200cc TL - etupään säätöneuvoja kaivataan

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
kodE
6WD
Viestit: 453
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:07
Mönkijä:: Polaris SP500efi -09 EU-raksa
Paikkakunta: Lahti

200cc TL - etupään säätöneuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja kodE »

Eli tuo Fude 200cc TL-malli on alkanut olee ohjaukseltaan aika äkkipikanen, vauhissa ku pikkasen kääntää rattia ni tuntuu et toinen puoli nousee ilmaan. Niin äkäseen kääntyy...

Eli mitä niveliä pitäis säätää? Onnistuiskohan ihan tämmöseltä poropeukaloltakin :) ?
Ajoneuvona Polaris Urheilumies 500satanen Euroopan Unioni-tractor vuosimalli: Kyllä.
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Tuntuisi vähän siltä että sinun Fudessa on harituksen puolella, nuo aurauskulmat. Kannattaa säätää aurauksen puolelle 0-5mm. Eli eturenkaiden etureuna lähempänä toisiaan , kuin takareuna.
Säätö tapahtuu löysäämällä raidetangonpäiden lukitusmutterit ja kääntämällä raidetankoa, raideväli muuttuu. Säätö kannattaa tehdä molemmilta puolilta samanlaiseksi, niin pysyy ohjaustankokin suorassa.

Jos tukivarret ovat alkuperäiset, niin aika kiikkeräksi ja äkkinäiseksi tuo ohjaus muuttuu, mikäli haritusta milliäkään.
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Etupään geometria on susi eikä sitä mikään säätö pelasta. Tietääkseni muissa kulmissa ei pahemmin ole ongelmaa, mutta casteria on väärään suuntaan. Alapalloniveltä tarvisi siirtää eteenpäin tai yläpalloa taaksepäin. Reilu pari senttiä lienee sopiva määrä.
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

iroc kirjoitti:Tuntuisi vähän siltä että sinun Fudessa on harituksen puolella, nuo aurauskulmat. Kannattaa säätää aurauksen puolelle 0-5mm.
Kyllä tuo on vaan itsensä pettämistä. Joissain tapauksissa, eli viiva suoralla tiellä auraus ehkä saattaa rauhoittaa menoa, mutta totuus on se, että harituksella se keula pitää olla. Silloin ei tule yllätyksiä esim pikku nyppylällä.
Mutta kuten tossa X-Race totesi, niin aika turha on säädellä mitään, ennen caster kulman korjausta. Ainoa juttu joka oikesti auttaa ja paljon.

Mutta pitää sitten myös muistaa, että tieliikenteeseen tyyppihyväksytyn laitteen rakenteelliset muutokset on laittomia. Vaikka tuossa tapauksessa laitteesta tuleekin huomattavasti turvallisempi ajaa, kun sen jälkeen riittää sentään oma kaista...
Ja jos niitä muutoksia kuitenkin tekee, niin on ehdottomasti tehtävä siten, että ei ainakaan siitä kohtaa paikat ratkea tuola liikenteen seassa. On aika helppo paikka vakuutusyhtiön evätä korvaukset...
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Viesti Kirjoittaja Kimi »

PK kirjoitti:
iroc kirjoitti:Tuntuisi vähän siltä että sinun Fudessa on harituksen puolella, nuo aurauskulmat. Kannattaa säätää aurauksen puolelle 0-5mm.
Kyllä tuo on vaan itsensä pettämistä. Joissain tapauksissa, eli viiva suoralla tiellä auraus ehkä saattaa rauhoittaa menoa, mutta totuus on se, että harituksella se keula pitää olla. Silloin ei tule yllätyksiä esim pikku nyppylällä.
Nyt on pakko olla eri mieltä. Haritukselle säädetään vain jos ohjaus on jostain syystä liian hidas tai kääntösädettä tarvitaan pienentää. Drifterit taitaa olla ainoita, missä voi harituksesta jotain hyötyä olla. Crossissa jos räkäsladeja tykkää ajella, niin ehken silloinkin perusteltua haritus.
Mutta tieliikenteeseen ei kannata haritusta laittaa, tai löytää itsensä rekan alta, alta aikayksikön.
Meitzi
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Syys 2007 18:31
Paikkakunta: Keskisuomi Mönkiä: Dinli DMX 450

Re: 200cc TL - etupään säätöneuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Meitzi »

Kannataa lyhentää sentti sitä ohjausakselin päässä olevaa vartta. Koska se ratti kääntyy siinä aivan liian vähän suhteessa renkaisiin.
Avatar
elky74
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 10 Maalis 2008 06:39
Paikkakunta: yljrv
Viesti:

Re: 200cc TL - etupään säätöneuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja elky74 »

