Comanche Cross 300 tieliikenne

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mitenkäs se AKE liittyy pelin kilvittämiseen? Oman pelin kilvityksessä oltiin tekemisissä ainoastaa Tullin ja katsastuskonttorin kanssa.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

AKE-liittyy L7E-esihyväksyttyjen koneiden rekisteröintiin ja laitteille voi on olemassa rekisterinumero, ennen kuin laite edes Suomessa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Sanokaahan viisaammat mikä on Comukassa olevan huohotin? systeemin tehtävä??? :?:
Sylinterin kannesta vasemmalta puolelta lähtee letku johonkin huohottimen näköiseen mokkulaan josta piuha taisi mennä ilmanputsarin koteloon?

Mutta myös kannen oikealta puolelta lähtee metalliputki:
Kuva

..joka muuttuu kumiletkuksi ja menee vasemman etulokarin puolella olevaan Tri-way mokkulaan:
Kuva

ja josta lähtee yksi letku mokkulaan joka on keulapalan alla:
Kuva

..ja toinen ohuempi letku(lähtevä letku 2 kuvassa) menee imukurkkuun(kuvassa epätarkasti näkyvä letku kaasarin takana): :o
Kuva

Siis jostain venttiilikoneistosta tuleva joku paineen tasaus systeemi kait kyseessä, mutta mikähän on syvällisempi tarkoitus?
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Päästää puhdasta ilmaa pakoputkeen. Tarkotus on laimentaa pakokaasuja ja auttaa kattia toimimaan. Tommonen systeemi taitaa olla kaikissa uudehkoissa mopoissa ja mönkijöissä. Moposta olen järjestelmän poistanu painonsäästö mielessä.

Kurkusta saatava alipaine avaa imutahdilla kalvoventtiilin. Mopossa systeemiä käytti magneettiventtiili.
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

X-Race kirjoitti:Päästää puhdasta ilmaa pakoputkeen. Tarkotus on laimentaa pakokaasuja ja auttaa kattia toimimaan. Tommonen systeemi taitaa olla kaikissa uudehkoissa mopoissa ja mönkijöissä. Moposta olen järjestelmän poistanu painonsäästö mielessä.

Kurkusta saatava alipaine avaa imutahdilla kalvoventtiilin. Mopossa systeemiä käytti magneettiventtiili.
Tämä siis laskee happea suoraan pakoaukkoon? Koska tossa pakoputkessahan ei ole mtn. ylimääräisiä ohkaisia putkia kuten on esim. CPI 250:ssä.

Kun tuli tossa iltasella ihmeteltyä uutta lelua niin tässähän on vaihteen näyttökin mittaristossa sekä ledi takavalokin. blingbling. :lol:
bomber_cat
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:09
Paikkakunta: 06-area

Viesti Kirjoittaja bomber_cat »

Hiikeri kirjoitti: sekä ledi takavalokin. blingbling. :lol:
On sellanen tuossa crossi versiossaki :lol:
Bomber Cat 300cc
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Olipas ylläri tänään kun olikin ostilaatikossani lappu ja sain paperit haettua postista ja eikun kipin kapin K-kau... ei kun konttorille. 8)

Kilpi kiinni ja ensi testeihin. Tankille ja heti takas pajalle, kytkin ei palaudu juuri ollenkaan, jäi siis kantamaan. Kierrokset lähinnä vain nousivat kun laittoi kaasua. Varovasti pajalle tasakaasulla ettei heti pala kytkin.

Lähempi tarkastelu osoitti ettei jousi joka kääntää kytkin akselin takaisin ollut edes hakasessaan. No se kärkipihdeillä oikeaan paikkaan mutta silti jäi koko jousi löysälle.

Vaijeri löysimmilleen ja kun kytkin kahvan laski niin sormin akseli palautui vielä 1cm verran, joka on tosi paljon koska eihän sen liikekään ole kuin parisen senttiä.
T-I patentilla lisäjousi joka 98%:sti tuntuisi nyt vetävän akselin takaisin eli kytkimen "kiinni".

+ Renkaat kyllä täristää/pomppii ~50km/h vauhdissa (joku muukin mainitsi asiasta).
+ Aurausta varmaan 2cm, pitää huomenissa laittaa sinne se 0.5-1cm haritusta niin eipähän enää niin paljoa kisko mutkissa eikä vetele suorilla.
+ Kaasuliipaisin turhan raskas (vrt. aiempaan Raptoriin)
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Tuli vielä mieleen että huomasin öljyntäyttö aukon vieressä tarran jossa mainittiin tilavuudeksi 0.8L, ja samaa väittää myös ohjekirja.

Jossain aiheessa joku mainitsi että 1.3L menee, ei kait näissä nyt eroja voi olla maasto- ja tieliikenne mallien välillä?
Vilijo
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Touko 2008 17:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vilijo »

Eilen ihmettelin just samaa kun vaihdoin öljyjä omaani. Luovutushuollossa oli laitettu öljyä noin 2.5l mikä on kyllä aivan hirveä määrä. Laitoin ensin 0.8 litraa mikä ei riittäny edes silmän ylärajaan asti ja kun koneen laitto käyntiin niin ei kampikammioon paljo öljyä jääny. Loppujen lopuksi laitoin niin että käynnissä ollessa öljyn pinta on silmän alarajassa ja sillon sinne meni aikalailla tuo 1.3l. Voisko olla että tuo öljynjäähy olis laitettu tehtaan jälkeen ja sitä ei ole otettu huomioon tuossa 0.8 litrassa....... en tiedä.
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Toi mahdollinen jälkiasennus öljyjäähy on kyllä ainoa selitys minkä vuoksi sinne kuuluisi se 1.3L olla.
Oli miten oli, silti se öljyn määrä katsotaan kone lämpimänä ja parin minuutin kuluttua koneen sammutuksesta (että kerkiää enimmät öljyt valua).

