CupCadet osat ja muutakin

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
aniemi
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Loka 2018 11:40

CupCadet osat ja muutakin

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Moro, ja päivää vastikään rekisteröityneeltä käyttäjältä.

Pojalla on tuommonen 10 vuotta vanha CupCadet traktori diesel-moottorilla varustettuna.
Ihan alkajaiksi; Olen viikot töissä pitkin maailmaa ja laitteen huoltotoimepiteet pitää hoitaa viikonloppujen aikana, joten asioiden tutkimiseen itse laitteesta ei oikein ole aikaa...

Cupcadetissa on kuuleman mukaan paljon Polariksen osia... /?

Jarrupalat ovat aivan lopussa, ne pitäisi saada vaihdettua mahdollisimman pian samoin kuin seisontajarrun kitkapalat.
Ilmeisesti useissa mopoautoissa on samat palat kuin tässä, löytyykö tietoa minkä laitteen palat sopisivat?
(Alkuperisosien hankkiminen Pirkanmaalla on käsittääkseni hyvin hidasta, joten kaikki muut vaihtoehdot täytyy myös tutkia)

Sitte oikeasti tyhmä kysymys; onko tuossa Yanmar/Perkins-moottorissa hehkutulpat vai imusarjahehku (tämmöstäkään en ole ehtinyt tutkia)
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: CupCadet osat ja muutakin

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tervetuloa.

Taitaa olla volunteer mallinimike? Jos on niin taitaapi olla perkins koneella eikä yanmar koneella.

Aloitetaampa noilla kysymyksillä.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: CupCadet osat ja muutakin

Viesti Kirjoittaja ktm »

aniemi
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Loka 2018 11:40

Re: CupCadet osat ja muutakin

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Perkinsin leimahan tuossa koneessa on, mutta varsin luotettavien kuulopuheiden mukaan sama laite kuin Yanmar... (Tontilla seuraavaksi pienin Perkins on 248 kuutiotuumaa...)
Joka tapauksessa molempiin löytyy kuulemma osia Tampereella Tammer-Dieselistä.
Volunteer se mallinimi taitaa virallisesti olla, 4x4 Diesel...
http://www.cubparts.com/p/Cub-Cadet-4x4 ... icle-Parts

Selailin puoliunessa eri varaosasivustoja, ja jarrupalojakin näyttää olevan joka lähtöön, Cubcadetin nimellä ei vaan löydy mitään.
Tarjolla on saman näköisiä puolikkaan tulitikkuaskin kokoisia paloja kahdella kiinnitysreiällä, mutta vastaavutta ei pääse toteamaan ennen kuin on kappale käsissä.

Tuota ruotsalaisten sivustoa pitääkin tutkia tarkemmin...
(Teräosa lienee "virallinen" maahantuoja, mutta heidän varosaluetteloonsa en ole päässyt käsiksi enkä edes löytänyt toimivia jälleenmyyjia UTV-laitteille...)

Niin vielä pyöränlaakereista; tuossahan on tyypillinen "peräkärrykokoinen" laakeri joka nurkalla, mutta mikä on hyvä merkki? Jopa SKF:ää näyttää olevan tarjolla...

Kiitoksia vastauksista!
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: CupCadet osat ja muutakin

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Minäpä kattelen vähän asioita kun mulla pitäs olla se korjaamokäsikirja tuolle jossain. Muistutteleppa jos en muuten muista

Tuommoinenkin löytyi https://www.cubcadet.com/wcsstore/CubCa ... 10_4X4.pdf
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
aniemi
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Loka 2018 11:40

Re: CupCadet osat ja muutakin

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Kiitokset!

Korjaamokäsikirja kiinnostaa kovasti, onko paperiversiona vai sähköisenä?
Voisin ostaa, jos et itse enää tarvitse.

Tuossa linkin user manuaalissa on erinäköiset jarrupalat kuin mitä laitteessa nyt on paikallaan, sellaisia pitänee ryhtyä etsimään. Toki pojan laite on vm 2008, mutta liekö nuo osat kovin paljon matkalla vaihtuneet...
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: CupCadet osat ja muutakin

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Laitan y.v
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
aniemi
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Loka 2018 11:40

Re: CupCadet osat ja muutakin

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Noniin... pikkusen se tahtoo tuo siirtotyöläisen huolto- ja korjuutoiminta olla aikaaaviepää, mutta tänään sain lopulta variaattorikotelon suojan pujoteltua pois paikaltaan.
En tiedä mitä sinne kotelon sisään on päässyt, mutta toisiovariaattorin mukana on pyörinyt jokin esine, joka on kuluttanut/sulattanut kotelosta lähes irti pyöreän kappaleen.

Hihna näyttää olevan lopussa murtumista päätellen. Miten ihmeessä sen saa nousemaan pois toisiovariaattorin urasta, jotta sen saa pois paikaltaan...?

Miten paljon kotelon pinnoilla (sisäpuolella) saa olla öljyä? Eihän siellä pitäisi olla tietenkään yhtään, mutta jostain sinne on sitä päässyt... vaihdelaatikosta...?
Miten toisiovariaattori irroitetaan, jotta vaihdelaatikon tiivisteeseen pääsee käsiksi?

