Hawai/Comanche/Bombercat jne. 200cc parantelut

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
eltore
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2007 02:49
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eltore »

Siinä ei päälisin puolin näy vikaa. Voiko olla et se imuvuoto tulee jostain muualta kuten ilmanputsarista? Mutta kertokaapa joku viisas, että kuuluuko sinne magneetolle tulla öljyä??? Katselin tänään et siel o oikeel alhaal puoliympyrän muotoinen noin sentin korkuinen "reikä" josta öljyä pääsee tuleen vapaasti ku vehjettä heiluttaa.. Kuuluuko se olla vai onko se "kulunut" puhki? Kokeilin samalla pyörittää konetta? siitä magneetosta ja pyörittäessä jostain männän alueelta kuuluu pihinää. Onko normaalia?
Uno_mas
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 23 Heinä 2007 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Nyt kun kannen irroitin niin venttiileitä en lähde vaihtamaan. Tyydytään vain kanavien ja palotilan muokkaukseen + kiillotukseen.
Se puristusten nosto on tosiaan aika vaikeaa. Mäntä tosiaan ottaa ensin kiinni kanteen ei venttiileihin. Voi olla, että tyydyn 0.5mm kannen laskuun ettei joudu palotilaa niin kovasti vinguttelemaan. Männän kun jostain löytäisi ilman "ammetta" niin sillä puristukset saisikin helposti nousemaan.
Voi kun tossa koneessa se nokka-akseli olisikin kannessa niin sen viitsisi hiotuttaa kireemmäksi. Koko konetta en sentään viitsi purkaa.

Mistä "juhakone" hommasit uuden kannentiivisteen vai kokositko vanhalla tiivisteellä?
Ei sit se ebay:stä tilattu tiivitesarja ollutkaan sopiva. :shock: Ilmeisesti bashanilla on joku toinenkin 200cc kone. :roll:

Kaasari mulla olikin tarkotus isompi hommata. Kiinnostaa kovasti mistä porukka on siihen käsitykseen päässyt, että kaasari on 27mm. Ainakin oma on työntömitan mukaan 30mm.
mönkijätön
rmax
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:53
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja rmax »

Jonkin aikaa keskustelupalstaa seuranneena piti nyt rekisteröityä tänne itsekin :roll: Elikkä tuli tuossa kesällä hommattua tommonen kinkkikömpijä tieliikennemallina. Noin 300 km on mittarissa ja on varsin mukavasti kyytiä antunut hintaisekseen peliksi. Vikaakin on ollu; noin 150 km:n jälkeen alko hiipua tehot ja viimein käynti meni niin huonoksi että hyvä ku pysy käynnissä . Kierrosta kun anto niin booas ja meinas sammua, täydellä kaasulla kävi jotenkuten. Huollossa kävi, mitään muuta eivät saaneet aikaseks ku laskua. Tekivät perushuollon eli öljyjen vaihto+venttiilien säätö. Keskiselle laittovat faksia mutta ei kuulemma mitään ollu kuulunu kun kuukauden kuluttua asiaa tiedustelin. Vaihdoin uutta tulppaa ja putsasin kaasaria mutta kun ei niin ei..Nyt kuitenkin on toiminut mainiosti kun löyty pieni suunnittelun kukkanen joka on nyt sitten fiksattu. Ja huoltoon ilmotin asiasta että toimii ja tuskin tarvitsee odotella että siellä enää huollossa käytän. Samalla oli puhetta varaosien saannista; tilasin kesällä rattaan kiinnityslevyn, ei kuulunu siitäkään mitään ja ehdin tekemään sen töissä joten ilmotin että asian voi unohtaa.
Positiivista asiassa on se että moisen sielunelämä jos sitä nyt on, tuli ainakin tutummaksi.
Ja sitten offtopikkina; mainio palsta tämä, parannuksia on tullut tehtyä täältä saatujen vihjeiden perusteella ja ajettavuus on nyt aivan eri luokkaa kuin pakasta vedettynä.(madallettu, kulmat säädetty, renkaat keskitetty, rattaita vaihdettu, niveliä muutettu)
Comanche 200 tl
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mukavaa, että olen löytänyt laitteesta sielun ;-) Myös kiva kuulla, että palstasta on ollut apua harrastusponnisteluissa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

rmax, millanen suunnittelun kukkanen aiheutti käyntihäiriöt?
Javal
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Elo 2007 10:11

Viesti Kirjoittaja Javal »

Eltore, kyllä siellä mulla ainakin on öljyä ja vissiin kuuluu ollakkin. Kyllä noita öljyssä uivia magneetoita on muissakin vehkeissä. Varmaankin sen starttisysteemin takia siellä öljy on. Ootko neulan korkeutta muuttanut tai kokeillut ilman ilmanputsaria?
Falmek Force 250 pro
eltore
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2007 02:49
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eltore »

Joo näin kuulin kans. Oon leikkiny neulalla ja putsarilla mut ei vaikutusta. RMAX olisi tosiaan kiva kuulla mitä teit koneelle? Saman tyyppistä ongelmaa mulla, jota ei toistaseks vielä o kukaan osannu korjata.
rmax
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:53
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja rmax »

