorumia; ihmetellyt olen kun sätitään ja moititaan ihan laatumerkkisiäkin laitteita huonosta kestävyydestä. Miettinyt olen ja tullut johtopäätökseen muutamista tapauksista.
1. Vetoakselit.
- liian isot jälkiasennetut renkaat/rengasprofiilit. Säälimätön käyttö mm polttopuun ajossa. Kuormat usein jopa tonnin luokkaa ja maastossa.
2. Variaattorin hihna.
- osin kohdan 1. syistä. Vedätetään isolla alueella liian vaikeassa maastossa. Hihnan kastuttua ei anneta sen kuivua. Auratessa liian leveäksi modattu levy. Ajetaan vauhdilla surutta päin penkkaa.
3. Akun kesto.
- pieneen akkuun kytketää liiaksi kuormaa (lukuisia lisävaloja), vinssin käyttö kone ei käynnissä. Mönkijän laturi on yleensä n 400-450W; ei se paljoon riitä, laskekaa.
4. Vinssin vaijerin/narun kesto. Miksi vinssi pitää vetää ns loppuun ja ei ehkä rajakatkaisijaa? Riittäisi kun vinssiä vetäisi sen verran, että etupää hiukan nytkähtää, riittänee.
5. Puskulevy.
- kun levyä ajetaan kovallakin vauhdilla esteisiin, jopa jäiseen penkkaan, sitten ihmetellään levyn huonoa laatua. Levyt ja levyjen kiinnikkeet on rakennettu korkeintaan keskiraskasta käyttöä mitoittaen. Levyn alkuperäistä leveyttä ei tulisi kovinkaan kasvattaa, kiinnikkeet eivät ole mitoitettu ylileveyksiin.
Olen ajanut kolmella Polariksella ja kahdella kiinalaisella (näistä en sano mitään); edellisellä Polariksella (500 ho t3) yli 12 000km ja yli 550h. Mitään ei ole koskaan hajonnut, sama pätee ensimmäiseen 330 malliin. Käyttö on ollut polttopuun ajoa, venetreilerin vetoa, maastossakin, lumen aurausta yms työntekoa. Mönkijä on pieni työkoneeksi, se tulee ymmärtää(ei mopolla mahottomia). Jotkut saavat metrin ratakiskonkin rikki, joillakin laitteet kestävät ja kestävät.
Monet raportit eri laitteista kielivät siitä, ettei oikein ymmärretä pienten laitteiden äärirajoja vaan niitä kokeillaan viimeiseen asti, kunnes jostain hajoaa, tietenkin.
1. Vetoakselit.
- liian isot jälkiasennetut renkaat/rengasprofiilit. Säälimätön käyttö mm polttopuun ajossa. Kuormat usein jopa tonnin luokkaa ja maastossa.
2. Variaattorin hihna.
- osin kohdan 1. syistä. Vedätetään isolla alueella liian vaikeassa maastossa. Hihnan kastuttua ei anneta sen kuivua. Auratessa liian leveäksi modattu levy. Ajetaan vauhdilla surutta päin penkkaa.
3. Akun kesto.
- pieneen akkuun kytketää liiaksi kuormaa (lukuisia lisävaloja), vinssin käyttö kone ei käynnissä. Mönkijän laturi on yleensä n 400-450W; ei se paljoon riitä, laskekaa.
4. Vinssin vaijerin/narun kesto. Miksi vinssi pitää vetää ns loppuun ja ei ehkä rajakatkaisijaa? Riittäisi kun vinssiä vetäisi sen verran, että etupää hiukan nytkähtää, riittänee.
5. Puskulevy.
- kun levyä ajetaan kovallakin vauhdilla esteisiin, jopa jäiseen penkkaan, sitten ihmetellään levyn huonoa laatua. Levyt ja levyjen kiinnikkeet on rakennettu korkeintaan keskiraskasta käyttöä mitoittaen. Levyn alkuperäistä leveyttä ei tulisi kovinkaan kasvattaa, kiinnikkeet eivät ole mitoitettu ylileveyksiin.