Meitzi kirjoitti:Kannataa lyhentää sentti sitä ohjausakselin päässä olevaa vartta. Koska se ratti kääntyy siinä aivan liian vähän suhteessa renkaisiin.
Hetkinen sano putkinen ja pieraisi puhelimeen.... mitä vartta oot
lyhentänyt ???
Mutta tieliikenteeseen ei kannata haritusta laittaa, tai löytää itsensä rekan alta, alta aikayksikön.
kaikki on aina noitten rekkojen kanssa ... :lol: vai mitä PK ????? :D
VANHEMMAKSI TULEMINEN ON VÄISTÄMÄTÖNTÄ.... AIKUISEKSI KASVAMINEN TAASEN VAIHTOEHTOISTA.
Comanche Cross 200cc -08 Boys edit I (oikeasti)
FKRC = Finish Komatsu Repair Club
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: 200cc TL - etupään säätöneuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Kimi »

elky74 kirjoitti:
Mutta tieliikenteeseen ei kannata haritusta laittaa, tai löytää itsensä rekan alta, alta aikayksikön.
kaikki on aina noitten rekkojen kanssa ... :lol: vai mitä PK ????? :D
No aivan sama, lopputulos sama, vaikka lehmään törmää. :D

Ihmetyttää vain, miksi yrittää nopeuttaa ohjausta harituksella?
Jos ohjaus tuntuu hitaalta +80km/h nopeudessa, kannattaisi ehkä korjata lääkitys kohdalleen, ennenkuin sattuu pahempaa.
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: 200cc TL - etupään säätöneuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Meitzi kirjoitti:Kannataa lyhentää sentti sitä ohjausakselin päässä olevaa vartta. Koska se ratti kääntyy siinä aivan liian vähän suhteessa renkaisiin.
Eiköhän näitten kiinanihmeiden ongelma ole juurikin päinvastoin?
Ohjaustankoa kääntämällä kääntyy renkaat liikaa ja liian nopeasti.
Tämähän on seurausta tuosta monen parjaamasta casterkulmasta, joka johtuu ala ja yläpallonivelien asemoinnista suoraan päällekkäin. Kokeilkaapa vaikka ajaa polkupyörää, jossa suora etuhaarukka, ei muuten tee mieli päästää ohjaustangosta irti vauhdissa.

Oiva apu moiseen ongelmaan, ja laillinenkin jopa, on ohjausvaimentimen asentaminen. Niitä löytyy käytettynä moottoripyöräpurkaamoilta kohtuu hintaan ja asennus on ihan bolt on. Ajaa saman asian kuin casterkulmamuutos, kunhan muistaa ohjauskulmat säätää auraukselle.
Tukivarsiin tai muihinkaan rakenteisiin ei tule mitään muutoksia, ja ajopeli säilyy liikennekelpoisena.
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Re: 200cc TL - etupään säätöneuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja X-Race »

iroc kirjoitti:
Meitzi kirjoitti:Kannataa lyhentää sentti sitä ohjausakselin päässä olevaa vartta. Koska se ratti kääntyy siinä aivan liian vähän suhteessa renkaisiin.
Eiköhän näitten kiinanihmeiden ongelma ole juurikin päinvastoin?
Ohjaustankoa kääntämällä kääntyy renkaat liikaa ja liian nopeasti.
Kumpikin puhuu samaa kieltä, niin miten tosta nyt väännön saa aikaiseksi?

Ohjausiskarin en millää usko korjaavan ajettavuusongelmaa ilman castermuutosta.
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: 200cc TL - etupään säätöneuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Kimi »

X-Race kirjoitti:
iroc kirjoitti:
Meitzi kirjoitti:Kannataa lyhentää sentti sitä ohjausakselin päässä olevaa vartta. Koska se ratti kääntyy siinä aivan liian vähän suhteessa renkaisiin.
Eiköhän näitten kiinanihmeiden ongelma ole juurikin päinvastoin?
Ohjaustankoa kääntämällä kääntyy renkaat liikaa ja liian nopeasti.
Kumpikin puhuu samaa kieltä, niin miten tosta nyt väännön saa aikaiseksi?

Ohjausiskarin en millää usko korjaavan ajettavuusongelmaa ilman castermuutosta.
Totta. :)
Tuli väsyneenä artikuloitua epäselvästi.

Mutta tuommoisen kiinanihmeen etupään geometrialle ei hirveitä pysty
tekemään, jos haluaa tieliikennekelpoisena pitää, eikä kiinnosta maksumieheksi onnettomuustapauksissa ryhtyä. Casterkulman muutos rauhoittaa herkkää ohjausta, ja olisikin hyvä, joskin laiton toimenpide tieliikennepelissä. Tuon ohjausvarren pituuden muuttaminen taas, ei poista mitään ongelmaa, ainoastaan hidastaa ohjausta minimaalisesti, mutta ei keskitä ohjausta, ja sama levottomuus jatkuu, ja yhtä laiton tomenpide kuin castermuutoskin.

