Takuu-asiat näyttävät olevan aikalailla pinnalla monissa topiceissa. Muistetaan kuitenkin, että takuu vastaa MATERIAALI ja TYÖ virheista johtuvia vikoja. Äärimmäisen todennäköisesti TYÖ virheet tulevat esiin ensimmäisten kuukausien aikana. MATERIAALI virheetkin tulevat nopeasti esiin. Autojen 5 v takuu on naurettava, koska silloin joudutaan pohtimaan materiaalin "normaali" kestävyyttä. Maailmassa ei ole instanssia, joka pystyisi antamaan normiaikoja eri materiaaleille.
Menkääpä 4,9 vuoden päästä esittämään myyjälle, että vetonivelen kumin rikkoutuminen johtuu huonosta materiaalista.
Mönkijän kanssa tämä on moninverroin vaikeampaa, koska olosuhteet ovat paljon vaikeammat.
Takuuta paljon tärkeämpää on toimittajan luotettavuus ja maine !! Perinteiset merkit lukuunottamatta, tällä hetkellä ei Suomessa ole yhtään luotettavaa ja maineeltaan "puhdasta" mönkkäri maahantuojaa. Yksittäisiä myyjiä varmaankin on, kunnia heille.
Takuu
Re: Takuu
hanska kirjoitti:Takuu-asiat näyttävät olevan aikalailla pinnalla monissa topiceissa. Muistetaan kuitenkin, että takuu vastaa MATERIAALI ja TYÖ virheista johtuvia vikoja. Äärimmäisen todennäköisesti TYÖ virheet tulevat esiin ensimmäisten kuukausien aikana. MATERIAALI virheetkin tulevat nopeasti esiin. Autojen 5 v takuu on naurettava, koska silloin joudutaan pohtimaan materiaalin "normaali" kestävyyttä. Maailmassa ei ole instanssia, joka pystyisi antamaan normiaikoja eri materiaaleille.
Menkääpä 4,9 vuoden päästä esittämään myyjälle, että vetonivelen kumin rikkoutuminen johtuu huonosta materiaalista.
Mönkijän kanssa tämä on moninverroin vaikeampaa, koska olosuhteet ovat paljon vaikeammat.
Takuuta paljon tärkeämpää on toimittajan luotettavuus ja maine !! Perinteiset merkit lukuunottamatta, tällä hetkellä ei Suomessa ole yhtään luotettavaa ja maineeltaan "puhdasta" mönkkäri maahantuojaa. Yksittäisiä myyjiä varmaankin on, kunnia heille.
Totta joka sana!
mutta pakko kysyä onko sinulla kokemusta jokaisesta mönkijöitä myyvästä tai maahantuovasta liikkestä?
tegu 425 *tulossa*
-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
Re: Takuu
<niuhotus>hanska kirjoitti:Autojen 5 v takuu on naurettava, koska silloin joudutaan pohtimaan materiaalin "normaali" kestävyyttä. Maailmassa ei ole instanssia, joka pystyisi antamaan normiaikoja eri materiaaleille.
Menkääpä 4,9 vuoden päästä esittämään myyjälle, että vetonivelen kumin rikkoutuminen johtuu huonosta materiaalista.
Tuossa tapauksessa se olisi kyllä myyjän homma osoittaa, että rikkoutuminen johtui jostain muusta kuin työstä tai materiaalista. Takuuajan päättyessä todistustaakka kääntyy sitten toisinpäin.
</niuhotus>
Käytännössä noin pitkien takuiden yhteydessä kai listataan iso joukko osia, joiden takuu on paljon lyhyempi, ja taitaa autojen (ja mönkkärien, jos niille joku noin pitkiä takuita antaisi ..) kohdalla vetonivelen kumi kuulua korkeintaan 1-2 v sarjaan ..
Siksi toisekseen - ei kaikkien vikojen tarvitse ihan heti oireilla: jokin halkeama/valuvika/tms. repeää lisää muutaman ångströmin aina kun kone lämpenee käyttölämpötilaansa, ja toiset ångströmit sen jäähtyessä, kunnes sitten muutaman kymmenen tai sadan käynnistyksen jälkeen sen, mitä on jäljellä, lujuus ei enää riitäkään ..
ARant on ihan oikeassa.
Myyjän vastuulla on osoittaa, että vika johtuu jostain muusta, kun valmistus- tai raaka-ainevirheestä.
Tuolla on vähän tarkemmin aiheesta:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... de=readdoc
Lisäksi pitää aina muistaa tuo takuun ja kuluttajansuojan ero. Takuulla ei koskaan saa heikentää asiakkaan oikeuksia, verrattuna tilanteeseen, jossa takuuta ei ole. Esim. jossain langassa mainittu viallisen laitteen kuljetus korjaukseen kuuluu myyjälle.
Myyjän vastuulla on osoittaa, että vika johtuu jostain muusta, kun valmistus- tai raaka-ainevirheestä.
Tuolla on vähän tarkemmin aiheesta:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... de=readdoc
Lisäksi pitää aina muistaa tuo takuun ja kuluttajansuojan ero. Takuulla ei koskaan saa heikentää asiakkaan oikeuksia, verrattuna tilanteeseen, jossa takuuta ei ole. Esim. jossain langassa mainittu viallisen laitteen kuljetus korjaukseen kuuluu myyjälle.
-Julle-
Kymco MXU 50
Kymco MXU 50
Nämä on mielenkiintoisia kysymyksiä, mikä on normaalisti kuluva osa ja mikä ei?Kukahan tuon viime kädessä määrittelee?Minun mielestä se ei ainakaan ole oikein että myyjäosapuoli saisi yksipuolisesti määritellä mikä on kuluvaa osaa ja mikä ei.
Jos laitteelle luvataan takuuta 2v ilman kilometrirajoituksia niin mitä takuu todellisuudessa kattaa ? Onko kaikki 5000km ajon jälkeen hajoavat osat ns. kuluvaa osaa? Näihinkin on eri maahantuojilla varmasti erilaisia vastauksia.

Jos laitteelle luvataan takuuta 2v ilman kilometrirajoituksia niin mitä takuu todellisuudessa kattaa ? Onko kaikki 5000km ajon jälkeen hajoavat osat ns. kuluvaa osaa? Näihinkin on eri maahantuojilla varmasti erilaisia vastauksia.
Back in business