Tuo magneeton öljy on ihan normaalia, ei vaikuta käyntiin millään lailla. Elikkä vikaan viitaten, ensin oli kova epäilys sytytyspuolen viasta kun vaikutti siltä että pätkii sytytystä kierroksilla mutta se puoli olikin ihan kunnossa. Samoin peräpäästä löytyvää sulaketta ja sen kosketushäiriötä epäilin mutta sekin oli ok. Ja sitten se syyllinen löyty ihan itsekseen kun mietin että mitä oli tehty ennen vian ilmenemistä. Eli vikahan ilmeni sen jälkeen kun vaihdoin koneeseen öljyt. Jo ennen öljyjen vaihtoa ihmetystä aiheutti se että miksi koneessa on öljyä vaan alarajaan asti. Noh öljyähän pitää olla ihan varalta ylärajaan asti ja sen jälkeenhän käyntihäiriöt ilmeni. Koneessahan on olevinaan hieno huohotusjärjestelmä joka imee alakerran höyryt ilmanputsariin. Kun koneeseen laittaa öljyä tikun ylärajaan ja konetta kierrättää niin koneesta tulee näköjään oikea kunnon mehulinko jolloin öljy nousee putkea pitkin ilmanputsariin ja sitä kautta koneeseen. Käyntihäiriö johtuu kaasarin tukkeutumisesta koska öljy tukkii joitakin kanavia. Ja eihän se öljy bensan sekaan muutenkaan kuulu, vaikeuttaa vaan palamista. Vika näkyi myös öljyisenä ilmanputsarina, toki sen kuuluu hieman öljyinen olla mutta ei kuitenkaan niin öljyinen että siitä valuu öljy kun sen irrottaa. Wihosella ja keskisellä eivät tuntuneet tietävän asiasta höykösen pöläystä, ilmeiseti eivät vaan ole vielä asiaa hoksanneet. Ja huollossa täällä joensuussa eivät myöskään tienneet, yhden kömpijän olivat jopa laittaneet vaihtoon samanlaisen vian takia kun eivät olleet saaneet vikaa selville. Omastani korjasin tuon suunnittelun kukkasen siten että otin ilmanputsarin päästä sen letkun irti ja nostin jatkoletkulla tankin viereen eli hengittää nyt suoraan ulos, sen jälkeen onkin toiminut kuin junan vessa. Ilmanputsarin automaattista öljyämisominaustuutta ei tietenkään enää ole mutta eipä tarvitsekaan olla :roll: Ja kunhan takuuaika menee umpeen niin tuo koneen päällä oleva liitos menee tukkoon ja venttiilikopan kanteen tulee uusi liitos josta tämä huohotusputki vedetään ilmanputsatrille jolloin koneen kaasut menee kaasarin kautta koneeseen ja päästömääräykset täyttävä huohotusjärjestelmä on taas katsastusta silmällä pitäen kunnossa. Toivottavasti tästä saa jotakin tolkkua ja jotakin apua on muille laitteen omistajille. Huollon, jälleenmyynnin ja maahantuojan edustajille ei voi kun antaa risuja välinpitämättömyydestä sekä niinkin yksinkertaisen laitteen kuin tämän kömpijän sielunelämän tuntemattomuudesta. Onneksi on joskus 15 vuotta sitten tullu mopojen kanssa pelattua ettei käsien likaaminen ollu vaivalloista, tuli meinaan jonkun aikaa purettua ja kasattua tuota kömpijää.
Comanche 200 tl
MaKat
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 20 Elo 2007 23:38
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800xt + 400xt

Viesti Kirjoittaja MaKat »

Ohjekirjassa on pieni virhe. Öljyn mittatikun korkki pitää kiristää ensin ihan kiinni ja sit tarkistaa se öljyn määrä. Eli jos ohjekirjan mukaan on kiertämättä sitä korkkia ja öljyä laittaa noiden min ja max rajojen väliin, niin öljyä on sitten reilusti liikaa.
Avatar
tempputomi
6WD
Viestit: 810
Liittynyt: 03 Huhti 2007 16:59

Viesti Kirjoittaja tempputomi »

rmax
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:53
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja rmax »

Tuohon öljyn määrän tarkistukseen; pohjaan on korkki kierretty ennen tarkistusta eli oikea määrä siellä on. Tuota ajelutopikkia joskus seurasinkin, täytynee katsella josko sitä joku kerta ehtisi. :wink: Vähän ollu tässä mielessä josko laittas tuon kömpijän myyntiin ja isompaa sitten kattelis, pääsin tuossa pollea kokeilemaan.. :roll:
Comanche 200 tl
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Olen sitten itsekin mitannut öljyn määrän väärin, mutta murheita ei silti ole ollut. Tarkoitus silti onkin ollut siirtää huohotin venttiilikopan kanteen venttiilien säädön yhteydessä.
Tötterö
6WD
Viestit: 842
Liittynyt: 04 Syys 2005 09:44

Viesti Kirjoittaja Tötterö »

Pitäiskö noissa 200 olla ilmatäytettävät etutolpat?
Vai onko ne vaan muodon vuoksi?
Eilen kun availin korkkeja totesin että venttiilit on liimattu ja sinne ei pääse lisäämään mitään?
eltore
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2007 02:49
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eltore »

Pitää käydä illal kokeileen, ite oon ainakin ajanu sellai koko aja et o liikaa öljyä. 450kilometriähä se kesti hyvin. Siinä koneesta lähtevässä huohotin putkessa on sellane musta mötikkä, niin kummin päin se pitää olla? Eli se leveämpi osa koneeseen päin vai poispäin? Tyhmiä kyselen mut ei muista 100% varmaks ja ei o ohjekirjoja.
Viimeksi muokannut eltore, 11 Syys 2007 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tötterö
6WD
Viestit: 842
Liittynyt: 04 Syys 2005 09:44

Viesti Kirjoittaja Tötterö »

koneesta poispäin.. Siinähän on nuoli ja se oli ainakin myllymäellä asennettu väärinpäin..
Vastaa Viestiin