Kyllä siitä saa ihan ajettavan muuttamatta rakenteitakin, ja perusasiat jos on kunnossa "ohjaukulmat ja nivelet" niin ihan leppoisasti se käyttäytyy.
Oman Commarin sarvista uskaltaa irroittaa otteen missä nopeudessa hyvänsä, eikä aiheuta suunnanmuutoksia tai sydämmentykytyksiä.
Itselläni aurauskulmat aavistuksen aurauksen puolella ja pystykallistuma säädetty aavistus alhaalta leveämmäksi.

Kokeilemalla selviää miten pystykallistuksen säätö vaikuttaa vakauteen, ja erillaisilla renkailla vaikuttaa eri tavalla.

Ja se ohjausvaimennin nimenomaan rauhoittaa sitä ohjausta, eli jos jostain syystä esimerkiksi joku monttu tai muu este, toisen renkaan kohdalla, niin ohjaustanko ei käänny laakista poikittain, vaan suunnanmuutos on minimaalinen. Ja tuon ohjauiskarin tarve vain korostuu, tuolla alkuperäisellä casterkulmalla.
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

iroc kirjoitti:
PK kirjoitti:
iroc kirjoitti:Tuntuisi vähän siltä että sinun Fudessa on harituksen puolella, nuo aurauskulmat. Kannattaa säätää aurauksen puolelle 0-5mm.
Kyllä tuo on vaan itsensä pettämistä. Joissain tapauksissa, eli viiva suoralla tiellä auraus ehkä saattaa rauhoittaa menoa, mutta totuus on se, että harituksella se keula pitää olla. Silloin ei tule yllätyksiä esim pikku nyppylällä.
Nyt on pakko olla eri mieltä. Haritukselle säädetään vain jos ohjaus on jostain syystä liian hidas tai kääntösädettä tarvitaan pienentää. Drifterit taitaa olla ainoita, missä voi harituksesta jotain hyötyä olla. Crossissa jos räkäsladeja tykkää ajella, niin ehken silloinkin perusteltua haritus.
Mutta tieliikenteeseen ei kannata haritusta laittaa, tai löytää itsensä rekan alta, alta aikayksikön.
Ei ole kylläkään kokemusta Driftereistä sun muista, mutta esim kelkoista sitäkin enemmän. Keulan rakenne saman tyyppinen, molemmat vetää takaa, eikä tasauspyörästöä :roll:
Jos kelkassa on millikin aurausta, niin on todellakin vaarallinen peli. Löytää itsensä puusta alta aikayksikön.
Kuvittele vaikka tilanne, että tulet jostain nypystä alas hiukan toiselle etunurkalle. Silloinhan aurauksella oleva suksi/pyörä on jo valmiiksi taittumassa alle, eikä menossa samaan suuntaan kuin sinä itse. Hui kauhia!
Väittäisin kyllä, että ainakin omien säätöjen mukaan sama tilanne on tuossa Comanchesssa. Mutta siinä liikutaan kuitenkin lähempänä nollaa. (Olen minäkin sitä aurausta kokeillut...)
Tai no, jos sen laittaa nollaan, niin testilenkin jälkeen se on jotain ihan muuta... Puoleen tai toiseen... Syynä välykset vähän joka paikassa, kierot vanteet, kulmat muuttuu ihan sikana eri jousituksen asennoissa jne.
Eli lyhyesti sanottuna keulan koko geometria on.. (jääköön sanomatta)
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Viesti Kirjoittaja Kimi »