Olen ajanut kolmella Polariksella ja kahdella kiinalaisella (näistä en sano mitään); edellisellä Polariksella (500 ho t3) yli 12 000km ja yli 550h. Mitään ei ole koskaan hajonnut, sama pätee ensimmäiseen 330 malliin. Käyttö on ollut polttopuun ajoa, venetreilerin vetoa, maastossakin, lumen aurausta yms työntekoa. Mönkijä on pieni työkoneeksi, se tulee ymmärtää(ei mopolla mahottomia). Jotkut saavat metrin ratakiskonkin rikki, joillakin laitteet kestävät ja kestävät.
Monet raportit eri laitteista kielivät siitä, ettei oikein ymmärretä pienten laitteiden äärirajoja vaan niitä kokeillaan viimeiseen asti, kunnes jostain hajoaa, tietenkin.
- jiijii-vm60
- 4WD
- Viestit: 217
- Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
- Mönkijä:: jo vain
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
"Veit jalat suustani"Et ole ainoa kuka näitä on pohtinut,tätä listaa vois vielä jatkaa.
Mutta annan toisten sen tehdä.
Mutta annan toisten sen tehdä.
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Samaa mieltä moilasen kansssa. Itse aloitin mönkimisen kolmisen vuotta sitten ostamalla halvan käytetyn kiinalaisen. Ensi kommentit minulle olivat, että kiinalaisessa ei tule mikään kestämään ja ne hajoavat heti.
Vuoden käytön jälkeen vaihdoin vaijerin naruksi ( ja kyllä sanan täydellisessä merkityksessä naru, puuilo hinta 4,95 / 15m ), tästä sain kuulla myös heti kommenttia, varsinkin rullakidan yhteydessä. No nyt naruvinssi
poistui käytöstä kun uusin broncon vinsin keulalle, mutta halpa kiinalainen siirtyi narulla varustettuna perään, jossa vinssiä käytetään tukkien vetoon. Kiinalaisen ja minun kolmen vuoden yhteiselon aikana, ei kertaakaan
ole reissua keskeytetty vian takia, eikä minkään muunkaan takia. Halvat naruvinssit ovat molemmissa päissä toimineet moitteetta.
Ja takaisin asiaan perusteluiden jälkeen.
Käyttäkää hyvät ihmiset järkeä noiden laitteiden kanssa, on hienoa katsella kun vedetään kärryissä pankojen yli kohoavia tyvitukki kasoja, mutta ei niitä laitteita ole siihen tehty.
Nämä muutamat täällä hienosti kirjoitetut "päiväkirjat" mielestäni antavat kuvan kyllä miten laitteita käytetään OIKEIN, jos kuormaa on paljon se on kevyttä oksaa ja taas jos on raskasta niin sitä on vain vähän
kärryn pohjalla.
Lumilevyistä olen myös samaa mieltä, eli ylisuuren kanssa on osattava toimia oikein, jottei hajota levyä ja mönkijää. Itse omistan kylläkin erittäin ylisuuren levyn, mutta sitä käytetään myös erittäin varoen.
Ei ajeta kovaa päin penkkoja ja ei raavita kivikkoa pitkin. Lisäksi levyissä käytettävät "turvajouset" on oikeasti osattava säätää siten, että levy kippaa ennen kuin tulee vahinkoa. Monesti olen kuullut, että jouset
ovat liian löysät, joten ne on kiristetty tappiinsa tai vaihdettu tankoihin, ettei levy ole koko ajan kumossa.
Summana näistä ajatuksistani totean, että mönkijä, jopa halpa sellainen, kestää kun siitä pitää huolta ja käyttää järkeä sen ajossa.
Vuoden käytön jälkeen vaihdoin vaijerin naruksi ( ja kyllä sanan täydellisessä merkityksessä naru, puuilo hinta 4,95 / 15m ), tästä sain kuulla myös heti kommenttia, varsinkin rullakidan yhteydessä. No nyt naruvinssi
poistui käytöstä kun uusin broncon vinsin keulalle, mutta halpa kiinalainen siirtyi narulla varustettuna perään, jossa vinssiä käytetään tukkien vetoon. Kiinalaisen ja minun kolmen vuoden yhteiselon aikana, ei kertaakaan
ole reissua keskeytetty vian takia, eikä minkään muunkaan takia. Halvat naruvinssit ovat molemmissa päissä toimineet moitteetta.
