Maa-,/biokaasulla ajo.
Maa-,/biokaasulla ajo.
Tervehdys mönkkärikansa. Nyt, kun tämä ilmastonmuutospropaganda on kiivaimmillaan ja fossiilisesta bensasta pitäis kuulemma päästä eroon, niin onko kukaan vielä konvertoinut mönkkäriään kulkemaan metaanikaasulla? Metaaniahan on esim. biokaasu ja sitten tietysti maakaasu. Minä ajelin hyvällä menestyksellä kaasukäyttöisellä henkilöautolla 8 vuotta. Kulki yhtä hyvin niin bensalla, kuin kaasullakin. Henkilöautoja muutetaan kaasukäyttöiseksi kyllä ja pitäs se periaatteessa mönkijällekin onnistua. Kaasupullon sijoittaminen lienee se haastavin juttu.
Niin kauan, kun ilmassa on pyöriä, moottori, katteita ym. tavaraa on myös toivoa.
Re: Maa-,/biokaasulla ajo.
Jep, siis LPG eli nestekaasukonvertointisarjaa löytyy. Nestekaasu on fossiilinen kevyesti verotettu polttoaine, eikä sillä Suomessa saa ajaa. Metaanikaasu on CNG, enkä ole toistaiseksi nähnyt konvertointisarjaa siihen. Nestekaasun paine pullossa on 16 bar, kun taas metaanikaasun, eli maa-,/biokaasun paine on 200 bar. Kaasupullon sijoittaminen mönkkään lienee se, mihin juttu voi kompastua. Kaasuautossani oli 5 kpl 30 cm x 90 cm komposiittipulloja, joihin mahtui 16 kg kaasua.Tiedä sitten, miten pitkälle yhdellä tuollaisella pullolla, jonka mönkkään sais mahtumaan, eli 3,2 kilolla kaasua ajelisi. Auto kulutti noin 4 kg/100 km kaasua. Täysin uusiutuva biokaasu maksaa 0,95€ yhtä bensalitraa vastaava määrä, joten sillä ajelu on halvempaa.
Niin kauan, kun ilmassa on pyöriä, moottori, katteita ym. tavaraa on myös toivoa.
-
- 6WD
- Viestit: 714
- Liittynyt: 04 Touko 2006 09:44
- Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
- Paikkakunta: Lääneharju Vald, Estonia
- Viesti:
Re: Maa-,/biokaasulla ajo.
Aloittaisin selvityksen tuolta, varmaan löytyy tietoa ja mahd. ratkaisu jo stuollaisen aikoo mönkijään laittaa.
Hyvä idea kyllä.
https://terragas.fi/
Hyvä idea kyllä.
https://terragas.fi/
Re: Maa-,/biokaasulla ajo.
Jep, tuo firma Terragas on tuttu kyllä. Ajattelin kävästä siellä kysäsemässä ton mun Subaru Foresterin konvertoinnista jahka siitä on takuut loppuneet. Samalla vois kysästä Ceffinkin muutosta. Pääministerimme sanoi tässä männä päivänä tv:ssä, että aikovat nimenomaan tukea tätä vanhemman ajoneuvokaluston muutosta kaasukäyttöiseksi. Saiskohan sitä tukea myös mönkkään, kuten autoonkin? Mulla on täällä Espoossa kolme kaasuasemaa lähellä asuinpaikkaa.
Niin kauan, kun ilmassa on pyöriä, moottori, katteita ym. tavaraa on myös toivoa.
-
- 6WD
- Viestit: 714
- Liittynyt: 04 Touko 2006 09:44
- Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
- Paikkakunta: Lääneharju Vald, Estonia
- Viesti:
Re: Maa-,/biokaasulla ajo.
Asun Virossa ja täällä aftermarket kaasutukset ovat valtaosin LPG - sarjoja, samoin LPG:tä on saatavana laajemmin kuin CNG:tä.
Minulla on päivittäiskäyttöautona parivuotias Skoda Octavia 1.0 DSG ja paikallinen Skoda toimija painosti loppukseän kampanjoilla vaihtamaan kaasu Ocuun.
Hinta oli hyvä, tarjous ok ja olisi saanut vuoden kaasut kaupanpäälle Alexelalta JOS ottaa heidän kaasukortin. Tai ei ihan vuoden vaan laskennallisesti 25tkm kaasut taulukkokulutuksen mukaan mutta varmaan niillä kaasuilla olis 20 tkm ajellut.
Väliraha reilun kympin, ja jos sajaa kaikki reilun 30tkm vuodessa kaasulla niin teoriassa 1200:- / kk ALV 0% olisi saanut säästöä aikaan eli 9 vuotta niin investointi olisi maksanut itsensä takaisin olettaen että polttoaineiden ero pysyy samana eikä kaasuversion huoltokulut ole suuremmat.
Vakuutusmaksut olisi varmaan ollut aavistuksen suuremmat sillä täällä vaikuttaa moottorin koko siihen.
CNG:tä ei meillä maalla ole tarjolla ja konttoriltakin olisi joutunut ajamaan 5 km väärään suuntaan, samoin työmatkoilla Scandinaviassa saattaa tulla turhaa kiertelyä kaasun perässä. Ja vielä kun bensatankki on varsin pieni niin jäi kaasuauto hankkimatta vaikka olisi uusi auto taas houkuttanut.
Samaan tulokseen tulin kun vertasin nykyistä ostaessa kaksi vuotta sitten dieselin ja tuon litraisen tarjouksia, dieselillä halvemmat ajot (meillä ei ole d- veroa) mutta hankintahinta 3600:- suurempi + mahd. huoltokulut sekä vakuutukset ovat kalliimmat.
Minulla on päivittäiskäyttöautona parivuotias Skoda Octavia 1.0 DSG ja paikallinen Skoda toimija painosti loppukseän kampanjoilla vaihtamaan kaasu Ocuun.
Hinta oli hyvä, tarjous ok ja olisi saanut vuoden kaasut kaupanpäälle Alexelalta JOS ottaa heidän kaasukortin. Tai ei ihan vuoden vaan laskennallisesti 25tkm kaasut taulukkokulutuksen mukaan mutta varmaan niillä kaasuilla olis 20 tkm ajellut.
Väliraha reilun kympin, ja jos sajaa kaikki reilun 30tkm vuodessa kaasulla niin teoriassa 1200:- / kk ALV 0% olisi saanut säästöä aikaan eli 9 vuotta niin investointi olisi maksanut itsensä takaisin olettaen että polttoaineiden ero pysyy samana eikä kaasuversion huoltokulut ole suuremmat.
Vakuutusmaksut olisi varmaan ollut aavistuksen suuremmat sillä täällä vaikuttaa moottorin koko siihen.
CNG:tä ei meillä maalla ole tarjolla ja konttoriltakin olisi joutunut ajamaan 5 km väärään suuntaan, samoin työmatkoilla Scandinaviassa saattaa tulla turhaa kiertelyä kaasun perässä. Ja vielä kun bensatankki on varsin pieni niin jäi kaasuauto hankkimatta vaikka olisi uusi auto taas houkuttanut.
Samaan tulokseen tulin kun vertasin nykyistä ostaessa kaksi vuotta sitten dieselin ja tuon litraisen tarjouksia, dieselillä halvemmat ajot (meillä ei ole d- veroa) mutta hankintahinta 3600:- suurempi + mahd. huoltokulut sekä vakuutukset ovat kalliimmat.