Paljonko toisiovariaattorissa saa olla päittäisvälystä? Nyt sitä on 4...5mm.
aniemi
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Loka 2018 11:40

Re: CupCadet osat ja muutakin

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Jaaha, jatketaanpa ihmettelyä;
http://www.manualsdir.com/manuals/65663 ... ml?page=82
Kuvassa 2b.10 on toisiovariaattorin keskellä pultti...
https://www.partstree.com/parts/cub-cad ... cessories/
Tuossa osa numero 29: Hex Head Screw, 3/8-24, 4.50
Tuommosta pulttia ei näy koko laitoksessa, kuinka ihmeessä se on voinut irrota ja poistua paikalta...?

Hihnan irroitukseen löysin ohjeen.
aniemi
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Loka 2018 11:40

Re: CupCadet osat ja muutakin

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Hihnan sain pois paikaltaan viikonloppuna, lähti sopivalla ruuvilla toisiovariaattoria avaamalla helposti.

Toisiovariaattorin paikallaan pitävä ruuvi aluslevyineen on katkennut, ja pitänee koko vaihdelaatikko irrottaa, jotta pääsee poraamaan ruuviin reiän ja vastakierretapilla kokeilemaan ruuvin jämän irrotusta...
Sitä vaan jaksan ihmetellä, että mikä ruuvin on saanut katkeamaan...
aniemi
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Loka 2018 11:40

Re: CupCadet osat ja muutakin

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Jatkanpa tähän pahuuttani päivittelyä... :D
Tuossa löytämässäni huolto/korjausohjeessa on kaikkea metkaa; Toisiovariaattorin kiinnityspulttihan on 4.5 tuumaa pitkä UNF 3/8" (24 kierrettä tuumalla).
Korjausohje kehoittaa kiristämään pultin 96...103 Nm momenttiin... :shock: Taulukosta katsoen tuonvahvuinen pultti kestää 50Nm (grade 8) tai 35 Nm (grade 5).
Motoruf toimitti alkuperäisen pultin, joka oli grade 5...
Kannattaa siis suhtautua tuommosten "parempienkin" korjausoppaiden kirjoituksiin melko suurella skeptisyydellä...

Tällä hetkellä on menossa laitoksen rakenteiden muutos siinä määrin, että huolto mahdollistuu ilman koko rakkineen purkamista.
aniemi
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Loka 2018 11:40

Re: CupCadet osat ja muutakin

Viesti Kirjoittaja aniemi »

No niin...
Nyt onkin hyvä jatkaa tätäkin jutustelua, kun värkki on taas ollut hallin nurkassa eli pärnäsen korjaamolla toista vuotta ja poika ajaa autolla.

Variaattorin pultinhan sai vaihdettua kun vaihdelaatikon akselia kuumensi niin paljon, että liimat paloi pois, pultinjämä lähti vastakierretapilla.

Tuli tässä todettua, että tuon toisiovariaattorin tissaini on täysi susi ja tarkoitukseensa kelvoton.
Kävin laitteen valmistajan kanssa lyhyeksi jääneen keskustelun, joka Pohjois-Amerikkalaiseen tapaan loppui vaikenemiseen... ja sama tulos MTD:n Euroopan huolto/tukiorganisaation kanssa, joka yllättäen sijaitsee Ruotsissa.

Kuten aiemminkin totesin, koko laitteen konstruktio on optimoitu vain valmistuslinja huomioiden, ja siksi istuinten alusta variaattorikoteloineen on rakenneltava uusiksi.
Yksi olennainen osa muutosta on tukilaakeri toisiovariaattorille, jonka alkuperäinen kiinnitys vaihdelaatikon sisäänmenoakseliin edustaa toteutukseltaan tasoa "otetaan mitä sattuu löytymään". Tukilaakeri pitää saada integroitua rakenteisiin siten, että laakerin (tai laakerien) läpi menee tappi, jonka pää osuu toisiovariaattorin reikään estäen limpun vipatuksen/värähtelyn, joka lisääntyy laitteen käytön myötä ja aiheuttaa väärin mitoitetun kiinnityspultin katkeamisen tai irtoamisen riippuen käytetystä kierrelukitteesta ja kiristysmomentista.
Tukilaakeriratkaisussa tuota pulttia ei välttämättä tarvita ollenkaan vaan tukilaakerihässäkkään voidaan integroida vielä painelaakeri, joka ottaa vastaan voiman, joka aiheutuu variaattorilimpun pyrkimyksestä päästä pois akselilta. Vaihdelaatikon sisäänmenoakselihan on aivan liian ohut ja se taipuu merkittävästi, kun hihna kiristyy ajossa.

Koko variaattorikotelosta tulee kaksiosainen, jotta kotelon saa avattua ja poistettua ilman istuimien purkamista tai etukartaanin irrottamista, mikä edellyttää akselin rakenteesta johtuen vaihdelaatikon irrottamista... tällöin tietysti myös variaattorikotelon takalevy pitää irrottaa vaihdelaatikosta...

Tuohon tukilaakerin konstruktioon olisi hyvä saada jotain osviittaa, koska ihan nollasta ei millään viitsisi ajanpuutteen vuoksi lähteä liikkeelle...
Esim. sopiva laakerityyppi olisi hyvä tietää, niin ei sitte tulisi yllätyksiä sen kanssa...
Vastaa Viestiin