Ja takaisin asiaan perusteluiden jälkeen.
Käyttäkää hyvät ihmiset järkeä noiden laitteiden kanssa, on hienoa katsella kun vedetään kärryissä pankojen yli kohoavia tyvitukki kasoja, mutta ei niitä laitteita ole siihen tehty.
Nämä muutamat täällä hienosti kirjoitetut "päiväkirjat" mielestäni antavat kuvan kyllä miten laitteita käytetään OIKEIN, jos kuormaa on paljon se on kevyttä oksaa ja taas jos on raskasta niin sitä on vain vähän
kärryn pohjalla.
Lumilevyistä olen myös samaa mieltä, eli ylisuuren kanssa on osattava toimia oikein, jottei hajota levyä ja mönkijää. Itse omistan kylläkin erittäin ylisuuren levyn, mutta sitä käytetään myös erittäin varoen.
Ei ajeta kovaa päin penkkoja ja ei raavita kivikkoa pitkin. Lisäksi levyissä käytettävät "turvajouset" on oikeasti osattava säätää siten, että levy kippaa ennen kuin tulee vahinkoa. Monesti olen kuullut, että jouset
ovat liian löysät, joten ne on kiristetty tappiinsa tai vaihdettu tankoihin, ettei levy ole koko ajan kumossa.
Summana näistä ajatuksistani totean, että mönkijä, jopa halpa sellainen, kestää kun siitä pitää huolta ja käyttää järkeä sen ajossa.
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Tuo jousien säätö on hyvä pointti. Kyllä ne jouset on tarkoitettu avittamaan systeemin kestävyyttä. Minulla samoin jouset todella löysällä; silti lumityöt, niin omat kuin rahtihommat on tullut tehtyä. Kiinalaisten suhteen sanoisin; pitää olla erittäin tarkka rajoitteiden kanssa ja huollot ajallaan. Ajoin Rally-250:llä pari vuotta lähes ongelmitta; TNS sitten olikin oma lukunsa.
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Jotkut vaan haluaa ajaa muutakin kuin terveisiä 

Haminan seudun mönkijät ry
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Nimenomaan. Kun laitteiden ominaisuuksia ja etenemiskykyä ulosmitataan, niin tokihan tappioita tulee ajansaatossa. Verkkojen viennissä ja marjanpoiminta käytössä tuskin hajoaa mikään koskaan.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Marjanpoimintaa mönkijällä en ole kokeillut mutta 500kg venetreileri on maastossa huomattavasti haastavampi. Siinä saa variaattorin remmin koville ja varsinkin nousuissa. 1-akselinen treileri ei ole niitä helpoimpia hinattavia.
No, jokainenhan voi vähätellä toisen työsuorituksia mutta ei se suorituskapasiteetin ulosmittaaminen niitä kaikkein järkevimpiä hommia ole ja ei ihan halpaakaan.
No, jokainenhan voi vähätellä toisen työsuorituksia mutta ei se suorituskapasiteetin ulosmittaaminen niitä kaikkein järkevimpiä hommia ole ja ei ihan halpaakaan.
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Toki saa ajaa muutakin kuin terveisiä, mutta jos ylitetään laitteelle tarkoitetut rajat, niin ei silloin passaa haukkua laitetta heikoksi. En minäkään hauku kiinanpöllikärryä heikoksi, kun parikuutioo vesimärkää pölliä kyydissä sai akselipalkin vääntymään, kuski vaan oli pöljä ahnehtiessaan liikaa kuormaa.