Ja sitten kännykkä kuva imukanavasta, näkyy Bashan aka. Comanche laatu, jokainen itse tehköön päätelmänsä:
Kuva

Mm. imuaukon katossa on 3-4 länttiä josta pinnoitetta uupuu, jos lisää murenee niin siitähän kone tykkää. Täytyy toivoa että on tehdas kämmi eikä toi ole murenevaa sorttia.
Aika pahalle ainakin silmään näyttää myös venttiilin varren takana olevat työstöjäljet.
Tpower
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Loka 2007 22:32
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja Tpower »

Raputtaako imukaula noin rajusti imukanavaan nähden vai näänkö näkyjä? :shock:
200cc raputti noin 3mm ja muotoilin kanavan niin ettei minkäänlaisia rappuja jäänyt. Persedynolla mitattuna laite jopa hiukan herkistyi, tai sitten vain kuvittelin......
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Pitää tässä joku päivä ottaa koko kumikurkku pois tarkempaan tarkasteluun.

Tänä päivänä vielä tehtyä:
- Vasemman etupyörän asentoa korjattu, oli reilusti negatiivista camberia eli sisäänpäin kallellaan.
- Auraus muutettu lieväksi haritukseksi.
- Pyörien ilmanpaine 1.5Kg > 1.0Kg.

Pitää vielä laskea ilmanpainetta 0.8Kg vaikka manuska sanoo 1.0, pehmenee sitten vielä lisää.
Ja jouset laittaa löysimmilleen, oikea kivireki maastossa. :cry:

Btw, mihin suuntaan etupuikoista pitää sitä ruuvia pyörittää että menee vaimennukset löysemmille?
Juu juu, kokeilemalla, mutten kehtaa ruuvailla edes takas kun joku jossain mainitsi että hänellä ei enää mtn vaikutusta, ottanut ruuvi itseensä eli eivät ole tarkoitettu jatkuvaan ruuvailuun.

Eilen huomattua kanssa että oikean puoleisen raidetangon pään, sisempi suojakumi päreinä heti uutena.
Kuva
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Vilijo kirjoitti:Loppujen lopuksi laitoin niin että käynnissä ollessa öljyn pinta on silmän alarajassa ja sillon sinne meni aikalailla tuo 1.3l. Voisko olla että tuo öljynjäähy olis laitettu tehtaan jälkeen ja sitä ei ole otettu huomioon tuossa 0.8 litrassa....... en tiedä.
Tolla systeemillä menee aika helposti liikaa. No, itse laitoin 1.4-1.5L tänään, tosin tyhjensinkin säiliön kunnolla kallistamalla mönkän yli 45 asteen kulmaan.
Suoraan ajosta ensimmäiseen öljyn vaihtoon ja entiset öljyt tulivat lähes veden viskositeettisina, olivat niin juoksevaa. Kohtuu kirkkaina kummiskin.

Sihdissa ei ollut oikeastaan kuin 1kpl 2mm metallilastu sekä 3-4 pahvimaista/kumimaista 1mm röpöä. Varmaankin lohkojen välisestä tiivisteliimasta.

Otin videon kuinka vaikuttaa onko kone päällä vai ei tuohon öljypinnan tasoon.
http://www.youtube.com/watch?v=ZhrZDY9VTSQ
Avatar
mxn_
3WD
Viestit: 89
Liittynyt: 04 Loka 2005 20:07
Mönkijä:: Smc XLE 300
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mxn_ »

Onko Hiikerillä paljon tullu kilometrejä komatsuun? Kerrohan toki kokemuksia?!
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Tänään tulikin ajeltua useampi tunti eli 250km nyt ajettuna.

Jostain alhaalta kuuluu joku narahdus kun tulee joustoja syvemmälle, ei kuulunut kun keulasta pumppailin alaspäin. Ajossa on niin vaikea paikallistaa mistä kuuluu.
Olisko toi yksi ketjun rulla johon ketju osuu vasta kun tulee enemmän joustoja? Pitää tutkailla tarkemmin tässä "joku" päivä.

250km ja 13.6L on mennyt bensaa, tekee ~5.44L/100km. :wink:
Tosin vasta sisäänajo kaasutuksilla, maantiellä ehkäpä keskinopeus 65km/h jota 1/4 osa ajoista, 1/4 maastossa ja 2/4 taajamassa.
Maastossa maks. 3/4 kaasulla.

Kunhan pulttailen kiinni tässä parin sadan km kuluttua tuon teharin, pitää samalla kehitellä ilmansaantia koneelle paremmaksi ja sitten seokset kohilleen, niin voi hyvinkin jäädä kulutus ~6L/100km.

Ilmanpaineita laskin lisää, edessä nyt 0.75bar ja takana 0.80bar.
Vastaa Viestiin