PK kirjoitti:
iroc kirjoitti:
PK kirjoitti: Kyllä tuo on vaan itsensä pettämistä. Joissain tapauksissa, eli viiva suoralla tiellä auraus ehkä saattaa rauhoittaa menoa, mutta totuus on se, että harituksella se keula pitää olla. Silloin ei tule yllätyksiä esim pikku nyppylällä.
Nyt on pakko olla eri mieltä. Haritukselle säädetään vain jos ohjaus on jostain syystä liian hidas tai kääntösädettä tarvitaan pienentää. Drifterit taitaa olla ainoita, missä voi harituksesta jotain hyötyä olla. Crossissa jos räkäsladeja tykkää ajella, niin ehken silloinkin perusteltua haritus.
Mutta tieliikenteeseen ei kannata haritusta laittaa, tai löytää itsensä rekan alta, alta aikayksikön.
Ei ole kylläkään kokemusta Driftereistä sun muista, mutta esim kelkoista sitäkin enemmän. Keulan rakenne saman tyyppinen, molemmat vetää takaa, eikä tasauspyörästöä :roll:
Jos kelkassa on millikin aurausta, niin on todellakin vaarallinen peli. Löytää itsensä puusta alta aikayksikön.
Kuvittele vaikka tilanne, että tulet jostain nypystä alas hiukan toiselle etunurkalle. Silloinhan aurauksella oleva suksi/pyörä on jo valmiiksi taittumassa alle, eikä menossa samaan suuntaan kuin sinä itse. Hui kauhia!
Väittäisin kyllä, että ainakin omien säätöjen mukaan sama tilanne on tuossa Comanchesssa. Mutta siinä liikutaan kuitenkin lähempänä nollaa. (Olen minäkin sitä aurausta kokeillut...)
Tai no, jos sen laittaa nollaan, niin testilenkin jälkeen se on jotain ihan muuta... Puoleen tai toiseen... Syynä välykset vähän joka paikassa, kierot vanteet, kulmat muuttuu ihan sikana eri jousituksen asennoissa jne.
Eli lyhyesti sanottuna keulan koko geometria on.. (jääköön sanomatta)
Nuo perustelusi vaativat kyllä tarkempaa tutkiskelua. :D Jahka pyyhin vedet silmistä. :D

Siis oikeasti paljonko sulla on ollut aurausta tai haritusta? Normaalisti puhutaan milleistä, ja silloin ei ole mitään merkitystä, vaikka tulisi etukulmalleen alas hyppyristä, koska ainakin itse ohjailen tangosta, enkä anna aurauskulmien itseäni kuljettaa. :) Haritukselle säätö aiheuttaa sen, että se rengas on ohjaava, jolla on enemmän pitoa, ja ajosta tulee väkisin mahdotonta. Mietippä semmoinen tilanne, kun ajat kahdeksaa kymppiä suoralla tiellä, ja aikomuksena vaihtaa kaistaa. Olet koko matkan nojaillut aavistuksen oikealle, jolloin oikea etupyörä ollut ohjaava, ja kurkkaatkin vasemman olan yli ,tuleeko takaa ketään. Ja samalla painopiste muuttuu vasemalle renkaalle,jolloin siitä tulee ohjaava. Nyt onkin ratkaisevaa paljonko renkaat on harituksella, jos vain aavistus, niin vaihdat vain kaistaa, jos taas enemmän harituksella, niin vaihdat myös hiippakuntaa.

Sitten taas tuo haritukselle säätö. Olet maininnut että olet casterkulmamuutoksen tehnyt ja pidät aurauskulmia harituksella. Mikäs siinä, jos tykkää ampua itseään polveen. :D Casterkulman muutos vaikuttaa ohjausta rauhoittavasti ja haritukselle säätö ohjausta nopeuttavasti, kumoavat toisensa tehokkaasti.

Ja mitä tulee ohjauskulmien muutoksiin jouston eri vaiheissa, niin alkuperäisellä casterkulmalla se pysyy vakiona, eli ei muutu juurikaan miksikään.
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Juurihan tossa kirjoitin, että "nollan tienoilla liikutaan". Ja kyllä, olen kokeillut sekä aurausta, että haritusta. Muutamasta millistä puhutaan. Olet kyllä varmaankin oikeassa tuossa suoralla tiellä ajossa. (senhän myönsin jo aiemminkin) Mutta esim soralla itse tykkään enemmän lievästä harituksesta nyt kun caster muutos on tehty. Ihan sama mitä mieltä muut on. 8) Mutta voin kyllä olla väärässäkin. Ihan tasan ensimmäinen "mönkkäri". Ja siinä kait sitten jutut toimii juuri päinvastoin kun esim kelkoissa. :shock:
Caster muutoksen jälkeen ainakin haritus kasvaa, kun jousituksen painaa pohjaan. Ennen sitä en tainnut edes mittailla.
(eiköhän tää vänkäys ollut tässä?)
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Viesti Kirjoittaja Kimi »

PK kirjoitti: (eiköhän tää vänkäys ollut tässä?)
Eikai tämä nyt mitään vänkäystä ole ollut? :shock:

Vielä sen verran tuosta moottorikelkan ohjausgeometriasta, että siinä on tosiaan haritusta tarkoituksella. Syynä juurikin se, että telassa on huomattavasti suurempi massa kosketuksissa maahan, kuin esimerkiksi mönkiän renkaissa. Siitä johtuen myös kelkan kääntäminen vaatii suurempia voimia ja juuri siitä syystä ettei tarvitsisi olla painonnostaja, säädetään ohjaus haritukselle. "kulmat harituksella=köyhän miehen ohjaustehostin".
Vastaa Viestiin