Joskus muinoin naapurin isännällä oli ison valmetin perässä 15 tn lavetti, jolle sitten lastasi 27 tn kaivinkoneen sillä seurauksella, että lavetista katkesi akseli ja valmetista hajosi samassa rytäkässä vetokoukku. Mutta isäntä ymmärsi kyllä missä syyllinen on, ei laitteiden kestävyydessä, vaan ylikuormaa kuljettaneessa kuljettajassa
Joskus muinoin naapurin isännällä oli ison valmetin perässä 15 tn lavetti, jolle sitten lastasi 27 tn kaivinkoneen sillä seurauksella, että lavetista katkesi akseli ja valmetista hajosi samassa rytäkässä vetokoukku. Mutta isäntä ymmärsi kyllä missä syyllinen on, ei laitteiden kestävyydessä, vaan ylikuormaa kuljettaneessa kuljettajassa
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Mitä tuohon terveisten ajamiseen tulee niin se ei itsellä kylläkään ole se käyttö koneella, vaan tähän mennessä siis kaikki pihan lumet työnnetty pois 165cm itsetehdyllä levyllä ongelmitta. Penkkoja ajaessa täytyy vaan pitää muistissa, että siinä on melkein 30cm pyörän ulkopuolella vipuvartta, joka törmäyksessä kantoon tai kiveen, joita täällä maalla on pihateiden reunoissa, siirtää kaiken levyyn kohdistuvan voiman moninkertaisena runkoon. Lisäksi noilla vinsseillä on yksi makasiini purettu, pohjan runkopuut kuitenkin vanhoja tyvimäntyjä halkaisijaltaan 60cm, pituutta n. 6-7metriä. Näitä vedettäessä vain täytyy muistaa aloittaa rauhallisesti ja kun saadaan liikkeelle niin sitten vasta otetaan vauhti mukaan. Eli ei revitä irti.
Terveiset voidaan ajaa sitten tytölle ostetulla 110cc tieliikenne crossilla.
Terveiset voidaan ajaa sitten tytölle ostetulla 110cc tieliikenne crossilla.
- Otra
- 6WD
- Viestit: 675
- Liittynyt: 08 Syys 2008 20:50
- Mönkijä:: Polaris RZR 800 Turbo
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Nääh, mönkijä tykkää kun mönkijällä ajetaan. Sitten kun on usemmasta mallista ja merkistä kokemusta, ei välttämättä omassa omistuksessa mutta ainakin vierestä seuranneena niin on helpompi ihmetellä tai vertailla heikkouksia. Kaikissa kuitenkin on omat heikkoukset tai suunnitteluvirheet, ne vaan tulee helpommin esille jos laitteella ajetaan
Toki on sillä kuskillakin suuri merkistys laitteiston kestävyyden suhteen. Jos kuskin takia laitteisto hajoaa niin siitä on kyllä turha konetta syyttää.

Polaris RZR 800 Turbo -08
EX: Polaris Sportsman 800 EFI -05 TL
EX: Can-Am Renegade 800R EFI X xc -10 TL
EX: Polaris Sportsman 500 H.O. -08
Joitain kuvituksia.
Myös joitain videoita.
EX: Polaris Sportsman 800 EFI -05 TL
EX: Can-Am Renegade 800R EFI X xc -10 TL
EX: Polaris Sportsman 500 H.O. -08
Joitain kuvituksia.
Myös joitain videoita.
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Moilanen:
Olen ajanut kolmella Polariksella ja kahdella kiinalaisella (näistä en sano mitään); edellisellä Polariksella (500 ho t3) yli 12 000km ja yli 550h. Mitään ei ole koskaan hajonnut, sama pätee ensimmäiseen 330 malliin. Käyttö on ollut polttopuun ajoa, venetreilerin vetoa, maastossakin, lumen aurausta yms työntekoa.
Vaughan:
Verkkojen viennissä ja marjanpoiminta käytössä tuskin hajoaa mikään koskaan.
Siis kun äijällä on ollu viisi mönkkkäriä ja tuossa juuri selittää mihin laitteita on käytetty niin onhan tuo marjanpoimintakommentti aivan hanurista. Kannattaisi lukea mihin kommentoi ennekuin laukoo.
Minusta moilasen jutut on asiaa.
-KpHr-
Olen ajanut kolmella Polariksella ja kahdella kiinalaisella (näistä en sano mitään); edellisellä Polariksella (500 ho t3) yli 12 000km ja yli 550h. Mitään ei ole koskaan hajonnut, sama pätee ensimmäiseen 330 malliin. Käyttö on ollut polttopuun ajoa, venetreilerin vetoa, maastossakin, lumen aurausta yms työntekoa.
Vaughan:
Verkkojen viennissä ja marjanpoiminta käytössä tuskin hajoaa mikään koskaan.
Siis kun äijällä on ollu viisi mönkkkäriä ja tuossa juuri selittää mihin laitteita on käytetty niin onhan tuo marjanpoimintakommentti aivan hanurista. Kannattaisi lukea mihin kommentoi ennekuin laukoo.
Minusta moilasen jutut on asiaa.
-KpHr-
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Miten sait tulkittua että vaughan kommentoi moilaselle.
Yleinen kommentti tuo oli. Olen samaa mieltä että jos käyttö on kuten vaughan kirjoitti, koneet kestää paremmin. Eihän moilanenkaan kirjoittanu mitään verkoista. Moilanenhan käytti nimenomaan polttopuun ajoon mönkijäänsä.
Kannattaisi lukea ennen kuin mitään laukoo.....
Yleinen kommentti tuo oli. Olen samaa mieltä että jos käyttö on kuten vaughan kirjoitti, koneet kestää paremmin. Eihän moilanenkaan kirjoittanu mitään verkoista. Moilanenhan käytti nimenomaan polttopuun ajoon mönkijäänsä.
Kannattaisi lukea ennen kuin mitään laukoo.....
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Siksi koska ymmärtääkseni moilanen on kalastaja ja siksi kommentti oli selvästi osoitettu hänelle koska siinä viitattiin verkkojen vientiin ja marjanpoimintaan. Sitäpaitsi hän muuten itsekin vastaa kokevansa kommentin vähättelynä heti siinä vaughamin kommentin alla.
Enhän minä sille mitään voi jos et vain näe yhteyttä tai luet ketjua vain valikoidusti. Enkä jankkaa tästä enempää.
-KpHr-
Enhän minä sille mitään voi jos et vain näe yhteyttä tai luet ketjua vain valikoidusti. Enkä jankkaa tästä enempää.
-KpHr-
- jiijii-vm60
- 4WD
- Viestit: 217
- Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
- Mönkijä:: jo vain
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Jos ei muuta "työ hommia"kun mudassa rypeminen ole,niin sillä saa kaikki laitteet rikki.
Jollei joka reissun jälkeen suorita "pura ja kokoa"Vai onko näin?
Jollei joka reissun jälkeen suorita "pura ja kokoa"Vai onko näin?
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Miksi mönkijän rakenteet eivät aina kestä.
Alkuun, en väheksy kenenkään mönkijän käyttötarpeita tai -tapaa.
Se että ihmetellään ja päivitellä jos toisilla hajoaa esim. murrokset tai vaikkapa tukivarret vaativassa offailussa, kertoo itselleni lähinnä sen ettei ymmärretä että käyttöä on niin erilaista.
Aivan samaa ihmettelyä olut foorumilla myös lisävarusteiden osalta. "Mihin voitte tarvita peukkulämppäreitä tai jääketjuja tai vaikka valopatteristoa kun en minäkään ole tarvinnut..."
Yleistäminen ei toimi näiden laitteiden parissa laisinkaan. Se mikä on yhdelle normaalia käyttöä, voi olla toiselle vaikka "hullua upotusta"
Se että ihmetellään ja päivitellä jos toisilla hajoaa esim. murrokset tai vaikkapa tukivarret vaativassa offailussa, kertoo itselleni lähinnä sen ettei ymmärretä että käyttöä on niin erilaista.
Aivan samaa ihmettelyä olut foorumilla myös lisävarusteiden osalta. "Mihin voitte tarvita peukkulämppäreitä tai jääketjuja tai vaikka valopatteristoa kun en minäkään ole tarvinnut..."
Yleistäminen ei toimi näiden laitteiden parissa laisinkaan. Se mikä on yhdelle normaalia käyttöä, voi olla toiselle vaikka "hullua upotusta"
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa